Gå til innhold

Hvordan diagnostiseres lett psykisk utviklingshemming?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om kjæresten min er lett psykisk utviklingshemmed. Trodde aldri jeg måtte skrive en sånn tråd i mitt liv. Men noe er det. Hva gjør jeg? Har du kjennskap til dette? 

Anonymkode: 97416...a44

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva tenker du at du kan gjøre? Så lenge han er voksen så må han vel selv ta tak i dette, bestille seg en legetime og få henvisning videre derfra til psykolog, psykiater eller dps, vil jeg tro.

Noen ganger ligger det jo fysisk sykdom bak ulike adferdsmåter eller psykiske symptomer, så lege er nok uansett første steg hvor han må begynne. Om han nekter dette så kan du ev. vurdere å snakke med legen hans om det, fortelle hva som bekymrer deg og hvorfor du mener noe er galt med kjæresten. Men legen kan jo ikke si noe til deg uten kjærestens samtykke. Likevel kan det være nyttig at du snakker med legen hans, om det er helt reelle ting du reagerer på og bekymrer deg for, hvis det er slik at kjæresten din selv ikke innser at noe er galt - da kan legen kanskje lettere finne ut av ting når kjæresten din kommer til lege neste gang.

Hvis han var psykisk utviklingshemmet burde du gjerne ha merket noe tidligere. Har dere vært sammen lenge? Har han endret seg nå i det siste, eller vært slik hele tiden? Og hva er det han gjør eller ikke gjør som du reagerer på?

Anonymkode: a2557...d2d

Skrevet

Test med VAIS, men er usikker på hvem som gjør det. Noen PPTer gjennomfører det, men det er ikke dems ansvarsområde.

Anonymkode: 4e608...6d9

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Test med VAIS, men er usikker på hvem som gjør det. Noen PPTer gjennomfører det, men det er ikke dems ansvarsområde.

Anonymkode: 4e608...6d9

Det er psykologer som stiller diagnosen, ofte nevropsykologer hos HAVO (habiliteringstjenesten for Voksne) 

Anonymkode: 386b0...c44

Skrevet

Hei, 

Men hvorfor er det viktig med en diagnose? 

Du må finne ut om du elsker han slik han er, med alle sine positive og negative sider eller om dere ikke passer sammen? Har dere vært lenge sammen? 

Anonymkode: f5802...1fa

Skrevet

Diagnosen stilles dersom man skårer under 70iq poeng på intelligenstesten samt har en dårligere fungering i dagliglivet. Diagnosen bør sees på som en pragmatisk diagnose dersom den skal stilles i voksen alder, dvs at en diagnose skal gi omgivelsene og hjelpeapparatet en større forståelse av vedkommende. Er mannen i jobb? Klarer han å fungere selvstendig i hverdagslivet? Nb husk at det er lov til å være litt «dum», det er en del av normalvariasjonen. 

Anonymkode: 76c6b...63d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...