Gå til innhold

Slutte med nattbleie. Uhell hver natt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente som blir 4 om et par måneder. Hun sluttet med bleie på dagtid ca i mars i fjor. Det gikk veldig fint. Hadde sjelden uhell. En god opplevelse. Hun tisset fortsatt en del på natten da. De siste månedene har hun hatt veldig lite til ingenting tiss i bleie om morgenen. Tisset masse på do når hun har stått opp. Det har også hent at hun har våknet på natten fordi hun vil på do. 
For to uker siden ble vi enige om å slutte helt med bleie. På alle disse nettene har hun hatt en eller to tørre netter. Den ene natten hadde hun to uhell. Hun våkner av det selv, og kommer for å gi beskjed. 
Hun virker ikke brydd selv, ei heller virker det som om hun synes at det er et nederlag. 
Det går helt fint å vaske klær, jeg var forberedt på at det kunne skje. 
Men dere som har peiling? Som kanskje har avvent flere barn selv? 
Er hun ikke klar? På med bleie igjen, så prøve om et par måneder? Eller ødelegger vi noe da? 

Anonymkode: fdfa8...e83

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forsett å prøve sånt tar tid. Bær barnet på do før dere legger dere.

Anonymkode: 9c87d...9fc

Skrevet

Jeg ville tatt på bleie igjen og ventet litt. Mine fire barn har sluttet slik: 2 stykker fikk etter hvert helt tørre bleier da de var rundt 3,5 år og det var det. Et par uhell de første ukene på ene, null på andre. 1 barn var ikke klar før han var akkurat 6 år, da ble han plutselig tørr. 1 barn var sengevæter til hun var nesten 11 år, hadde få tørre netter før dette. Men nå er alle tørre på natten, det bare tok litt ulikt med tid.

Anonymkode: 6c073...0c8

Skrevet

Det med urinproduksjon om natta er jo ikke noe de kan noe for, så premier og sånt er nytteløst.

Det er jo sånn at babyer småtisser hele døgnet, og etterhvert som de vokser til ordner bl.a hormoner opp i dette så man produserer mer urin på dagen og mindre på natta nettopp for at man skal kunne sove godt i mange timer uten å måtte på do. Når dette skjer er veldig individuelt, noen har det på stell fra de er 3 år, mens andre er langt opp i skolealder før dette er regulert.

Om datteren din fremdeles har såpass stor urinproduksjon om natta at det "renner over" er hun nok ikke helt klar for å kutte ut bleia enda.

Anonymkode: ade14...d50

Skrevet

Takk for fine svar. Jeg tar mer enn gjerne mot flere råd og tips!

Jeg syns bare det er så rart at hun har vært tørr så lenge på natta. Av med bleia - bang - tiss hver natt 😅

Skrevet

Ikke bruk truse på natta, da får hun ikke følelsen av å ha noe tett på underlivet og tror det er bleie sånn i halvsøvne/ubevisst.  Funket fint for vår når vi sluttet med nattbleie, kun nattkjole eller genser på natta! 

Skrevet

Veldig bra at hun ikke er brydd av det, for dette er ikke under hennes kontroll enda. Siden hun tar det på den måten, ville jeg spurt om hun vil ha bleie på, til kroppen hennes husker på å vekke henne når hun må tisse. Vi har ventet til det har vært et par uker med HELT tørre bleier. Vi bar barna på do, når vi la oss, og var veldig på vakt om morgenen når de holdt på å våkne. Brukte heller ikke truse, men pysjbukse.

Anonymkode: 5b80a...952

Skrevet

Alle mine fire små har sluttet rundt 2-3 års alderen på dagtid og 2,5-3,5 år om natta. For han ene så måtte vi tisse med han i 23 tiden om kvelden, da holdt han helt til morgen. Tenker din er klar for natt, siden hun ikke har tisset i bleien. Men gi litt mindre drikke til kvelds og tiss med henne før dere går å legger dere 😊

Anonymkode: a7753...61f

Skrevet

Når våre små sluttet med nattbleie, så bære vi dem til toalettet like før vi skulle legge oss. Bar dem inn mer eller mindre i søvne, fortalte dem at nå var det på tide å tisse, de tisset i halvssøvne, vi tørka og la dem i senga igjen. Men så har våre veldig godt sovehjerte da, så de la seg rett til å sove igjen. Dermed fikk de vanen å gå på do etter noen timer. Der gjør de fortsatt, 8 år gamle. Tusler ut på badet i halvsøvne, tisser, vasker seg og tilbake i senga igjen.

Skrevet

Vår niåring bruker fremdeles bleie om natten. 

Anonymkode: f05cb...c26

Skrevet

Ta henne på do når dere legger dere. Vi har gjort dette hver eneste kveld i over ett år, og har hatt to uhell. De er i ganske dyp søvn og vil sannsynligvis ikke våkne særlig opp etter en liten runde på do. Vår sover fint videre når vi bærer henne tilbake i senga. Vår er 4 nå, slutta når hun var 3, suksessen er ene og alene pga denne tisserunden. 

videre Jan det være lurt å ikke ha drikke etter leggetid, eventuelt bare et par munnfuller i en kopp. 

Anonymkode: 62238...5be

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 26.1.2021 den 21.32):

Har en jente som blir 4 om et par måneder. Hun sluttet med bleie på dagtid ca i mars i fjor. Det gikk veldig fint. Hadde sjelden uhell. En god opplevelse. Hun tisset fortsatt en del på natten da. De siste månedene har hun hatt veldig lite til ingenting tiss i bleie om morgenen. Tisset masse på do når hun har stått opp. Det har også hent at hun har våknet på natten fordi hun vil på do. 
For to uker siden ble vi enige om å slutte helt med bleie. På alle disse nettene har hun hatt en eller to tørre netter. Den ene natten hadde hun to uhell. Hun våkner av det selv, og kommer for å gi beskjed. 
Hun virker ikke brydd selv, ei heller virker det som om hun synes at det er et nederlag. 
Er hun ikke klar? På med bleie igjen, så prøve om et par måneder? Eller ødelegger vi noe da? 

Hun er helt klart ikke klar. 

Anonymkode: 17e2a...14f

Skrevet

hun er ikke klar, slutter ikke før barnet er klart

Anonymkode: 00365...6fd

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 26.1.2021 den 21.32):

Får hun mye oppmerksomhet om natta når hun har uhell? Slik at hun kanskje ubevisst gjør det for å få stell? Høres jo rart ut at hun har hatt tørre bleier lenge på natt og så plutselig tisser på seg hver natt uten. Hva sier hun selv? 

Anonymkode: 98d83...087

Skrevet

Hva med å ta henne på do før dere legger dere? Jeg har hatt meget god erfaring med denne tilnærmingen selv, hvor jeg har bært ungene inn på do - de har tisset - og så lagt dem igjen i egne senger rett før jeg legger meg selv. Etter noe uker, merker de om de må tisse og går på do selv om kvelden/natten av vane. Hun kan jo absolutt ikke være klar for å slutte - men jeg tenker det ofte at det kan gjøre vondt verre og at barnet ser på det som et nederlag å skulle måtte ta på bleie igjen etter bleieslutt...

Skrevet

Eller la henne bruke bleie på natten til hun blir tørr. Har ikke noe med drikke på kvelden å gjøre, men hormoner. 

Her var det barna selv som plutselig sa at de ville sove uten på natten. Aldri hatt uhell. De var nesten 4 år. 

Anonymkode: c5eed...da1

• 1 år senere...
Skrevet

Vel, folk har forskjellig utvikling, ikke alle slutter med nattuhell samtidig. Jeg, f.eks. er nå 47 år, men har fortsatt massevis av uhell om natta, så jeg må ha nattbleie hver natt. Men jeg har et mål om å få tørre netter og slutte med nattbleie før jeg fyller 50, da.

Anonymkode: 02f40...f61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...