Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #1 Skrevet 23. januar 2021 Jeg har tre barn fra 0-(straks) 6år. Vi bor fem stk på 130 kvm, er det grunnen tro? Eller er det flere som kjenner seg igjen i dette. - Jeg ryddet barnerommene til fire og seksåringen i går. Vasket og ryddet. I dag ser det ut som en bombe har gått av der inne. I tillegg fikk seksåringen en leke til jul som han ikke hadde åpnet. Denne åpnet han i dag. Resultat, isopor i hele 2egt som har fulgt med ullsokkene fra barnerommet. - ungene spiste knekkebrød til frokost. Knekkebrød pp bordet, stolene og under bordet. -i sofaen finner du alltid leker så fort du setter deg ned. - doen var nyvasket i går. 6åringen bæsjet tydeligvis i går kveld, for hun hadde glemt å dra opp. Frem med dobørsten og godlukt. -klesvask til 6mfem personer tørkes nå i 2etg. Dette er fem vaskemaskiner med klær fra uken Som har gått. En baby som gulper mye, to barn som blir bløte i barnehagen. Dette blir mye vask. Ikke gidder jeg vaske og brette klær hver dag, derfor spares det til helgen. -Litt truser, pysjer ol finnes litt her og der i huset. -en gang på 1x1m tilsvarer alltid rydding av sko og klær. - leker her og der. -benker vaskes sikkert fem ganger om fargen. -speil på badet vaskes x2 . Såperester, tannkrem ol. Jeg føler ikke jeg gjør stort annet enn å vaske og rydde. Det er alltid noe. At dette huset var ryddet og vasket i går skulle man ikke tro. Jaja, møkka er ny da i hvertfall😅 Anonymkode: 629e1...c83
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #2 Skrevet 23. januar 2021 Kjenner meg ikke igjen fordi jeg kun har ett barn som er større (mindre leker). Kan du ta en skikkelig opprydning i lekene? Rett og slett gi mindre rom for at det skal bli «bomba». Når det er sagt så ser det sjelden striglet ut med barn. Lær barna å bruke dobørsten, enig at det er ekkelt. Utover det så blir det noen år til med rydding 🤭 Anonymkode: 3e7ba...160
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #3 Skrevet 23. januar 2021 Samme antall mennesker på samme antall kvadratmeter, men med barn i barneskolen. Alltid rot, alltid oppvask, alltid klesvask, alltid besøk, alltid noe. Aktive barn fulle av påfunn i en alder hvor de fortsatt lærer å bli selvstendige resulterer i en hel masse arbeid for mor. Far er i tillegg blind for rot, men han gjør heldigvis andre ting. Anonymkode: f1211...a19
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #4 Skrevet 23. januar 2021 Vi bor 5 stk på 90 kvm og vi har det ikke slik. Klær vaskes hver dag, orker ikke bruke hele helgen på å vaske og brette klær. Støvsuger vi gjøre hver dag/annenhver dag. Ungene har ryddet rommene sine selv fra de var rundt 2-3 år, med hjelp når de er små. Vasker over vask, toalett og speil på badet hver kveld, tar meg 1 min. Tar ungene leker ut fra rommet sitt må de rydde de på plass når de er ferdig. De får ikke dra 100 lekebiler inn i stuen for å se hente lekemat, da må de rydde vekk bilene først før de henter nye leker. Vi begynte med dette fra de var ganske små, rundt 2 år og nå rydder de vekk selv når de er ferdig å leke. Alle hiver skitne klær på vaskerommet selv, til og med 3 åringen gjør det uten å måtte få beskjed. Når de kommer hjem fra bhg/skole tømmer de sekkene selv for matboks og drikkeflaske og setter det på kjøkkenbenken. Du må bare være konsekvent og gjenta, gjenta og gjenta. Til slutt går det av seg selv Anonymkode: a4d21...b5f
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #5 Skrevet 23. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Vi bor 5 stk på 90 kvm og vi har det ikke slik. Klær vaskes hver dag, orker ikke bruke hele helgen på å vaske og brette klær. Støvsuger vi gjøre hver dag/annenhver dag. Ungene har ryddet rommene sine selv fra de var rundt 2-3 år, med hjelp når de er små. Vasker over vask, toalett og speil på badet hver kveld, tar meg 1 min. Tar ungene leker ut fra rommet sitt må de rydde de på plass når de er ferdig. De får ikke dra 100 lekebiler inn i stuen for å se hente lekemat, da må de rydde vekk bilene først før de henter nye leker. Vi begynte med dette fra de var ganske små, rundt 2 år og nå rydder de vekk selv når de er ferdig å leke. Alle hiver skitne klær på vaskerommet selv, til og med 3 åringen gjør det uten å måtte få beskjed. Når de kommer hjem fra bhg/skole tømmer de sekkene selv for matboks og drikkeflaske og setter det på kjøkkenbenken. Du må bare være konsekvent og gjenta, gjenta og gjenta. Til slutt går det av seg selv Anonymkode: a4d21...b5f Jeg gjentar og gjentar. Det går inn innimellom. Andre ganger føler jeg for å velge mine kamper. Orker ikke gå å mase om alt, det blir ikke noe koselig det heller. De har ikke masse leker i stua, noe men litt blir rotete i denne lille stuen. Soverommene kunne vært tømt, der er det mye. hi Anonymkode: 629e1...c83
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #6 Skrevet 23. januar 2021 Hadde du hatt større plass ville det bare vært mer plass å rote på. Du har mange barn. Da blir det rot og husarbeid. At du beskriver er helt normalt. Anonymkode: 173d9...fef
Mostly Harmless Skrevet 23. januar 2021 #7 Skrevet 23. januar 2021 Ta med ungene hver gang du rydder. Tiden bruker du uansett, men da kan du bruke tiden på å veilede dem i rydding i stedet for å rydde selv. Da ser du også lettere om systemene dere har er intuitive nok for ungene, så de selv skjønner hva som skal hvor. Vil de ikke rydde, må det kanskje ytre motivasjon til. I perioder det går trått her, legger vi en morsom aktivitet til etter det er ryddig. Det er et langt lerret å bleke å lære ungene å rydde, men du får igjen for det.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #8 Skrevet 23. januar 2021 Det vil jo vises at det bor barn i et hus. Noen ganger kan man bli overveldet, men ville du hatt et hus helt uten smuler på gulvet og leker i sofaen? Tre barn på 6 år er heftig, og jeg tenker at leker og rene klær i hauger ikke er rot, men tegn på et hus det går an å leve i. Anonymkode: b1268...aa8
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #9 Skrevet 23. januar 2021 Har 10-8–6. Det er litt rot her ja, særlig rommene deres. Men de legger skittent tøy på badet i det minste 😂😂😂 kan jo dukke opp noen sokker i sofaen da. Leker er i stua med de legger de i boksene sine når det ikke lekes med, hender jeg må si fra. Mat sluttet de å grise med når de var tre, så dét er deilig å slippe. Ellers er det bare rutine å tørke over speilet på badet hver kveld. Do vaskes også hver kveld. Eller jeg sprayer og lar stå til dagen etter. Ellers har jeg lært meg til at huset vårt skal være hygienisk men trenger ikke være strøkent. Ville jeg hatt strøkent hus måtte jeg jo holdt på som deg. Det gidder jeg ikke. Anonymkode: 6791a...779
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #10 Skrevet 23. januar 2021 Men er det så nøye, da? Lukk øynene og gå deg en tur istedet for å irritere deg. Så får de rydde opp selv. Her tas rydding i skippertak, jeg orker ikke løpe etter ungene med støvsugeren. Livet er for kort! Anonymkode: 081f8...ed2
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #11 Skrevet 23. januar 2021 1 voksen, en 7 åring og en 5 åring. Bo bor på 64 kvadrat. Stort sett strøkent, vi har gode rutiner. Anonymkode: 348bd...afa
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #12 Skrevet 23. januar 2021 Hva med å oppdra barna? Stille krav til å ha leker andre steder enn sofaen. Passe på når leker pakkes opp slik at ikke isopor havner over alt. Og lære de bordskikk. Det blir ikke perfekt. Men langt bedre enn du beskriver. Anonymkode: 3fbb7...ab2
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #13 Skrevet 23. januar 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg har tre barn fra 0-(straks) 6år. Vi bor fem stk på 130 kvm, er det grunnen tro? Eller er det flere som kjenner seg igjen i dette. - Jeg ryddet barnerommene til fire og seksåringen i går. Vasket og ryddet. I dag ser det ut som en bombe har gått av der inne. I tillegg fikk seksåringen en leke til jul som han ikke hadde åpnet. Denne åpnet han i dag. Resultat, isopor i hele 2egt som har fulgt med ullsokkene fra barnerommet. - ungene spiste knekkebrød til frokost. Knekkebrød pp bordet, stolene og under bordet. -i sofaen finner du alltid leker så fort du setter deg ned. - doen var nyvasket i går. 6åringen bæsjet tydeligvis i går kveld, for hun hadde glemt å dra opp. Frem med dobørsten og godlukt. -klesvask til 6mfem personer tørkes nå i 2etg. Dette er fem vaskemaskiner med klær fra uken Som har gått. En baby som gulper mye, to barn som blir bløte i barnehagen. Dette blir mye vask. Ikke gidder jeg vaske og brette klær hver dag, derfor spares det til helgen. -Litt truser, pysjer ol finnes litt her og der i huset. -en gang på 1x1m tilsvarer alltid rydding av sko og klær. - leker her og der. -benker vaskes sikkert fem ganger om fargen. -speil på badet vaskes x2 . Såperester, tannkrem ol. Jeg føler ikke jeg gjør stort annet enn å vaske og rydde. Det er alltid noe. At dette huset var ryddet og vasket i går skulle man ikke tro. Jaja, møkka er ny da i hvertfall😅 Anonymkode: 629e1...c83 Jeg tenker du bør velge dine kamper; litt leker i stua og smuler etter mat er uunngåelig. Hvis barnerommene er «bomba» etter en dag, så har ungene altfor mye ting. Ta en real opprydding og ta bort minst halvparten. Trude og pysjer litt her og der?? Hvorfor det? Truder og pysj skiftes på badet. Skitne klær legges i skittentøykurven. tannkrem og såperester er helt normalt. Det tar ca 10 sekunder å tørke av vasken når dere hjelper barna med tannpuss på kvelden. Når det gjelder klesvask så må du ta et valg etter hva som synes fornuftig og hva du orker. Vi har eget vaskerom men har absolutt ikke plass til å tørke 5 vaskemaskiner på en dag. Her settes klesvasken på etter middag og henges opp før vi legger oss. Tørketrommelen er gull verdt. Anonymkode: ec746...e9f
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #14 Skrevet 23. januar 2021 Problemet ligger i antall barn, ikke antall kvm. Anonymkode: 32ceb...e06
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #15 Skrevet 23. januar 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Problemet ligger i antall barn, ikke antall kvm. Anonymkode: 32ceb...e06 Nei nei. Problemet ligger i rutiner. På rommet til mine barn er det aldri bomba. Hver kveld rydder man det man har lekt med under dagen. Klesvask og sortering av vask flere ganger i uken. Samme med rydding, vasking og støvsuging-flere ganger per uke. 4 personer på 120 kvm. Aldri veldig rotete i vårt hus. (Og joda, det er tillatt med lek og moro). Anonymkode: a0df1...205
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #16 Skrevet 23. januar 2021 Ett råd er å lage hyller helt oppunder taket, eller skap. Der plasseres leker i bokser eller skap, som barnet ikke får ned selv. La barna hjelpe til med å sorterte leker i bokser, slik at barnet skjlnnr hva som er i hva. Tegn merkelapper dere fester på slik at barna skjønner hva som er i boksene før de kan leke. Ha noen bokser nede. Når barnet er ferdig å leke med noe og ønsker noe annet byttes boksene, ellerr en boks om det bare har en nede. Da går det raskt å rydde oppfor alt skal opp i en eller to bokser. Det blir enklere for barnet å rydde opp selv, og det skjønner etter litt tid at for å kunne få mamma til å bytte boks for meg, så må jeg rydde opp boksen jeg har rotet over hele gulvet med nå. Men prøv å se litt anderledes på dette. Leker barna dine med alt det de roter, så har du faktisk fantasifulle og litt aktive barn. De sitter ikke bare forran en skjerm og blir underholdt. Jeg har i perioder måtte tenke slik, for de har vært gode på å lage bombenedslag. Jeg har ikke vært så nøye med at de skal holde rommet deres strøkent, men i resten av huset skal de rydde etter seg og ikke bare en gang om dagen. Er de ferdig med noe, ryddet det med en gang. Eneste på rommet er at mat, drikke og ting som kan tiltrekke seg dyr skal ryddes ut med en gang de er ferdige. Døra til soverommet dere kan lukkes og jeg må velge mine kamper, ikke alle kamper jeg kan ta samtidig. Anonymkode: 8326b...e2e
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #17 Skrevet 23. januar 2021 Vi er 6 personer, hvor mannen roter nesten like mye som barna. Jeg har mottoet "godt nok". Barna må rydde rommene selv, for beskjed om å ta opp ting. Lærer å kaste klær i skittentøyet, samt legge opp plass rent tøy. Vasker klær hver dag, blitt en rutine. Barna får opplæring i matlaging. Eldste har som oppgave å lage en middag i uka. Det vil de andre også få etterhvert. Har robotstøvsuger, min beste venn. Jeg takler at det er litt rot, selv om jeg liker det best ryddig. Men så lenge det er rent, så er det ok. Jeg må bare innse at jeg ikke bor alene og at det er både mannen og barnas hus også. Anonymkode: 0ec3e...c88
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #18 Skrevet 23. januar 2021 Jeg tenker at med mann og barn må man bare senke kravene. Det viktigste er at alle trives og barna kan se tilbake på en god barndom hvor de fikk utfolde seg og det var god stemning hjemme. Når barna er voksne og du ser tilbake vil du ikke huske om huset alltid var ryddet og rent, da betyr det heller ingenting. La barna leve og leke, og rydd unna halvparten av tingene så det blir mindre å holde styr på Anonymkode: 597c4...2cf
Bondejenta&lillegutt Skrevet 23. januar 2021 #19 Skrevet 23. januar 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Jeg har tre barn fra 0-(straks) 6år. Vi bor fem stk på 130 kvm, er det grunnen tro? Eller er det flere som kjenner seg igjen i dette. - Jeg ryddet barnerommene til fire og seksåringen i går. Vasket og ryddet. I dag ser det ut som en bombe har gått av der inne. I tillegg fikk seksåringen en leke til jul som han ikke hadde åpnet. Denne åpnet han i dag. Resultat, isopor i hele 2egt som har fulgt med ullsokkene fra barnerommet. - ungene spiste knekkebrød til frokost. Knekkebrød pp bordet, stolene og under bordet. -i sofaen finner du alltid leker så fort du setter deg ned. - doen var nyvasket i går. 6åringen bæsjet tydeligvis i går kveld, for hun hadde glemt å dra opp. Frem med dobørsten og godlukt. -klesvask til 6mfem personer tørkes nå i 2etg. Dette er fem vaskemaskiner med klær fra uken Som har gått. En baby som gulper mye, to barn som blir bløte i barnehagen. Dette blir mye vask. Ikke gidder jeg vaske og brette klær hver dag, derfor spares det til helgen. -Litt truser, pysjer ol finnes litt her og der i huset. -en gang på 1x1m tilsvarer alltid rydding av sko og klær. - leker her og der. -benker vaskes sikkert fem ganger om fargen. -speil på badet vaskes x2 . Såperester, tannkrem ol. Jeg føler ikke jeg gjør stort annet enn å vaske og rydde. Det er alltid noe. At dette huset var ryddet og vasket i går skulle man ikke tro. Jaja, møkka er ny da i hvertfall😅 Anonymkode: 629e1...c83 Vi er like mange og har samme problem,barn i alderen 1-11.føler meg som vaskehjelp og kokk 😵.. Og tror du ikke vaskemaskinen røk på torsdag.. KRIIIIIISE 😱
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #20 Skrevet 23. januar 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Trude og pysjer litt her og der?? Hvorfor det? Truder og pysj skiftes på badet. Hater når Trude ligger og slenger her og der. Anonymkode: 5c7c6...8d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå