Gå til innhold

Rart kor ulikt ein reagerer på fargar!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Såg eit Instagrambilde av ei stove nettopp, fint og flott. Men eg trudde det var svartkvitt. Då eg såg at plantane var grøne vart eg heilt uvel. Blir rett og slett fysisk sett ut av mangel på fargar. Reknar med det finst folk som reagerer heilt omvendt. Korleis er det med deg? Får du fysiske reaksjonar på fargar, eller mangel på fargar? 

Anonymkode: 3343c...bf3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir stressa av grafiske mønstre. Sånn typisk grafitti, med svart og masse ulike farger. Mens blomstermønster med myke farger og former gir meg ro.

Og oransje gjør meg litt småkvalm, mens andre sier de får energi av oransje.

Anonymkode: 85b60...cca

Skrevet

Jeg elsker fargene Lilla og Burgunder, vet at det er mange som ikke liker de. 

Anonymkode: 807f5...a4d

Skrevet

Ja, jeg kastet meg ikke på hverken den hvithvite interiørtrenden, den svarte, den grå eller kombinasjoner av dette. Det stjeler all energi av meg når det ikke er noe farger i det hele tatt (og nei, éi fargerik pute, ett fargerikt bilde eller éi plante er ikke nok). Er alt hvitt føler jeg at jeg ikke får puste. For mye svart og grått blir jeg deprimert av.

Jeg kan se at det ser stilrent ut, men det gir meg ingenting, heller bare tapper meg.

Må ha farger, helst harmoniske naturfarger og masse grønne planter.

Hvordan jeg reagerer på farger ellers kommer helt an på form og humør. Noen ganger kan en farge gi meg energi, andre ganger kan den stresse meg.

Tror det er veldig individuelt hvordan man reagerer på farger.

Anonymkode: fa419...675

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg kastet meg ikke på hverken den hvithvite interiørtrenden, den svarte, den grå eller kombinasjoner av dette. Det stjeler all energi av meg når det ikke er noe farger i det hele tatt (og nei, éi fargerik pute, ett fargerikt bilde eller éi plante er ikke nok). Er alt hvitt føler jeg at jeg ikke får puste. For mye svart og grått blir jeg deprimert av.

Jeg kan se at det ser stilrent ut, men det gir meg ingenting, heller bare tapper meg.

Må ha farger, helst harmoniske naturfarger og masse grønne planter.

Hvordan jeg reagerer på farger ellers kommer helt an på form og humør. Noen ganger kan en farge gi meg energi, andre ganger kan den stresse meg.

Tror det er veldig individuelt hvordan man reagerer på farger.

Får hjertebank og blir uvel av svart og kvitt. Direkte lukkeleg av det som er fine fargar for meg. Turkis, dus blått, rosa, gult, lilla og grøn som går mot blått. Ikkje grøn som går mot gult. Ser for meg at andre kan bli kvalme av mine favorittar. Men lurer på kva slags mekanisme som gjer at ein reagerer fysisk på fargar? At ein blir kvalm av lukter er naturleg, luktesansen skal jo hjelpe oss til å ikkje ete forderva mat, men kva praktisk nytte har ein av å bli svimmel av svart og kvit? 

Skrevet

Jeg elsker fargene Lilla og Burgunder, vet at det er mange som ikke liker de. 

Anonymkode: 807f5...a4d

Dei likar eg òg! Likar igrunn dei fleste fargar, men strevar med brunt som går mot beige, beige, for mykje jordfarger ilag blir for tungt for meg. Men oker er kjempefint, og rustraud likar eg i teorien, men det blir for for mykje. Slike tunge fargar må kombinerast med noko friskare. 

Skrevet

Jeg blir stressa av grafiske mønstre. Sånn typisk grafitti, med svart og masse ulike farger. Mens blomstermønster med myke farger og former gir meg ro.

Og oransje gjør meg litt småkvalm, mens andre sier de får energi av oransje.

