Gå til innhold

Dårlig søvn, noen gode råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er stup trøtt når jeg legger meg, legger meg alt fra 2145-2230. Sovner fort, men våkner etter ca 1-2 timer, fortsetter sånn gjennom hele natten, ligger å vrir meg og makker. Våkner og gjerne 30-60 min før jeg må opp kl 0615. Det er så slitsomt.

Skal sies at jeg har begynt i ny jobb, så kan være derfor, men opplever det i perioder. Har innsovningstabletter i nødstilfelle liggende, men kan ikke ta det hele tiden heller. Og tar jeg de så våkner jeg alltid 1 time før jeg må, men har da sovet flere timer sammenhengende.

Har holdt på sånn nå i 4 uker..snork..

Noen råd og tips her, eller som opplever det sånn selv?

Anonymkode: 85312...12a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd circadin? Du har jo ikke problemer med innsovning, men med mye oppvåkninger i løpet av natten. Circadin frigis litt og litt gjennom natten. Ville prøvd det kanskje?

Anonymkode: 9bafb...ff9

Skrevet

Tror det er den nye jobben, det vil gå seg til.

1. Ikke sov på dag.

2. Ikke bruk noe medikament.

3. Stå opp, og leg deg på nytt innen 10-15 min i stede for å vri deg i senga.

4. Tren.

Jeg har byttet mye jobb, og sliter alltid med søvn i de periodene.

Anonymkode: 1ac32...c5d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Har du prøvd circadin? Du har jo ikke problemer med innsovning, men med mye oppvåkninger i løpet av natten. Circadin frigis litt og litt gjennom natten. Ville prøvd det kanskje?

Anonymkode: 9bafb...ff9

Nei, ikke prøvd det, kan jo høre med legen. Takk for tips.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Tror det er den nye jobben, det vil gå seg til.

1. Ikke sov på dag.

2. Ikke bruk noe medikament.

3. Stå opp, og leg deg på nytt innen 10-15 min i stede for å vri deg i senga.

4. Tren.

Jeg har byttet mye jobb, og sliter alltid med søvn i de periodene.

Anonymkode: 1ac32...c5d

Sover ikke på dagen, kun brukt innsovning noen ganger. Tror og det har med jobben å gjøre, går seg nok til, men er utrolig slitsomt. Trene orker jeg ikke nå, vet mn blir bedre av det, men med mye hodepine og trøtthet så klarer jeg ikke det nå.

Takk for svar.

Hi

Skrevet

Som du sier så har du mye hodepine og er trøtt, da blr du faktisk få kroppen din i aktivitet for å komme deg ut av denne sirkelen. Har to barn med ulike former for migrene så dette med søvnen er ikke ukjent her i huset. Dette kommer og går utifra hva de gjør og rutiner endres. Ved skifte av skole har det alltid slått ut på søvn, for spisepausen og slutten på skoledagen har vært ulik slik at de må innarbeide seg nye rutiner som fungerer for kroppen deres. Ikke sner jeg hvorfor dette slår ut så mye i søvnen, men som du sier så er ikke problemet å sovne, men å sove igjennom en hel natt eller hvertfall få endel timer med god søvn som er problemet. 

Så hver gang slikt skjer her i huset så setter ungene på klokke fem ganger hver dag, da skal de spise ett måltid og innimellom dette har de ofte mellommåltider. Kroppen trengerr jevnt med mat, ofte. Heller lite mat ofte, enn mye mat sjeldent. Dette er en gjenganger hver gang ungene har kontroller og nye leger. Så litt pes med å få inn de nye vanene med endring i hverdagen, men det går seg til etter en uke. 
Aktivitet er også veldig viktig for søvnen. Du må få brukt kroppen og få ut endel sv energien du får inn. Hva som passer etter dagsformen må en se ann og finne ut, men få inn aktivitet. Mitt ene barn går tur sent på kvelden når hun har anfall. Da er det stille ute, kjølig luft og hun kan gå en rolig tur. Noen ganger går hun bare frem og tilbake i gata her for hun ahr så vondt, og dermed ikke har lagt å gå hjem. Selv om deg ikke er så behagelig å gå, så merker hun det letter litt når hun får lagt seg i senga etterpå. Borte blir ikke smertene, men noe føles bedre. 

Ja, du har unger og du tror du ikke har tid til deg selv nå, men du må faktisk ta deg tid for å bryte ut av sirkelen. Jo raskere du klarer å bryte ut av den, jo bedre får du det, jo mer kvalitetstid får du med familien. 

Anonymkode: e6f64...7f8

Skrevet

Lydbok?

Anonymkode: 68bd3...8ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...