Gå til innhold

Hva slags husarbeid gjør skolebarna deres?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å få barna mer delaktig i husarbeidet hjemme. Barna er syv og ti år. Jeg kan betale for noe av arbeidet, men noe vil jeg at skal være grunnleggende arbeid som de ikke får betalt for. Dette gjelder å holde orden på eget rom, rydde etter seg selv og hjelpe til når vi ber om det. Arbeid de kan få betalt for kan være å vaske trappen og å gå ut med bosset. Hva annet har deres barn som oppgaver hjemme? 

Anonymkode: eefd5...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11-åringen min har som fast oppgave å tømme oppvaskmaskinen. Ellers holder han styr på rommet sitt og legger rene klær på plass i skapet. Han er flink og trår til hvis jeg trenger hjelp med støvsuging, søppeltømming el., og lager gjerne middag til oss iblant. Han får 100 kr i uka, men det bruker han på fritidsklubben (to dager i uka, og han sitter i styret), så jeg vil ikke egentlig kalle det ukelønn.

Anonymkode: 7a06c...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting, mine barn er alt for bortskjemte. Mamma gjør alt dessverre. Men jeg har også voksne barn som var like bortskjemte hjemme og de klarer seg veldig bra likevel. Jeg har «støv på hjernen» og har det ganske ryddig, det har mine eldste barn tatt med seg videre. Satser på at de yngste vil gjøre det samme. 

Anonymkode: bba8a...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ukeplan. Alle skal rydde 15 min hver dag. I tillegg har de ekstra oppgaver som rydde kjøkken(inn/ut oppvaskmaskin), søpla, hjelpe å rydde 2 åringens leker, holde orden på rommene,brette tøy, vaske do/vadk ....egentlig det samme vi voksne gjør  også varierer det fra dag til dag :)

De er 6 og 9 år. De får 100 kr uken hvis alle oppgavene gjøres. Eldste bruker 100 kr på Roblox annenhver uke og sparer resten. 6 åringen sparer alt 😊

Anonymkode: 2d50b...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen faste oppgaver på mine barn. 

Eldste har flere diagnoser, så han har mer en nok med skole og lekser. Han har det ryddig på rommet sitt da, men det skjer mer automatisk - han roter jo ikke og da er det lett å holde det ryddig 👍 

Minste trener 4 dager i uka + kulturskole en dag. Så hun har også mer en nok med det i tillegg til skole. Hun må holde rommet ryddig da, men jeg støvsuger og vasker det. 

Om jeg ber dem om å støvsuge eller tømme oppvaskmaskin,  så gjør de selvsagt det. (Men jeg ber dem sjeldent) 

Ingen av dem får fast ukelønn, de får penger etter behov. 

Anonymkode: 368c1...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er for små enda, men husker godt ordningen vi hadde hos oss d ajeg var liten og den fungerte som bare det! Fikk mellom 5-15 kr for ulike gjøremål etter ei lista vi hadde på oppslagstavlen. Feks 5 kr for å gå ut med søppel. 5 kr for å bære av bordet, 10 kr for å skylde og sette inn i oppvaskmaskinen. Samme for å ta ut av. 10 kr for å vaske bord og benker. 15 kr for å rydde i gangen osv osv. Her gjelder det bare å være kreativ;) Jeg var foresten ca 7 år da vi startet med dette. Og det var i starten av 90-tallet, så summene vil sikkert være en smule høyere nå;)

Anonymkode: cf91e...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Seksåringen hjelper meg bare foreløpig men hun dekker bordet, rydder oppvask til benken, vi har to bad så hun hjelper å bære skittentøy fra det ene badet til det vi har vaskemaskin. Når jeg bretter tøy så sorterer hun tøyet jeg skal brette slik at jeg bretter alle t-skjorter først, så truser osv. Hun er virkelig veldig hjelpsom og flink. Håper det varer. 

Anonymkode: ac7e5...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor hjelpe til ville jeg sagt bidra i familien. Alle må bidra.

Her ryddes og støvsuges eget rom og de går ut med søpla. 

Med alder har vi økt på med oppgaver som å lage middag og støvsuge andre deler av hjemmet. 

Anonymkode: be5eb...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er 6 og 13 år.

Eldste: Gå med søppel, stelle og gjøre rent for kjæledyr, støvsuge, tømme/fylle oppvaskmaskinen. 

Yngste: Rydde leker, rydde skoene i gangen, tørke støv, mate kjæledyr.

 

Anonymkode: ca646...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen får betalt for husarbeid hos oss, jeg prøver å prente inn at man bidrar etter evne og ingen får betalt for det.

De hjelper til fra de er heldig små, enkle ting som å dekke bord, rydde eget rot osv kan de bidra med fra de er 2-3 år gamle også utvider vi etterhvert.

Ut med søppel, orden på eget rom, rydde ut av oppvaskmaskin, skittentøy til vaskerommet, rydde på plass eget rent tøy, rydde etter seg i fellesrommene osv er ting som er en selvfølge nå for 11 og 13 åringen .

Anonymkode: 08347...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som fungerer mest stabilt, er at de lager middag en fast dag i uka hver. I tillegg skal de holde rommet ryddig, og legge på plass nyvaskete klær. Den som kommer først hjem skal tømme oppvaskmaskinen, men det er ikke like aktuelt nå som vi voksne har hjemmekontor. 

Anonymkode: 957cb...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lufter hunden, henter posten, tar av bordet etter måltid og rydder etter seg selv. I motsetning til oss voksne, har ikke ungene fri når "arbeidsdagen" er over, og de legger seg før oss også. De har lekser som må gjøres hver dag, og hvis de skal ha tid til lek og avslapning, kan de ikke lage middag, vaske osv i tillegg.

Anonymkode: 77f3e...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 4 barn 7 til 12 år. Vi lagde nettopp en liste, en oppgave per dag pluss en ukes oppgave og rydde etter seg og rommet sitt. 

Det er dekke på, dekke av, støvsuge, tørke støv, oppvask (inn og ut av oppvaskmaskin) 

Ukes oppgave er holde orden i stua, gangen, badet og kjøkkenet. 

Anonymkode: f3bb2...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine er 4 og 7 år. De hjelper til med middag, dekke og ta av bordet.  Begge må tømme sekken sin for matboks og flaske etter endt dag i bhg/skole. De hjelper til med å sette i gang vaskemaskinen. 

Når vi skal støvsuge/vaske gulv hjelper de til å fjerne alt fra gulvet og henter det vi trenger for å gjennomføre vask

Anonymkode: eca34...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

De hjelper til fra de er heldig små, enkle ting som å dekke bord, rydde eget rot osv kan de bidra med fra de er 2-3 år gamle også utvider vi etterhvert.

Her dekket toåringen på bordet med fem gafler, sju kniver, et uvisst antall t-skjeer og én ostehøvel - til hver! Og så var han veldig hjelpsom med å ta klærne inn i og ut av og inn i og ut av vaskemaskinen på den tiden. Noen runder i trommelen mellom slagene fikk de også, haha!

Nå er de åtte og fem, og har vel ikke så mange faste oppgaver annet enn å holde orden på leker og egne klær. De hjelper en del til rundt måltidene, går med søpla og slikt, men det er på oppfordring og ikke fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen faste oppgaver å ingen ukelønn her. Her i huset må alle bidra med det de kan ut fra nivået de er på. 5 åringen må rydde egne leker, dekke/rydde av ordet samt div småoppgaver mens 14 åringen gjør nesten alt jeg gjør på eget initiativ når hun ikke har mye lekser da. 

Kan godt stelle broren på kvelden osv uten at jeg spør om det. Til gjengjeld får hun penger når det er noe hun trenger el skal på.  Fungerer kjempefint her😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg ønsker å få barna mer delaktig i husarbeidet hjemme. Barna er syv og ti år. Jeg kan betale for noe av arbeidet, men noe vil jeg at skal være grunnleggende arbeid som de ikke får betalt for. Dette gjelder å holde orden på eget rom, rydde etter seg selv og hjelpe til når vi ber om det. Arbeid de kan få betalt for kan være å vaske trappen og å gå ut med bosset. Hva annet har deres barn som oppgaver hjemme? 

Anonymkode: eefd5...85b

han blir 8 :) ingen faste oppgaver,men han elsker og hjelpe til :)

Anonymkode: c6449...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mostly Harmless skrev (19 timer siden):

Her dekket toåringen på bordet med fem gafler, sju kniver, et uvisst antall t-skjeer og én ostehøvel - til hver! Og så var han veldig hjelpsom med å ta klærne inn i og ut av og inn i og ut av vaskemaskinen på den tiden. Noen runder i trommelen mellom slagene fikk de også, haha!

Nå er de åtte og fem, og har vel ikke så mange faste oppgaver annet enn å holde orden på leker og egne klær. De hjelper en del til rundt måltidene, går med søpla og slikt, men det er på oppfordring og ikke fast.

Sånne historier er verken morsomme eller søte for andre enn dere foreldre altså.

Anonymkode: c799f...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Sånne historier er verken morsomme eller søte for andre enn dere foreldre altså.

Anonymkode: c799f...fc4

Nei, du har vel rett. Jeg svarte på spørsmålet også, da, så det var ikke utelukkende avsporing. Hva slags husarbeid gjør dine barn hjemme da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine på 2,5 og 6 må bidra. Alle hjelper til å dekke på og av bordet og begge må rydde opp etter seg kminste får noe hjelp). 

Eldste går med søpla og henter posten fast, ellers er hun med når jeg vasker/rydder, da får hun passende oppgaver (henge nye håndklær, legge i skittentøy, gå med egne klær osv). 

Betaling får man for noe som er ekstraordinært. Som når hun luket hele bedet i sommer eller hjalp å trille inn ved. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 kr per dag de ikke krangler

10 kr per dag de gjør lekser uten å sutre og klage

Blir ca 50 kr per uke som regel

Anonymkode: d8eeb...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mostly Harmless skrev (4 timer siden):

Nei, du har vel rett. Jeg svarte på spørsmålet også, da, så det var ikke utelukkende avsporing. Hva slags husarbeid gjør dine barn hjemme da?

Jeg likte historien jeg og så for meg den ivrige 2 årimgen😀

Anonymkode: be5eb...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

20 kr per dag de ikke krangler

10 kr per dag de gjør lekser uten å sutre og klage

Blir ca 50 kr per uke som regel

Anonymkode: d8eeb...056

Jeez...penger for ikke å krangle? 😳😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen faste oppgaver, men hans rom er hans ansvar. Alt som blir liggende i stua av hans klær osv legger jeg inn på hans rom, og så må han fikse det selv. 
Bidrar med å dekke på til middag osv om jeg ber om det, men ikke på eget initiativ. Jeg har rett og slett vært for lat på akkurat det området.. 

Men da jeg knakk to ribbein i fjor støvsugde han hele huset annenhver dag, tørka støv OG vaska badet helt perfekt flere ganger helt uten at jeg ba om det. Det samme har skjedd hvis jeg har blitt syk eller har klaget over at jeg er fryktelig sliten, så han kan jo 😛 

Betaler ikke for bidrag i hjemmet, han får lommepenger utenom, som han gjør som han vil med. 10 år.

Anonymkode: 37d8e...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 25.1.2021 den 0.28):

Ingen faste oppgaver på mine barn. 

Eldste har flere diagnoser, så han har mer en nok med skole og lekser. Han har det ryddig på rommet sitt da, men det skjer mer automatisk - han roter jo ikke og da er det lett å holde det ryddig 👍 

Minste trener 4 dager i uka + kulturskole en dag. Så hun har også mer en nok med det i tillegg til skole. Hun må holde rommet ryddig da, men jeg støvsuger og vasker det. 

Om jeg ber dem om å støvsuge eller tømme oppvaskmaskin,  så gjør de selvsagt det. (Men jeg ber dem sjeldent) 

Ingen av dem får fast ukelønn, de får penger etter behov. 

Anonymkode: 368c1...7a1

De FÅR penger, ja. Smart... 

Anonymkode: fcaa8...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...