Gå til innhold

Kyssesyke - noen som vet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har påvist kyssesyke. På alle nettsider, inkludert fhi, står det at dette er smittsomt både lenge før og etter. Det står at inkubasjonstiden er 30-50 dager, og at man kan være smittsomt opp til ett år.

Det står også at man skal være forsiktig med fysisk aktivitet lenge etter man føles seg frisk...

Legen til sønnen min derimot, sier han var smittsomt 2-3 dager før han selv ble syk og at han ikke er smittsomt lenger. (Han hadde første feberfrie dag for litt over en uke siden) hun sier ogsp at han bare kan være fysisk aktiv.

Hvordan forholde seg til dette?

Anonymkode: 81f2f...48a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har hatt kyssesyke? Hva fikk dere i såfall beskjed om?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ingen som har hatt kyssesyke? Hva fikk dere i såfall beskjed om?

Har ikke hatt det her. Men kyssesyke kan jo ha veldig forskjellig forløp. Noen blir veldig syke, mens andre ikke merker noe særlig i det hele tatt. Jeg ville på nytt tatt kontakt med fastlegen for å drøfte dine bekymringer, samt avtale oppfølging av din sønn, med tanke på blodprøver og annet med jevne mellomrom for å sjekke at alt er bra. Hvis du ikke føler fastlegen tar det på alvor, og du er bekymret, -be om henvisning til spesialist, eller bestill time privat.

Skrevet

Man skal være forsiktig med fysisk aktivitet i starten. Og starte veldig rolig.

Jeg hadde kyssesyken da jeg gikk hjemme i permisjon med barn på 1,5 år. Var hos legen flere ganger, men han sa det bare var forkjølelsesvirus. Så jeg tok det jo ikke med ro, barnet fikk senere ADHD diagnose, så var jo krevende barn å gå hjemme med. Men jeg ble jo aldri frisk, så legen måtte jo ta tester etterhvert. Og da viste det seg at jeg hadde hatt kyssesyken. Det tok meg hele 7 år før jeg ble frisk. Så det er viktig å ta det med ro.

Datteren min fikk det da hun var 12 år, og hun holdt på med mye idrett da. Men kuttet det helt ut i 3 mnd. Hun var ganske syk 1 uke, så litt bedre uken etter. Startet jo først med skole, men da fri fra gym, og skulle få lov til å slappe av om hun følte behov for det. 

Anonymkode: a3cb8...129

Skrevet

Det er vanlig å ta det rolig og unngå idrett i flere måneder etterpå, spesielt kontaktidrett. Skummelt med slag mot milten. Følg nøye med på formen hans og be om oppfølging med blodprøver. 

Anonymkode: 94144...df2

Skrevet

Kyssesyken skal man ta alvorlig. Ei jeg kjenner fikk ME av den

Anonymkode: e2286...c4d

Skrevet

Gym-læreren hans mener han skal søke fritak i gym, han går siste året på vgs. Men legen hans mener han bare kan ha gym...

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Gym-læreren hans mener han skal søke fritak i gym, han går siste året på vgs. Men legen hans mener han bare kan ha gym...

Hi

Fritak fra gym fikk jeg den gangen også. Mener det var i 1/2 år og kom meg aldri på topp igjen

Anonymkode: 28c88...881

Skrevet

Fritak fra gym fikk jeg den gangen også. Mener det var i 1/2 år og kom meg aldri på topp igjen

Anonymkode: 28c88...881

Ja, men når legen hans mener han kan være aktiv som før, hva gjør vi da??

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Ja, men når legen hans mener han kan være aktiv som før, hva gjør vi da??

Da ville jeg tatt ham med til en annen lege! Legen til sønnen din virker å ikke vite nok om kyssesyken!

Har han fått målt leververdier? Også nå etter han ble feberfri?

Anonymkode: 6ee28...aa5

Skrevet

Da ville jeg tatt ham med til en annen lege! Legen til sønnen din virker å ikke vite nok om kyssesyken!

Har han fått målt leververdier? Også nå etter han ble feberfri?

Leververdiene var på vei ned, han skal ta nye prøver til uken.

Man kan vel ikke bare dra til en annen lege? 

Skrevet

Han skal ikke ha gym nå så tidlig. Hvordan lege sier det. Sjokkert 

Anonymkode: c64f0...417

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Leververdiene var på vei ned, han skal ta nye prøver til uken.

Man kan vel ikke bare dra til en annen lege? 

Er det private leger der dere bor så kan dere kanskje enklest dra til en slik.

Les litt her (fra overlege i Olympiatoppen ang. kyssesyke og retur til aktivitet): https://www.olympiatoppen.no/fagstoff/helse/page8903.html

"Usikkerheten rundt varigheten på aktivitetsforbudet beror selvsagt også på at sykdomsforløpet er svært varierende i tid og alvorlighetsgrad og derfor må de generelle anbefalingene som gis tilpasses hver enkelt pasient. De fleste anbefalingene om når oppstart av fysisk aktivitet og trening kan skje er knyttet til følgende forhold:

1. Pasientens allmenntilstand og fravær av symptomer som feber, generell slitenhet, muskelsmerter osv.
  2. Reduksjon/ normalisering av forhøyede blodverdier (EBV-antistofftiter, lymfocytose, leverenzymer etc.)
  3. Normalisering av evt. miltforstørrelse hos personer som kan få støt mot magen eller stort indre trykk i magen under trening eller konkurranse/kamp

Det er viktig at beslutningen om når det er riktig å gjenoppta fysisk aktivitet og trening tas i samarbeid med behandlende lege og at legen baserer sin anbefaling på en kombinasjon av de ovenfor nevnte kliniske faktorene. Det er ikke fastslått gjennom kliniske studier at avvik i leverfunksjonsprøver korrelerer med miltstørrelse og det er heller ikke vist at normalisering av blodverdier kan forutsi resultatet av treningsoppstart. Derfor anbefales det at legen gjør en helhetsvurdering av pasientens kliniske tilstand og at denne bør være stabilt god i forhold til dagliglivets aktiviteter i minimum en uke før man beslutter å starte opp med lett trening."

Det er så kort tid siden gutten din ble syk og feberfri at det at en lege sier at han kan gå tilbake til normal gym, det er uforsvarlig! Og om legen mener han kan gå tilbake til "tilpasset gym", da må legen i så fall være VELDIG tydelig både til pasient og gymlærer om hva han kan gjøre og ikke gjøre, hvordan tilpasse, hva være obs på underveis og i tiden fremover. Det forstår jeg at denne legen ikke har gjort, ergo er det igjen uforsvarlig. Spesielt er det jo også at han har gitt beskjed om at gutten kan gå tilbake til normal gym når legen ikke har tatt oppfølgende prøver, noe som gjør at han ikke vet hvor i forløpet av sykdommen faktisk er.

Jeg ville faktisk vurdert å ta kontakt med kommunelegen, så ille mener jeg denne legens håndtering er. For all del, kanskje gutten din har flaks, at det går helt fint. Men det er også en reell risiko, ikke helt liten heller, for at han kan få et forlenget sykdomsforløp og langtidsfølger av det opplegget denne fastlegen legger opp til. Ofte er det jo mer enn nok for disse pasientene bare å være tilbake i vanlig skoledag (uten fysisk aktivitet/gym). Det er individuelle forskjeller, noen slipper lett unna, men selv disse skal ta hensyn de første ukene etter sykdomsutbrudd.

Les den artikkelen jeg linket til nøye, der får du svar på mye, fra sykdomsutbrudd til opptrening i ettertid. Bare ha i bakhodet at det her er snakk om unge som som regel følges tett opp av helsepersonell, fordi de trener på et såpass høyt nivå. Hvor mye belastning man tåler i ettertid vil være individuelt, og man må legge listen først og fremst ut fra form og reaksjoner på belastning, før man starter opptrening igjen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Er det private leger der dere bor så kan dere kanskje enklest dra til en slik.

Les litt her (fra overlege i Olympiatoppen ang. kyssesyke og retur til aktivitet): https://www.olympiatoppen.no/fagstoff/helse/page8903.html

"Usikkerheten rundt varigheten på aktivitetsforbudet beror selvsagt også på at sykdomsforløpet er svært varierende i tid og alvorlighetsgrad og derfor må de generelle anbefalingene som gis tilpasses hver enkelt pasient. De fleste anbefalingene om når oppstart av fysisk aktivitet og trening kan skje er knyttet til følgende forhold:

1. Pasientens allmenntilstand og fravær av symptomer som feber, generell slitenhet, muskelsmerter osv.
  2. Reduksjon/ normalisering av forhøyede blodverdier (EBV-antistofftiter, lymfocytose, leverenzymer etc.)
  3. Normalisering av evt. miltforstørrelse hos personer som kan få støt mot magen eller stort indre trykk i magen under trening eller konkurranse/kamp

Det er viktig at beslutningen om når det er riktig å gjenoppta fysisk aktivitet og trening tas i samarbeid med behandlende lege og at legen baserer sin anbefaling på en kombinasjon av de ovenfor nevnte kliniske faktorene. Det er ikke fastslått gjennom kliniske studier at avvik i leverfunksjonsprøver korrelerer med miltstørrelse og det er heller ikke vist at normalisering av blodverdier kan forutsi resultatet av treningsoppstart. Derfor anbefales det at legen gjør en helhetsvurdering av pasientens kliniske tilstand og at denne bør være stabilt god i forhold til dagliglivets aktiviteter i minimum en uke før man beslutter å starte opp med lett trening."

Det er så kort tid siden gutten din ble syk og feberfri at det at en lege sier at han kan gå tilbake til normal gym, det er uforsvarlig! Og om legen mener han kan gå tilbake til "tilpasset gym", da må legen i så fall være VELDIG tydelig både til pasient og gymlærer om hva han kan gjøre og ikke gjøre, hvordan tilpasse, hva være obs på underveis og i tiden fremover. Det forstår jeg at denne legen ikke har gjort, ergo er det igjen uforsvarlig. Spesielt er det jo også at han har gitt beskjed om at gutten kan gå tilbake til normal gym når legen ikke har tatt oppfølgende prøver, noe som gjør at han ikke vet hvor i forløpet av sykdommen faktisk er.

Jeg ville faktisk vurdert å ta kontakt med kommunelegen, så ille mener jeg denne legens håndtering er. For all del, kanskje gutten din har flaks, at det går helt fint. Men det er også en reell risiko, ikke helt liten heller, for at han kan få et forlenget sykdomsforløp og langtidsfølger av det opplegget denne fastlegen legger opp til. Ofte er det jo mer enn nok for disse pasientene bare å være tilbake i vanlig skoledag (uten fysisk aktivitet/gym). Det er individuelle forskjeller, noen slipper lett unna, men selv disse skal ta hensyn de første ukene etter sykdomsutbrudd.

Les den artikkelen jeg linket til nøye, der får du svar på mye, fra sykdomsutbrudd til opptrening i ettertid. Bare ha i bakhodet at det her er snakk om unge som som regel følges tett opp av helsepersonell, fordi de trener på et såpass høyt nivå. Hvor mye belastning man tåler i ettertid vil være individuelt, og man må legge listen først og fremst ut fra form og reaksjoner på belastning, før man starter opptrening igjen.

Takk! 

Sønnen min var skikkelig dårlig i 1.5 uke. Feber, oppkast og selvsagt helt utslitt. Han har tatt to blodprøver, og på den siste sa legen at leververdiene var på vei ned. Skal ta nok en blodprøve neste uke. 

Jeg kjenner svært lite til kyssesyken, men leste masse på nett da han fikk diagnosen. Reagerte på at legen min sier det stikk motsatte enn det som står på nett.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Takk! 

Sønnen min var skikkelig dårlig i 1.5 uke. Feber, oppkast og selvsagt helt utslitt. Han har tatt to blodprøver, og på den siste sa legen at leververdiene var på vei ned. Skal ta nok en blodprøve neste uke. 

Jeg kjenner svært lite til kyssesyken, men leste masse på nett da han fikk diagnosen. Reagerte på at legen min sier det stikk motsatte enn det som står på nett.

Hi

Og nettopp derfor ville jeg sterkt vurdert å ta en telefon til kommunelegen, for hvis en fastlege ikke følger de vanlige retningslinjene i etterkant kan dette få svært alvorlige følger for mange unge (og voksne) som får kyssesyken.

Jeg fikk kyssesyken som voksen, hadde alle tegn på det. Legen mente jeg var hypokonder, tok ikke en gang prøver av meg. Jeg var veldig syk, men slet meg på jobb - inntil kroppen sa helt stopp mange måneder senere. Viste seg at jeg da fremdeles hadde alvorlig leverbetennelse, jeg fikk ME, kom meg etter noen år, tilbake i jobb før kroppen begynte å streike igjen og jeg ble på nytt syk. Nå mener spesialister at årsaken til dagens sykdom trolig er at lege ikke tok på alvor det at jeg hadde kyssesyken den gangen, og at dette gjør at leveren min ikke fungerer optimalt lenger og gir meg andre problemer. Jeg er nylig blitt uføretrygdet pga. dette. Vet også om flere unge som heller ikke har blitt tatt på alvor, som har presset seg for mye, og så har blitt varig syke i årevis etterpå.

Jeg ville kontaktet kommunelegen og spurt om hvilke retningslinjer denne mener bør følges av legene når unge pasienter har kyssesyken. I tillegg ville jeg kontaktet gymlæreren og snakket om tilrettelegging i gymtimene inntil dette er avklart og i tiden fremover.

Skrevet

Og JO! Du KAN bestille time hos en annen lege. Det trenger ikke være privatpraktiserende heller. Men det kan hende du må vente lenger på time, fordi legen prioriterer de hen har på lista si først.

Jeg har bestilt time til meg selv hos en annen enn fastlegen min på mitt lokale legekontor. Jeg bare sa til helsesekretæreren at jeg ville ha time hos en annen lege. Trengte ikke oppgi noen grunn. Men om du vil oppgi en grunn kan du jo bare si du vil ha en second opinion.

Skrevet

Sønnen min fikk kyssesyken i 2.klasse på vgs, på høsten. Han ble skikkelig dårlig i en ukes tid, var borte fra skolen i to uker. Feber og slapp, men skikkelig halsbetennelse. Ene kvelden ringte jeg legevakten, han var så hoven i halsen, klarte ikke svelge, og var så slapp og elendig, jeg var skikkelig bekymret. På legevakten sa de at han kunne spytte i en bøtte om han ikke klarte å svelge, de la han ikke inn før det ikke var plass i halsen til å puste og det ikke gikk mer enn 2-3 dager uten væskeinntak. Heldigvis ble han litt bedre dagen etter og klarte få i seg litt isvann...

Det er nå drøye 2 år siden og først nå føler vi han begynner finne igjen seg selv. Det har sittet kjempelenge i altså.

Leverprøvene gikk fort ned og han var ikke kritisk syk lenger, men alt buttet likevel. Energi og livslyst om man kan kalle det det, helt på bunn. Han ble nesten litt deprimert, for alle kompisene festet og var fulle av krutt, jobbet og tjente penger, reiste til syden og hadde allverdens energi, mens han manglet totalt energi til noe annet enn skolen, jobb annenhver helg og sove.

Han hadde ikke fritak fra gym lenger enn leverprøvene var høye, men fikk en legeattest på hva han feilte og at han var nødt til å selv kjenne på hva han orket. Jeg sa han ikke skulle presse seg mer enn han følte han kunne og at han heller fikk tåle en dårligere karakter i gym, det er en liten pris å betale for å bli helt frisk igjen. Så han gikk fra å vippe mellom 5 og 6 til å vippe mellom 3 og 4, men det er helt greit altså.

Sønnen din har absolutt alle odds på sin side, de aller fleste som får kyssesyken som tenåringer blir helt friske, noen på to uker og noen på to år, men de aller fleste i løpet av en måned eller to.

Bare la være å presse før kroppen orker, dette er den gangen i livet man skal lytte til kroppen.

Anonymkode: e985c...c99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...