Gå til innhold

Flexilån

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har flere kollegaer som er over 50 år som forteller at de har det de kaller for «flexilån». De synes det er veldig praktisk og bruker det til uforutsette utgifter og oppussing. Jeg er yngre enn dem og forsøker å spare til sånne ting. Føler jeg muligens har gått glipp av noe😬 Hva er flexilån? Er det vanlig? Er det lurt? Bør jeg ha det? Er det smartere å ta opp et flexilån enn å spare til formålet? 

Anonymkode: 79693...db2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du vet svaret selv her..

Anonymkode: c6062...42f

Skrevet

Flexilån vil jeg tro er det samme som rammelån eller boligkreditt. Måten dette fungerer på er at du har en låneramme på boliglånet ditt som du selv forvalter.

For min del vil det si; Huset mitt har en verdi på ca 6 mill. Dette er godt nedbetalt og jeg har igjen et lån på ca 1,5 mill. Rammelånet mitt er derimot på 2 mill. Jeg har dermed 500 000kr som jeg selv forvalter og kan bruke som buffer, oppussing ol. Dette gjøres enkelt i nettbanken uten å måtte søke banken hver gang om ekstra midler.

Jeg betaler kun renter og avdrag på den delen jeg har brukt. Og desto mer jeg betaler ned på lånet, desto mer har jeg å kunne forvalte. Men, det er viktig å være obs på at i noen banker er dette et lån med høyere renter enn vanlig. I tillegg så er ikke dette en låneform som passer seg for personer som har dårlig økonomisk sans. Da ender du raskt med å bruke hele rammen på tull. 

Fordelen for min del er at jeg bruker dette både som sparekonto og buffer. Derfor betaler jeg inn mer enn det lånet er på og frigir mer av rammen. Også medfører det at jeg tjener på rentene ift å ha satt pengene på sparekonto.

Så om du har gått glipp av noe er vel vanskelig å si. Det kommer an på din økonomiske sans. Men, dette er ikke noe som er forbeholdt de over 50. Selv om de i mange tilfeller har en bedre forutsetning siden de ofte har mer nedbetalt boliggjeld. 

Anonymkode: afb9c...5c7

Skrevet

Du har ikke gått glipp av noe i den forstand, å spare selv til noe er selvfølgelig bedre enn å låne til noe. 

Vi har flexilån, og det er littegranne høyere rente på det enn vanlig boliglån, men akkurat nå er forskjellen liten. Fordelen med flexilån er at du kan sette inn ekstra når som helt, og evt ta det ut igjen når du trenger det.

Så vi har ikke noen bufferkonto, bufferen vår ligger i flexilånet. Vi setter inn alt ekstra der, feriepenger, bonuser, skattepenger osv så vi alltid betaler for minst mulig renter for boliglån. Men når vi pusset opp kjøkkenet i fjor tok vi bare penger ut fra flexien og slapp styre med banken og låne opp, betale for etablering av større lån. Flexien ligger som en vanlig konto i nettbanken med en minus på så mye du har igjen på lånet, og disponibelt så mye du har betalt inn.

Det krever en viss økonomisk sans, jeg kjenner noen som har flexilån og aldri får betalt inn noe på boligen sin fordi de tar ut hele tiden. Det er alt fra biler til sydenturer som betales fra fleien, og da går jo aldri boliglånet nedover.

Anonymkode: 0b65f...814

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg har flere kollegaer som er over 50 år som forteller at de har det de kaller for «flexilån». De synes det er veldig praktisk og bruker det til uforutsette utgifter og oppussing. Jeg er yngre enn dem og forsøker å spare til sånne ting. Føler jeg muligens har gått glipp av noe😬 Hva er flexilån? Er det vanlig? Er det lurt? Bør jeg ha det? Er det smartere å ta opp et flexilån enn å spare til formålet? 

Anonymkode: 79693...db2

God forklaring på flexilån fra hun over her.

Det generelt aldri lurt å låne til forbruk kontra det å spare. Hvis man bruker flexilånrammen til å øke verdien på boligen eller en type investering som får avkastning, kan det ha noe for seg avhengig av hva det er snakk om. Hvis man bruker det på ferie og vaskemaskin, blir det bare som et gunstig forbrukslån.

Eldre får mer og mer gjeld og låner til forbruk. Vi har hatt mer eller mindre lav boligrente i 15 år nå, og det gjør at folk bruker mer og har mer gjeld.

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Det krever en viss økonomisk sans, jeg kjenner noen som har flexilån og aldri får betalt inn noe på boligen sin fordi de tar ut hele tiden. Det er alt fra biler til sydenturer som betales fra fleien, og da går jo aldri boliglånet nedover.

Anonymkode: 0b65f...814

Jeg er enig i at det er på en måte er dumt å aldri betale ned på lånet, samtidig er det veldig mye billigere enn å ta det på kredittkortet, og et boliglån med laveste rente slår som regel renten på billån (man bør jo da uansett betale ned på 5 år, ellers blir det dyr bil).

Om man betaler rentene hver mnd. vil man uansett tjene på det så lenge man bor i et område med grei prisvekst. Om man i tillegg vet at det en gang f.eks. vil komme arv som dekker lånet (kynisk, men slik er det) er det nok mange som ikke stresser med nedbetaling. Det er vel også en grense på 60% av boligverdien for å ta høyde for prisnedgang slik at man ikke bruker mer enn huset er verdt.

Skrevet

Vi har flexilån og det er utrolig praktisk! Brukes når vi pusser opp, kjøper bil osv, men betaler og ned på det hver mnd.

Fikk det da vi var i 20 årene. Og som noen sier, det er ikke for de som ikke klarer å styre økonomien. 

Anonymkode: 2c59c...531

Skrevet

Vi har også fleksilån. Det er vanvittig praktisk og vi har vår buffer i lånerammen. For oss innebærer det det vi betaler ned ca 3000 mer på lånet pr måned framfor å sette dette på en egen bufferkonto. På de. Måten betaler vi ned  lånet hurtigere og totalkostnaden blir da lavere. Fordelen er at vi kan ta av «bufferen» ved behov, feks når vi skulle kjøpe ny bil. 

Anonymkode: 1fae2...417

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...