Anonym bruker Skrevet 25. januar 2021 #1 Skrevet 25. januar 2021 16-åringen vil gjerne gå vg2 og vg3 på en skole som kun finnes ca. 5 timer unna der vi bor nå. Jeg prøver å undertrykke min mammaengstelse og være løsningsorientert i stedet for bekymret, det er jo tross alt ikke helt uvanlig at elever må bo på hybel, men det er så langt borte! Og hva må vi beregne sånn ellers av utgifter ol.? Borteboerstipendet vil jo knapt dekke husleie, hva bør vi beregne ellers? Hvor ofte bør han reise hjem/vi komme på besøk? Haha, tusen spørsmål i hodet mitt nå. Noen som vil dele erfaringer? Jeg kan nevne at han er en rolig, litt introvert, smart, pliktoppfyllende kar som ikke liker fester og bråk. Anonymkode: 3d241...482
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2021 #2 Skrevet 25. januar 2021 Det hadde ikke skjedd at min 16 åring hadde blitt sendt 5 t unna, da hadde jeg flyttet med. Jeg jobber på en vgs som har tre landslinjer og det er mange foreldre som tar permisjon fra jobben og finner seg noe midlertidig mens ungdommen gjør seg ferdig med skolen. 16 år er som regel altfor ungt til å være såå langt borte fra familien. Anonymkode: 82259...1f3
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2021 #3 Skrevet 25. januar 2021 Flytter da ikke til et annet land. elste flyttet 17 år 10 timer med tog unna. Og minsta var 15år da hu flytta 6-7 timer i tog + 3-4 timer med buss unna. La ungen prøve. ta kontakt med fritid tilbud før flytter så en får et nettverk. Og vis det ikke går da har ungen prøvd er å hente hjem igjen og du får ikke den at du nektet drømmen seiner Anonymkode: 2024c...5e9
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2021 #4 Skrevet 25. januar 2021 Dette går helt fint. De unge har godt av å prøve seg på egenhand. I tillegg er kontaktlærer og skoler som har hybelboende elever er stort sett veldig flinke med å passe på og følge opp elevene. Det har det i alle fall vært på den landslinjen jeg har undervist på nå i over 10 år. Jeg anbefaler å ta kontakt med skolen for å høre om eventuelt internat, eller om tips til hybler. Jeg vet det at her er det mye samme adressene som går igjen år etter år på våre elever. Og det er flere som deler ett bofelleskap det avgående vg3 elever byttes ut med nye vg2 elever. Anonymkode: 3c8df...856
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2021 #5 Skrevet 25. januar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Dette går helt fint. De unge har godt av å prøve seg på egenhand. I tillegg er kontaktlærer og skoler som har hybelboende elever er stort sett veldig flinke med å passe på og følge opp elevene. Det har det i alle fall vært på den landslinjen jeg har undervist på nå i over 10 år. Jeg anbefaler å ta kontakt med skolen for å høre om eventuelt internat, eller om tips til hybler. Jeg vet det at her er det mye samme adressene som går igjen år etter år på våre elever. Og det er flere som deler ett bofelleskap det avgående vg3 elever byttes ut med nye vg2 elever. Anonymkode: 3c8df...856 I løpet av mine år som lærer her vet jeg om kun ett tilfelle der foreldre har flyttet etter. Og vi har stort sett nesten 50% med hybelboende elever hvert år. Anonymkode: 3c8df...856
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2021 #6 Skrevet 25. januar 2021 Dette går som regel helt fint. Jeg flyttet selv hjemmefra da jeg var 15 år, uten noen økonomisk hjelp og måtte klare meg selv. Det var en bratt læringskurve, men det gikk fint likevel. Det vanskeligste er egentlig å gi slipp, men lar man ungene lære og erfare selv så blir de selvstendige raskt. I det minste burde man la ungdommen får prøve og ha troen på at de klarer det. Det "verste" som skjer er at han må flytte hjem igjen, men det er man i så fall ikke alene om. Det har skjedd mange det. Angående besøk må dere jo bare se det an, men la han nå få vite at døren alltid står åpen hos dere. Skriv deg en liste over hva som kan være lurt å vite om og kunne før han flytter. Nå vet jeg ikke hvilke oppgaver han har hatt i hjemme til nå, men det er greit å hvert fall vite at man må tørke over benker, huske på å vaske klær, bytte sengeklær regelmessig og dra over med støvsugeren. Be han ringe om det skulle være noe praktisk han trenger hjelp til. Å sette opp og bruke budsjett kan være praktisk. Han må også huske på å handle inn husholdningsartikler. Angående økonomi - hvor mye koster han dere nå? Ikke overøs han økonomisk, men gi et bidrag så han kan klare seg på. Anonymkode: 780c5...c1c
