Anonym bruker Skrevet 25. januar 2021 #1 Skrevet 25. januar 2021 Pleier det å være vanskelig prosess å gå fra sykemelding til AAP? Søknad ble sendt inn i starten av november, sykemelding gikk ut i desember og fortsatt ingen svar. Ved sykdom som ikke kan kureres - det innvilges stort sett eller? Anonymkode: 7f60d...6ec
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2021 #2 Skrevet 25. januar 2021 Diagnose har ikke så mye å si som funksjonsevnen, heller ikke om det er kronisk. En kan godt søke AAP med den hensikt at litt lenger tid vil gjøre pasienten 100% arbeidsfør. Hvis det kan dokumenteres fra lege at arbeidsevnen er redusert med mer enn 50%, så skal man få innvilget AAP. Det viktigste er alltid legens erklæring i søknaden. Det kan være at behandlingstiden er litt lenger i disse dager på grunn av et overbelastet NAV-system. Anonymkode: 427a9...183
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2021 #3 Skrevet 25. januar 2021 Det spiller ingen rolle om sykdommen kan kureres eller ikke, det er legeerklæringen på at du er minst 50% arbeidsufør akkurat nå som er viktig. At man trenger mer enn 1 år på å bli arbeidsfør igjen, pga behandling, opptrening e.l. er en like god grunn til å få det innvilget som at sykdommen er kronisk. Du kan godt purre på dem, ting tar litt lenger tid nå pga korona, men man skal ikke sulte ihjel i køen heller. Anonymkode: e1fb0...26b
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2021 #4 Skrevet 25. januar 2021 Jeg fikk godkjent AAP 5 dager etter at jeg hadde sendt søknad, så for meg gikk det helt smertefritt. Det går mer på arbeidsevne enn diagnose. Hvor lang er saksbehandlingstiden der du bor? Vil tro at ting tar ekstra lang tid nå pga korona, men jeg ville sendt en melding og spurt etter det, for nå får du vel ingen penger siden sykemeldingen er gått ut? Anonymkode: ed740...232
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2021 #5 Skrevet 25. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Diagnose har ikke så mye å si som funksjonsevnen, heller ikke om det er kronisk. En kan godt søke AAP med den hensikt at litt lenger tid vil gjøre pasienten 100% arbeidsfør. Hvis det kan dokumenteres fra lege at arbeidsevnen er redusert med mer enn 50%, så skal man få innvilget AAP. Det viktigste er alltid legens erklæring i søknaden. Det kan være at behandlingstiden er litt lenger i disse dager på grunn av et overbelastet NAV-system. Anonymkode: 427a9...183 Det søkes med anbefaling fra lege og spesialist å gå over i 100% ufør. NAV krever arbeidsavklaring først. Hva kan skje da, om AAP ikke blir innvilget og personen ikke klarer å stå k jobb eller har en arbeidsgiver som kan tilrettelegge? HI Anonymkode: 7f60d...6ec
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2021 #6 Skrevet 25. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det spiller ingen rolle om sykdommen kan kureres eller ikke, det er legeerklæringen på at du er minst 50% arbeidsufør akkurat nå som er viktig. At man trenger mer enn 1 år på å bli arbeidsfør igjen, pga behandling, opptrening e.l. er en like god grunn til å få det innvilget som at sykdommen er kronisk. Du kan godt purre på dem, ting tar litt lenger tid nå pga korona, men man skal ikke sulte ihjel i køen heller. Anonymkode: e1fb0...26b Ok, da går det sikkert gjennom. Lege og spesialist mener at han er 100% ufør i dag og ingen utsikter til bedring ut fra diagnosens forløp. Kan sikkert klare oss i noen uker uten inntekten, men usikkerheten er uggen.. HI Anonymkode: 7f60d...6ec
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2021 #7 Skrevet 25. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det søkes med anbefaling fra lege og spesialist å gå over i 100% ufør. NAV krever arbeidsavklaring først. Hva kan skje da, om AAP ikke blir innvilget og personen ikke klarer å stå k jobb eller har en arbeidsgiver som kan tilrettelegge? HI Anonymkode: 7f60d...6ec Veldig veldig sjeldent man får ufør før man er avklart, så du må nok over på aap før du kan søke ufør Anonymkode: ef64b...51d
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2021 #8 Skrevet 25. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg fikk godkjent AAP 5 dager etter at jeg hadde sendt søknad, så for meg gikk det helt smertefritt. Det går mer på arbeidsevne enn diagnose. Hvor lang er saksbehandlingstiden der du bor? Vil tro at ting tar ekstra lang tid nå pga korona, men jeg ville sendt en melding og spurt etter det, for nå får du vel ingen penger siden sykemeldingen er gått ut? Anonymkode: ed740...232 Ingen penger nei. Men vi har min inntekt, så vi klarer oss enn så lenge. Men klart det merkes. HI Anonymkode: 7f60d...6ec
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2021 #9 Skrevet 25. januar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Veldig veldig sjeldent man får ufør før man er avklart, så du må nok over på aap før du kan søke ufør Anonymkode: ef64b...51d Det er min mann. Han hadde en veileder i NAV som ga klarsignal for å søke ufør, men så fikk han en ny veileder som mente at han må over på AAP først. HI Anonymkode: 7f60d...6ec
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2021 #10 Skrevet 25. januar 2021 Når det det er så tungtveiende så går app gjennom. Prøv å stress ned sjekk behandlingstid og purr på nav evt. Anonymkode: 718f3...520
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2021 #11 Skrevet 25. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ingen penger nei. Men vi har min inntekt, så vi klarer oss enn så lenge. Men klart det merkes. HI Anonymkode: 7f60d...6ec Jeg hadde purret på, søknad om AAP skal jo egentlig være en enkel sak, det var det inntrykket jeg fikk. Anonymkode: ed740...232
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå