Anonym bruker Skrevet 2. februar 2021 #1 Skrevet 2. februar 2021 Noen som vet om det gir mening å ta HPV vaksinen i 45 års alder? En venninne fortalte at det finnes en teori om at det uansett styrker immunforsvaret. Usikker på om jeg skal ta. Anonymkode: 21c65...9df
Gemini77/ Skrevet 2. februar 2021 #2 Skrevet 2. februar 2021 Styrker inmunforsvaret? den fungerer slik andre vaksiner fungerer. Skaper en immunitet mot de hpv typene du vaksinerer mot. Dette er ingen terapeutisk vaksine, men en profylaktisk vaksine. Med andre ord hjelper den ikke hvis du allerede er smittet. hvis du får ny partner eller varierer partner i fremtiden så er den absolutt å anbefale selv om du er 45 år. Er du godt gift og aldri hatt celleforandringer/HPV så kan det være bortkastede penger. Men vaksinen hjelper jo allikevel hvis du skulle komme i situasjoner hvor du kan bli smittet senere.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2021 #3 Skrevet 2. februar 2021 Gemini77/ skrev (2 timer siden): Styrker inmunforsvaret? den fungerer slik andre vaksiner fungerer. Skaper en immunitet mot de hpv typene du vaksinerer mot. Dette er ingen terapeutisk vaksine, men en profylaktisk vaksine. Med andre ord hjelper den ikke hvis du allerede er smittet. hvis du får ny partner eller varierer partner i fremtiden så er den absolutt å anbefale selv om du er 45 år. Er du godt gift og aldri hatt celleforandringer/HPV så kan det være bortkastede penger. Men vaksinen hjelper jo allikevel hvis du skulle komme i situasjoner hvor du kan bli smittet senere. Takk for svar! Virker som du kan en del om dette! Som du skjønner kan jeg ikke mye om det. Var klønete formulert med immunforsvar. Men en lege til en venninne mente at vaksinen likevel kan "hjelpe kroppen/immunforsvaret" slik at HPV en ikke fører til celleforandringer. Jeg har vært singel i ett år, og det har allerede vært en den seksualpartnere.... Men før det var jeg med en mann i over 20 år. Hadde celleforandringer i høst, men legen sa det skyldes jo neppe noe jeg har fått det siste året. Det kan vel ta 10 år før HPV en evt fører til forandringer. Spørsmålet mitt nå om jeg bare skal ta vaksinen. Angrer så veldig at jeg ikke tok for ett år siden! Anonymkode: 21c65...9df
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2021 #4 Skrevet 2. februar 2021 Hvis du er singel, er det absolutt fornuftig å ta vaksinen. Anonymkode: e77cf...523
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2021 #5 Skrevet 2. februar 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hvis du er singel, er det absolutt fornuftig å ta vaksinen. Anonymkode: e77cf...523 Hvorfor hvis hun er singel? Anonymkode: 369f4...7d2
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2021 #6 Skrevet 2. februar 2021 Gemini77/ skrev (4 timer siden): Styrker inmunforsvaret? den fungerer slik andre vaksiner fungerer. Skaper en immunitet mot de hpv typene du vaksinerer mot. Dette er ingen terapeutisk vaksine, men en profylaktisk vaksine. Med andre ord hjelper den ikke hvis du allerede er smittet. hvis du får ny partner eller varierer partner i fremtiden så er den absolutt å anbefale selv om du er 45 år. Er du godt gift og aldri hatt celleforandringer/HPV så kan det være bortkastede penger. Men vaksinen hjelper jo allikevel hvis du skulle komme i situasjoner hvor du kan bli smittet senere. Du er så flink på dette. Takk for at du er her inne 🤎 Anonymkode: a3326...6d4
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2021 #7 Skrevet 2. februar 2021 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Hvorfor hvis hun er singel? Anonymkode: 369f4...7d2 Fordi det er større sjanse for å bli smittet med HPV ved partnerbytte enn når man har hatt fast partner i flere år. Anonymkode: e77cf...523
Gemini77/ Skrevet 2. februar 2021 #8 Skrevet 2. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Takk for svar! Virker som du kan en del om dette! Som du skjønner kan jeg ikke mye om det. Var klønete formulert med immunforsvar. Men en lege til en venninne mente at vaksinen likevel kan "hjelpe kroppen/immunforsvaret" slik at HPV en ikke fører til celleforandringer. Jeg har vært singel i ett år, og det har allerede vært en den seksualpartnere.... Men før det var jeg med en mann i over 20 år. Hadde celleforandringer i høst, men legen sa det skyldes jo neppe noe jeg har fått det siste året. Det kan vel ta 10 år før HPV en evt fører til forandringer. Spørsmålet mitt nå om jeg bare skal ta vaksinen. Angrer så veldig at jeg ikke tok for ett år siden! Anonymkode: 21c65...9df Det er ingen studier som viser at en vaksine hjelper på en infeksjon du allerede har. Det tar rundt 10 år å utvikle livmorhalskreft fra tidlige celleforandringer, ikke 10 år å utvikle celleforandringer. Der tar legen din feil. Hvis du nydelig har hatt celleforandringer vil jeg tro du skal inn til ny prøve om 6-12 mnd? Da vil det også mest sannsynlig bli tatt en hpv test. Hvis du da ikke har hpv ville jeg tatt vaksinen. Særlig hvis du ikke har en hpv type du vaksinerer mot. Velger du å ta vaksinen så tar du gardasil9. Den er den beste med bredt spekter av hpv typer, inkludert hpv 6 og 11 som forårsaker kjønnsvorter. du kan gjerne ta hpv vaksinen uavhengig av din nåværende hpv status, men vær klar over at det kan være bortkastet penger og en falsk trygghet hvis du allerede er smittet. Kroppen kvitter seg med HPV normalt innen 12-24 mnd. Dette er ikke noe du har resten av livet. Men noen sliter mer med andre med å kvitte seg med det. Det er en lokal infeksjon slik at en evt konisering av livmorhalsen også kan fjerne infeksjonen. lykke til ☺️ Du trenger ikke være så bekymret. Du tester deg og har kontroll! Har du ikke trang økonomi så er det bare å ta vaksinen uansett. Men personlig ville jeg ha ventet til jeg hadde et svar på en hpv test. Da vet du faktisk om den gjør nytten sin.
Gemini77/ Skrevet 2. februar 2021 #9 Skrevet 2. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du er så flink på dette. Takk for at du er her inne 🤎 Anonymkode: a3326...6d4 Så hyggelig sagt. ☺️ tusen takk 🙏🏻
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2021 #10 Skrevet 2. februar 2021 Gemini77/ skrev (37 minutter siden): Anonym bruker skrev (1 time siden): Du er så flink på dette. Takk for at du er her inne 🤎 Anonymkode: a3326...6d4 Så hyggelig sagt. ☺️ tusen takk 🙏🏻 Bare hyggelig 😍😍😍😍 jeg mener det Anonymkode: a3326...6d4
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2021 #11 Skrevet 2. februar 2021 Gemini77/ skrev (1 time siden): lykke til ☺️ Du trenger ikke være så bekymret. Du tester deg og har kontroll! Har du ikke trang økonomi så er det bare å ta vaksinen uansett. Men personlig ville jeg ha ventet til jeg hadde et svar på en hpv test. Da vet du faktisk om den gjør nytten sin. Det anbefales ikke å ta HPV-test før man tar vaksinen. Vaksinen virker ikke mot en aktiv infeksjon, men virker forebyggende mot infeksjoner av et annet HPV-virus enn det man er smittet av, eller mot en senere infeksjon av det samme viruset. Ingen grunn til å hvile på laurbærene, altså 😊 Anonymkode: 0da95...062
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #12 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Det anbefales ikke å ta HPV-test før man tar vaksinen. Vaksinen virker ikke mot en aktiv infeksjon, men virker forebyggende mot infeksjoner av et annet HPV-virus enn det man er smittet av, eller mot en senere infeksjon av det samme viruset. Ingen grunn til å hvile på laurbærene, altså 😊 Anonymkode: 0da95...062 Så du vil også si at vaksinen kan være til nytte selv i 45 års alder? Anonymkode: 21c65...9df
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #13 Skrevet 3. februar 2021 Gemini77/ skrev (14 timer siden): Det er ingen studier som viser at en vaksine hjelper på en infeksjon du allerede har. Det tar rundt 10 år å utvikle livmorhalskreft fra tidlige celleforandringer, ikke 10 år å utvikle celleforandringer. Der tar legen din feil. Hvis du nydelig har hatt celleforandringer vil jeg tro du skal inn til ny prøve om 6-12 mnd? Da vil det også mest sannsynlig bli tatt en hpv test. Hvis du da ikke har hpv ville jeg tatt vaksinen. Særlig hvis du ikke har en hpv type du vaksinerer mot. Velger du å ta vaksinen så tar du gardasil9. Den er den beste med bredt spekter av hpv typer, inkludert hpv 6 og 11 som forårsaker kjønnsvorter. du kan gjerne ta hpv vaksinen uavhengig av din nåværende hpv status, men vær klar over at det kan være bortkastet penger og en falsk trygghet hvis du allerede er smittet. Kroppen kvitter seg med HPV normalt innen 12-24 mnd. Dette er ikke noe du har resten av livet. Men noen sliter mer med andre med å kvitte seg med det. Det er en lokal infeksjon slik at en evt konisering av livmorhalsen også kan fjerne infeksjonen. lykke til ☺️ Du trenger ikke være så bekymret. Du tester deg og har kontroll! Har du ikke trang økonomi så er det bare å ta vaksinen uansett. Men personlig ville jeg ha ventet til jeg hadde et svar på en hpv test. Da vet du faktisk om den gjør nytten sin. Tusen takk for utdypende svar! Det her er veldig nyttig for meg. Jeg ble super bekymret! Hadde brystkreft i sommer, men ble fort frisk. Derfor utviklet jeg litt "angst" for å få kreft andre steder i kroppen. Tror jeg tar vaksinen, har råd til det! Og det er ikke legen som har tatt feil, heller jeg som misoppfatter... Synes også det er vanskelig å være singel. Skal frykten overta? Har jo i utgangspunktet lyst å slå meg litt løs nå og kose meg. Leve! Anonymkode: 21c65...9df
Gemini77/ Skrevet 3. februar 2021 #14 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Tusen takk for utdypende svar! Det her er veldig nyttig for meg. Jeg ble super bekymret! Hadde brystkreft i sommer, men ble fort frisk. Derfor utviklet jeg litt "angst" for å få kreft andre steder i kroppen. Tror jeg tar vaksinen, har råd til det! Og det er ikke legen som har tatt feil, heller jeg som misoppfatter... Synes også det er vanskelig å være singel. Skal frykten overta? Har jo i utgangspunktet lyst å slå meg litt løs nå og kose meg. Leve! Anonymkode: 21c65...9df Ta vaksinen, kos deg, nyt singellivet og ta regelmessig celleprøver ☺️
Gemini77/ Skrevet 3. februar 2021 #15 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Det anbefales ikke å ta HPV-test før man tar vaksinen. Vaksinen virker ikke mot en aktiv infeksjon, men virker forebyggende mot infeksjoner av et annet HPV-virus enn det man er smittet av, eller mot en senere infeksjon av det samme viruset. Ingen grunn til å hvile på laurbærene, altså 😊 Anonymkode: 0da95...062 Ja det er sant det. Men hvis man tar cervarix vaksinen som kun beskytter mot hpv 16 og 18 og man allerede er smittet av disse to så er det totalt bortkastet. Derfor kan det være greit å vite status. Også for at vaksinen ikke skal bli en falsk trygghet. Verste fall gjør den ingen nytte, så har man råd er det absolutt verdt å ta.
Gemini77/ Skrevet 3. februar 2021 #16 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Så du vil også si at vaksinen kan være til nytte selv i 45 års alder? Anonymkode: 21c65...9df Sånn for ordens skyld. Vaksinen fungerer uavhengig av alder. Grunnen til at den er anbefalt før seksuell debut er for å vaksinere før man evt blir smittet og da forhindre problemer med celleforandringer i en tid hvor man kan bytte partnere ofte. Som oftest er tidlig i livet. vaksinen fungerer helt identisk på en på 45 som på en som er 15. forskjellen er at man kanskje vaksinerer mot noe man allerede har hatt når man vaksinerer seg senere i livet. Vaksiner deg med Gardasil9 (jeg valgte denne til min datter og ikke cervarixen hun skulle få i vaksinasjonsprogrammet) da denne gir en bredere beskyttelse både for celleforandringer men også beskyttelse for kjønnsvorter.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #17 Skrevet 3. februar 2021 Gemini77/ skrev (1 time siden): Sånn for ordens skyld. Vaksinen fungerer uavhengig av alder. Grunnen til at den er anbefalt før seksuell debut er for å vaksinere før man evt blir smittet og da forhindre problemer med celleforandringer i en tid hvor man kan bytte partnere ofte. Som oftest er tidlig i livet. vaksinen fungerer helt identisk på en på 45 som på en som er 15. forskjellen er at man kanskje vaksinerer mot noe man allerede har hatt når man vaksinerer seg senere i livet. Vaksiner deg med Gardasil9 (jeg valgte denne til min datter og ikke cervarixen hun skulle få i vaksinasjonsprogrammet) da denne gir en bredere beskyttelse både for celleforandringer men også beskyttelse for kjønnsvorter. Igjen, tusen takk for svar! Jeg kommer til å ta den! Hos meg var det motsatt. Samme partner i 24 år, og nå en del partnere... 🤪 Jeg kommer til å ta celleprøve hvert år! 😊 Anonymkode: 21c65...9df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå