Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #1 Skrevet 5. februar 2021 Er det vanlig å sterilisere tåteflasker når barnet er så stort som ett år? Når jeg fikk barn for mange mange år siden så steriliserte vi flaskene bare til barnet var 6 mnder. Er det nå vanlig å gjøre det så lenge barnet bruker tåteflaske? *føler meg gammel* Anonymkode: 356a3...012
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #2 Skrevet 5. februar 2021 Så lenge du tar flaskene på øverste hylle i oppvaskmaskinen og vasker på minst 60 grader trenger du bare sterilisere dem første 6 ukene sa de da jeg fikk barn, men smokkene på flasken bør steriliseres så lenge de brukes for gammel melk som ikke blir vasket skikkelig bort kan gi grobunn for bakterier som overhodet ikke er bra. Så jeg gjorde det, kokte smokkene til flaskene og tok flaskene i oppvaskmaskinen. Å koke til de er over året er tullete, de drikker jo vann fra springen fra 6 mnd så da tåler de nok at flaskene er vasket i vann fra springen også Anonymkode: bf482...bf2
<3 Legoland <3 Skrevet 5. februar 2021 #3 Skrevet 5. februar 2021 Så lenge man bruker morsmelkerstatning skal man sterilisere flaskene
Pobie Skrevet 5. februar 2021 #4 Skrevet 5. februar 2021 Jeg har tre barn, har kun sterilisert før første bruk, deretter kun vasket med varmt såpevann. Mine har fått både morsmelk og mme.
<3 Legoland <3 Skrevet 5. februar 2021 #5 Skrevet 5. februar 2021 Pobie skrev (15 minutter siden): Jeg har tre barn, har kun sterilisert før første bruk, deretter kun vasket med varmt såpevann. Mine har fått både morsmelk og mme. Det er virkelig ikke anbefalt
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #6 Skrevet 5. februar 2021 Etter barnet var 6 mnder så vasket jeg flaskene i oppvaskmaskinen ja Anonymkode: 356a3...012
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #7 Skrevet 5. februar 2021 Jeg steriliserte frem til barna selv plukket til fra gulvet som de puttet i munnen. Følte hensikten forsvant litt etter det. Anonymkode: c8627...5bf
villminl Skrevet 5. februar 2021 #8 Skrevet 5. februar 2021 Det kommer an på hva flaskene brukes til. Alternativ 1: kun morsmelk -> steriliseres frem til barna er mer mobile og putter ting i munnen på egenhånd, f.eks. leker fra gulvet. Alternativ 2: morsmelkerstatning -> alltid, uavhengig av alder. Har ikke noe med selve vannet å gjøre, men bakterier i morsmelkerstatningspulveret.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #9 Skrevet 5. februar 2021 Var MME jeg tenkte på i flasken ja Anonymkode: 356a3...012
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #10 Skrevet 5. februar 2021 6 mnd. Vask av alle melkerester med zalo og vann før oppvaskmaskin. Anonymkode: 7aa33...88e
Pobie Skrevet 5. februar 2021 #11 Skrevet 5. februar 2021 villminl skrev (3 timer siden): Det kommer an på hva flaskene brukes til. Alternativ 1: kun morsmelk -> steriliseres frem til barna er mer mobile og putter ting i munnen på egenhånd, f.eks. leker fra gulvet. Alternativ 2: morsmelkerstatning -> alltid, uavhengig av alder. Har ikke noe med selve vannet å gjøre, men bakterier i morsmelkerstatningspulveret. Risikoen for bakterier i pulveret er forsvinnende liten, men det er pga dette at enkelte lands retningslinjer sier at man skal tilberede melken med vann som er varmt nok til å drepe bakteriene. Mener USA anbefaler dette. Men om flasken er steril eller ikke utgjør ingen forskjell når bakteriene er i pulveret. Da overfører man jo bare bakteriene fra pulveret til flasken i det man tilbereder melken.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2021 #12 Skrevet 6. februar 2021 Utfordringen ligger i at det ofte kan være pulverrester i kriker og kroker som alm. rengjøring ikke tar, så derfor bør sterilisering til. Deretter når man tar pulveret oppi, så tas bakteriene i pulveret når det blandes med 70 grader. (NB: andre retningslinjer for temperatur når det gjelder medisinsk mme) Altså, ikke selve pulveret som blandes inn til det aktuelle måltidet - men rester fra tidligere måltid som er årsaken til at man alltid skal sterilisere det som har vært i kontakt med mme. Anonymkode: e3047...d07
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2021 #13 Skrevet 6. februar 2021 <3 Legoland <3 skrev (23 timer siden): Det er virkelig ikke anbefalt Det anbefalte de på nyfødt intensive. Å ikke koke etter 6 mnd. Da tåler barna litt baselusker. Anonymkode: d2c05...f5c
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2021 #14 Skrevet 6. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det anbefalte de på nyfødt intensive. Å ikke koke etter 6 mnd. Da tåler barna litt baselusker. Anonymkode: d2c05...f5c Samme sa de til meg,men er 10 år siden jeg hadde baby da. Var bare så overrasket av at venninen min som har en unge på 1 år som får MME,forsatt stresser med å sterilisere flasker hver gang. Her sluttet vi med det når barnet var 6 mnder ettersom det var det som var anbefalt den gangen. Anonymkode: 356a3...012
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2021 #15 Skrevet 7. februar 2021 On 2/5/2021 at 12:09 PM, Anonym bruker said: Er det vanlig å sterilisere tåteflasker når barnet er så stort som ett år? Når jeg fikk barn for mange mange år siden så steriliserte vi flaskene bare til barnet var 6 mnder. Er det nå vanlig å gjøre det så lenge barnet bruker tåteflaske? *føler meg gammel* Anonymkode: 356a3...012 vi gjorde det frem til 6mnd som var abefalt i 2013, hvor lenge det er abefalt idag, vet jeg ikke Anonymkode: 56e7a...497
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2021 #16 Skrevet 7. februar 2021 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): vi gjorde det frem til 6mnd som var abefalt i 2013, hvor lenge det er abefalt idag, vet jeg ikke Anonymkode: 56e7a...497 Det samme ble anbefalt når jeg hadde baby,etter 6 mnder så vasket vi de bare i oppvaskmaskinen. Anonymkode: 356a3...012
Bergen_by Skrevet 7. februar 2021 #17 Skrevet 7. februar 2021 Tenker at apoteket er jo grei kilde å de skriver dette :
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå