Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #1 Skrevet 22. januar 2021 Har en sønn på 13 år som begynte på ungdomsskolen nå i høst. Han er egentlig faglig sterk, hvertfall over gjennomsnittet. Men han mangler litt struktur og sliter med å konsentrere seg, mye sikkert på alder han er i. Han fikk nå karakterer og det var 3'ere og 4'ere. Han trenger hjelpe til å strukturere. Dette er første halvår på ungdomsskolen og "alt" var nytt i høst. Ny skole, nye lærere, ny klasse, nytt system mm. Han leser veldig bra, men sliter med å konsentrere seg om det han leser fordi han er ukonsentrert. Heldigvis får de læringsmål før mange prøver og det hjelper han å fokusere på det som er viktig. Så til spørsmålet mitt: Er det vanlig at 8 klassingene bruker litt tid på å "skjønne systemet" med karakterer, systemet og at jeg for å si det sånn...ikke skal bekymre meg unødig? Han vil gjerne gjøre det bra og han har kapasitet til mye mer, men han er så tenåring i hodet om dagen og vansker med å holde fokuset oppe. Anonymkode: ca198...e07
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #2 Skrevet 22. januar 2021 Min datter fikk nesten bare 4'ere. Uten noe forklaring på hvorfor karakterene ble satt. Hun er blant annet semiprofesjonell svømmer, spiller også fotball og volleyball, er flink å heie og legger masse innsats i gym. Hun fikk 4. Lurer på hva de krever for å få 5 og 6? Michael Phelps? Det rare var at vi hadde samtale med kontaktlærer to uker før karakterene ble satt, og ut fra denne samtalen fikk jeg inntrykk av at hun skulle få høye karakterer i flere fag. Problemet er at når man ikke vet hva som er feil, får man heller ikke forbedret karakterene. Jeg hare bedt om et møte med kontaktlærer, men foreløpig har det vært tyst fra den kanten. Anonymkode: 1aed6...9c8
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #3 Skrevet 22. januar 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Har en sønn på 13 år som begynte på ungdomsskolen nå i høst. Han er egentlig faglig sterk, hvertfall over gjennomsnittet. Men han mangler litt struktur og sliter med å konsentrere seg, mye sikkert på alder han er i. Han fikk nå karakterer og det var 3'ere og 4'ere. Han trenger hjelpe til å strukturere. Dette er første halvår på ungdomsskolen og "alt" var nytt i høst. Ny skole, nye lærere, ny klasse, nytt system mm. Han leser veldig bra, men sliter med å konsentrere seg om det han leser fordi han er ukonsentrert. Heldigvis får de læringsmål før mange prøver og det hjelper han å fokusere på det som er viktig. Så til spørsmålet mitt: Er det vanlig at 8 klassingene bruker litt tid på å "skjønne systemet" med karakterer, systemet og at jeg for å si det sånn...ikke skal bekymre meg unødig? Han vil gjerne gjøre det bra og han har kapasitet til mye mer, men han er så tenåring i hodet om dagen og vansker med å holde fokuset oppe. Anonymkode: ca198...e07 Har han fått halvårsvurdering der den enkelte faglærer sier hvordan han kan forbedre seg? Hvis ikke, bør dere etterspørre dette. Lesing og konsentrasjon kan hjelpes på mange måter. Blant annet lydbok, større tekststørrelse, tekst på utskrift (papir) i stedet for skjerm, skjermet plass å sitte når han skal lese, mulighet til å få tekstene med seg hjem før oppstart av tema, slik at dere kan lese sammen og han er forberedt, for eksempel. De aller fleste av mine elever leser mye bedre på papir, og det er forsket på at skjermlesing er uoversiktlig og man tar til seg mindre av innholdet. Hilsen spesped-lærer på ungdomstrinn Anonymkode: ca1df...5e9
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #4 Skrevet 22. januar 2021 Det er veldig vanlig. Læreren til datteren min som går i 8.klasse sa det ganske tydelig også på høstens foreldresamtale, at første semester på ungdomsskolen i stor grad går til å finne seg til rette på alle plan, også finner man plassen sin faglig og skjønner hvordan ting er bygd opp og hva man må jobbe med. Her har de elevsamtaler en gang i semesteret hvor læreren setter av 10-15 min til hver elev og snakker om hva som går bra, hva som går dårlig og hva det må jobbes med. Disse samtalene er veldig fine for elevene. Min 8.klassing har fått alt fra en 2'er til en 6'er første halvåret på ungdomsskolen og sier selv at hun heldigvis har 3 år på å finne ut av ting Anonymkode: 74b14...135
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #5 Skrevet 22. januar 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Min datter fikk nesten bare 4'ere. Uten noe forklaring på hvorfor karakterene ble satt. Hun er blant annet semiprofesjonell svømmer, spiller også fotball og volleyball, er flink å heie og legger masse innsats i gym. Hun fikk 4. Lurer på hva de krever for å få 5 og 6? Michael Phelps? Det rare var at vi hadde samtale med kontaktlærer to uker før karakterene ble satt, og ut fra denne samtalen fikk jeg inntrykk av at hun skulle få høye karakterer i flere fag. Problemet er at når man ikke vet hva som er feil, får man heller ikke forbedret karakterene. Jeg hare bedt om et møte med kontaktlærer, men foreløpig har det vært tyst fra den kanten. Anonymkode: 1aed6...9c8 Elevene får evaluering underveis både på prøver, innleveringer og presentasjoner. Terminkarakteren hennes skal reflektere de tilbakemeldingene hun har fått underveis. Har du sett på disse? Anonymkode: 2d4a7...864
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #6 Skrevet 22. januar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Elevene får evaluering underveis både på prøver, innleveringer og presentasjoner. Terminkarakteren hennes skal reflektere de tilbakemeldingene hun har fått underveis. Har du sett på disse? Anonymkode: 2d4a7...864 Nei, etter at Fronter ble avviklet så har vi foreldre ikke noe innsyn i noe underveis. Det eneste vi ser er karakterene for halvåret og for året. Ingen tilbakemeldinger på annet enn TO matteoppgaver i løpet av hele året - mattelæreren er faktisk superflink med å gi tilbakemeldinger. I enkelte fag hadde de heller ikke noe skriftlige innleveringer - så ikke noe oppgaver med notater å se på. Anonymkode: 1aed6...9c8
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #7 Skrevet 22. januar 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Nei, etter at Fronter ble avviklet så har vi foreldre ikke noe innsyn i noe underveis. Det eneste vi ser er karakterene for halvåret og for året. Ingen tilbakemeldinger på annet enn TO matteoppgaver i løpet av hele året - mattelæreren er faktisk superflink med å gi tilbakemeldinger. I enkelte fag hadde de heller ikke noe skriftlige innleveringer - så ikke noe oppgaver med notater å se på. Anonymkode: 1aed6...9c8 Poenget var at eleven får vurderinger underveis. Dere må da ha dialog med barnet og be om å få se/ høre vurderingene. Anonymkode: 2d4a7...864
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #8 Skrevet 22. januar 2021 Både ja og nei. Av de fire ungene jeg har hatt i hus (egene og tidligere bonusbarn) har jeg merket forskjell på de ungene som har hatt flere lærerskifter på barneskolen enn de som bare hadde ett skifte. For de som hadde få skifter tok det lengre tid å komme inn hvordan undervisningen ble lagt opp og hvordan lærerene lærte bort, samt lavere karakterer. Når ungene knakk denne koden så gikk karakterene opp, motivasjonen og alt steg. Ene datteren min har hatt ørten ulike lærere på ungdomskolen og det har bare toppet seg nå i coroan tiden med vikarer, delt opp nye klasser, permisjonr, karantene, langtidssykemeldinger osv. Hun er heldigvis flink til å snakke om det hjemme, så frustrasjonen og tips til hvordan hun kan takle dette har vi tatt sammen. Ved noen lærerbytter har det å få ut irritasjonen hjemme vært det hun har trengt, hun har kommet hjem og bedt meg sette øra på vid gap. Da ramler det ut av henne, hun vil jeg skal høre, men ikke høre. Hun må bare få ut irritasjonen, så er alt helt topp igjen. Hva hun egentlig sier er det ikke alltid jeg får med meg eller skjønner, men hun må ha ett menneske som hun kan øse det ut til uten å måtte sette seg nex og ta en diskusjon og komme til en konklusjon. Mens ved andre situasjoner har hun hatt en samtale med skolen eller jeg har hatt. Høres ut som min datter har hatt mye problemer, det har hun igrunn ikke men hun orker ikke bruke energi på å prøve i lang tid og hun tar gjerne kampen for de rundt seg som ikke tørr å si noe. Anonymkode: b2f99...c8f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå