Anonym bruker Skrevet 8. februar 2021 #1 Skrevet 8. februar 2021 Er det lærer eller elev som bestem hva slags nivå de skal lese på. 1. Klassingen klarer nå å lese nivå 1 greit. Hva skal til for å komme opp til nivå to? I klassen er guttene på nivå 1 og jentene på nivå tre. Anonymkode: a5f60...4ea
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2021 #2 Skrevet 8. februar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Er det lærer eller elev som bestem hva slags nivå de skal lese på. 1. Klassingen klarer nå å lese nivå 1 greit. Hva skal til for å komme opp til nivå to? I klassen er guttene på nivå 1 og jentene på nivå tre. Anonymkode: a5f60...4ea De har salto lesebok. HI Anonymkode: a5f60...4ea
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 8. februar 2021 #3 Skrevet 8. februar 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Er det lærer eller elev som bestem hva slags nivå de skal lese på. 1. Klassingen klarer nå å lese nivå 1 greit. Hva skal til for å komme opp til nivå to? I klassen er guttene på nivå 1 og jentene på nivå tre. Anonymkode: a5f60...4ea Hos oss har elevene alltid bestemt selv. Lærer setter dog krav om å strekke seg så det nytter ikke for en nivå 3 elev å velge nivå 1. Hos oss er det slik i norsk, matematikk og engelsk. Nå i 7 klasse er det vanvittig mye mer å gjøre på nivå 3 enn 1 og 2. Min er på nivå 3 i alle og det krever at de jobber flittig og at de tåler det å jobbe mer
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2021 #4 Skrevet 8. februar 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Hos oss har elevene alltid bestemt selv. Lærer setter dog krav om å strekke seg så det nytter ikke for en nivå 3 elev å velge nivå 1. Hos oss er det slik i norsk, matematikk og engelsk. Nå i 7 klasse er det vanvittig mye mer å gjøre på nivå 3 enn 1 og 2. Min er på nivå 3 i alle og det krever at de jobber flittig og at de tåler det å jobbe mer Ok, fikk de velge selv i 1. og? Det er det jeg tenker, at de velger nr. 1 fordi det er minst å lese. Vil jo at han skal strekke seg, men er utolmodig og liker å bli fort ferdig med leksene. HI Anonymkode: a5f60...4ea
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2021 #5 Skrevet 8. februar 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Ok, fikk de velge selv i 1. og? Det er det jeg tenker, at de velger nr. 1 fordi det er minst å lese. Vil jo at han skal strekke seg, men er utolmodig og liker å bli fort ferdig med leksene. HI Anonymkode: a5f60...4ea Hvis han klarer å lese nivå 2 og 3 synes jeg du og lærer skal legge en plan sammen. Anonymkode: 50147...071
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2021 #6 Skrevet 8. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvis han klarer å lese nivå 2 og 3 synes jeg du og lærer skal legge en plan sammen. Anonymkode: 50147...071 Nivå 3 tror eg ikkje, men rekner med nivå 2 vil gå greit. HI Anonymkode: a5f60...4ea
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 8. februar 2021 #7 Skrevet 8. februar 2021 (endret) Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Ok, fikk de velge selv i 1. og? Det er det jeg tenker, at de velger nr. 1 fordi det er minst å lese. Vil jo at han skal strekke seg, men er utolmodig og liker å bli fort ferdig med leksene. HI Anonymkode: a5f60...4ea På vårsamtalen i 1 klasse ble elev, lærer og foreldre enige om nivå. Det skulle være et nivå de ikke nødvendigvis var helt på nå men noe å strekke seg etter. Nivå blir evaluert på foreldresamtaler. Spesielt i engelsk er det nå blitt enorme forskjeller så jeg er spent på hvordan det blir til neste år på ungdomsskolen. Denne uken er engelsk leksen ene dagen slik: Step 1 skal lese og oversette en side. Step 2 skal lese og oversette 2 sider og Step 3 lese og oversette 4 sider, lese inn den ene siden som lydfil og gjøre en skriftlig oppgave Endret 8. februar 2021 av mamma til adhd gutt<3
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2021 #8 Skrevet 8. februar 2021 Hos oss er alle fagene nivåinndelt. Er lærerne som inndeler. På nivå 4 får de tilpasset leksene på individnivå. Anonymkode: 1ea9f...bc6
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2021 #9 Skrevet 8. februar 2021 Her er det lærer som styrer dette, trodde det var selvsagt? Anonymkode: f1e78...ad0
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2021 #10 Skrevet 8. februar 2021 Her har vi styrt det selv, altså barnet og oss foreldre. Det har også variert hva de mestrer. Ene barnet vårt klarte så vidt nivå 1, han har dysleksi. To av dem pleide å lese nivå 2 eller 3, mest tre, mens siste ble vi enige om å skrote hele leseboken og la henne lese bøker i stedet. Det samme gjør vi forøvrig i engelsk nå (6.klasse) der resten leser nivådelte tekster og hun akkurat nå leser The hunger games-bøkene. Det er viktig å velge rett nivå slik at de både opplever mestring og har noe å strekke seg etter. Anonymkode: a6463...4d6
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2021 #11 Skrevet 8. februar 2021 Vi har styrt det selv, står fortsatt nå i 2 klasse at vi skal velge det nivået vi føler at barnet mestrer. For oss er problemet at hun ikke gidder å lese nivå 3 fordi deg er det er for mye, så blir bare nivå 2. Men kan lese en hel bok lissom 🙈🤣 Anonymkode: a0991...677
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2021 #12 Skrevet 8. februar 2021 Hos oss er det en kombinasjon av lærer, elev og hjemmet som bestemmer. Læreren bestemmer mer enn eleven, for å si det sånn. I alle fall der man ser at elvene tar letteste utvei. Anonymkode: 3ce92...30c
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2021 #13 Skrevet 8. februar 2021 Her bestemmer vesla selv. Hun klarer det vanskeligste men er litt lat så velge gjerne to. Jeg har sagt nei til 1 da det er null utfordring. De har forøvrig hatt bokbussen noen uker nå. Så det har vært kjempegøy. Lest masse. Anonymkode: d5ae1...dda
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2021 #14 Skrevet 8. februar 2021 Her har jeg som mor bestemt. Så min 1.klassing leser nå nivå 1 og 2. Kommer nok til å prøve oss på nivå 3 snart. Hvis jeg følte at barnet kunne mer enn hva det orka, ville jeg nok rådført meg med læreren. Da kunne barnet fått beskjed om hvilket nivå det skulle lest. Anonymkode: 5d47d...09f
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2021 #15 Skrevet 8. februar 2021 Jeg lar 1. klassingene velge selv. De fleste klarer fint å velge det de selv passer til. Mange av de som velger nivå 1, selv om de klarer nivå 3, gjør ofte andre leseaktiviteter, f.eks ei bok, ved siden av leksene. Dette tar jeg alltid opp med foreldre, og gir gjerne tips til bøker eller finner bøker på skolebiblioteket. Mye av poenget med lekser i 1. klasse er at de skal bli vandt å gjøre lekser. De trenger ikke velge det mest krevende allerede da, da det kan knekke lysten deres altfor tidlig. Videre oppover i klassene stiller jeg strengere krav til hvilket nivå de skal velge. Anonymkode: 183ca...2ae
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2021 #16 Skrevet 8. februar 2021 Her sa lærer at de bestemmer selv, men hvis de ikke leser flytende etter 5 repetisjoner, bør man ta et lavere nivå. Dette gjelder 1. klasse 😊 Anonymkode: 62315...f0f
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2021 #17 Skrevet 8. februar 2021 Her har vi voksne bestemt utifra barnas mestringsnivå. Latskap aksepteres ikke, men dager der barnet er veldig sliten droppes lekse (hendet en til to ganger i måneden). Anonymkode: 499be...893
Optatium Skrevet 8. februar 2021 #18 Skrevet 8. februar 2021 Her bestemmer foreldre og elev selv. Jeg har en oppegående, men noe bedagelig jente, hun får ikke velge nivå 1 og 2,her er det 3. Hun klarer det greit, men må jobbe litt for det. Sånn bør det være.
Iiiiik Skrevet 8. februar 2021 #19 Skrevet 8. februar 2021 Jeg har bestemt for mine barn, i samsvar med det de har forutsetninger for. To av tre her i huset foretrekker nok enkleste utvei, og må styres litt for å gjøre sitt beste. Har imidlertid for alle tre ved noen få anledninger gitt lærer beskjed om at ikke alle lekser er gjort fordi det ble for mye å komme gjennom på en ettermiddag.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2021 #20 Skrevet 8. februar 2021 Har nesten alle nivådelte lekser? Her har de ikke det. Men sønnen min gjorde en avtale med lærer om å lese 15 minutter i egen bok i stedet for leseleksa. Det ble mye mer lesing, og han er egentlig litt lat, så den eneste grunnen til at han synes det er greit er at han da slipper å lese det samme 3 ganger. Hadde de hatt nivådeling og han fikk velge selv så hadde han nok valgt nivå 1 på alt, så jeg er glad det ikke er sånn i alle fall. Ville hatt et ord med i laget da. 😛 Anonymkode: 49b8c...65a
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 8. februar 2021 #21 Skrevet 8. februar 2021 Vi bestemmer. I lesing vet jeg at hun er flink, så når vi går gjennom leksene, sier jeg hva leseleksen er på det nivået. Hun kan ikke velge, for hun vil jo lese det korteste! Hun går i 2 klasse. Datteren i 7 velger selv, eventuelt i samråd med lærer. F eks går hun på nivå 1 i engelsk og 3 i matte.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #22 Skrevet 9. februar 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Har nesten alle nivådelte lekser? Her har de ikke det. Men sønnen min gjorde en avtale med lærer om å lese 15 minutter i egen bok i stedet for leseleksa. Det ble mye mer lesing, og han er egentlig litt lat, så den eneste grunnen til at han synes det er greit er at han da slipper å lese det samme 3 ganger. Hadde de hatt nivådeling og han fikk velge selv så hadde han nok valgt nivå 1 på alt, så jeg er glad det ikke er sånn i alle fall. Ville hatt et ord med i laget da. 😛 Anonymkode: 49b8c...65a Mine barn hadde nivådelt uten at det sto på lekseplanen, men barna fikk utdelt forskjellige ark/ bøker å lese. Det varierer veldig hvor gode barna er til å lese, så jeg tror ingen ikke har noe tilpassede lekser. Mitt ene barn leste kun korte ord på 2-3 bokstaver frem til etter jul i 1. klasse, mens det andre barnet leste enkle bøker da han startet på skolen. Anonymkode: 2662a...c23
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #23 Skrevet 10. februar 2021 Mitt barn har lest på nivå 3 siden skolestart. Får nå ekstrabøker for å opprettholde flyten. Anonymkode: 0ce91...069
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå