Gå til innhold

Har du opplevd dette, eller kjenner noen som har opplevd det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først: dette bekymrer meg ikke så veldig. Det varer aldri lenge og maks et par ganger i året de siste 3-4 årene, men jeg lurer bare på hvorfor det blir sånn.

Et par ganger i året har jeg en dag eller to hvor det stikker i livmoren. Kjennes ut som at noen stikker strikkepinner eller nåler inn der. Det er ikke konstant, men kommer i tak. Så går det like fort over igjen og er borte i månedsvis. Smertene er sterke, og jeg klarer ikke sitte når de setter i gang. Står jeg oppreist når de setter i gang, så mister jeg av og til balanse, og av og til sekunder med hukommelse. 

Har du, eller noen du kjenner til opplevd dette? Fant de ut hva det var? Jeg er sjekket «i hue og ræva», men ikke noe er unormalt. Men det må jo være noe som fører til disse smertene?

Anonymkode: b46ed...bf4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cyster på eggstokkene som sprekker? 

Anonymkode: 63ac1...7d0

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Cyster på eggstokkene som sprekker? 

Anonymkode: 63ac1...7d0

Ingen er oppdaget. Men smertene sitter ikke på sidene heller. De starter i skjeden og drar seg opp til livmoren

Skrevet

Høres ut som cyster som sprekker. Jeg har hatt det noen ganger. Noen ganger er verre enn andre, alt etter hvor stor cysten er. 

Anonymkode: 19d4e...cad

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Høres ut som cyster som sprekker. Jeg har hatt det noen ganger. Noen ganger er verre enn andre, alt etter hvor stor cysten er. 

De har ikke funnet noen på UL. Jeg er sjekket to ganger mens smertene pågår

Skrevet

De første gangene jeg fikk slike smerter dro jeg til legen og sjekket på UL, de fant ingenting. Jeg gikk ofte til gynekolog og da så de cyste som vokste, men gjorde ingenting med cysten. Så fikk jeg slike smerter igjen (smerter i hele nedre delen, stakk som strikkepinner, og ikke i eggstokkene), jeg dro til gynekologen igjen og da var denne cysten borte. Det skjedde også igjen senere når jeg var under prøverørsbehandling, en cyste som var stor før oppstart av behandling og forsvant etter jeg fikk slike smerter. 

De kan ikke se på UL hvis en cyste har sprukket. Det kunne de i hvert fall ikke med meg. Jeg får fortsatt noen få ganger i året, kanskje en gang i året. Det spørs. 

Skrevet

Endometriose? Jeg har hatt det slik, ble bra etter operasjon.

Anonymkode: 6bfba...070

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Endometriose? Jeg har hatt det slik, ble bra etter operasjon.

Anonymkode: 6bfba...070

Det er også sjekket. Det er ikke noe galt, men likevel vondt en sjelden gang

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

De første gangene jeg fikk slike smerter dro jeg til legen og sjekket på UL, de fant ingenting. Jeg gikk ofte til gynekolog og da så de cyste som vokste, men gjorde ingenting med cysten. Så fikk jeg slike smerter igjen (smerter i hele nedre delen, stakk som strikkepinner, og ikke i eggstokkene), jeg dro til gynekologen igjen og da var denne cysten borte. Det skjedde også igjen senere når jeg var under prøverørsbehandling, en cyste som var stor før oppstart av behandling og forsvant etter jeg fikk slike smerter. 

De kan ikke se på UL hvis en cyste har sprukket. Det kunne de i hvert fall ikke med meg. Jeg får fortsatt noen få ganger i året, kanskje en gang i året. Det spørs. 

Jeg er sjekket, dobbeltsjekket og trippelsjekket for alt mulig. Det er ikke noe galt, det er bare vondt av og til. Hadde du smerter i tak i et par dager, eller bare en gang eller to og så gikk det over? Jeg hadde smerter både før og etter UL begge gangene. Jeg ble sendt på UL med en gang første antydning til smerter startet siste gangen, altså bare et par timer etter det startet. Det varte hele den dagen, og henne den neste samt to netter

Skrevet

Hva skjer om du kjører bil eller liknende når du får et anfall?

Anonymkode: 1ee05...c0c

Skrevet

Jeg har opplevd det noen få ganger. Aldri giddet å sjekke det ut, regner med det bare er cyster som sprekker. 

Når det har skjedd så er det som det sitter nåler i meg, jeg kan ikke sitte, ligge eller stå uten grusomt vondt. Det er helt grusomt, men det går alltid over. 

Derfor har jeg bare slått meg til ro med at det er noe som skjer en gang eller 2 i året. 

Anonymkode: c188e...1ca

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Hva skjer om du kjører bil eller liknende når du får et anfall?

Anonymkode: 1ee05...c0c

Da må jeg stoppe umiddelbart

Skrevet

Jeg hadde noen sånne smerter for en stund siden. Helt sinnsyke stikkende smerter i livmoren/inni skjeden. Det stakk og kjentes ut som noen dro en kniv bortover livmoren, smertene kom i tak og jeg klarte ikke stå oppreist, jeg begynte å kaldsvette, ble svimmel og hadde forferdelig vondt. Jeg har ganske høy smerteterskel, men dette var skikkelig vondt. Gikk på legevakten og fikk komme til med en gang da de mistenkte graviditet utenfor livmoren. Legen tok innvendig ultralyd, men fant ingenting gale. Hun mente det var en cyste som sprak og jeg fikk beskjed om å følge med på vekten for når en cyste sprekker kan buken bli fylt med væske. 

Anonymkode: f37f2...8d3

Skrevet

Opplever det en del, har flere cyster. Skjer gjerne i forbindelse med menstruasjon for min del, rundt 4-5 dager etter den starter. Da er det bare å legge seg ned, komme seg gjennom og håpe det skjer hjemme så jeg kan lindre noe med en varm dusj. Noen ganger ender det med dominoeffekt, magen tømmer seg og jeg er helt ute ett par timer etter. Fryser og vil bare sove. 

Anonymkode: 9cebd...f0a

Skrevet

Nyrestein.

Jeg trodde det var mensen, eller noe relatert til mensen, som viste seg å være nyrestein. Fant det ut da jeg tisset den ut, da hadde jeg hatt sånne ekstreme smerter som du beskriver, som jeg trodde kom fra eggstokker eller livmor. 

Anonymkode: 6cd5b...39e

Skrevet

Eggløsning. Noen kjenner når egget slipper. Jeg er en av dem.

Prøv å kartlegge syklusen din. Se om det treffer med eggløsning

Anonymkode: 2136d...d9a

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Min gynekolog ser når cyste nylig har sprukket jo. Om du kommer tre uker etter den sprakk så er det sikkert ikke mulig, men dagen etter kan hun se det. 

Anonymkode: 88a93...4da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...