Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #1 Skrevet 24. januar 2021 Jeg har en varig nevrologisk skade og kommer aldri å kunne jobbe igjen. Når kan jeg søke uføre? Jeg har en betalingsforsikring som jeg ikke var klar over, men den gjelder ikke før man er 100 ufør fra Nav. Det er vanskelig å få endene til å møtes og jeg vil starte prosessen mot uføre istedenfor å stå i aap i det uendelige. Anonymkode: dc7a8...ec0
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #2 Skrevet 24. januar 2021 Når du er ferdig utredet og godkjent av NAVs leger ofte arb.utredning og restarbeidsevne. Anonymkode: 50a0b...31d
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #3 Skrevet 24. januar 2021 Og du søker ikke om uføre. Der er du alt. Anonymkode: 50a0b...31d
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #4 Skrevet 24. januar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Når du er ferdig utredet og godkjent av NAVs leger ofte arb.utredning og restarbeidsevne. Anonymkode: 50a0b...31d Men når blir jeg det? Anonymkode: dc7a8...ec0
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #5 Skrevet 24. januar 2021 Det må du jo høre med saksbehandlere din? Og er du ferdig utredet, og prøvd behandlinger? Har du vært på tiltak, og fått testet restarbeidsevne? Anonymkode: a1ed0...989
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #6 Skrevet 24. januar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det må du jo høre med saksbehandlere din? Og er du ferdig utredet, og prøvd behandlinger? Har du vært på tiltak, og fått testet restarbeidsevne? Anonymkode: a1ed0...989 Okei tusentakk. Ja det er en varig skade. Nei tiltak er ikke mulig. Jeg er for syk. Skulle aldri vært på aap men rett på uføre Anonymkode: dc7a8...ec0
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #7 Skrevet 24. januar 2021 Saksbehandleren din må åpne opp for å søke, og det er hans/hennes jobb å sørge for at alt papirarbeid er på plass eller om det trengs noe mer attester fra lege, spesialist e.l. først. De fleste steder må man innom et "kompetansesenter" av et eller annet slag og snakke med en arbeidsrådgiver, psykolog e.l. og få en uttalelse derfra om restarbeidsevne før man søker. Noen ganger er det åpenbare grunner til å slippe denne kabalen, en nabo her fikk en diagnose med uhelbredelig kreft og hun gikk rett på ufør uten noe mikkmakk, mens de fleste andre må gjennom noen punkter før de kan søke. Snakk med saksbehandleren din, legg en plan for hvordan veien videre skal gå. Anonymkode: 2c57b...ed4
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #8 Skrevet 24. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Okei tusentakk. Ja det er en varig skade. Nei tiltak er ikke mulig. Jeg er for syk. Skulle aldri vært på aap men rett på uføre Anonymkode: dc7a8...ec0 Hva sier saksbehandleren din da? Er det legen din som sier du skulle vært rett på uføretrygd? Desverre så har ikke legene så mye de skulle sagt, det er Nav som bestemmer, og du kan ikke søke før din saksbehandler åpner for det. Hvor lenge har du hatt AAP? Anonymkode: e6878...354
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #9 Skrevet 24. januar 2021 Det er en lang prosess. Min mann har MS. Fastlege og nevrolog mener at 100% ufør er riktig for ham. Likevel krever NAV at han går over på AAP med mål om å teste ut arbeidsevne. Anonymkode: 80d59...ce4
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #10 Skrevet 24. januar 2021 Du kan fint søke når som helst. Hvem som heldt har rett til å søke en stønad - og du vil få et svar. For å ha RETT på en uførestønad må du ha en sykdomsdiagnose, du må ansees som ferdig utredet og ferdig behandlet, dvs at det ikke er utsikter til bedring av tilstanden din. I tillegg må arbeidsevnen og inntektsevnen din være utredet/utprøvd. Det innebærer en vurdering av om du ansees å kunne komme tilbake til inntektsgivende arbeid i en eller annen form. Legen din kan kun mene noe om det medisinske - dvs om du er ferdig utredet og behandlet og evt om det på sikt er utsikter til bedring. Nav vurderer arbeids- og inntektsevnen din. hvis du er på AAP skal du ha en aktivitetsplan som sier noe om behandling, utredning, mål og tidsperspektiv. Les denne og de hva du og nav har blitt enige om. Hvis du ikke vet, iffe forstår eller trenger veiledning må du henvende deg til din saksbehandler og be om et møte. Anonymkode: e8c82...634
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #11 Skrevet 24. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du kan fint søke når som helst. Hvem som heldt har rett til å søke en stønad - og du vil få et svar. For å ha RETT på en uførestønad må du ha en sykdomsdiagnose, du må ansees som ferdig utredet og ferdig behandlet, dvs at det ikke er utsikter til bedring av tilstanden din. I tillegg må arbeidsevnen og inntektsevnen din være utredet/utprøvd. Det innebærer en vurdering av om du ansees å kunne komme tilbake til inntektsgivende arbeid i en eller annen form. Legen din kan kun mene noe om det medisinske - dvs om du er ferdig utredet og behandlet og evt om det på sikt er utsikter til bedring. Nav vurderer arbeids- og inntektsevnen din. hvis du er på AAP skal du ha en aktivitetsplan som sier noe om behandling, utredning, mål og tidsperspektiv. Les denne og de hva du og nav har blitt enige om. Hvis du ikke vet, iffe forstår eller trenger veiledning må du henvende deg til din saksbehandler og be om et møte. Anonymkode: e8c82...634 Men har ikke saksbehandler gitt klarsignal, så får man automatisk avslag. Man kan heller ikke søke på nett før det er åpnet for det, det er fysisk umulig. Anonymkode: e6878...354
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #12 Skrevet 24. januar 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Du kan fint søke når som helst. Hvem som heldt har rett til å søke en stønad - og du vil få et svar. For å ha RETT på en uførestønad må du ha en sykdomsdiagnose, du må ansees som ferdig utredet og ferdig behandlet, dvs at det ikke er utsikter til bedring av tilstanden din. I tillegg må arbeidsevnen og inntektsevnen din være utredet/utprøvd. Det innebærer en vurdering av om du ansees å kunne komme tilbake til inntektsgivende arbeid i en eller annen form. Legen din kan kun mene noe om det medisinske - dvs om du er ferdig utredet og behandlet og evt om det på sikt er utsikter til bedring. Nav vurderer arbeids- og inntektsevnen din. hvis du er på AAP skal du ha en aktivitetsplan som sier noe om behandling, utredning, mål og tidsperspektiv. Les denne og de hva du og nav har blitt enige om. Hvis du ikke vet, iffe forstår eller trenger veiledning må du henvende deg til din saksbehandler og be om et møte. Anonymkode: e8c82...634 Der tar du feil, det er ikke lenger sånn at alle kan søke om de ønsker. Saksbehandler må ha åpnet opp for at du skal kunne søke, ellers går det ikke å søke digitalt som man jo skal. Klart du kan sende en søknad på papir, men den blir automatisk avvist om ikke saksbehandler har åpnet opp, den blir ikke behandlet engang. Du får rett og slett avslag uten at de gidder lese den engang. Anonymkode: 2c57b...ed4
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #13 Skrevet 24. januar 2021 Høyt tenking. Kan jeg søke, få avslag og da skaffe alt de trenger eller stopper alt da? Har hatt aap i 14 mnd. Fikk en plutselig alvorlig varig skade, og vi mistet hele vårt inntektsgrunnlag, når jeg fikk vite at jeg var forsikret så jeg et lite håp😥 Anonymkode: dc7a8...ec0
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #14 Skrevet 24. januar 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Der tar du feil, det er ikke lenger sånn at alle kan søke om de ønsker. Saksbehandler må ha åpnet opp for at du skal kunne søke, ellers går det ikke å søke digitalt som man jo skal. Klart du kan sende en søknad på papir, men den blir automatisk avvist om ikke saksbehandler har åpnet opp, den blir ikke behandlet engang. Du får rett og slett avslag uten at de gidder lese den engang. Anonymkode: 2c57b...ed4 Jeg syns det er helt utrolig at så mye makt ligger hos saksbehandlere på NAV! Leger og spesialister kommer i andre rekke - en NAV ansatt - og NAV systemet - skal sitte med svaret på hvorvidt det er arbeidsevne eller ikke. Som i min manns tilfelle (MS) Han sliter med gange, hendene svinner, han har Urge inkontinens og MÅ på do umiddelbart om han kjenner behovet. Han har kraftig fatigue og må noen dager sove etter en dusj. Basert på dette sier lege, nevrolog og fysioterapeut at det beste og eneste riktige vil være ufør. Fordi at det å stå i arbeidslivet ikke bare er vanskelig - men at det vil by på daglige utfordringer og nederlag som gir redusert livskvalitet. Ved å få ufør vil han kunne legge opp dagene sine etter dagsform, og ha energi til familien. Men NAV - de mener at han skal testes over tid fordi de mener at spesialistenes vurderinger ikke er nok. I mine øyne helt utrolig. Anonymkode: 80d59...ce4
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #15 Skrevet 24. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Høyt tenking. Kan jeg søke, få avslag og da skaffe alt de trenger eller stopper alt da? Har hatt aap i 14 mnd. Fikk en plutselig alvorlig varig skade, og vi mistet hele vårt inntektsgrunnlag, når jeg fikk vite at jeg var forsikret så jeg et lite håp😥 Anonymkode: dc7a8...ec0 Snakk med saksbehandleren din først. Send en melding i Mitt nav akkurat nå, om at du ønsker å snakke med saksbehandler umiddelbart angående videre oppfølging og at hun/ han skal ta kontakt. Da skal de ta kontakt innen 24 timer. Behandlingstiden på ufør er uansett opptil 8 mnd. Det er raskere å få klarsignal å søke enn å søke flere ganger. Anonymkode: 2c57b...ed4
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #16 Skrevet 24. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Okei tusentakk. Ja det er en varig skade. Nei tiltak er ikke mulig. Jeg er for syk. Skulle aldri vært på aap men rett på uføre Anonymkode: dc7a8...ec0 Men det er ikke alltid så lett. Her så mente spesialistene at bare det at jeg er i live, er et mirakel, og at jeg klarer å ta var på meg selv er å utrolig. For jeg burde leve i en klinisk boble, hvor andre måtte ta vare på meg. NAV legen mente jeg var frisk nok til å jobbe fulltid, og jeg fikk avslag på AAP første gang. Og eneste grunnen til at jeg fikk AAP, var at de fant noen gamle papirer på meg, hvor det kom fram at jeg ble seksuelt misbrukt som barn. Og jeg måtte gjennom tiltak. Selv om det besto av 30 min, 2 dager i uken. Og her var alle spesialister, fastlege og psykolog veldig oppgitt over Nav. Og psykologen måtte jeg gå til, for å få AAP. De var jo alle enige om at mine fysiske sykdommer var mer enn nok til å gi meg ufør. Mens det virket ut som Nav hadde mest fokus på misbruket. Og mine psykiske plager. Men både jeg og psykologen min var jo enige om, at jeg hadde vært i jobb, hadde jeg vært fysisk frisk. Og jeg har jo jobbet i mange år. Og det beste for min psyke, har vært å ha noe å gjøre. Men ta kontakt med saksbehandleren din. Noen slipper utprøving, og andre må gjennom det samme hvor syke de er. Anonymkode: a1ed0...989
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #17 Skrevet 24. januar 2021 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Høyt tenking. Kan jeg søke, få avslag og da skaffe alt de trenger eller stopper alt da? Har hatt aap i 14 mnd. Fikk en plutselig alvorlig varig skade, og vi mistet hele vårt inntektsgrunnlag, når jeg fikk vite at jeg var forsikret så jeg et lite håp😥 Anonymkode: dc7a8...ec0 Ikke søk før du har fått et ja på det fra saksbehandler. Det er det ryddigste. Dessuten har du, så vidt jeg vet, ikke krav på AAP under påvente av klagebehandling, men at du kan få det mens du venter på svar på søknad. Anonymkode: 7cc1f...8c4
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #18 Skrevet 24. januar 2021 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Jeg syns det er helt utrolig at så mye makt ligger hos saksbehandlere på NAV! Leger og spesialister kommer i andre rekke - en NAV ansatt - og NAV systemet - skal sitte med svaret på hvorvidt det er arbeidsevne eller ikke. Som i min manns tilfelle (MS) Han sliter med gange, hendene svinner, han har Urge inkontinens og MÅ på do umiddelbart om han kjenner behovet. Han har kraftig fatigue og må noen dager sove etter en dusj. Basert på dette sier lege, nevrolog og fysioterapeut at det beste og eneste riktige vil være ufør. Fordi at det å stå i arbeidslivet ikke bare er vanskelig - men at det vil by på daglige utfordringer og nederlag som gir redusert livskvalitet. Ved å få ufør vil han kunne legge opp dagene sine etter dagsform, og ha energi til familien. Men NAV - de mener at han skal testes over tid fordi de mener at spesialistenes vurderinger ikke er nok. I mine øyne helt utrolig. Anonymkode: 80d59...ce4 Det er fordi at leger er utdannet på det medisinske. NAV er eksperter på jobbmarkedet og vet om hvilke muligheter som finnes der av tilrettelegginger, ordninger, tiltak osv. NAV vurderer ikke det medisinske, de vurderer restarbeidsevne og arbeidsmuligheter. Min lege mente at jeg burde ha full ufør og jeg var enig. Etter utprøvinger og tiltak hos NAV er jeg nå 50% i arbeid og 50% ufør. Det hadde jeg aldri trodd for noen år siden, og jeg er så glad for at jeg og legen tok feil. Anonymkode: 7cc1f...8c4
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #19 Skrevet 24. januar 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det er fordi at leger er utdannet på det medisinske. NAV er eksperter på jobbmarkedet og vet om hvilke muligheter som finnes der av tilrettelegginger, ordninger, tiltak osv. NAV vurderer ikke det medisinske, de vurderer restarbeidsevne og arbeidsmuligheter. Min lege mente at jeg burde ha full ufør og jeg var enig. Etter utprøvinger og tiltak hos NAV er jeg nå 50% i arbeid og 50% ufør. Det hadde jeg aldri trodd for noen år siden, og jeg er så glad for at jeg og legen tok feil. Anonymkode: 7cc1f...8c4 MS er en progredierende sykdom. Han kommer ikke til å bli bedre, sannsynligvis verre. Stress trikker attaker, og med tid og krefter til trening og en livsstil som hindrer stress vil han kunne holde situasjonen bedre i sjakk. Dette er ikke NAV istand til å skjønne noe av. Anonymkode: 80d59...ce4
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #20 Skrevet 24. januar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ikke søk før du har fått et ja på det fra saksbehandler. Det er det ryddigste. Dessuten har du, så vidt jeg vet, ikke krav på AAP under påvente av klagebehandling, men at du kan få det mens du venter på svar på søknad. Anonymkode: 7cc1f...8c4 Det har ingenting med ryddighet å gjøre. Søknad uten at saksbehandler har gitt klarsignal, gis automatisk avslag. Anonymkode: e6878...354
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #21 Skrevet 24. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men det er ikke alltid så lett. Her så mente spesialistene at bare det at jeg er i live, er et mirakel, og at jeg klarer å ta var på meg selv er å utrolig. For jeg burde leve i en klinisk boble, hvor andre måtte ta vare på meg. NAV legen mente jeg var frisk nok til å jobbe fulltid, og jeg fikk avslag på AAP første gang. Og eneste grunnen til at jeg fikk AAP, var at de fant noen gamle papirer på meg, hvor det kom fram at jeg ble seksuelt misbrukt som barn. Og jeg måtte gjennom tiltak. Selv om det besto av 30 min, 2 dager i uken. Og her var alle spesialister, fastlege og psykolog veldig oppgitt over Nav. Og psykologen måtte jeg gå til, for å få AAP. De var jo alle enige om at mine fysiske sykdommer var mer enn nok til å gi meg ufør. Mens det virket ut som Nav hadde mest fokus på misbruket. Og mine psykiske plager. Men både jeg og psykologen min var jo enige om, at jeg hadde vært i jobb, hadde jeg vært fysisk frisk. Og jeg har jo jobbet i mange år. Og det beste for min psyke, har vært å ha noe å gjøre. Men ta kontakt med saksbehandleren din. Noen slipper utprøving, og andre må gjennom det samme hvor syke de er. Anonymkode: a1ed0...989 Kjenner meg igjen i noe av det du skriver. Da jeg ble syk (fysisk) og ikke kunne jobbe, var jeg i møte hos Nav, var veldig fortvilt over å ikke kunne jobbe, forklarte hvor syk jeg var, hadde legeerklæringer og ventet på time til spesialister. Fordi jeg var så fortvilt gråt jeg litt i det møtet. Ikke mer enn et par minutter hvor tårene trillet, ikke noe sammenbrudd, ikke hysterisk, jeg var hele tiden saklig og rolig, men med tårene trillende. Da sa saksbehandleren at de skulle ordne med uføretrygd for meg og starte prosessen med det samme. Jeg lurte på hvorfor, for jeg hadde enda ikke fått en diagnose, selv om alle prøvene viste at jeg var fysisk syk. Da fikk jeg høre at det ville være det enkleste for meg, siden jeg var så psyksik syk at jeg ikke greide å kontrollere meg. Jeg sa jeg ikke hadde problemer med å kontrollere meg, at tårene var en normalreaksjon på en ekstrem livssituasjon. De stod på sitt, jeg nektet. Da krevde de at jeg ble utredet av psykolog for å få uføretrygd. Greit nok å utredes, det skulle jeg ikke sette meg imot, men jeg stusset på formuleringen, at de krevde for å uføretrygde meg. Da jeg kom til psykologspesialist lurte denne på om det var jeg som hadde presset på for den utredningen/vurderingen. Jeg fortalte da om det møtet, og psykologen lurte på om jeg hadde sett henvisningen denne hadde fått. I henvisningen til psykologen - som Nav hadde henvist meg til - stod det at de ønsket en uttalelse fra psykologen om at jeg ikke var eller ville bli arbeidsfør noensinne igjen, og at jeg derfor måtte bli ufør! Psykologen sa at denne aldri hadde opplevd å få en lignende henvisning, at denne oppfattet det som en bestilt uføretrygd. Psykologen spurte meg om jeg ønsket meg uføretrygd selv, at det kunne være forståelig for å få fred og forutsigbarhet når man er syk. Jeg forklarte at jeg ikke ønsker uføretrygd, at jeg mente det ikke var grunnlag for det siden jeg ikke en gang hadde fått en diagnose på den tiden og derfor heller ikke kunne si noe om ev. behandling og fremtidig arbeidsevne. Psykologen måtte gjøre utredningen/vurderingen, men konklusjonen ble at det ikke var noe ved min psykiske helse som tilsa at jeg ikke kunne jobbe, at problemene jeg hadde var relatert direkte til funksjonstap pga. fysisk sykdom og at ingen på daværende tidspunkt kunne si noe om min arb.evne på sikt, men at det ikke var noe som helst grunnlag for å gi meg uføretrygd pga. psykisk helse, da jeg ikke hadde noen psykiske diagnoser og at de milde psykiske reaksjonene mine var normalreaksjoner på en ekstrem livssituasjon. Mitt inntrykk er at altfor mange synser, uten noe mer. Man er prisgitt den saksbehandleren man har fått. Jeg måtte gjennom tre slike utredninger, hvor det hele tiden ble konkludert med at jeg var frisk psykisk, at ev. reaksjoner var normalreaksjoner på fysisk sykdom og at min psyke ikke hindret meg i å jobbe, at problemene jeg har er pga. fysisk sykdom. Etter flere år ble det likevel søkt uføretrygd pga. fysisk sykdom, hadde da i alle årene etter jeg falt ut av jobb vært for syk til å delta på arb.utredning, og dette var bekreftet av både spesialister og fastleger. Fikk avslag på uføretrygd, uten at søknaden var lest (det så man på måten avslaget var formulert på). Et år senere ble det søkt igjen om uføretrygd, ingen endringer var gjort det året, ingen videre utredninger, ingen arb.trening, ikke noen endring og spesialistene og legene skrev akkurat det samme - søknaden ble da behandlet et annet sted i landet, og da fikk jeg innvilget uføretrygd på under tre måneder (ventetiden var da egentlig åtte måneder). Poenget mitt er ikke å sette psykisk og fysisk sykdom opp mot hverandre - problemet er at Nav-systemet ikke fungerer slik det bør gjøre, og dette gjør folk sykere, fordi fokuset blir hele tiden på å kjempe mot systemet, bevise hvor syk man er. Mange står også i en skvis mellom Nav og helsevesenet, hvor helsevesenet rett og slett ikke har kapasitet til utredning og behandling så raskt som de burde ha, og dermed blir det også der en kamp. Mange, deriblant meg selv, blir da sykere og ender på uføretrygd som i mange tilfeller kunne vært unngått. Et av de store problemene med Nav er at til tross for det ekstreme "dokumentasjonskravet" saksbehandlerne har i sine jobber (som egentlig bare er administrativt, ting for statistikker osv.), så er det nesten umulig å påpeke feil som blir begått av enkelte saksbehandlere og systemet. Man tros ikke på det, feil dysses ned, man beskytter hverandre (det er jo så lett å skylde på en (p)syk person og at denne ikke er rasjonell eller ikke forstår det som foregår). Selv ved formelle klager og feil som dokumenteres kommer man ofte ingen vei. Da må man ha advokat, men dette er noe de færreste har råd til når de har havnet i en slik livssituasjon. Dermed er de med minst ressurser i realiteten rettsløse når det gjøres feil. Hi - du har fått gode råd over her i tråden. For å oppsummere: Gå inn på nav.no og les nøye det som står i aktivitetsplanen din. Hvis du har fått en aktivitetsplan? Man skal ha det, og man må også selv godkjenne denne formelt. Jeg opplevde å gå halvannet år uten aktivitetsplan, tross utallige purringer. Mest trolig har du fått en aktivitetsplan. Les den. Når du er inne på aktivitetsplanen står det en liten knapp med "Dialog" på (mener jeg det var), skriver du melding til saksbehandler der går meldingen direkte til saksbahandleren, og det er raskeste måte å kontakte saksbehandleren din. Om de ikke har endret noe har da saksbehandler to virkedager på seg på å kontakte deg. Så skriver du en melding i dag så skal du høre noe innen slutten på arbeidsdagen tirsdag. Siden du tydeligvis har en del spørsmål om saken din, så ville jeg bedt om et møte med saksbehandler. Forbered deg godt til det møtet, enten det blir ved fysisk oppmøte eller via telefon. Ha forberedt deg til å gi saksbehandler en kort oppdatering av din helsesituasjon, og ha forberedt spørsmål du har. Og vær aktiv i denne prosessen selv, Hi. Har du vært hos spesialist eller lege/behandler og de har tatt nye undersøkelser eller prøver, send saksbehandler en liten oppdatering via nav.no. Da sørger du for at saksbehandler er oppdatert i saken din. Jeg sendte også beskjeder når ting ble endret, f.eks. om jeg var lovet en time til spesialist og jeg ikke fikk innkalling, at jeg purret på dette, og når ny time var satt. Så oppdaterte jeg igjen etter time hos spesialist eller undersøkelser. I min sak ble det nødvendig, da min sykdom er noe hverken de eller Nav-legene kan noe som helst om. Men jeg tror det er en fordel å vise at man tar ansvar for egen sak, at man gjør det man kan innenfor de rammene man har. Så gå inn i aktivitetsplanen din på nav.no nå og skriv til saksbehandler og be om et møte med denne så fort som mulig. Lykke til! Anonymkode: 74542...413
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #22 Skrevet 24. januar 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Der tar du feil, det er ikke lenger sånn at alle kan søke om de ønsker. Saksbehandler må ha åpnet opp for at du skal kunne søke, ellers går det ikke å søke digitalt som man jo skal. Klart du kan sende en søknad på papir, men den blir automatisk avvist om ikke saksbehandler har åpnet opp, den blir ikke behandlet engang. Du får rett og slett avslag uten at de gidder lese den engang. Anonymkode: 2c57b...ed4 Jo, alle har det til p sende inn en søknad til det offentlige. for moro skyld logget jeg inn nå, valgte uførestønad. Jeg har mulighet til å sende både digitalt og på papir. Og jeg er ikke engang sykmeldt, men i full jobb😀 Nei, søknader blir ikke automatisk avslått. For å avslå en søknad må det gjøres en faktisk vurdering i saksbehandlingssystemet. Men det er selvfølgelig rimelig stor sjanse for at den kir avvist fordi det ikke er dokumentert at du er ferdig utredet/behandlet og/eller ferdig avklart. Det Er veldig veldig stor sjanse for at man ikke ansees ferdig avklart dersom man ikke har hatt en samtale med veileder om dette. Således kan man si at man neppe får en søknad igjennom før veileder har gitt «klarsignal» Anonymkode: e8c82...634
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #23 Skrevet 24. januar 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jo, alle har det til p sende inn en søknad til det offentlige. for moro skyld logget jeg inn nå, valgte uførestønad. Jeg har mulighet til å sende både digitalt og på papir. Og jeg er ikke engang sykmeldt, men i full jobb😀 Nei, søknader blir ikke automatisk avslått. For å avslå en søknad må det gjøres en faktisk vurdering i saksbehandlingssystemet. Men det er selvfølgelig rimelig stor sjanse for at den kir avvist fordi det ikke er dokumentert at du er ferdig utredet/behandlet og/eller ferdig avklart. Det Er veldig veldig stor sjanse for at man ikke ansees ferdig avklart dersom man ikke har hatt en samtale med veileder om dette. Således kan man si at man neppe får en søknad igjennom før veileder har gitt «klarsignal» Anonymkode: e8c82...634 Vær så snill å ikke svar når du ikke har peiling Anonymkode: e6878...354
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå