Gå til innhold

Gjest med cøliaki - HJELP!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg får plutselig en gjest i huset med cøliaki, og skal servere pizza. Jeg har kjøpt inn glutenfri pizzabunn, men kom plutselig til å tenke på at en glutenfri pizza kanskje ikke kan stekes i samme ovn som de med gluten? 
 

Livredd for at hun skal bli dårlig her :-(! 
 

Noen med erfaring som kan hjelpe med hvordan jeg bør gjøre dette? Vet selvsagt at jeg ikke skal bruke samme fjøler og redskap til pizzaene. 

Anonymkode: 167c7...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan steke i samme (rene) ovn, men bruk rent bakepapir, og redskaper som er helt rene. Pass på at det ikke kommer noe hvetemel på den glutenfrie pizzaen (hvis du baker med gluten samtidig).

Anonymkode: bf402...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er ingenting som heter cøliaki... 

Anonymkode: 7b99f...734

Neivel? Hva heter det da?

Anonymkode: 167c7...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du kan steke i samme (rene) ovn, men bruk rent bakepapir, og redskaper som er helt rene. Pass på at det ikke kommer noe hvetemel på den glutenfrie pizzaen (hvis du baker med gluten samtidig).

Anonymkode: bf402...d7e

Tusen takk for svar :-)!

Anonymkode: 167c7...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Det er ingenting som heter cøliaki... 

Anonymkode: 7b99f...734

Cøliaki er en autoimmun sykdom som gjør deg overfølsom for gluten. 

Anonymkode: 31731...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Følg rådene du allerede har fått. Og vær sikker på at fyllet du skal bruke ikke inneholder gluten. 

Anonymkode: 9e281...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har cøliaki, og bruker samme ovn til ting med og uten gluten. Aldri vært noe problem. Men pass på at det ikke er gluten i fyllet. 🙂 Og selvfølgelig må alt du bruker til tilberedningen være rent. 🙂 

Anonymkode: 49d14...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Det er ingenting som heter cøliaki... 

Anonymkode: 7b99f...734

Er du dum? Selvfølgelig er det noe som heter cøliaki. 

HI: Du har fått gode tips her. Hygiene er det viktigste. Alt må være fritt for gluten. Og sjekk resten av ingrediensene også, det er de rareste ting som er tilsatt glutenholdige produkter. Brune bønner har f.eks. byggmalt i laken. Bruk også "ren" ost, altså ikke den hvitosten dere allerede bruker. Det kan være brødsmuler på den fra deres bruk.

Anonymkode: 80eb7...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Det er ingenting som heter cøliaki... 

Anonymkode: 7b99f...734

?????

Har du et annet navn for det, eller mener du det ikke finnes??

Skal love deg at jeg var temmelig dårlig da jeg fikk diagnosen!! Og at jeg har blitt forferdelig dårlig de få gangene jeg har hatt uhell, og fått i meg gluten. 

Anonymkode: 49d14...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Det er ingenting som heter cøliaki... 

Anonymkode: 7b99f...734

Kanskje du mener at glutenintoleranse ikke finnes, for det er det noen som mener. For det vises ikke på prøver. Noen mener at sykdommer og allergier som ikke vises på tester ikke finnes... Veldig rart egentlig, for alle sykdommer har jo en gang vært "ny" og ikke blitt vist på tester helt til de da fant en test for det.

Men at cøliaki ikke finnes er det rareste jeg har hørt, det er jo en tarmsykdom hvor tarmtottene forsvinner om du spiser gluten. Tydelig på tester så helt umulig å si at ikke finnes.

Anonymkode: f97e5...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du legget til rette for gjesten din HI! Du har allerede fått svar på spørsmålet, men ville bare si at det betyr mye for en med cøliaki og faktisk få trygg mat når en er på besøk hos andre. En kan fort føle en er til bry. Tommel opp for deg.

Anonymkode: e2c13...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 30.1.2021 den 17.31):

Det er ingenting som heter cøliaki... 

Anonymkode: 7b99f...734

Jo, det er det. Og det er noe som heter idiot også. Det er ikke engang en diagnose men jeg er helt sikker på at de finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...