Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #1 Skrevet 4. februar 2021 Min søster har utdanning innen helse. Har jobbet innen det i mange år. Vært mye syk og borte fra jobb. Går nå på aap. Nav vil ha henne ut i jobb igjen..og det innen helse. Hun sier selv om hun vet ikke om hun klarer det, men vil prøve. Hun Søker jobber ,men hun vil ikke jobbe natt, helst ikke helger, vil ha fri i påsken og jul. Vil ikke ha medisin ansvar. Og hun vil helst ikke jobbe mere enn 60%. Jeg mener at nav burde ha omskolert henne. Hun må ha en jobb hun ikke tar med seg hjem. Og det gjør hun når hun jobber innen helse. Hun tenker på jobb og hva om det og hva hvis det skjer. Så hun er utslitt når hun har fri også. Hva mener du? Bør nav ha tenkt litt lengre frem? Anonymkode: 82d21...b5a
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #2 Skrevet 4. februar 2021 Er grunnen her psykisk sykdom og får hun behandling for det? Anonymkode: a14e0...08c
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #3 Skrevet 4. februar 2021 Dette må jo ses i forhold til hva helsen hennes takler og ikke - og begrunnes ut fra det. Takler hun ikke natt og turnusarbeid, da bør hun snakke med legen sin om dette i tillegg til saksbehandler hos Nav. Det virker på det du beskriver som om hun er i veldig stressberedskap, og da er det nok ugunstig med f.eks. medisinansvar. Veldig mye av det du skriver går på "hun vil", og da er det vanskelig å si hva Nav bør ta hensyn til og ikke, for det er vanskelig å vite hva som går på hva som faktisk er gjennomførbart for henne og hva som kun går på hennes vilje. Det må hun se på. Hva du mener er egentlig irrelevant Ved fleste helseutdanninger på et visst nivå kan man få andre jobber med, så jeg tviler på at hun vil få omskolering. Ev. kan det være aktuelt at hun får noe tilleggsutdanning til det hun har, hvis det gjør henne i stand til å ta andre jobber og mer jobb. Men om utgangspunktet er at hun ikke "vil" jobbe mer enn 60 % så tviler jeg på at det blir godkjent, da hun allerede har muligheter med den utdanningen hun har fra før. Anonymkode: ab09a...473
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #4 Skrevet 4. februar 2021 Hvis hun går på aap, så burde hun jo ha startet på omskolering på eget initiativ for lengst. Anonymkode: c7a8d...74d
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #5 Skrevet 4. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvis hun går på aap, så burde hun jo ha startet på omskolering på eget initiativ for lengst. Anonymkode: c7a8d...74d Omskolering på eget initiativ? Hva tenke du da på? Anonymkode: 9c981...d7d
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #6 Skrevet 4. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hvis hun går på aap, så burde hun jo ha startet på omskolering på eget initiativ for lengst. Anonymkode: c7a8d...74d Man kan ikke gjøre hva man vil når man går på aap. Skal man gå på skole må man ha det godkjent i aktivitetsplanen man har. Men man kan ta initiativ til å diskutere dette med saksbehandler og lege om dette og ev. få det inn i aktivitetsplanen. Anonymkode: ab09a...473
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #7 Skrevet 4. februar 2021 Om hun har en høyskoleutdannelse, så får hun neppe omskolering via NAV. Hovedregelen er at det skal være korteste veien ut i arbeid, og med en helseutdanning er det antagelig ganske mange ulike jobber hun kan være kvalifisert til. Anonymkode: 18da4...a9f
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #8 Skrevet 4. februar 2021 Hvis hun har en helsefaglig bachelor kan hun nok finne en jobb uten jobb i helger og hellligdager. Jeg er sosionom og jobber innen psykisk helse i kommunen. Har hun fagbrev er det vanskeligere å finne dagtidsjobb, men hun står jo fritt til å søke jobber som alle andre. For meg høres det ut som om din søster er sutrete og kravstor, men du skriver jo heller ikke noe om hvorfor hun er på aap og hvilke helseutfordringer hun har. Hvis lege og nav vurderer at hun oppfyller kriteriene for å få innvilget omskolering så får hun det. Hvis ikke så bør hun jo samarbeide om arbeidsutprøving. Anonymkode: 61613...49d
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #9 Skrevet 4. februar 2021 Hva jeg mener? Jeg mener suck it up! Kom seg ut i jobb, og passer hun ikke til å jobbe innen helse bør hun ta seg en ny utdannelse på fritiden. Eller ta en ufaglært jobb. Ærlig talt! De fleste av oss er slitne, veldig mange av oss tar med jobben hjem. Hvis dette kvalifiserer til å få fri og/eller gratis utdannelse, melder jeg meg på! Anonymkode: 285ce...fcf
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #10 Skrevet 5. februar 2021 Omskolere seg må hun selv gjøre, om hun ikke funker i helse så får hun altså finne seg et annet felt å jobbe på. Ta studielån og utdanne seg, om så er. Det er ikke fellesskapet som skal betale for det. Og om kravene hennes er så klart uforenlige med helsevesenet så må hun finne noe annet, da, det er ikke andres ansvar. Anonymkode: 0dc54...7c4
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #11 Skrevet 5. februar 2021 "Hun vil ikke"?!? Makan til kravstor og sutrete søster du har. Hun har en utdannelse som kan brukes mange ulike steder. Nav kan ikke kreve at hun tar jobb innen helse, men de skal heller ikke bruke penger på å omskolere henne. Det får hun betale selv. Hun får søke alt av jobber hun kommer over. Jeg ønsket heller ikke turnusarbeid, derfor utdannet jeg meg til noe som kun jobber dagtid. Anonymkode: 404cd...22b
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #12 Skrevet 5. februar 2021 Hun bommet da hun valgte retning og liker ikke arbeidstidene, synd for henne. Men hun er ikke den første som har skiftet mening og får gjøre som alle før henne, ta lån og starte å studere på nytt. Omskolering er for de som av tunge helsehensyn ikke har noen mulighet til å jobbe med noe som helst innenfor utdannelsen sin. Det er ikke for de som ikke liker arbeidstidene, arbeidstider som ALLE vet før de starter på utdannelsen at er en del av dette yrket. Søsteren din lider dessverre av en ganske tung tilstand kalt "Vondt i viljen".Hun Hun som Anonymkode: 44bf5...332
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #13 Skrevet 5. februar 2021 Jeg regner jo med at "vil ikke" stikker mye dypere enn å ha vondt i viljen. Vil tro søsteren til HI har helseutfordringer som gjør at dette ikke går. Hun bør gå noen runder med seg selv og behandler å finne ut hva hun kan og hvorfor/hvorfor ikke og deretter søke på jobber hvor hun tror hun kan klare arbeidsoppgavene. Det er jo dette AAP er til for. Avklare hva det er man kan gjøre slik at man kommer seg ut i jobb igjen om man har mulighet til det. Er utfordringene noe som kan behandles så er hun gjerne i et behandlingsløp for dette. Når det er sagt kjenner jeg flere som forventer veldig mye av NAV og ser på dette som en pengesekk de har krav på, som om verden skylder dem noe. En jeg kjenner har ingen utdannelse. Da arbeidsmarkedet ble vanskelig sliter hun med å få jobb da det er mange som kjemper om de samme jobbene. Hun vet hva hun ønsker å gjøre og hva som skal til for å gjøre seg selv mer attraktiv på arbeidsmarkedet, men nekter å ta utdannelse/kjøpe relevant litteratur for egen regning. Det at hun får mye støtte allerede teller liksom ikke. Hun vil at NAV betaler den utdannelsen hun ønsker. I min jobb er etterutdanning/oppdatering viktig og hun ble helt sjokkert over at jeg leste fagrelaterte bøker på fritiden for det var helt uaktuelt for henne (det var også uaktuelt å lese seg opp på dagtid for AAP og arbeidsledighetstrygd fikk hun jo uansett, skulle hun oppdatere seg måtte de betale ekstra for dette). Anonymkode: 225b4...59c
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #14 Skrevet 5. februar 2021 Jeg også vil ha bekvemme arbeidstider og null medisinansvar. Men slik er ikke jobben i helsevesenet. Anonymkode: 15171...8e0
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #15 Skrevet 5. februar 2021 Det samme sier alle sykepleierene jeg jobber med og kjenner. Vil ikke jobbe turnus, vil ikke jobbe røde dager, orker ikke ansvaret, må ha fler på jobb fordi det er så slitsomt. Suck it up. Man blir ikke sykepleier fordi man vil sitte på ræva og jobbe 8-16 Anonymkode: 4fcc4...e35
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå