Gå til innhold

Trenger tips/råd. Sint, utålmodig, kort lunte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg få gode råd til å takle barn som er SYKT treige til å kle på seg, nekter å pusse tenner, mer tull og surr enn ting som blir gjort. 

Jeg er normalt tålmodig, men er i en periode der ting er litt vanskelig, og merker lunta er kortere. 

Noe som virker?

Eksempel: kle på seg om morgenen tar 35 minutter, med gjentakelse fra meg flere ganger. 

Spise frokost tar 40 minutter, bare tull og tøys ved bordet. 

Tannpuss før barnehage, liiiiiker ikke å pusse tenner..... 

Kle på yttertøy, tar 30 minutter med sutring og klaging og fåååååår ikke tiiiiiiil.... 

5.5 år gammel. Han er flink til å kle på seg, han er en helt normal gutt. Men JEG teenger gode tips fordi jeg begynner å ligne en type mamma jeg ikke ønsker å være. 

Helt normalt at de er treige osv. Men hvordan takle dette på en ok måte og få litt fortgang i ting uten å kjefte? 

Anonymkode: c7e9f...2d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fjerne goder

Anonymkode: eb909...a82

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Fjerne goder

Herregud barnet er 5 år!! Straff er selvsagt ikke løsningen! 

Gjør det om til en konkurranse å si at du tar tiden å ser hvor raskt hun/han klarer å kle på seg. Funker forsatt på min gutt på 9 år :D

Anonymkode: e3cff...cdf

Skrevet

Å når barnet begynner på skole vil det uansett løse seg. Da vil barnet lære seg at om de ikke kler raskt på seg når det friminutt så blir det ingen friminutt.Har ett barn selv som var ganske treg. Han sa han hadde bare akkurat på yttertøyet så ringte det inn igjen,å klaget på dette. Fikk litt vondt av han,men da lærte han seg så kle fort på seg så han også fikk leke før det ringer inn igjen. 

Det samme blir det nok med maten på skolen,barnet vil fort lære at om han/hun spiser så tregt så får de ikke spist opp maten å må gå sulten. Da lærer de nok fort å spise kjappere.

Skrevet

Ligg i forkant. Har en som var sånn (han har sende fått påvist adhd btw), men her bør du tenke forutsigbarhet og valg av kamper. Legg frem klær på badegulvet. Enkleste frokost her ble frokostblanding de årene (5-8 år). Følger på tannpuss. Får bruke elektrisk da får det litt bedre. Legg yttertøy klart på gulvet. Høres ut som barnet strever med overganger og det å komme i gang. Da må man hjelpe til noe/tilrettelegge. En annen ting er avlastning. Når man har så mye jevn slitasje er det gull om man har en annen voksen og man kan bytte litt på. 

Anonymkode: f5396...143

Skrevet

Straff er hvertfall ikke løsningen

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fjerne goder

Haha Troll. 

Anonymkode: a0096...186

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Kan jeg få gode råd til å takle barn som er SYKT treige til å kle på seg, nekter å pusse tenner, mer tull og surr enn ting som blir gjort. 

Jeg er normalt tålmodig, men er i en periode der ting er litt vanskelig, og merker lunta er kortere. 

Noe som virker?

Eksempel: kle på seg om morgenen tar 35 minutter, med gjentakelse fra meg flere ganger. 

Kle på yttertøy, tar 30 minutter med sutring og klaging og fåååååår ikke tiiiiiiil.... 

5.5 år gammel. Han er flink til å kle på seg, han er en helt normal gutt. Men JEG teenger gode tips fordi jeg begynner å ligne en type mamma jeg ikke ønsker å være. 

Helt normalt at de er treige osv. Men hvordan takle dette på en ok måte og få litt fortgang i ting uten å kjefte? 

Snakk med Familiesenteret. Trygghetssirkelen. Tenker at du må jobbe med hvordan du sier ting. Gi beskjed i forkant av hva som skal skje osv. 💙

Anonymkode: a0096...186

Skrevet

Stå opp tidligere. Forklar det med at dere må det fordi han bruker så lang tid. Vil han sove lengre må han bli kjappere

Anonymkode: 554fe...3ca

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Noe som virker?

Hjelp ham med å kle på seg. Han er bare fem år! Før du aner får du ikke lov til å hjelpe ham, så benytt heller anledningen mens du kan, og gi ham en klem mens du holder på. 

Endret av ostepop123
Skrevet

Selv 13 åringen ba meg ta tiden når han gikk ut med søpla her om dagen😀

Anonymkode: a8579...9d5

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Selv 13 åringen ba meg ta tiden når han gikk ut med søpla her om dagen😀

Anonymkode: a8579...9d5

Hehe ja den fungerer overraskende lenge. Måtte begynne å ta tiden her en stund når legging hver dag ble til sinne og sutring. Flyttet over fokuset på at jeg skulle ta tid på hvor rask han var inn på badet,å da glemte han at han skulle være sur fordi han måtte legge seg. Kjekt så lenge det fungerer. Han er bare 9 år enda da.

Skrevet

Hvis jeg klarer å beholde humøret går det gjerne litt fortere. 

Dette er når det gjelder å kle på seg. Da får jeg i gang en konkurranse med en usynlig konkurrent som er nesten like rask til å kle på seg, men som somler det til på slutten, slik at sjuåringen vinner, etter å ha skyndet seg vilt med påkledningen. 

Ellers så prøver jeg å beregne maaaasse tid, men det er ikke alltid det holder for det.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...