Gå til innhold

Har jeg grunn til bekymring? Røntgen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen ekstreme smerter «under» korsryggen og over rumpen på et vis. Vanskelig å forklare. Klarer ikke å sitte ordentlig og sliter mye med akkurat dette.

I forrige uke var jeg og tok MR. Fikk i dag beskjed av legen om at undersøkelsen ikke var dekkende og at det skulle legges til en CT lavdose. Aner ikke hva det er så dermed googlet jeg. Lite lurt, fikk jo umiddelbart kreft.

Noen som har kunnskap og vet om jeg faktisk bør bekymre meg siden akkurat dette ble skrevet? Og hva er egentlig forskjell på CT og CT lavdose?

Anonymkode: 1008e...1de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok, ble nesten mer stresset nå..😳

hi

Skrevet

Jeg aner ikke, bare for å ha det nevnt først. Men uansett hva du googler, så kommer kreft opp! Så pust med magen og slapp av. Ikke nødvendigvis det værst tenkeligelige som er sannheten her 🙃 

Anonymkode: 7f81c...bbc

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg aner ikke, bare for å ha det nevnt først. Men uansett hva du googler, så kommer kreft opp! Så pust med magen og slapp av. Ikke nødvendigvis det værst tenkeligelige som er sannheten her 🙃 

Takk for svar, er i grunnen en lite bekymret person, men akkurat angående dette trengte jeg tydeligvis at noen bare skulle svare.

Blir jo stresset av at man også helst foretrekker MR, men så har jeg allerede tatt det og de vil sende meg til CT også. Huff.

hi

Skrevet

Lykke til 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Har noen ekstreme smerter «under» korsryggen og over rumpen på et vis. Vanskelig å forklare. Klarer ikke å sitte ordentlig og sliter mye med akkurat dette.

I forrige uke var jeg og tok MR. Fikk i dag beskjed av legen om at undersøkelsen ikke var dekkende og at det skulle legges til en CT lavdose. Aner ikke hva det er så dermed googlet jeg. Lite lurt, fikk jo umiddelbart kreft.

Noen som har kunnskap og vet om jeg faktisk bør bekymre meg siden akkurat dette ble skrevet? Og hva er egentlig forskjell på CT og CT lavdose?

Forskjellen er hvor mye røntgenstråling man får. Vanlig CT gir mye stråling og det bør unngås hvis mulig, men men med CT lavdose har man utviklet en teknikk som gjør at stråledosen blir mye mindre. Jeg har flere ganger tatt CT etter at MR bildene ikke har gitt gode nok bilder. Man velger ofte MR hvis det er egnet da MR ikke gir noen røntgenstråling.

Anonymkode: 3a8b4...cbe

Skrevet

Skjønner du blir bekymret,  jeg har googlet endel selv, fått opp kreft hver eneste gang. Blir like stressa hver gang 🙄 

Værst var det da jeg satt å googlet prøvesvaret,  litt sånn ord for ord. Og ALLE ordene kom tilbake med kreft! 😱 Da var begravelsen ferdig planlagt og kista bortimot bestilt før jeg endelig fikk tak i legen min som kunne avdramatisere det hele, og fortelle at jeg var frisk 😅

Man burde holde seg unna Google! 

Skrevet

CT Lavdose brukes også til å oppdage bihulebetennelse.. Så vil tro det har flere muligheter... 

Anonymkode: d1072...9a6

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Skjønner du blir bekymret,  jeg har googlet endel selv, fått opp kreft hver eneste gang. Blir like stressa hver gang 🙄 

Værst var det da jeg satt å googlet prøvesvaret,  litt sånn ord for ord. Og ALLE ordene kom tilbake med kreft! 😱 Da var begravelsen ferdig planlagt og kista bortimot bestilt før jeg endelig fikk tak i legen min som kunne avdramatisere det hele, og fortelle at jeg var frisk 😅

Man burde holde seg unna Google! 

Huff, måtte le bittelitt her, takk for at du deler. Det er jo forhåpentligvis ikke noe alvorlig, men herlighet så stresset man blir av en slik ventetid.

Bra du var frisk👏🏻

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

CT Lavdose brukes også til å oppdage bihulebetennelse.. Så vil tro det har flere muligheter... 

Anonymkode: d1072...9a6

Bihulebetennelse er det nok ikke siden jeg har problemer med ryggen, men godt å vite at det brukes for å oppdage mindre alvorlige ting også. Takk for svar.

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Forskjellen er hvor mye røntgenstråling man får. Vanlig CT gir mye stråling og det bør unngås hvis mulig, men men med CT lavdose har man utviklet en teknikk som gjør at stråledosen blir mye mindre. Jeg har flere ganger tatt CT etter at MR bildene ikke har gitt gode nok bilder. Man velger ofte MR hvis det er egnet da MR ikke gir noen røntgenstråling.

Anonymkode: 3a8b4...cbe

Takk for svar. Det hjalp litt på. Kjedelig at MR-bildene ikke var gode nok, men er jo bra de henviser videre fremfor å ignorere det.

hi

Skrevet

Google er ikkje din venn når du er bekymra for helsa.... Det går nok fint skal du sjå😊 

Skrevet

Du kan ta det med ro. MR gir ikke ofte godt nok svar, så veldig ofte kombinerer man MR med røntgen eller CT.

CT lavdose blir ofte valgt ved liten mistanke om kreft og på unge folk (under 50).

Kun for å utelukke ting. Hvorfor tenker du kreft??

Anonymkode: 95ee8...6b5

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Du kan ta det med ro. MR gir ikke ofte godt nok svar, så veldig ofte kombinerer man MR med røntgen eller CT.

CT lavdose blir ofte valgt ved liten mistanke om kreft og på unge folk (under 50).

Kun for å utelukke ting. Hvorfor tenker du kreft??

Anonymkode: 95ee8...6b5

Takk for svar. Jeg har ikke tenkt kreft før jeg fikk beskjed om å jeg ble henvist til CT lavdose, og det var noe med ordlyden som var merkelig. Har hatt mye problemer med ryggen og vært til flere undersøkelser uten at noen har gitt samme svar. Er forøvrig 36 år..

hi

Skrevet

Aner ikke om CT.

kan du ha brest i halebeinet? 

Anonymkode: 8e913...fe4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...