Anonymkode: 85b60...cca

Då ungane var små og eg aldri sov kunne eg ikkje sjå på slike strenge grafiske mønster, striper, ruter, trapesar, alt som var repeterande igrunn. Vart så svimmel at eg måtte sette meg😂 og viss det var i svart kvitt var det iallfall krise. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Får hjertebank og blir uvel av svart og kvitt. Direkte lukkeleg av det som er fine fargar for meg. Turkis, dus blått, rosa, gult, lilla og grøn som går mot blått. Ikkje grøn som går mot gult. Ser for meg at andre kan bli kvalme av mine favorittar. Men lurer på kva slags mekanisme som gjer at ein reagerer fysisk på fargar? At ein blir kvalm av lukter er naturleg, luktesansen skal jo hjelpe oss til å ikkje ete forderva mat, men kva praktisk nytte har ein av å bli svimmel av svart og kvit? 

Jeg vet ikke, men svart og hvitt er jo veldig skarpe kontraster.

Hvis man tenker på det motsatte så vet man at f.eks. parkinsonpasienter, som ofte sliter med å sette i gang en bevegelse, har lettere for å f.eks. greie å gå hvis det er kontraststriper eller -ruter i gulvet, eller om de kan fokusere på noe annet med store kontraster.

Jeg har en tilstand som også påvirker nervesystemet. Da jeg var en god del verre enn jeg er nå, da ble jeg veldig svimmel og kunne miste balansen av å se slike mønster. Ble også kvalm av for mye mønster med kontraster. På den tiden var det et mareritt å skulle gå i trapper med slike kontraststriper/antisklistriper. Måtte holde meg godt fast i gelender for å greie å gå i slike trapper. Og samme når jeg skulle gå over gaten ved et fotgjengerfelt med hvite striper i svart asfalt. Nesten litt motsatt av det parkinsonpasientene opplever, vil jeg tro ;)

Og så er det nok noen som har bedre evne til å se kontraster og nyanser i farger enn andre, samt individuelle forskjellen i sensitivitet mot sterke sansestimuli.

Jeg slutter ikke å forundre meg over det at farger kan bety så mye. Et ganske banalt eksempel, jeg har hverdagstruser i bomull som er mer eller mindre helt like, bortsett fra at de er i mange ulike farger. Kjempetrøtt stikker jeg gjerne bare hånden i skuffen uten å se hvilken jeg tar, tar bare den øverste. Noen dager blir fargen som kommer opp bare helt fullstendig feil, så må jeg ta en annen farge. Da er det ofte en bestemt farge jeg går etter. Det har ikke noe med hva jeg har tenkt å ha av ev. andre farger på klær å gjøre, for av og til er den fargen jeg bare "må" ha egentlig i krasj med resten av dagens klær. Men likevel er det den fargen som er riktig den dagen ;)

Skrevet

Da jeg var gravid ble jeg kvalm bare av å tenke på fargen blå 😂

Jeg er enig i at mangel på farger, eller at hele huset er dekorert med den samme fargen, gjør meg litt uvel. Noen jeg kjenner har malt hele huset i grønt. Og grønt er jo fint, det, jeg har den samme grønnfargen på en vegg i stua selv. Men de har malt alle rom i den samme grønnfargen, med matchende gardiner. Går jo helt i surr når man kommer inn på kjøkkenet og absolutt alt er grønt 😳

Anonymkode: 2a3eb...e35

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Da jeg var gravid ble jeg kvalm bare av å tenke på fargen blå 😂

Jeg er enig i at mangel på farger, eller at hele huset er dekorert med den samme fargen, gjør meg litt uvel. Noen jeg kjenner har malt hele huset i grønt. Og grønt er jo fint, det, jeg har den samme grønnfargen på en vegg i stua selv. Men de har malt alle rom i den samme grønnfargen, med matchende gardiner. Går jo helt i surr når man kommer inn på kjøkkenet og absolutt alt er grønt 😳

Ja også målar dei jo alle lister i same fargen som veggenane no for tida (veit jo ikkje om dine venner hadde gjort det då, men ser det ofte) . Det blir eg og litt uvel av. Det ser heilt feil ut. Og eg tenker alltid på Mr Bean som pussar opp😆

Skrevet

Hos oss er det grått, mørkegrått og hvitt, stort sett. Gardinløse hvite vinduer. Føler det er rolig og avslappende. 

Anonymkode: f38f9...f6e

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hos oss er det grått, mørkegrått og hvitt, stort sett. Gardinløse hvite vinduer. Føler det er rolig og avslappende. 

Det høres kaldt, stemningsløst og industrielt ut :(

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja sant, vi er ulike! Du hadde sikkert blitt stressa av mitt hus😊. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det er morsomt at vi kan være så forskjellige :) Og heldigvis, det ville blitt forferdelig kjedelig om alle likte det samme! :)

Skrevet

Det som plager meg aller mest om vinteren er mangelen på farger ute i naturen. Alt er grått og hvitt og jeg kjenner at jeg blir veldig motløs og mister energi av det. Elsker å være på ferie i land hvor alt eksploderer i farger, typisk i land som ligger rundt ekvator.

Anonymkode: 7f606...5c0

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det som plager meg aller mest om vinteren er mangelen på farger ute i naturen. Alt er grått og hvitt og jeg kjenner at jeg blir veldig motløs og mister energi av det. Elsker å være på ferie i land hvor alt eksploderer i farger, typisk i land som ligger rundt ekvator.

Jeg forsøker å fokusere på blåheten som himmelen har om vinteren, og fargespillene i solnedgangene. De dagene det er noenlunde fint vær, i hvert fall. Ser man en granskog fra avstand ser den nesten svart ut, men går man i den samme skogen kan man få masse grønnfarger og brunfarger. Jeg forsøker å bruke mer farger selv i klærne jeg har, og kjøper planter med farger på. Og så forsøker jeg å se alle fargesjatteringene som faktisk er i snø, hvordankulde eller måneskinnet kan få den til å glitre som små stjerner med masse farger i seg.

Fargene er der, man må bare kikke ekstra godt etter :) 

Men ja, jeg vokste opp med at vi alltid dro et par uker til sydligere strøk midt på vinteren, så kan forstå det du snakker om. Jeg slet med å bli veldig tung i energi og humør på vinteren da vi sluttet med det, og etter at det ble snakk om D-vitaminer oppdaget jeg at når jeg bare tar nok D-vitaminer så beholder jeg både energi og humør gjennom vinteren. Forskjellen er faktisk enorm! :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det er litt rart, eg som er allergisk mot grått kvitt og svart elskar vinterfargar!!lyset er ofte fantastisk, snøen glitrar, fjella blir raude av sol på toppen, frostrøyk osb.

Men kan verkeleg styre meg for vekselvis med regn og alt er grått, brunt og litt mørkegrønt. 

Skrevet

Jeg liker grått og svart. Synes mye farger er slitsomt, urolig på en måte. Ville vært tortur å måtte bo i et hus med mye ulike farger og mønstre. Synes det også er litt gammel kjærring, stygt, rett og slett. Hvite vegger er bare trist da.

Anonymkode: f3f23...d0a

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 24.1.2021 den 23.50):

Og du høres ikke så veldig hyggelig ut.

Anonymkode: 92d4f...318

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 24.1.2021 den 23.50):

Det er det ikke. Det er lunt og hyggelig. Det er malt treverk, svært lite industrielt. 

Skrevet

Det er det ikke. Det er lunt og hyggelig. Det er malt treverk, svært lite industrielt. 

Kan vi ikke bare være enige i at vi har ulik oppfatning av hva som er lunt og hva som er kaldt og industrielt? Det er ikke farlig å være uenig.

Anonymkode: 89765...412

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Kan vi ikke bare være enige i at vi har ulik oppfatning av hva som er lunt og hva som er kaldt og industrielt? Det er ikke farlig å være uenig.

Anonymkode: 89765...412

Det er vel det beste. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...