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2021 #7 Skrevet 25. januar 2021 Uaktuelt på alle vis. Anonymkode: eaaa3...3b2
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2021 #8 Skrevet 25. januar 2021 Tusen takk for tips og gode ord! Det hadde ikke vært aktuelt med storebroren da han var på den alderen (han er mer umoden, uselvstenig og rastløs), men han her er så utrolig rolig, fornuftig og flink av seg at jeg egentlig ikke er så veldig bekymret sånn sett. Å flytte med er uaktuelt, vi har flere barn også som trenger oss. Han har ikke bestemt seg helt enda, men vi får se. HI Anonymkode: 3d241...482
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2021 #9 Skrevet 25. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det hadde ikke skjedd at min 16 åring hadde blitt sendt 5 t unna, da hadde jeg flyttet med. Jeg jobber på en vgs som har tre landslinjer og det er mange foreldre som tar permisjon fra jobben og finner seg noe midlertidig mens ungdommen gjør seg ferdig med skolen. 16 år er som regel altfor ungt til å være såå langt borte fra familien. Anonymkode: 82259...1f3 Han blir 17 år når vg2 starter. HI Anonymkode: 3d241...482
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2021 #10 Skrevet 25. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Dette går som regel helt fint. Jeg flyttet selv hjemmefra da jeg var 15 år, uten noen økonomisk hjelp og måtte klare meg selv. Det var en bratt læringskurve, men det gikk fint likevel. Det vanskeligste er egentlig å gi slipp, men lar man ungene lære og erfare selv så blir de selvstendige raskt. I det minste burde man la ungdommen får prøve og ha troen på at de klarer det. Det "verste" som skjer er at han må flytte hjem igjen, men det er man i så fall ikke alene om. Det har skjedd mange det. Angående besøk må dere jo bare se det an, men la han nå få vite at døren alltid står åpen hos dere. Skriv deg en liste over hva som kan være lurt å vite om og kunne før han flytter. Nå vet jeg ikke hvilke oppgaver han har hatt i hjemme til nå, men det er greit å hvert fall vite at man må tørke over benker, huske på å vaske klær, bytte sengeklær regelmessig og dra over med støvsugeren. Be han ringe om det skulle være noe praktisk han trenger hjelp til. Å sette opp og bruke budsjett kan være praktisk. Han må også huske på å handle inn husholdningsartikler. Angående økonomi - hvor mye koster han dere nå? Ikke overøs han økonomisk, men gi et bidrag så han kan klare seg på. Anonymkode: 780c5...c1c Det verste som kan skje er virkelig ikke at han må flytte hjem igjen! Har du ingen peiling på hva som kan skje med en ungdom som plutselig skal styre livet sitt selv? Anonymkode: 82259...1f3
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2021 #11 Skrevet 25. januar 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Det verste som kan skje er virkelig ikke at han må flytte hjem igjen! Har du ingen peiling på hva som kan skje med en ungdom som plutselig skal styre livet sitt selv? Anonymkode: 82259...1f3 Det kan skje akkurat det samme som med en som bor hjemme under samme tak som mor og far. Slutt å ødelegg tråder med kverulering og provokasjon. Anonymkode: 3c8df...856
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2021 #12 Skrevet 25. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det hadde ikke skjedd at min 16 åring hadde blitt sendt 5 t unna, da hadde jeg flyttet med. Jeg jobber på en vgs som har tre landslinjer og det er mange foreldre som tar permisjon fra jobben og finner seg noe midlertidig mens ungdommen gjør seg ferdig med skolen. 16 år er som regel altfor ungt til å være såå langt borte fra familien. Anonymkode: 82259...1f3 Jøss, mi skal ta vg2 i Amerika. Hu skal riktignok bo i en vertsfamilie. Men kunne ikke drømt om å stå i veien for hennes drømmer. Anonymkode: 82e05...4fc
TøffiTrynet☠ Skrevet 26. januar 2021 #13 Skrevet 26. januar 2021 Min sønn flyttet hjemmefra for å gå på VG2. Det tar ca 4,5 t med bil dit. Noe kortere med hurtigbåt og buss. Uansett: Han stortrives! Leier hus med to andre gutter han ikke kjente fra før. Det går helt fint. Rolige gutter, som lager seg skikkelig middag, vasker når det trengs, bruker fritida på fiske når det er forhold for det. Jeg ser han har blitt veldig voksen og selvstendig dette skoleåret! ❤️ Han klarer seg stort sett på stipendet, siden husleien er lav pga usentral beliggenhet. Men vi sender gjerne med en pose matvarer tilbake når han har vært hjemme. Skolen har flott opplegg for hybelboere, med samling med varm middag en dag i uka, samt at de får bruke idretts- og svømmehall gratis. Kontaktlærer er super på oppfølging og kontakt med oss foreldre. Kunne aldri ha stått i veien for drømmen hans! Han jobba hardt for å komme inn på den linja han går.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2021 #14 Skrevet 26. januar 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Det kan skje akkurat det samme som med en som bor hjemme under samme tak som mor og far. Slutt å ødelegg tråder med kverulering og provokasjon. Anonymkode: 3c8df...856 Jeg kommer med mitt syn på hi sitt innlegg. Jeg hverken provoserer eller kverulerer Slutt å legg føringer for hvem som kan delta i tråden! Anonymkode: 82259...1f3
Twintipp Skrevet 26. januar 2021 #15 Skrevet 26. januar 2021 Min sønn skal flytte på idrettsgymnas til neste år, og det ut av landet til og med. Linjen gutten din skal gå, er det ikke «vanlig» med tilflyttende dit? Ring og hør med skolen. Jeg tenkte jeg skulle ta ei uke ferie og bli der med han første uken. Har ingen betenkeligheter med å la han reise. Han er veldig ansvarsfull. I tillegg bor alle tilreisende sammen på skolens område. Jeg tenker at dette kommer til å skape minner for livet for ham.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2021 #16 Skrevet 26. januar 2021 Vår 16 åring flyttet i høst. 2 1/2 time unna. Det går helt fint. Har kun vært hjemme 3 ganger, og det inkluderer jula. Men det er mest pga corona da. Anonymkode: e0060...3a1
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2021 #17 Skrevet 26. januar 2021 Hos oss har vi hatt ungdom som må bo på hybel med varierende hell. 2 har vi tatt hjem for så å starte på nytt neste året. 1 hadde hybelen men bodde mest hjemme etter jul, det gikk buss noe av veien så vi kjørte til bussen hver morgen. Fikk borteboerstipen så det som kostet mer ble dekket av foreldrene. Mine barn hadde rett på stipend, min mann sine som hadde 2 foreldre fikk ikke stipend uten om borteboer. Foreldrene gav ungene 500 hver uke til mat og andre nødvendige ting. Far betalete mobilen. Anonymkode: 57a50...32f
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2021 #18 Skrevet 26. januar 2021 Jeg startet videregående i Oregon som 16-åring. Vertsfamilie og ethvert internat. Gikk et år før familien min hadde anledning til å besøke meg. Ville aldri stått i veien for tenåringens ønske om å klare seg selv. Forhåpentligvis har de fått med seg gode verdier til å klare seg, og om de gjør noe feil så lærer de av det... Anonymkode: 22f38...036
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2021 #19 Skrevet 26. januar 2021 Synes på dette er nok litt forskjellig fra sted til sted, mange steder i Norge er det ikke vgs i det hele tatt og det er helt vanlig at barna flytter på internat, mens andre steder er det vanlig at de omtrent er ferdig på universitetet... Det er forskjell på skolene også, en vgs hvor alle elevene bor hjemme behandler de nok annerledes enn en som har internat og elever som akkurat har flyttet hjemmefra. Om det er et internat på skolen ville jeg brukt det ihvertfall første året, det er vanlig med en "mor" på huset som passer på de litt første året da. De har innetider, det blir fulgt opp med ro om natten osv. Anonymkode: 9368b...c39
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2021 #20 Skrevet 26. januar 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Jøss, mi skal ta vg2 i Amerika. Hu skal riktignok bo i en vertsfamilie. Men kunne ikke drømt om å stå i veien for hennes drømmer. Anonymkode: 82e05...4fc Jeg tok vg2 i USA, og det var ett av de beste årene i mitt liv. Så mange flotte opplevelser. Så jeg ville aldri stått i veien for barna mine heller, vet hvor viktig slike ting er Og man vokser masse på det. Anonymkode: 78892...573
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2021 #21 Skrevet 26. januar 2021 Her hvor vi bor er det ikke videregående skole som det går buss/ferge til. Vi har ingen videregående elever hjemmeboende i vår bygd. Nærmeste videregående har hybel hus. Hos oss er det normalen at barna flytter. Noen flytter en flytur unna, mens andre velger nærmeste skole. Anonymkode: 026dd...5c6
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2021 #22 Skrevet 26. januar 2021 Oi, så mange fine svar og erfaringer! Jeg takker og bukker 😊 Han skal selvfølgelig få lov, men inni meg er det litt skummelt likevel. Jeg aner ikke om skolen har noen ordninger, det kom litt brått på da han kom hjem i går og fortalte at han hadde søkt der. Vi har jo snakket litt om det tidligere, men da var han litt usikker. Han kommer nok inn også siden han har høyt snitt. Det er kun én skole til i hele landet som tilbyr samme retning, men den er mye lenger unna og ikke aktuell. Jeg har ikke tenkt på at det sikkert er en rutine på elever som kommer tilflyttende, men det er jo logisk når dere sier det. Jeg kan i hvert fall kontakte skolen og høre, det var lurt. HI Anonymkode: 3d241...482
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2021 #23 Skrevet 26. januar 2021 Jeg bodde på internatskole da jeg var 15/16 (gk). Skolen var 10 timer unna familien. Dro kun hjem i feriene med buss. Tok et halvår i et annet nordisk land under utdanningsløpet som 17-åring. Man vokser virkelig på slike opplevelser! Ikke alle egner seg til dette, men er gutten din ansvarlig vil dette være en veldig god opplevelse og noe å vokse på. Anonymkode: 18ad3...6ea
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2021 #24 Skrevet 26. januar 2021 Det er stoooooor forskjell på det å flytte for å bo hos en vertsfamilie, flytte på internat med matservering, oppfølging, renhold, innetider osv.og det å flytte for seg selv på en hybel helt uten oppfølging. Vi har en landslinje i nærheten her. Der er det internat, sosiale aktiviteter, servering av tre måltider pr dag, renhold av fellesarealene osv. Vi har også en et privat idrettsgymnas. De fleste som går der bor hjemme men en og annen hybelboer finnes. Der finnes det inget internat eller hybelhus, og ungdommen er prisgitt privat tilbydere. Det er ingen som følger de opp. Spesielt nå i koronatiden har det blitt ensomt for mange og det er ikke bare-bare å plutselig ha ansvar for handling, matlaging, klesvask, ting som plutselig må ordnes i en bolig mm. Mange klarer det helt fint, men for andre blir det en stor overgang. Anonymkode: ae8a5...d91
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2021 #25 Skrevet 26. januar 2021 Der jeg kommer fra må man flytte for å gå på vgs. Så 98% flytter når de er 15/16 år. Det går jo stort sett bra, og de som sliter ville nok gjort det om de bodde hjemme også. Anonymkode: 4c741...74c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå