Gå til innhold

Jeg har hatt blodpropp,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde blodpropp for noen år siden. Relativt alvorlig, og det kunne gått skikkelig ille. 

I dag var min tenåring hos fastlegen for å få prevensjon. Hun fikk resept på kombinasjonspille. Så googlet hun i etterkant og finner ut (fra ung.no) at en ikke skal gå på dette dersom en 1. gradsslektning har hatt blodpropp. Stemmer dette?

Anonymkode: 4a36d...f75

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde blodpropp for noen år siden. Relativt alvorlig, og det kunne gått skikkelig ille. 

I dag var min tenåring hos fastlegen for å få prevensjon. Hun fikk resept på kombinasjonspille. Så googlet hun i etterkant og finner ut (fra ung.no) at en ikke skal gå på dette dersom en 1. gradsslektning har hatt blodpropp. Stemmer dette?

Ja. 

Anonymkode: 4f242...53e

Skrevet

Man skal generelt være forsiktig med p piller pga blodpropp. 

Skrevet

Nesten utrolig at ikke fastlegen kartla dette?

Anonymkode: 815a8...d1c

Skrevet

Jepp, det stemmer, men mange leger er dessverre helt bevisstløse til denne og andre kontraindikasjoner til å ta p-piller.

Selv valgte jeg å ikke bruke p-piller, var hos lege av en helt annen grunn, og denne kjeftet meg huden full (!) for det måtte jeg bruke. Jeg fortalte at det var arvelig østrogen kreft i familien og at jeg derfor ikke burde bruke p-piller. Legen skrev likevel ut resept og ba meg ta den og begynne å ta ansvar. Jeg gjentok at når man har arvelig østrogen kreft i familien så bør man ikke gå på den typen p-piller, og da snudde han plutselig helt rundt og kjeftet enda mer på meg fordi jeg var så uansvarlig at jeg kom til ham og ba om p-piller når det kunne føre til min død... Ja, jeg skulle meldt den legen videre. Var et par år før dette hos en gynekolog som også skulle true på meg p-piller og kjeftet høylydt på meg fordi jeg var helt uansvarlig som ikke brukte det som prevensjon, tross at jeg hadde gitt ham samme opplysninger. Begge to var mannlige leger. I ettertid har jeg hørt at de begge to har et lempfeldig forhold til hvor mange de har forhold til. Antar at begge legene egentlig var livredde for å bli "ufrivillig far" til div. damer de lå med. Begge hadde også vært gift flere ganger, fant jeg ut, og ekteskapene var blitt avsluttet pga. utroskap fra disse legenes side.

Gjennom min jobb har jeg sett at det er nesten ingen unge jenter eller kvinner som noengang er blitt spurt spørsmål om slike risikofaktorer. Noen få har fått spørsmål ang. vekt eller røyk, men der stopper det også. Legene er rett og slett altfor sløve!

Jeg mener det er urovekkende hvor enkelt det er for unge jenter å få prevensjon i dag, fordi mange ikke vet om disse risikofaktorene, og mange unge jenter har også forholdsvis unge mødre/fedre hvor slike arvelige faktorer som er kontraindikasjoner til p-pillebruk fremdeles ikke er oppdaget.

Godt du og datteren din er oppmerksom, Hi! :) Be om en legetime hvor dette blir diskutert.

Anonymkode: be57b...f13

Skrevet

Mine jenter har fått høre fra de var "barn" at de ikke bare kan gå til helsesøster å få p-piller, men at de må til en dyktig lege og snakke om faren for blodpropp siden svigerfar har hatt to stykker.

Jeg har tenkt hele tiden at det er skummelt at jenter kan få resept på p-piller av helsesøster, vet ikke om de stiller de riktige spørsmålene i det hele tatt...

Anonymkode: 299bc...cd1

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Mine jenter har fått høre fra de var "barn" at de ikke bare kan gå til helsesøster å få p-piller, men at de må til en dyktig lege og snakke om faren for blodpropp siden svigerfar har hatt to stykker.

Jeg har tenkt hele tiden at det er skummelt at jenter kan få resept på p-piller av helsesøster, vet ikke om de stiller de riktige spørsmålene i det hele tatt...

Helsesøster kan ikke skrive ut resepter da. Men det er kanskje en lege på helsestasjonen. 

Skrevet
Optatium skrev (1 minutt siden):

Helsesøster kan ikke skrive ut resepter da. Men det er kanskje en lege på helsestasjonen. 

- Derfor endrer vi forskriftene slik at helsesøstre og jordmødre ved kommunale helsestasjoner får anledning til å skrive ut resept på p-piller til unge jenter.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2002/02/21/p-piller-pa-helsestasjon/#:~:text=Fra juni kan jenter få,år får p-pillene gratis.

Skrevet

Kan ta blodprøver for å se om hun har økt risiko for blodpropp

Anonymkode: c0733...407

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det gjør jo ikke det uten opplæring. Jeg tipper de fleste helsesykepleiere tar seg mye mer tid til anamnese en legene. 

Anonymkode: 4f901...301

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Kan ta blodprøver for å se om hun har økt risiko for blodpropp

Anonymkode: c0733...407

Ja. Ta blodprøve

Anonymkode: ae842...280

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Ja. Dere har en dårlig lege.

Anonymkode: da5a0...ac9

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Nesten utrolig at ikke fastlegen kartla dette?

Anonymkode: 815a8...d1c

De er pliktige å spørre om dette. 

Anonymkode: da5a0...ac9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...