Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #1 Skrevet 21. januar 2021 Hva blir rett å gjøre når barnet på 11 måneder skviser skive med leverpostei inn i hånden eller kaster maten på golvet? Vet jo selvsagt at det er helt vanlig men jeg og barnefaren er enige om hva vi skal gjøre. Jeg syns det er på tide å lære at hvis han gjør det så tar jeg vekk maten å heller gir han en og en bit. Far er uenig å mener barnet skal få grise med maten for det er jo helt vanlig at barn gjør det. Hva gjør dere? Anonymkode: d9458...c06
uhhuhher Skrevet 21. januar 2021 #2 Skrevet 21. januar 2021 Her hadde jeg tenkt praktisk, som jo er at barnet må få i seg mat. Gi noen biter til skvising og behold noen selv som du gir. 😊
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #3 Skrevet 21. januar 2021 Jeg så et program om barn med spisevegring, for noen år siden. Da sa de at det var veldig viktig at barn i «rette» alder fikk ta på maten, skvise, smake smøre etc, for det hører med for å få et best mulig forhold til maten. Kjenne på klisset, sprø, hard, myk, kald, varm, etc, mat. Lukte på det og smake selv. Så ville ikke tatt ifra maten og begynne å mate. Å kaste maten på gulvet er vel noe alle barn gjør i den alderen, men da betyr det kanskje at de ikke er sulten? De forstår jo hva du sier hvis du sier nei, og at de ikke skal kaste ned maten. Fortsetter det, ville jeg kanskje tatt bort maten og forsøkt igjen om en stund. Anonymkode: b5973...7f4
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #4 Skrevet 22. januar 2021 Ville latt han grise 🙂 er en del av utforskningen. De slutter med det etter hvert. Inntil da blir det mye vasking, men sånn er det 😅 Anonymkode: 8b07a...6c9
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #5 Skrevet 22. januar 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Hva blir rett å gjøre når barnet på 11 måneder skviser skive med leverpostei inn i hånden eller kaster maten på golvet? Vet jo selvsagt at det er helt vanlig men jeg og barnefaren er enige om hva vi skal gjøre. Jeg syns det er på tide å lære at hvis han gjør det så tar jeg vekk maten å heller gir han en og en bit. Far er uenig å mener barnet skal få grise med maten for det er jo helt vanlig at barn gjør det. Hva gjør dere? Anonymkode: d9458...c06 Gulvet Anonymkode: d7955...a7b
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #6 Skrevet 22. januar 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jeg så et program om barn med spisevegring, for noen år siden. Da sa de at det var veldig viktig at barn i «rette» alder fikk ta på maten, skvise, smake smøre etc, for det hører med for å få et best mulig forhold til maten. Kjenne på klisset, sprø, hard, myk, kald, varm, etc, mat. Lukte på det og smake selv. Så ville ikke tatt ifra maten og begynne å mate. Å kaste maten på gulvet er vel noe alle barn gjør i den alderen, men da betyr det kanskje at de ikke er sulten? De forstår jo hva du sier hvis du sier nei, og at de ikke skal kaste ned maten. Fortsetter det, ville jeg kanskje tatt bort maten og forsøkt igjen om en stund. Anonymkode: b5973...7f4 Joda han er sulten for det skjer fra første matbit. Anonymkode: d9458...c06
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #7 Skrevet 22. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Gulvet Anonymkode: d7955...a7b GOLVET Anonymkode: d9458...c06
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #8 Skrevet 22. januar 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): GOLVET Anonymkode: d9458...c06 Haha. Dette tar du deg tid til å svare på. Du virker lite mottakelig og sta. Jeg holder med far. Får håpe han ikke går fra deg så du ødelegger ungen. Han er 11 måneder, du må bare tåle litt klin og rot. Barn må få utforske. GULVET! Anonymkode: 4b39a...cf9
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #9 Skrevet 22. januar 2021 Har hatt mange små barn i hus. Jeg liker ikke slik grising så ingen av dem har fått lov til å sitte å kaste mat. Da tar jeg tallerkenen bort og mater barnet. Ingen har fått spisevegring av det hos meg. Anonymkode: 4f83a...fba
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #10 Skrevet 22. januar 2021 Jeg stoppet også barna når de grisete med maten. Den taktile følelsen og sansingen kan de få uten og grise. Her har heller ingen av barna vegring for mat, og de spiser alt. Datteren min spiste sushi da hun var tre år. Minste elsker fetaost og oliven. Eldste elsker hvitløk og chili. Anonymkode: 951fd...425
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #11 Skrevet 22. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Gulvet Anonymkode: d7955...a7b Gulv og golv er sidestilte former. https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=Gulvet&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=bokmaal Neste gang kan du sjekke før du retter på noen. Til HI Jeg tror jeg ville gått for en mellomting. Tillat barnet å grise litt, si nei, og sørg samtidig for at mest mulig havner i munnen. Gi ros når barnet selv putter mat i munnen. Uansett: dette er en forbigående periode. Anonymkode: aa4be...059
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #12 Skrevet 22. januar 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Hva blir rett å gjøre når barnet på 11 måneder skviser skive med leverpostei inn i hånden eller kaster maten på golvet? Vet jo selvsagt at det er helt vanlig men jeg og barnefaren er enige om hva vi skal gjøre. Jeg syns det er på tide å lære at hvis han gjør det så tar jeg vekk maten å heller gir han en og en bit. Far er uenig å mener barnet skal få grise med maten for det er jo helt vanlig at barn gjør det. Hva gjør dere? Anonymkode: d9458...c06 Faren har rett. DU derimot er på bærtur. Anonymkode: f48de...415
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #13 Skrevet 22. januar 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Har hatt mange små barn i hus. Jeg liker ikke slik grising så ingen av dem har fått lov til å sitte å kaste mat. Da tar jeg tallerkenen bort og mater barnet. Ingen har fått spisevegring av det hos meg. Anonymkode: 4f83a...fba Takk! Er sånn jeg tenker også. Skviser han leverposteii hånden og kaster mat på golvet så mater jeg han. Anonymkode: d9458...c06
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #14 Skrevet 22. januar 2021 Mine har fått grise med maten på bordet, men ikke kaste på gulvet. Begge har tatt, most og kjent på maten, men ikke kaste på gulvet. Fra de var veldig små fikk de noe mat på sin talerken og så matet jeg de med noe. Så frem til de klarte å spise alt selv gjorde jeg det slik og det fungerte veldig greit. Det rablet nesten for helsesøster når hun fikk vite ungen fikk kokt potet og kokte grønnsaker på sin talerken og jeg matet de med most mat når de var 6-7 mnd. En unge kunne vist ikke få en hel potet å spise. Ungen kjente, moste og spiste litt. Ingen av ungene har satt noe i halsen eller hatt problemer med det. Det tok heller ikke så lang tid før de spiste alt selv heller, men var det ny mat så måtte det sjekkes ut igjen. Anonymkode: 271ee...edd
Pobie Skrevet 22. januar 2021 #15 Skrevet 22. januar 2021 (endret) Ingen av delene er feil, siden ingen av delene kommer til å traumatisere barnet eller skape problemer med mat. Det er mange som velger å gi kun en eller to biter av gangen eller avslutte måltidet, og mange som velger å la barnet leke med maten. Det spiller virkelig ingen rolle hva man velger. Du kan gjøre det du vil, mannen kan gjøre det han vil. Utgjør ingen forskjell i det lange løp. Jeg har forøvrig et barn med restriktiv spiseforstyrrelse og han fikk alltid leke med maten, aldri blitt tvunget til å prøve ny mat, aldri måttet spise opp, osv osv. Gjort alt "riktig". Det er tilfeldigheter som råder. Senk skuldrene, for SÅ stor innvirkning har man ikke på hvordan barna blir. Når han er 18 er det ingen som kan vite om du gjorde det ene eller det andre. Endret 22. januar 2021 av Pobie
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #16 Skrevet 22. januar 2021 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Takk! Er sånn jeg tenker også. Skviser han leverposteii hånden og kaster mat på golvet så mater jeg han. Anonymkode: d9458...c06 Du svarer altså bare de som er enige med deg. Hva var egentlig poenget med tråden? Anonymkode: b18d6...fb3
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #17 Skrevet 22. januar 2021 Dette er sunt, og helt normalt. Han lærer ingenting av at du tar bort maten. Han er 11 mnd! Sammenheng mellom handling og konsekvens, er milevis unna hans utvikling. Vet du hvorfor han gjør det? Fordi han er i fasen, hvor det å føle med hånden styrker utviklingen i hjernen. Han tar på skiven, skviser den og merker hvordan konsistensen endres. Han slipper noe, og ser at det faller på gulvet. Dette er små opplevelser som faktisk er veldig viktig for utviklingen. De første 1000 dagene legger hele grunnlaget for utviklingen. Jo mer han rører, skviser, føler og utforsker, jo bedre er det! Far har rett. Anonymkode: be88a...88e
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #18 Skrevet 22. januar 2021 Far har rett, ja. Anonymkode: d7955...a7b
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #19 Skrevet 22. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Takk! Er sånn jeg tenker også. Skviser han leverposteii hånden og kaster mat på golvet så mater jeg han. Anonymkode: d9458...c06 La ungen få spise selv, det er helt normalt å grise når de ikke er større. Ikke mat han. Anonymkode: acf8c...505
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #20 Skrevet 22. januar 2021 Kast ungen i golvet så han skjønner det er dumt. Seriøst, han er 11 mnd. Tror du han er slem? La han spise selv, og mat han dersom det blir bare søl. Anonymkode: a1a19...ba0
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #21 Skrevet 22. januar 2021 Her gikk jeg for middelveien, ungene fikk et par biter å "leke" med, mens jeg hadde resten lenger inn på bordet og matet litt. Jeg mener at du ikke skal være for streng med et så lite barn, de utvikler seg og utforskning er en viktig del av det. Men man trenger ikke la de kline hele middagen rundt seg for det. Jeg har fire barn selv, og har overhodet ikke giddet la de kline rundt seg med hele måltidet, får være måte på hvor mye jeg skulle vaske etter hvert måltid, men litt må de få holde på. Så jeg stemmer for en middelvei. Anonymkode: 45c4a...4a1
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #22 Skrevet 22. januar 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Her gikk jeg for middelveien, ungene fikk et par biter å "leke" med, mens jeg hadde resten lenger inn på bordet og matet litt. Jeg mener at du ikke skal være for streng med et så lite barn, de utvikler seg og utforskning er en viktig del av det. Men man trenger ikke la de kline hele middagen rundt seg for det. Jeg har fire barn selv, og har overhodet ikke giddet la de kline rundt seg med hele måltidet, får være måte på hvor mye jeg skulle vaske etter hvert måltid, men litt må de få holde på. Så jeg stemmer for en middelvei. Anonymkode: 45c4a...4a1 HELT enig!! Ikke vær for hard med barna, men finn noen triks som gjør alle fornøyd. Anonymkode: ccd19...dda
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #23 Skrevet 22. januar 2021 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Kast ungen i golvet så han skjønner det er dumt. Seriøst, han er 11 mnd. Tror du han er slem? La han spise selv, og mat han dersom det blir bare søl. Anonymkode: a1a19...ba0 Har du vanskelig med å lese eller?? Skriver jo at jeg vet det er normalt! Anonymkode: d9458...c06
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #24 Skrevet 22. januar 2021 Det er helt vanlig at de gjør sånt når de er små, de utforsker, elter og knar, smaker, kliner og kaster. Tror ikke det er noen måte å unngå dette på, det hjelper i hvertfall lite å si nei er min erfaring. Begge jentene mine og gutten jeg passet da de var små gjorde det. Jeg lot dem bare holde på, det går over. Hvis de bare kastet og ikke spiste noe antok jeg at de var mett og avsluttet, men var det litt spising og litt grising/kasting om hverandre fikk de holde på. Jeg sørget for å holde kjøkkengulvet rundt barnestolene såpass rent at det ikke var noen krise om skiva hadde vært nedi gulvet og kom opp igjen. Hvis det ble veldig mye kasting lot jeg være å gi så mange biter av gangen, da ble det ofte mer interessant å spise enn å kaste bort maten. Anonymkode: 53ec8...823
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #25 Skrevet 22. januar 2021 14 hours ago, Anonym bruker said: Hva blir rett å gjøre når barnet på 11 måneder skviser skive med leverpostei inn i hånden eller kaster maten på golvet? Vet jo selvsagt at det er helt vanlig men jeg og barnefaren er enige om hva vi skal gjøre. Jeg syns det er på tide å lære at hvis han gjør det så tar jeg vekk maten å heller gir han en og en bit. Far er uenig å mener barnet skal få grise med maten for det er jo helt vanlig at barn gjør det. Hva gjør dere? Anonymkode: d9458...c06 enig med far, er slik barnet lærer Anonymkode: ee8d2...d51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå