Gå til innhold

Studere i utlandet til høsten (covid)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde dere syntes det var greit?

Min datter har planer om å ta et videregående år i England til høsten (syd-England). Hun er 17 år. 
Jeg synes det er greit, og er ikke noe spesielt bekymret for Covid - så lenge man respekterer alle regler. Tror ikke i utgangspunktet man risikerer noe mere der enn her hjemme (vi bor i Oslo). 
Eskalerer smitten til høsten så stopper vi hele greia, og jeg kommer jo til å følge henne tett. Er det uansvarlig av meg å si ja (pappa'n hennes synes at hun ikke skal dra, han synes det er risikabelt og mener vi blir oppfordret til å ikke reise og at vi derfor ikke bør reise)?

Jeg synes det er risikabelt og dra til Afghanistan eller Kongo, eller gå over nordpolen eller kjøre ski utenom skibakkene. Kjøre bil uten bilbelte eller hoppe i fallskjerm (men det er fordi jeg er redd for høyder).

Innspill, gjerne begrunnet (ikke bare "ikke dra" - det gir meg så lite)

Anonymkode: 5474f...801

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke det er uansvarlig, bare dere er forberedt på brå endringer. En i familien min skulle studere i London i høst. Hun møtte på skolen første uken, men har hatt hjemmeundervisning (i Norge) etter det. 

Anonymkode: a442b...62a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes ikke det er uansvarlig, bare dere er forberedt på brå endringer. En i familien min skulle studere i London i høst. Hun møtte på skolen første uken, men har hatt hjemmeundervisning (i Norge) etter det. 

Anonymkode: a442b...62a

Ja, jeg tror vi er godt forberedt i år, mtp på det året vi har lagt bak oss. Ting forandrer seg hele tiden og det kan godt være at hun ikke får dratt eller må dra hjem midt i året. Men nå er jo vaksinering i gang og det er selvfølgelig mulig at ting blir verre, men vi må jo satse på at ting blir bedre også. Mener jeg.

Skrevet

Jeg tenker at dere får forholde dere til det sånn som det virker som dere gjør. Hun er 17 og sikkert rusta for å måtte reise hjem igjen om det blir tilfelle. La henne dra, også får man bare ta ting som de kommer. Studenter som studerer i utlandet nå har jo reist tilbake til skolen, selvom det kanskje er hjemmeskole for de mange steder. 

Anonymkode: c2d31...dc1

Skrevet

Nei, jeg ville ikke latt min dra. Hun risikerer karantene og å bli sittende alene i et land hvor hun ikke kjenner noen. Regner med hun har vertsfamilie osv, men likevel. Skjønner at hun er på vg2 nå og at sjansen går om hun ikke tar den, men vi kan ikke få alt. 

Anonymkode: 09768...c86

Skrevet

Med etterdønningene av både korona og brexit ville jeg være betenkt i år. Bare det å få nok ok vertsfamilier kan bli en utfordring og hun kan ende opp med et dårligere tilbud enn normalt.

Anonymkode: 056bf...364

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Med etterdønningene av både korona og brexit ville jeg være betenkt i år. Bare det å få nok ok vertsfamilier kan bli en utfordring og hun kan ende opp med et dårligere tilbud enn normalt.

hi

Hvordan begrunner du dette?Hvorfor blir tilbudet dårligere grunnet Brexit eller Covid19? Jeg skjønner at verden er i endring, men ser ikke helt hvorfor det blir "dårligere" vertsfamilier av dette.

Skrevet

Jeg ville latt henne dra. Hun har sikkert liten sjanse for å bli syk, og skulle hun få viruset så tåler hun det nok svært godt. Dette er en mulighet å vokse på, sannsynligvis er situasjonen også bedre  enn i dag

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

hi

Hvordan begrunner du dette?Hvorfor blir tilbudet dårligere grunnet Brexit eller Covid19? Jeg skjønner at verden er i endring, men ser ikke helt hvorfor det blir "dårligere" vertsfamilier av dette.

Jeg tenker at veldog mange aktuelle vertsfamilier har såpass mye annet å bekymre seg for at de har mindre lyst til å få en fremmed inn i familien i tillegg. Da blir det færre familier å velge mellom og faren er at man sitter igjen med dem som er så hardt presset økonomisk at de må prøve dette for å få økonomien til å henge sammen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg tenker at veldog mange aktuelle vertsfamilier har såpass mye annet å bekymre seg for at de har mindre lyst til å få en fremmed inn i familien i tillegg. Da blir det færre familier å velge mellom og faren er at man sitter igjen med dem som er så hardt presset økonomisk at de må prøve dette for å få økonomien til å henge sammen.

HI

Det utelukker ikke at de er hyggelige og ordentlige. Jeg hadde presset økonomi for noen år siden og passet hunder for å få inn litt ekstra. Jeg ga absolutt ikke blaffen i hunden men tok godt vare på den og satt pris på den ekstra inntekten. 

Jeg tror ærlig talt innerst inne at de som er vertsfamilier er ute etter den ekstra inntekten, men som absolutt ikke utelukker at de er ordentlige mennesker.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

HI

Det utelukker ikke at de er hyggelige og ordentlige. Jeg hadde presset økonomi for noen år siden og passet hunder for å få inn litt ekstra. Jeg ga absolutt ikke blaffen i hunden men tok godt vare på den og satt pris på den ekstra inntekten. 

Jeg tror ærlig talt innerst inne at de som er vertsfamilier er ute etter den ekstra inntekten, men som absolutt ikke utelukker at de er ordentlige mennesker.

Forhåpentlig vis går det fint, men jeg ville ikke sakt fra meg den norske skoleplasen før i siste liten.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Enig i dette. Vertsfamilier som egentlig ikke ønsker eller er skikket til å være det har blitt langt vanligere både i England, USA og andre land de siste årene. De er det av økonomiske årsaker, ikke annet.

De gode finnes selvfølgelig også. Men nå som så mange er ekstremt presset, da ville jeg ikke tatt sjansen. Jeg var i USA for mange år siden, det å stå helt alene og måtte bytte familie eller reise hjem, det var tøft. Noen ting er letter i dag med kommunikasjon gjennom mobil og internett. Likevel er det så mye usikkerhet nå med covid-19, vaksiner, muterte virus, at ingen vet hva som skjer til høsten. Hva gjør hun f.eks. om hun kommer til en dårlig familie og det ikke er mulig å reise hjem. Det kan i verste fall skje.

Jeg er enig med far!

Ville heller motivert henne for å gjøre det bra på skolen her hjemme, og så heller søkt seg til utlandet under studier. Da vil hun være litt mer moden og verden vil trolig være litt mer oversiktlig og forutsigbart.

Anonymkode: 4b594...85e

Skrevet

Hvornår må hun takke ja til plassen og er den bindende?

Jeg har en datter som bor i Wales, og hun og hennes nære har ingen tro på at man får noe som nærmer seg en normal hverdag før langt utpå høsten. Selv om de vaksinerer for harde livet, tar det tid før man får vaksinert den yngre delen av befolkningen. Og det er i tillegg forholdsvis mange som ikke vil/ikke har bestemt seg ang vaksine. 

Skrevet

Min datter skulle reise til Tyskland nå i januar. Nå ble alt stengt ned, så vi har utsatt det til august. Hovedproblemet, før alt ble stengt ned, var at ingen tok på seg å være vertsfamilie i disse corona-tider. Vi krysser fingrene her for at alt er enklere i august. Disse ungdommene takler dette, og så har de oss foreldre i bakhånd om noe skal bli vanskelig. Jeg ville latt henne reise.

Anonymkode: 95fd7...90d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...