Gå til innhold

Strikkere! Forslag til grovt bonullgarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å strikke et bomullspledd i tykt bomullsgarn. Noe a la dette 

https://pin.it/jDacsDs

Noen som har forslag til et tykt garn i bomull? Tåler ikke ull. 

Anonymkode: 5cf6d...759

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kan være noe https://hobbii.no/garn/bomullsgarn/rainbow-cotton-8-8 Jeg tror ett slikt teppe i stort format vil bli veldig tungt med slikt garn. 

Jeg har to barn som ikke tåler ull, men Drops meriono i de tre tykkelsene de har tåler de. Har prøvd meriono som Nille selger bla, dette tåler de ikke like bra. Så hvorfor de tåler dette aner jeg ikke, men mange som ikke tåler ull har jeg hørt tåler dette. Så det kan være noe å prøve ut. Jeg strikket en genser til meg selv, og helt tilfeldig det var dette garnet. Min datter prøvde genseren og siden har jeg ikke fått lov å bruke den. 
Dette garnet vil jeg tro er passe i tykkelsen til ett slikt teppe https://www.strikkemekka.no/Drops-BigMerino

Anonymkode: 4bee0...01a

Skrevet
3 hours ago, Anonym bruker said:

Dette kan være noe https://hobbii.no/garn/bomullsgarn/rainbow-cotton-8-8 Jeg tror ett slikt teppe i stort format vil bli veldig tungt med slikt garn. 

Jeg har to barn som ikke tåler ull, men Drops meriono i de tre tykkelsene de har tåler de. Har prøvd meriono som Nille selger bla, dette tåler de ikke like bra. Så hvorfor de tåler dette aner jeg ikke, men mange som ikke tåler ull har jeg hørt tåler dette. Så det kan være noe å prøve ut. Jeg strikket en genser til meg selv, og helt tilfeldig det var dette garnet. Min datter prøvde genseren og siden har jeg ikke fått lov å bruke den. 
Dette garnet vil jeg tro er passe i tykkelsen til ett slikt teppe https://www.strikkemekka.no/Drops-BigMerino

Anonymkode: 4bee0...01a

Takk for svar! 

Vekt hadde jeg ikke tenkt på før nå. Hm... 

Vi har ullpledd, men jeg orker ikke ull rett på kroppen 

Anonymkode: 5cf6d...759

Skrevet

Ville ikke strikket denne typen pledd i bomull. Både pga tyngde, som nevnt, og fordi bomull ikke har rett struktur, det blir for «hardt», særlig i tykt garn. 

Prøv en type blow yarn. Min erfaring er at plagg og pledd blir lette, myke og kløfrie. Drops Air har jeg brukt både på tepper og klær, til babyer og meg selv. Det er mykt, lett og kløfritt. Du kan sjekke ut Sky også, det er litt tynnere. 
De har fått et nytt som heter wish også. Det har ikke jeg prøvd, men du kan sammenligne dem og se om det er noe du liker😉

Anonymkode: 8f76b...e76

Skrevet

Sjekk ut andre garntyper også hvis det er mulig, f.eks. blandinger med bambus, lin eller garn med akryl, nylon ol. Jeg er som deg, tåler ikke ull eller hår og blir litt oppgitt over at folk stadig vekk skal prøve å overbevise meg om at garn som merinoull, blanding av merinoull og bomull eller Drops Air osv ikke klør. Hva vet de om hva JEG klør av? For jeg har i hvert fall måtte selge/gi bort plagg jeg har strikket i disse garntypene da jeg synes de klør de også. Mindre, ja, men ille nok til at jeg ikke klarer å bruke det. Nå strikker jeg topp til meg selv i bambusgarn, det er utrolig bløtt og deilig, og du kan helt sikkert bruke dobbel tråd og tykkere pinner.

Anonymkode: 16064...61f

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Sjekk ut andre garntyper også hvis det er mulig, f.eks. blandinger med bambus, lin eller garn med akryl, nylon ol. Jeg er som deg, tåler ikke ull eller hår og blir litt oppgitt over at folk stadig vekk skal prøve å overbevise meg om at garn som merinoull, blanding av merinoull og bomull eller Drops Air osv ikke klør. Hva vet de om hva JEG klør av? For jeg har i hvert fall måtte selge/gi bort plagg jeg har strikket i disse garntypene da jeg synes de klør de også. Mindre, ja, men ille nok til at jeg ikke klarer å bruke det. Nå strikker jeg topp til meg selv i bambusgarn, det er utrolig bløtt og deilig, og du kan helt sikkert bruke dobbel tråd og tykkere pinner.

Beklager at du tar deg nær av anbefalingen. Min erfaring er at mange barn (og voksne) som ikke kan/vil bruke annen ull fordi det klør, liker, og bruker, plagg og tepper i blow yarn, som f. eks. drops air. Min teori er at dette klør mindre fordi det er veldig luftig, og fordi ullfibrene ligger inni en tube/sugerør av syntetisk materiale, og i mindre grad kommer i kontakt med hud, samtidig som man får de gode egenskapene til ull. Håper andre kan få noe positivt ut av å teste dette, selv om det ikke fungerte for deg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Beklager at du tar deg nær av anbefalingen. Min erfaring er at mange barn (og voksne) som ikke kan/vil bruke annen ull fordi det klør, liker, og bruker, plagg og tepper i blow yarn, som f. eks. drops air. Min teori er at dette klør mindre fordi det er veldig luftig, og fordi ullfibrene ligger inni en tube/sugerør av syntetisk materiale, og i mindre grad kommer i kontakt med hud, samtidig som man får de gode egenskapene til ull. Håper andre kan få noe positivt ut av å teste dette, selv om det ikke fungerte for deg.

Jeg tar meg overhode ikke nær av forslag og anbefalinger, men jeg blir oppgitt over de som bastant påstår at det eller det ullgarnet ikke klør som om det er en sannhet som gjelder for alle. Det er fint at man kan teste ut ulike garn, men kjipt å bli lurt til å tro at ingen klør av sånn og sånn, kjøper inn og bruker tid og penger på noe som viser seg å bli ubrukelig. Da er det bedre å si at de fleste tåler, eller mange klør ikke av osv, i stedet for den bastante innstillingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...