Gå til innhold

Mat-tips, diabetes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig fått diabetes2. Regulerer med tabletter og kosthold. Går fint å spise sukkerfritt og lite hvitt mel osv for å unngå raske karbohydrater til vanlig. Men det jeg trenger tips om er raske, enkle middager når jeg er alene. Barna bor hos faren annenhver uke. Og når jeg som nå, ikke er helt i form, så trenger jeg noe lettvint. Feks i de tilfellene jeg før ville stekt en frossenpizza eller en annen ferdigrett. Noen med gode tips?

Anonymkode: 90837...7a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Findus har tre fiskeretter i form som inneholder lite karbohydrater: Fransk fiskegrateng, en italiensk variant med tomatsaus og en med brokkoli og ost, tror jeg det er. En slik form + grønnsaker. Fjordland har en rett med kyllingfilet, naturris, erter og gulrotmos. Den inneholder ca 50 g karbohydrat. Ellers er speilegg og omelett med grønnsaker og evt knekkebrød til raske løsninger. Reker i boks, avokado, majones og knekkebrød er også enkelt. Dette er mine lettvintmiddager med insulinkrevende svangerskapsdiabetes. 

Anonymkode: a6d03...de1

Skrevet

Kutt grønnsaker og legg i ildfast smurt form, legg en fiskefilet eller en kyllingfilet oppå med litt kryddersmør på toppen.

Skrevet

Omelett i en eller annen variant. Sleng oppi masse grønnsaker så blir den mettende og god.

Ferdigsuppe. Det er flere gode både fra Rema og fra Mere mat, med varierende innhold av karbohydrater. Ha oppi litt kylling, fisk eller reker/ scampi alt ettersom hvilket slag suppe du velger. 

Karbonade på brød. 

Skrevet

Jeg er kronisk syk med vekslende form. Når jeg er på det dårligste velger jeg det absolutt enkleste:

En pose grønnsaksblanding fra frossendisken (har alltid ulike slike i frysedisken, i ditt tilfelle velg de uten potet). Har over litt olivenolje og krydder. Ved siden av legger jeg en fiskekake eller to, en fiskefilet eller bare litt flatklappet karbonadedeig som jeg krydrer på toppen og har litt olje på. Vil du ha litt "saus" kan du helle på en liten skvett fløte (f.eks. da godt med litt karri over grønnsakene hvis du har fisk til).

Fra jeg går på kjøkkenet til det er i ovnen tar 2 minutter. Setter på ovnen når jeg setter det inn i ovnen, ca 180 grader til det ser ferdig ut (jeg tar aldri tiden, kjenner på lukten når det begynner å bli ferdig).

Anonymkode: 4f846...e33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...