Gå til innhold

Dere med veldig tynne barn på barneskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere konsultert lege, gir dere dem ekstra næring? Min 7-åring har alltid vært tynn, men har mye energi. Bør jeg likevel gi henne næringsdrikk etc?

Anonymkode: d9093...79b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kun hvis lege sier hun er undervektig. 

Anonymkode: 41065...05a

Skrevet

Fikk beskjed på kontroll hos helsesøster i 1. klasse at hun er undervektig og burde gi henne H melk og sauser med fløte. Det har ikke resten av familien godt av og så lenge hun er frisk og rask, sosial og klarer seg godt på skolen stresset vi ikke med det. Går nå i 3. klasse og har ikke sjekket vekt, høyde eller kurve siden sist. Er til tider småspist men så spiser hun mye når hun vil og liker maten. 

Jeg tenker at så lenge de er friske og raske er det dumt å styre for mye. Sier ikke nei når hun ønsker seg mat da; fet salami, «kraftige» yoghurter mm. 

Anonymkode: a81f0...67f

Skrevet

Nei, her går det i vanlig kosthold. Men bruker H-melk, godt med smør og pålegg på skivene, sauser, oljer og feter generelt opp maten der jeg kan. 

Anonymkode: 0ffd5...b64

Skrevet

Nei, hun er frisk og har masse energi, så jeg har ikke kontaktet lege eller gitt ekstra næring. Jeg er av den oppfatning av at friske barn spiser det de trenger. Jeg har fokusert på at mine barn skal lytte til kroppen og spise til de kjenner i magen at de er mett. 

Anonymkode: 98f2a...914

Skrevet

Barn skal være tynne. Se på historiske bilder, helt fram til åttitallet. Så og si alle barn var tynne og hengslete. Barn har mye energi og er i bevegelse og lek store deler av dagen.

Min datter på 6 år er 18 kg og 114 cm høy. Sunn og frisk, energisk og aktiv. Akkurat som hun skal være :)

Anonymkode: c3bd1...afc

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Barn skal være tynne. Se på historiske bilder, helt fram til åttitallet. Så og si alle barn var tynne og hengslete. Barn har mye energi og er i bevegelse og lek store deler av dagen.

Min datter på 6 år er 18 kg og 114 cm høy. Sunn og frisk, energisk og aktiv. Akkurat som hun skal være :)

Anonymkode: c3bd1...afc

Spesielt under og etter krigen når det var mangel på, og rasjonering av mat... da var barna tynne. Vet ikke om de var så sunne for det...

Anonymkode: 422ff...c7a

Skrevet

Min liker dessverre ikke smør eller så mye pålegg, men får det hun vil. Dilemmaet er at hun vil ha og spiser sukkerholdige saker. Er det bedre å gi nugatti på skiva og vite at den blir spist eller ta på annet pålegg å risikere at hun spiser minimalt i løpet av skoledagen? 

Tenker at inntak av mat er en av de tingene barn kan styre over selv så å lage mye styr er uheldig. 

Skrevet

Er barnet ditt undersøkt skikkelig? Er det tatt blodprøver, f.eks. knyttet til cøliaki? Min tynne gutt vokste i høyden, men la aldri på seg og hadde lite energi også, fikk påvist cøliaki etter hvert, selv om det ikke var noen grunn til å mistenke det sånn ellers. Han slet ikke med magen eller noe sånt. 

Anonymkode: 7d751...5f2

Skrevet
Håpet ble virkelighet! skrev (4 minutter siden):

Min liker dessverre ikke smør eller så mye pålegg, men får det hun vil. Dilemmaet er at hun vil ha og spiser sukkerholdige saker. Er det bedre å gi nugatti på skiva og vite at den blir spist eller ta på annet pålegg å risikere at hun spiser minimalt i løpet av skoledagen? 

Tenker at inntak av mat er en av de tingene barn kan styre over selv så å lage mye styr er uheldig. 

Vi har ei slik. Nå er hun straks 12, 142cm og 27kg. Hun har alltid lagt på 97 persentil, og alltid vært minst i klassen. Nå er det mange som er over 160, og ei jente i klassen er over 170cm.. mi når henne ca til albuen.. 

vi gir nutella på skolematen fordi hun skal spise, hun «klarer seg fint» uten mat frem til middagstid uten å kjenne på behovet for å spise. Det er ingenting galt med henne, men vi må ha litt faste rutiner på når hun skal spise. Følge opp at frokosten blir spist, hun får ikke kaste mat på skolen, osv. vi kan KO ikke tvangsfore henne, og hun er frisk og rask, så det er mulig hun bare er en av de som genetisk skal være små. 

Anonymkode: fb380...5dc

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Vi har ei slik. Nå er hun straks 12, 142cm og 27kg. Hun har alltid lagt på 97 persentil, og alltid vært minst i klassen. Nå er det mange som er over 160, og ei jente i klassen er over 170cm.. mi når henne ca til albuen.. 

vi gir nutella på skolematen fordi hun skal spise, hun «klarer seg fint» uten mat frem til middagstid uten å kjenne på behovet for å spise. Det er ingenting galt med henne, men vi må ha litt faste rutiner på når hun skal spise. Følge opp at frokosten blir spist, hun får ikke kaste mat på skolen, osv. vi kan KO ikke tvangsfore henne, og hun er frisk og rask, så det er mulig hun bare er en av de som genetisk skal være små. 

Anonymkode: fb380...5dc

Frokost her er vanskelig, vil ikke spise, får i henne en skål med Nesquick frokostblanding. Lærerne sier hun kan være uoppmerksom uti 2. skoletime for da kjenner hun at hun er sulten... Ikke lett. Hun er 8 år (fyller 9 i år) rundt 132cm høy og veier 22 kilo så er mindre enn de fleste jevnaldrende og yngre, men plages ikke av det. 

Skrevet

Min eldste var så undervektig at hun måtte ha næringsdrikker en periode. Hun likte/tålte dem ikke så godt og vi derfor over til å lage nærinsrike dmoothies til henne istedet. Vi brukte banan, eggeplomme, olivenolje, helmelk, avocado, kokosmelk for å tilsette rikelig med kalorier.

Anonymkode: fbb3e...3be

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Er barnet ditt undersøkt skikkelig? Er det tatt blodprøver, f.eks. knyttet til cøliaki? Min tynne gutt vokste i høyden, men la aldri på seg og hadde lite energi også, fikk påvist cøliaki etter hvert, selv om det ikke var noen grunn til å mistenke det sånn ellers. Han slet ikke med magen eller noe sånt. 

Anonymkode: 7d751...5f2

Nei, ikke undersøkt, siden hun alltid har virket frisk og full av energi. Hun har vært tynn og spist lite siden fødselen, kanskje noe å gjøre med at hun ikke fikk nok næring fra morkaka og var veldig undervektig allerede i magen.

Det er vanskelig å få henne til å spise, hun spiser lite og så saaaakte! Men vil ikke gi nugatti og slikt på hverdager, da vil jeg heller gi næringsdrikker.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Min eldste var så undervektig at hun måtte ha næringsdrikker en periode. Hun likte/tålte dem ikke så godt og vi derfor over til å lage nærinsrike dmoothies til henne istedet. Vi brukte banan, eggeplomme, olivenolje, helmelk, avocado, kokosmelk for å tilsette rikelig med kalorier.

Anonymkode: fbb3e...3be

Åh, dette var interssant! Har du en link til oppskrift, eller tok du det bare på slump?

HI

Skrevet

Grad 2 eller 3 undervekt, fikk næringsdrikker på blå resept fra sykehuset. Men det spydde de bare av, likte de ikke o. Prøvde alle. Siden de er fulle av energi gir vi dem bare vanlig mat der vi prøver å lure inn ekstra kalorier, feks har Q melka litt mer fett enn Tine. De får Nugatti på nista hvis de vil ha, får fløteis til dessert hver dag hvis de vil ha. Men vil som regel heller ha frukt eller saftis, som det er lite kalorier i. 
Vanskelig å finne bukser til dem, alt må sys inn. Selv ekstra slim-fit.

Men de er er nesten aldri syke og fulle av energi, så vi stresser ikke.

Anonymkode: f2fe8...bad

Skrevet

Guttungen er 156 og 33 kg, alltid vært lang og tynn, hele slekta er sånn også. Helsesøster på skolen påpekte det da de hadde den kontrollen med vekt, syn osv og tok en samtale med barnet alene om hva det spiste. Ville vi skulle kontakte legen vår for veiledning. Han lo litt, sa at denne gutten er frisk og rask, mangler ikke energi osv så det var bare tullete, med tanke på at resten av slekta har hatt samme «problem» syns han rett og slett det ble tullete å styre med det.

Husker jeg putta smør i alt, spiste enorme mengder mat for å gå opp i vekt, men klarte det aldri (utenom graviditet), og det ble etterhvert et kjempestort problem for meg,  så her spiser vi normal kost, spiser til vi er mette, koser oss med dessert og tenker at det viktigste er å fokusere på at kroppen skal ha det bra enn antall kcal. 

Anonymkode: d8666...c9b

Skrevet

Ligger helt nederst på grensen til undervektig. Helsesøster sier hun følger sin egen kurve og har vært stabil hele veien. Her er det normal kost. Et kosthold som passer hele familien. Legen sier det ikke er noe å vet seg med så lenge hun er frisk og rask slik vår jente er. 

Anonymkode: 7d38f...1c4

Skrevet

Har en supertynn sønn, han er nå 13 år, 175 høy og veier 43 kilo. Har alltid vært undervektig ihht kmi for barn, og spiser kun for å overleve, ikke fordi mat er godt. Han bare er sånn. Han trener 3 ganger i uka, sykler til og fra skolen, til byen, kamerater etc. han bare er så tynn.  
Til sammenligning er min 16 år gamle datter 160 høy, veier 57 kilo og er slank (og godt trent) så sønnen er virkelig tynn!

Anonymkode: 06511...e34

Skrevet

Her fikk vi anbefalt å gi næringsdrikke fra apoteket til 2 måltider om dagen. Det ble lunsj og kveldsmat. Det var pga vekt, men også småspist. Vi gjorde det en stund, til han spiste mer. 

Anonymkode: 9e7ed...d35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...