Anonym bruker Skrevet 27. januar 2021 #1 Skrevet 27. januar 2021 Er ekstremt opptatt av en type lek? F.eks. dyr? Vår gutt ELSKER virkelig dyr. Har gjort det hele livet. Eneste han ønsker seg er dyr og bondegårder. Og hvis vi har vært hos tannlegen hvor man kan velge seg 2 ting, da velger han 2 helt like dyr i stedet for å ta forskjellige ting. Hvordan er deres barn? Anonymkode: 88863...fa5
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2021 #2 Skrevet 27. januar 2021 Nei det er overhodet ikke unormalt eller uvanlig. Har jobbet 25 år i barnehage, og sett mange barn som er veldig opptatt av enkelte ting. For noen går det i perioder, mens for andre så er det en vedvarende interesse. Det kan være dyr, biler, dukker, «brannmann-ting», sabeltann osv. Anonymkode: 198be...aca
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2021 #3 Skrevet 27. januar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nei det er overhodet ikke unormalt eller uvanlig. Har jobbet 25 år i barnehage, og sett mange barn som er veldig opptatt av enkelte ting. For noen går det i perioder, mens for andre så er det en vedvarende interesse. Det kan være dyr, biler, dukker, «brannmann-ting», sabeltann osv. Anonymkode: 198be...aca Skulle vel heller formulert det: Ja, det er helt normalt og ikke uvanlig... 😉 Anonymkode: 198be...aca
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2021 #4 Skrevet 27. januar 2021 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Skulle vel heller formulert det: Ja, det er helt normalt og ikke uvanlig... 😉 Anonymkode: 198be...aca Godt å høre 😊😊 Anonymkode: 88863...fa5
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2021 #5 Skrevet 27. januar 2021 Temmelig normalt, og i alle fall ikke uvanlig. Hos noen går det i kortere perioder, men noen er bare opptatt av én ting over lang tid. Anonymkode: 9e53a...dd7
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2021 #6 Skrevet 27. januar 2021 Helt normalt. Jeg har til og med lagt til rette for å kunne fordype seg i få leker. Min var kun opptatt av Thomas toget m/venner, tog og togbane fra han var 2-5 år. Har en enorm samling togbane og bygninger, masse tog (bestilt alle Thomastogene fra wish) og tillatt togbane over hele stue/kjøkkengulv. Etter det ble det Lego og vi er nå på andre året med Lego, fortrinnsvis Ninjago. Har vel omtrent alt i samlinga si, siden han får det av familie til jul og bursdag. Har "utstilling" av de viktigste på rommet sitt. Han kan fortsatt falle tilbake til å bygge en kul togbane, men leker ikke med togene på samme måte som før (naturlig siden han blir eldre). Han har aldri blitt oppfattet som unormal, har heller fått en del positive tilbakemeldinger på at han tidlig kunne fordype seg i lek, har et variert og stort ordforråd og er veldig god i matematikk. Anonymkode: 1abda...b1a
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2021 #7 Skrevet 27. januar 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Helt normalt. Jeg har til og med lagt til rette for å kunne fordype seg i få leker. Min var kun opptatt av Thomas toget m/venner, tog og togbane fra han var 2-5 år. Har en enorm samling togbane og bygninger, masse tog (bestilt alle Thomastogene fra wish) og tillatt togbane over hele stue/kjøkkengulv. Etter det ble det Lego og vi er nå på andre året med Lego, fortrinnsvis Ninjago. Har vel omtrent alt i samlinga si, siden han får det av familie til jul og bursdag. Har "utstilling" av de viktigste på rommet sitt. Han kan fortsatt falle tilbake til å bygge en kul togbane, men leker ikke med togene på samme måte som før (naturlig siden han blir eldre). Han har aldri blitt oppfattet som unormal, har heller fått en del positive tilbakemeldinger på at han tidlig kunne fordype seg i lek, har et variert og stort ordforråd og er veldig god i matematikk. Anonymkode: 1abda...b1a Så kjekt at du deler 🥰 Hørtes gøy ut. Anonymkode: 88863...fa5
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2021 #8 Skrevet 27. januar 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Temmelig normalt, og i alle fall ikke uvanlig. Hos noen går det i kortere perioder, men noen er bare opptatt av én ting over lang tid. Anonymkode: 9e53a...dd7 Godt å høre 😊 Anonymkode: 88863...fa5
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2021 #9 Skrevet 27. januar 2021 Helt normalt vil jeg si. Eldstejenta hadde lenge dilla på dinosaurer og drager. Samlet på og lekte kun med disse lenge. Deretter ble det bondegård og Scleich dyr i noen år. De siste årene nå har både hun og lillesøsteren kjøpt Schleich stall og de kjøper Schleich hester for alle pengene. Anonymkode: 8e55c...593
Blondzilla Skrevet 27. januar 2021 #10 Skrevet 27. januar 2021 Tja, det kommer litt an på hvordan leken arter seg. Jeg har tre barn, to med autisme. Alle har vært hektet på noe over tid, men autistene leker litt uvanlig med ting. Han ene er bare opptatt av å ha ting. Han bygger lego i rekordfart, og så er han ferdig med det. Leker aldri med det, og bygger heller ikke uten oppskrift. Sånn har han også vært med andre ting. Veldig opptatt av å kjøpe ting, men når det er åpnet opp maser han om noe nytt. Den andre med autisme har også vært opptatt av det samme årevis. Han leker mer med tingene sine enn broren, men det er fortsatt avvikende. Han setter ting på rad og rekke, og leker aldri late-som-lek med replikker og sånn.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2021 #11 Skrevet 27. januar 2021 Blondzilla skrev (1 time siden): Tja, det kommer litt an på hvordan leken arter seg. Jeg har tre barn, to med autisme. Alle har vært hektet på noe over tid, men autistene leker litt uvanlig med ting. Han ene er bare opptatt av å ha ting. Han bygger lego i rekordfart, og så er han ferdig med det. Leker aldri med det, og bygger heller ikke uten oppskrift. Sånn har han også vært med andre ting. Veldig opptatt av å kjøpe ting, men når det er åpnet opp maser han om noe nytt. Den andre med autisme har også vært opptatt av det samme årevis. Han leker mer med tingene sine enn broren, men det er fortsatt avvikende. Han setter ting på rad og rekke, og leker aldri late-som-lek med replikker og sånn. Hmmm... Er det barneautisme? Vår leker med dyr overalt. I stedet for biler, er det dyrene som går i lekeparkeringshus. I stedet for dukker i dukkehus, er det dyrene. Dyrene som sitter oppi biler, oppi tog. Setter dyrene på rekke. Setter dyrene vedsiden av hverandre. Dusjer med de. Pakker de med seg. Osv... veldig fasinerende. Han er meget smart. Kan mye om dyr. Husker utrolig godt. Ser detaljer andre ikke ser. Anonymkode: 88863...fa5
Blondzilla Skrevet 28. januar 2021 #12 Skrevet 28. januar 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Hmmm... Er det barneautisme? Vår leker med dyr overalt. I stedet for biler, er det dyrene som går i lekeparkeringshus. I stedet for dukker i dukkehus, er det dyrene. Dyrene som sitter oppi biler, oppi tog. Setter dyrene på rekke. Setter dyrene vedsiden av hverandre. Dusjer med de. Pakker de med seg. Osv... veldig fasinerende. Han er meget smart. Kan mye om dyr. Husker utrolig godt. Ser detaljer andre ikke ser. Anonymkode: 88863...fa5 Ja, begge har barneautisme. De er høytfungerende, så har vanlig intelligens, men en ujevn evneprofil som de fleste med autisme. Men det er jo ikke bare leken som er påfallende hos dem, masse annet også. Om det bare er dette med lek du synes er litt spesielt hos sønnen din ville jeg ikke bekymret meg.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2021 #13 Skrevet 28. januar 2021 Blondzilla skrev (13 minutter siden): Ja, begge har barneautisme. De er høytfungerende, så har vanlig intelligens, men en ujevn evneprofil som de fleste med autisme. Men det er jo ikke bare leken som er påfallende hos dem, masse annet også. Om det bare er dette med lek du synes er litt spesielt hos sønnen din ville jeg ikke bekymret meg. Så godt å høre 😊 Men har hørt at barneautisme går over? Masse lykke til videre 💕 Anonymkode: 88863...fa5
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2021 #14 Skrevet 28. januar 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Hmmm... Er det barneautisme? Vår leker med dyr overalt. I stedet for biler, er det dyrene som går i lekeparkeringshus. I stedet for dukker i dukkehus, er det dyrene. Dyrene som sitter oppi biler, oppi tog. Setter dyrene på rekke. Setter dyrene vedsiden av hverandre. Dusjer med de. Pakker de med seg. Osv... veldig fasinerende. Han er meget smart. Kan mye om dyr. Husker utrolig godt. Ser detaljer andre ikke ser. Anonymkode: 88863...fa5 Helt helt helt HELT normalt. 😊 Alle mine søsken, jeg selv, venner, egne barn, nevøer, nieser og venners barn holder på med slikt. Helt normalt. Nevøen min på 3 år kan ALT om dinosauruser. Alle navn. Bader med lekene osv. Sønnen min leker bare med superhelter. Kan alle navn. Leker bare med disse. Nevøen min er dilla på fotball. Eneste han leker og oppsøker. Helt vanlig. Sunt at de fordyper seg tenker jeg. Anonymkode: 5f969...fe6
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2021 #15 Skrevet 28. januar 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Helt helt helt HELT normalt. 😊 Alle mine søsken, jeg selv, venner, egne barn, nevøer, nieser og venners barn holder på med slikt. Helt normalt. Nevøen min på 3 år kan ALT om dinosauruser. Alle navn. Bader med lekene osv. Sønnen min leker bare med superhelter. Kan alle navn. Leker bare med disse. Nevøen min er dilla på fotball. Eneste han leker og oppsøker. Helt vanlig. Sunt at de fordyper seg tenker jeg. Anonymkode: 5f969...fe6 Så godt å høre 😁 Anonymkode: 88863...fa5
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2021 #16 Skrevet 28. januar 2021 Jeg har en tre åring som kun leker med biler. Min andre hadde på denne alderen brio tog. Før han gikk over til Lego som fortsatt er hans store lidenskap han er nå 11. bygger 16 års Lego som om det var ingenting, har nå også gått over til mer avansert fri bygging av Lego med eget design. Anonymkode: f2927...1da
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2021 #17 Skrevet 28. januar 2021 Jeg har en datter som en periode var veldig opptatt av dinosaurer, tonnevis av figurer, faktabøker for barn osv om dinosaurer. Jeg har også en sønn som en lang periode da han var littegranne eldre, sikkert 4-5 og i et par år var veldig opptatt av fenomener på jorden, som jordskjelv, vulkaner, geysirer osv. Leste masse faktabøker for barn, googlet osv, så bilder, filmer, dokumentarer osv. Tror det er ganske vanlig at barn får div "hang ups" altså. Anonymkode: 905e2...690
Jaina Skrevet 28. januar 2021 #18 Skrevet 28. januar 2021 Datteren min leker nesten bare med små bamser og hun samler på dem. Hun har mange! Før det lekte hun nesten bare med små figurer ala pet shop. Har masse hus og utstyr til dem.
Blondzilla Skrevet 28. januar 2021 #19 Skrevet 28. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Så godt å høre 😊 Men har hørt at barneautisme går over? Masse lykke til videre 💕 Anonymkode: 88863...fa5 Nei, det går dessverre ikke over. Veldig dumt navn, høres jo ut som noe man vokser av seg. Barneautisme er den mest alvorlige formen for autisme. Det er ikke så vanlig å ha høytfungerende barneautisme som mine barn har. De fleste med denne diagnosen er utviklingshemmede og utvikler blant annet ikke talespråk eller har bare noen få ord.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2021 #20 Skrevet 28. januar 2021 Blondzilla skrev (1 time siden): Nei, det går dessverre ikke over. Veldig dumt navn, høres jo ut som noe man vokser av seg. Barneautisme er den mest alvorlige formen for autisme. Det er ikke så vanlig å ha høytfungerende barneautisme som mine barn har. De fleste med denne diagnosen er utviklingshemmede og utvikler blant annet ikke talespråk eller har bare noen få ord. Å det visste jeg ikke. Håper du får god hjelp og støtte. Masse lykke til videre 💕 Ønsker det beste for dere Anonymkode: 88863...fa5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå