Gå til innhold

Trenger gode råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 12 åring som har ekstremt dårlig utholdenhet når det kommer til fokus og konsentrasjon.  Blir distrahert av den minste lille ting og glemmer hva hun egentlig driver med. Det å pusse tenner kan ta 50 minutter. Pusser ikke tenner i 50 min, men somler 45 av de minuttene. Det ender alltid opp med at jeg må gå ned og stå og overvåke tannpussen og pratestunden på sengekanten blir avlyst den kvelden.  Det synes hun er veldig leit, og lover at det skal gå raskere neste kveld. 

Innimellom kan tannpuss gå ganske kjapt, men da er det med en gulrot om å kunne se ferdig et program på tv om hun gjør seg klar for senga før vi ser resten.

Har dere noen gode teknikker vi kan bruke for at hun skal klare å holde fokus mer enn 3 minutter uten at jeg må stå over henne å fortelle hva hun skal gjøre?  Har vært inne på lister hun skal huke av på etter at hun har utført gjøremål. Men tror egentlig ikke det vil fungere noe mer enn ett par ganger. Vi har brukt stoppeklokke. Det er stas, men kvaliteten på det som skal utføres blir deretter. Det dårlig fokuset er egentlig gjentakende i alt som ikke er på YouTube 😔 Ønsker så sårt å hjelpe henne, men det blir desverre for mye masing og negative tilbakemeldinger på at hun bruker for lang tid. Vi roser alltid de gangene det går raskere enn vanlig. Og hun er godt fornøyd med den ekstra tiden hun får. Men dette går i "glemmeboka" til neste kveld som regel.

Jeg mistenker Adhd, ikke bare pga fokuset. Det er flere andre ting som jeg legger til grunn. BUP har avvist å utrede ved 2 tilfeller. Om vi kan få til noe  teknikker som øker fokuset og konsentrasjonen vil mye bli enklere.

Anonymkode: 48b03...b46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har selv ei med ADHD. Og det er ingen lettvint løsning. Hun må forberedes og motiveres. Gang på gang... Nå er det så så lenge til... Og husk at hvis du pusser godt og er ferdig på 10 min., kan du... Rett og slett tett oppfølging hele veien. Har dere hjelp fra PPT? Og hvordan går det på skolen?

Anonymkode: 5cf62...092

Skrevet

Ikke oppfølging fra PPT, de var inne i bildet i 1. Klasse, men da som observatør i klassen for å se om det var noe der som var årsak til hennes "problemer". Skolen går sånn ok. Blir rett og slett ikke ferdig med oppgavene sine. Men det hun rekker er innafor sånn med tanke på ferdigheter. Er aldri noe tull og fjas i timen, men mye av tiden forsvinner nok fordi hun dagdrømmer og snur seg etter hver minste lyd og bevegelse.  Eller genseren satt feil, blyanten ble borte osv osv . Dette har vært det samme igjennom alle år. Kan noen ganger virke som om hun ikke skjønner alle sosiale koder heller. Ofte veldig sliten i hodet.

Jeg har ADHD,  og jeg kjenner desverre igjen mange av utfordringene hennes. Men hun gjør det langt bedre på skolen og sosialt enn hva jeg noen gang gjorde.

Jeg klarer på en måte å ta meg sammen og holde fokuset akkurat lenge nok til å levere det jeg skal på jobb. Jeg er nok også litt kontrollfreak. Det ser nesten ut som hun er også, men da på andre områder enn hva jeg er og ikke noe hun kan utnytte i skolesammenheng.

Får hun mer enn 1 beskjed blir det meltdown og hun husker ikke noe av det hun skal gjøre.  

Hun blir så lei seg når jeg hele tiden må minne henne på å gjøre det hun skal. Selv om det er på en kjærlig måte. Er liksom en konstant påminnelse på at hun ikke mestrer de enkle tingene de fleste andre klarer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ikke oppfølging fra PPT, de var inne i bildet i 1. Klasse, men da som observatør i klassen for å se om det var noe der som var årsak til hennes "problemer". Skolen går sånn ok. Blir rett og slett ikke ferdig med oppgavene sine. Men det hun rekker er innafor sånn med tanke på ferdigheter. Er aldri noe tull og fjas i timen, men mye av tiden forsvinner nok fordi hun dagdrømmer og snur seg etter hver minste lyd og bevegelse.  Eller genseren satt feil, blyanten ble borte osv osv . Dette har vært det samme igjennom alle år. Kan noen ganger virke som om hun ikke skjønner alle sosiale koder heller. Ofte veldig sliten i hodet.

Jeg har ADHD,  og jeg kjenner desverre igjen mange av utfordringene hennes. Men hun gjør det langt bedre på skolen og sosialt enn hva jeg noen gang gjorde.

Jeg klarer på en måte å ta meg sammen og holde fokuset akkurat lenge nok til å levere det jeg skal på jobb. Jeg er nok også litt kontrollfreak. Det ser nesten ut som hun er også, men da på andre områder enn hva jeg er og ikke noe hun kan utnytte i skolesammenheng.

Får hun mer enn 1 beskjed blir det meltdown og hun husker ikke noe av det hun skal gjøre.  

Hun blir så lei seg når jeg hele tiden må minne henne på å gjøre det hun skal. Selv om det er på en kjærlig måte. Er liksom en konstant påminnelse på at hun ikke mestrer de enkle tingene de fleste andre klarer.

Alt det uthevede her er akkurat som om jeg skulle beskrevet min sønn. Ordrett. Han er nettopp utredet for adhd, men hadde det ikke, så ikke skjønner jeg hvorfor han er sånn...

Men det er jo likevel mulig din datter har det, sjansen er vel større når du har det selv. Har du fått det med i henvisningen når dere har bedt om utredning? Hvis ikke ville jeg prøvd det.

Jeg skulle ønske vi hadde fått noen råd etter utredningen om hvordan vi skulle håndtere dette, selv om han ikke fikk noen diagnose, men vi ble bare sendt rett ut etter konklusjonen. Det eneste som funker her er å passe på og minne på hele tiden. Han blir heldigvis ikke lei seg av det, det er bare slitsomt for oss foreldre. Og lærerne da.

Det hender det funker med en gulrot slik du beskriver, men ofte glemmer han det også underveis og må minnes på det. Så skynder han seg i ca 15 sekunder før han glemmer det igjen. 😛

Anonymkode: 9d40a...90c

Skrevet

Vi var på normal i helgen (butikken). Der hadde de sånne fine timeglass formet som en tann, de varer akkurat 2 minutter. Kan du ikke stå der inne med henne de 2 minuttene, snu glasset, klar, ferdig, gå, puss! Hvis hun er flink så får hun belønning i form av at dere sitter på sengekanten og prater litt med henne (det rekker dere jo da) :) Ellers ingen råd, har litt samme problemene her 😅

Anonymkode: 555a8...38a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...