Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #1 Skrevet 3. februar 2021 Datteren min har akkurat startet konfirmasjonsundervisning. Foreløpig er det bare digitalt. De var 15 ungdomer og en leder på en gruppe som hadde "bli-kjent-møte". Datteren min var rasende etterpå. I løpet av dette første møte hadde lederen, som er en voksen mann på nærmere 50, sakt at muslimske damer som dekket seg til kunnereise til Saudi Arabia der de hørte til og at de aldri jobbet og at man ikke skulle tro på damer som sa at de hadde det fint for de pleide å lyve. I tillegg hadde han vært veldig avvisende til og avbrutt raskt de to jentene som hadde kort hår, men oppmumtret dem med langt år og guttene til å prate. Spørsmålet er hva gjør vi? Tar det opp med vedkommende selv? Tar det opp med en overordnet? Gjør opptak av neste time for å ha bevis? Prøver å få skiftet gruppe? Lar det gå men oppfordrer datteren vår til å protestere? Anonymkode: 2c1ab...27e
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #2 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Datteren min har akkurat startet konfirmasjonsundervisning. Foreløpig er det bare digitalt. De var 15 ungdomer og en leder på en gruppe som hadde "bli-kjent-møte". Datteren min var rasende etterpå. I løpet av dette første møte hadde lederen, som er en voksen mann på nærmere 50, sakt at muslimske damer som dekket seg til kunnereise til Saudi Arabia der de hørte til og at de aldri jobbet og at man ikke skulle tro på damer som sa at de hadde det fint for de pleide å lyve. I tillegg hadde han vært veldig avvisende til og avbrutt raskt de to jentene som hadde kort hår, men oppmumtret dem med langt år og guttene til å prate. Spørsmålet er hva gjør vi? Tar det opp med vedkommende selv? Tar det opp med en overordnet? Gjør opptak av neste time for å ha bevis? Prøver å få skiftet gruppe? Lar det gå men oppfordrer datteren vår til å protestere? Anonymkode: 2c1ab...27e Skift gruppe og meld fra til ledelsen. Neste gang gjør dere opptak av undervisningen, slik at dere har bevis. Sånne mennesker skal ikke undervise ungdom. Anonymkode: c5cfa...aa2
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #3 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Skift gruppe og meld fra til ledelsen. Neste gang gjør dere opptak av undervisningen, slik at dere har bevis. Sånne mennesker skal ikke undervise ungdom. Anonymkode: c5cfa...aa2 Det e nok det jeg har mest lyst til, men det blir over en mil ekstra å kjøre hver vei når de kan møtes fysisk, så sån sett ikke så fristende. Anonymkode: 2c1ab...27e
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #4 Skrevet 3. februar 2021 Kristen eller humanistisk? Sikker på at dette ikke er såkalte "brannfakler" for å få i gang diskusjoner og få ungdommene til å argumentere for sine holdninger og ståsted?? Anonymkode: 8104f...2f4
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #5 Skrevet 3. februar 2021 Som voksen vil man ofte møte noen som utfordrer egne meninger, holdninger og verdier. I diskusjoner får man brynt seg og justert egne tanker. Noen ganger endrer man kanskje mening pga argumenter fra den andre part, andre ganger blir man enda mer sikker på egne standpunkt. Å argumentere og diskutere saklig er noe man må øve på, og konfirmasjonsundervisningen er en arena der dette bør være på agendaen. Hva lærer du ungdommen din ved å bytte gruppe? Hva med å øve på å faktisk LYTTE til motpartens meninger for så å ARGUMENTERE for eget synspunkter, på en saklig og faktabasert måte? Anonymkode: 8104f...2f4
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #6 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Som voksen vil man ofte møte noen som utfordrer egne meninger, holdninger og verdier. I diskusjoner får man brynt seg og justert egne tanker. Noen ganger endrer man kanskje mening pga argumenter fra den andre part, andre ganger blir man enda mer sikker på egne standpunkt. Å argumentere og diskutere saklig er noe man må øve på, og konfirmasjonsundervisningen er en arena der dette bør være på agendaen. Hva lærer du ungdommen din ved å bytte gruppe? Hva med å øve på å faktisk LYTTE til motpartens meninger for så å ARGUMENTERE for eget synspunkter, på en saklig og faktabasert måte? Anonymkode: 8104f...2f4 Det er ulovlig i Norge å ha hatefulle og nedsettende ytringer, om en folkegruppe eller religiongruppe, slik denne presten har. Det er forskjeller på lovlige og ulovlige argumenter. Presten er heller ikke bare deltaker i en debatt, i konfirmasjonsundervisningen har han også lærer- og mentorfunksjon. Og da skal ikke rasistiske ytringer forekomme, det er lett å påvirke unge sinn. Anonymkode: c5cfa...aa2
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #7 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Som voksen vil man ofte møte noen som utfordrer egne meninger, holdninger og verdier. I diskusjoner får man brynt seg og justert egne tanker. Noen ganger endrer man kanskje mening pga argumenter fra den andre part, andre ganger blir man enda mer sikker på egne standpunkt. Å argumentere og diskutere saklig er noe man må øve på, og konfirmasjonsundervisningen er en arena der dette bør være på agendaen. Hva lærer du ungdommen din ved å bytte gruppe? Hva med å øve på å faktisk LYTTE til motpartens meninger for så å ARGUMENTERE for eget synspunkter, på en saklig og faktabasert måte? Anonymkode: 8104f...2f4 Poenget er vel at konfirmantledere ikke bør få ture frem som de vil med egne forkvaklede meninger. Spennende å se hva innstillingen blir når de kommer til homofili, abort.. Konfirmantundervisning skal ikke være et talerør for ekstremister. Si ifra til kirken, og gjør det klart at dersom det skjer igjen så kontaktes media. Det er ikke konfirmanten som skal ta støyten for dette. Anonymkode: 3f3d7...ecf
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #8 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Som voksen vil man ofte møte noen som utfordrer egne meninger, holdninger og verdier. I diskusjoner får man brynt seg og justert egne tanker. Noen ganger endrer man kanskje mening pga argumenter fra den andre part, andre ganger blir man enda mer sikker på egne standpunkt. Å argumentere og diskutere saklig er noe man må øve på, og konfirmasjonsundervisningen er en arena der dette bør være på agendaen. Hva lærer du ungdommen din ved å bytte gruppe? Hva med å øve på å faktisk LYTTE til motpartens meninger for så å ARGUMENTERE for eget synspunkter, på en saklig og faktabasert måte? Anonymkode: 8104f...2f4 Flere av konfirmantene forsøkte å protestere på uttalelsene, men det er en ganske vanskelig setting å ta ordet i, spesielt på første møte og der det er den mye eldre lederen som er motdebatanten og ikke bryr seg med å høre på dem som protesterte. Hadde han fortalt på sutten at han mente å provosere frem reaksjon hadde det vært helt greit, men det gjorde han ikke. Det er foresten humanetisk, hvis det har noe å si. Ingen prest inne i bilde her. Anonymkode: 2c1ab...27e
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #9 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det er ulovlig i Norge å ha hatefulle og nedsettende ytringer, om en folkegruppe eller religiongruppe, slik denne presten har. Det er forskjeller på lovlige og ulovlige argumenter. Presten er heller ikke bare deltaker i en debatt, i konfirmasjonsundervisningen har han også lærer- og mentorfunksjon. Og da skal ikke rasistiske ytringer forekomme, det er lett å påvirke unge sinn. Anonymkode: c5cfa...aa2 Men er det ikke sunt å øve på å argumentere og diskutere? Ikke rope "krenka" og skifte gruppe. Den veien dagens unge er inne på nå, med å "melde fra" og ikke kunne diskutere og argumentere på en saklig måte, er fordummende! Anonymkode: 8104f...2f4
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #10 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Flere av konfirmantene forsøkte å protestere på uttalelsene, men det er en ganske vanskelig setting å ta ordet i, spesielt på første møte og der det er den mye eldre lederen som er motdebatanten og ikke bryr seg med å høre på dem som protesterte. Hadde han fortalt på sutten at han mente å provosere frem reaksjon hadde det vært helt greit, men det gjorde han ikke. Det er foresten humanetisk, hvis det har noe å si. Ingen prest inne i bilde her. Anonymkode: 2c1ab...27e Si ifra til humanetisk forbund, og gjør det klart at dersom det skjer igjen så kontaktes media. Det er ikke konfirmanten som skal ta støyten for dette. Anonymkode: 3f3d7...ecf
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #11 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Flere av konfirmantene forsøkte å protestere på uttalelsene, men det er en ganske vanskelig setting å ta ordet i, spesielt på første møte og der det er den mye eldre lederen som er motdebatanten og ikke bryr seg med å høre på dem som protesterte. Hadde han fortalt på sutten at han mente å provosere frem reaksjon hadde det vært helt greit, men det gjorde han ikke. Det er foresten humanetisk, hvis det har noe å si. Ingen prest inne i bilde her. Anonymkode: 2c1ab...27e Siden det er humanistisk, er jeg nesten sikker på at dette var en provokasjon for å få til engasjement og diskusjon! Om metodene var bra eller ikke, kan jeg selvsagt ikke si noe om. Som konfirmantene i HEF selv, er slike "brannfakler" helt vanlig for å få i gang ungdommen. Jeg har selv kastet ut påstander om både menneskerettigheter, abort og homofili i gruppa, som er helt imot det jeg mener. På slutten av diskusjonen får konfirmantene kansje vite at dette er ment som provokasjon. Anonymkode: 8104f...2f4
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #12 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Men er det ikke sunt å øve på å argumentere og diskutere? Ikke rope "krenka" og skifte gruppe. Den veien dagens unge er inne på nå, med å "melde fra" og ikke kunne diskutere og argumentere på en saklig måte, er fordummende! Anonymkode: 8104f...2f4 Lovbrudd har ingenting med å være krenka å gjøre. Det presten driver med, er straffbart etter norsk lov. Anonymkode: c5cfa...aa2
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #13 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Lovbrudd har ingenting med å være krenka å gjøre. Det presten driver med, er straffbart etter norsk lov. Anonymkode: c5cfa...aa2 Jeg er temmelig sikker på at dette er "brannfakler", og ikke hans egne meninger! Det er ikke en prest, men humanistisk konfirmasjon. Der er slike diskusjoner det konfirmasjonen dreisen om, og de som jobber i HEF har humanistiske holdninger og verdier. Anonymkode: 8104f...2f4
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #14 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg er temmelig sikker på at dette er "brannfakler", og ikke hans egne meninger! Det er ikke en prest, men humanistisk konfirmasjon. Der er slike diskusjoner det konfirmasjonen dreisen om, og de som jobber i HEF har humanistiske holdninger og verdier. Anonymkode: 8104f...2f4 Bare en veldig dårlig retorisk kompetanse fra konfirmantlederen da - hvis ikke jenta logget av før konklusjonen.. Anonymkode: 3f3d7...ecf
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #15 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Lovbrudd har ingenting med å være krenka å gjøre. Det presten driver med, er straffbart etter norsk lov. Anonymkode: c5cfa...aa2 Det er ingen prest. Humanetisk konfirmasjon. Anonymkode: 2c1ab...27e
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #16 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Bare en veldig dårlig retorisk kompetanse fra konfirmantlederen da - hvis ikke jenta logget av før konklusjonen.. Anonymkode: 3f3d7...ecf Nei, hun logget ikke av før tiden. Jeg hørte slutten. Anonymkode: 2c1ab...27e
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #17 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg er temmelig sikker på at dette er "brannfakler", og ikke hans egne meninger! Det er ikke en prest, men humanistisk konfirmasjon. Der er slike diskusjoner det konfirmasjonen dreisen om, og de som jobber i HEF har humanistiske holdninger og verdier. Anonymkode: 8104f...2f4 Da er HEF en skikkelig råtten organisasjon. Man fører ikke debatt ved å bruke ulovlige utsagn. Anonymkode: c5cfa...aa2
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #18 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Siden det er humanistisk, er jeg nesten sikker på at dette var en provokasjon for å få til engasjement og diskusjon! Om metodene var bra eller ikke, kan jeg selvsagt ikke si noe om. Som konfirmantene i HEF selv, er slike "brannfakler" helt vanlig for å få i gang ungdommen. Jeg har selv kastet ut påstander om både menneskerettigheter, abort og homofili i gruppa, som er helt imot det jeg mener. På slutten av diskusjonen får konfirmantene kansje vite at dette er ment som provokasjon. Anonymkode: 8104f...2f4 Hvis det er ment som provokasjon må det nesten være en selvfølge å sette av tid og oppmuntre til debatt videre. Anonymkode: 2c1ab...27e
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #19 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Hvis det er ment som provokasjon må det nesten være en selvfølge å sette av tid og oppmuntre til debatt videre. Anonymkode: 2c1ab...27e Det et alltid diskusjoner omkring temaer, aldri type "undervisning" der en "lærer" har foredrag. Alle de gruppene jeg har hatt, har det vært konfirmantene selv som har diskutert og prøvd ut egne holdninger og verdier i forhold til andre. Men ofte er slike grupper "tung å få på gli", og må ofte provokasjon til for å få noen til å bli engasjert. Leder kommer med en påstand, og gruppa argumenterer mot dette, og mot hverandre Anonymkode: 8104f...2f4
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #20 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Datteren min har akkurat startet konfirmasjonsundervisning. Foreløpig er det bare digitalt. De var 15 ungdomer og en leder på en gruppe som hadde "bli-kjent-møte". Datteren min var rasende etterpå. I løpet av dette første møte hadde lederen, som er en voksen mann på nærmere 50, sakt at muslimske damer som dekket seg til kunnereise til Saudi Arabia der de hørte til og at de aldri jobbet og at man ikke skulle tro på damer som sa at de hadde det fint for de pleide å lyve. I tillegg hadde han vært veldig avvisende til og avbrutt raskt de to jentene som hadde kort hår, men oppmumtret dem med langt år og guttene til å prate. Spørsmålet er hva gjør vi? Tar det opp med vedkommende selv? Tar det opp med en overordnet? Gjør opptak av neste time for å ha bevis? Prøver å få skiftet gruppe? Lar det gå men oppfordrer datteren vår til å protestere? Anonymkode: 2c1ab...27e Tar det med overordnet og vedkommende selv. Og la henne protestere på alt, fortløpende. Det er god trening, uansett. Hun kommer nok dessverre til å møte flere trangsynte "kristne" i løpet av livet. Anonymkode: 41b8d...1ae
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #21 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Tar det med overordnet og vedkommende selv. Og la henne protestere på alt, fortløpende. Det er god trening, uansett. Hun kommer nok dessverre til å møte flere trangsynte "kristne" i løpet av livet. Anonymkode: 41b8d...1ae Ser nå at det er humanetisk. Det samme gjelder der - så veldig "etiske" er de ikke nødvendigvis. Anonymkode: 41b8d...1ae
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #22 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Det et alltid diskusjoner omkring temaer, aldri type "undervisning" der en "lærer" har foredrag. Alle de gruppene jeg har hatt, har det vært konfirmantene selv som har diskutert og prøvd ut egne holdninger og verdier i forhold til andre. Men ofte er slike grupper "tung å få på gli", og må ofte provokasjon til for å få noen til å bli engasjert. Leder kommer med en påstand, og gruppa argumenterer mot dette, og mot hverandre Anonymkode: 8104f...2f4 Dette skulle være et "bli-kjent-møte" der alle, utenom de to jentene med kort hår ble oppmuntret til å fortelle om seg selv, hvilke interesser de hadde og hvordan koronarestriksjonene hadde vært. Lederens uttalelser kom som innspill på det konfirmantene fortalte, ikke spm innlegg i en planlagt diskusjon. Anonymkode: 2c1ab...27e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå