Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #1 Skrevet 21. januar 2021 Hun er 10 år, og har fått skikkelige valker på magen ++ hun begynner rett og slett å bli tjukk! hvordan kan vi hjelpe henne uten å skape et usunt fokus på vekt, kropp, slanking osv hun spiser mye! Store porsjoner. Og vi mistenker at hun spiser mye når vi ikke er hjemme. Kan ikke ha noe søtt etc liggende, for da spiser hun det opp. Det er akkurat som om hun ikke klarer å kontrollere seg. Hun har flere ganger spist seg så mett at hun blir kvalm og må legge seg på sofaen. trenger deres hjelp og gode tips her damer! trenger hjelp til å gi henne bedre vaner Anonymkode: 7b73a...d30
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #2 Skrevet 21. januar 2021 Lag sunn mat til hele familien Lag så det er en porsjon til hver, altså ikke mulig å spise for mye. Kast ut alt av søtsaker o.l Lag grønnsaker og dipp/sunn stolthet o.l til mellom-måltid. Anonymkode: fb37f...52e
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #3 Skrevet 21. januar 2021 Ikke ha usunn mat i hus. Ikke la noen servere seg selv. Den som lager middag, legger en ok porsjonsstørrelse til hver person. Ikke ha egne regler for henne. Anonymkode: 25c8a...5e2
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #4 Skrevet 21. januar 2021 Jeg ville søkt råd hos ernæringsfysiolog siden det virker som om hun er kommet langt inn i et veldig usunt forhold til mat, ev. legen også for å sjekke blodsukker, finne ut om det er noe hun sliter med som gjør at hun trøstespiser. Ellers er det å ha fokus på sunn mat, aldri ha usunn mat i hus. Kjøp kun godteri til lørdag, og da kun i små porsjoner. Ha fokus på matglede. Hun er stor nok til å være mottakelig for kunnskap om sunn mat, men ville fått råd av fagfolk hvordan forholde dere til det og ev. lære henne det og få råd til hvordan få snudd de uvanene hun nå har lagt seg til. Anonymkode: 19986...c7c
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #5 Skrevet 21. januar 2021 Det de over skriver. Pluss at man kan snakke om hva som er bra for kroppen. Hva den trenger for å fungere godt. Om det å spise seg passe mett og kjenne etter. At det tar 20 min før man kjenner det. At man kan spise mer senere om man er sulten osv. Så må dere selvfølgelig spise sunn mat alle sammen. Ikke ha søtt i huset. Forsøke å finne på fysiske aktiviteter ute (uten den voldsomme "koden" mange må ha med om de beveger seg utenfor døra som pakker med kjeks, brus, potetgull osv osv). Anonymkode: 9295e...9bb
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #6 Skrevet 21. januar 2021 Hvordan spiser og lever resten av familien? Er det flere av dere som er overvektige? Anonymkode: 7fd7c...4bd
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #7 Skrevet 21. januar 2021 -Hva med å lage mindre mat? At dere betegner mer nøye hvor mye hver enkelt spiser til middag, slik at hun ikke får forsynt seg to ganger. Det samme til dere, en porsjon til dere. Er hun mer sulten er det eple osv. - være mer aktive? - ikke kjøpe så mye godteri. Popcorn i helgene? - se på dere voksne sine vaner. - snakke med helsestasjon. Få råd derfra. - gå igjennom kjøleskap og skap. Velge lettprodukter til dere alle. - har hun en fysisk fritidsaktivitet. - finne årsaken til problemet. Trøstespising? Mobbing? Anonymkode: 4d6cd...a13
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #8 Skrevet 22. januar 2021 Det er supert at du er oppmerksom på begynnende overvekt, men jeg får litt vondt i meg av at du snakker om valker. Du har fått mange gode tips, og jeg vil i tillegg minne om at mange prepubertale jenter legger på seg en del før de strekker seg. Sunn mat og aktivitet er bra for hele familien uansett, men akkurat for 10-åringen løser det seg gjerne helt selv. Anonymkode: 36940...ff0
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #9 Skrevet 22. januar 2021 INGEN her som tenker på hvorfor hun spiser mye/ usunt? Trøstespising, overspising er jo pga følelser. Man føler seg trygg med den maten. Handler ikke bare om å spise sunt altså. Sjekk ut hvorfor først, trapp ned på ting. Ikke for brå overgang. Og i den alderen vokser man jo mye? Husker søstra mi var 10 år, hun spiste 8 poteter til middag, da måtte mamma si stopp. Husker selv jeg var mye sulten og hadde ingen stopp på den alderen. Anonymkode: cde5e...1da
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #10 Skrevet 22. januar 2021 Vi er i samme situasjon. Jeg sørger for at vi får gått en times tur hver dag, kjøper inn bare det hun skal ha til godteri lørdag, utover det har vi ikke godteri og snacks i hus. Og forsøker å tenke over sunne påleggsalternativer. Har også i bakhodet at de på denne siden kan legge mye på seg i perioder for så å strekke seg i høyden. Anonymkode: 9ff9a...a1c
KellyTaylor Skrevet 22. januar 2021 #11 Skrevet 22. januar 2021 Vet ikke om dette stemmer dere, men jeg har en bekjent som har en datter på samme alder. Fra den ungen kunne spise , så hadde den alltid ett eller annet spiselig i munnen. Alltid en is på tur som de dokumenterte godt via sosiale medier. Far baker noe godt til kaffen, overrasker mor med mat og aker hele tiden, som igjen blir godt dokumentert. Aldri skjønt den forkjærliheten til å ta bilder av unger / voksne som dytter i seg mat. MEN, når det gjelder dere - Kan dere være mer aktive i hverdagen? Begynne å posjonere ut middagen? Slutte å kjøpe inn usunn mat og snacks i hverdagene Går hun på en idrett? Hvis ikke, hvorfor i? Oppsøk helsesykepleier eller ernæringsfysiolog som kan hjelpe dere i gang
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #12 Skrevet 22. januar 2021 Lag mat sammen og spis sammen. Ha god tid. Tilby alltid grønnsaker til måltidene. Spis det samme, ikke gi henne egen mat. Ikke bruk mat som trøst eller belønning (en bolle fordi du var så flink hos legen osv). Lag ferdige porsjoner. Hverdagsaktiviteten er viktigst. Går/sykler hun til skolen? Vær gode og aktive rollemodeller. Dra i svømmehallen eller på skogstur uten å fylle sekken med kakao og kjeks. Anonymkode: ce0b9...3ba
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #13 Skrevet 22. januar 2021 Sønnen min spiste altfor mye på alderen hvis han fikk lov. Han var aldri overvektig, men det kunne han blitt. Slik du beskriver spiste han så mye at han ble dårlig. Her løste vi det ved å gi han tilmålt porsjon og være tydelig på hva som er normal mengde mat og at det er det man skal spise for at kroppen skal ha det bra. Tre år etter vet han godt hva som er normalt og spiser ikke mer. Anonymkode: 355f8...a42
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #14 Skrevet 22. januar 2021 Hun er i en alder hvor hormonene begynner løpe løpsk i kroppen og perioder med ulvehunger er helt normalt. Har barn på 12 og 14 år selv, og særlig hun yngste var veldig veldig sulten en periode. De sier jo at all overspising har med følelser å gjøre, alle slags følelser, glede, sorg, sinne, frustrasjon, ensomhet, alt kan døyves med mat, men i perioder i puberteten kan ulvehunger ha med hormoner å gjøre også. Det er vanskelig å si nei til en unge som sier han/hun er sulten, men pass på å ha sunne alternativer. Vi har lært ungene fra de var små at mat er kroppens bensin. Selvfølgelig er det greit med kosemat av og til, men for at kroppen skal være sunn og frisk, vokse osv så er det viktig med sunn bensin hver dag. Det skjønner en 10-åring veldig godt. Vi har aldri vært fanatiske og i helgene har vi både snop og brus, kan spise både pizza og hamburger, men det er viktig med de gode vanene i hverdagen. Frokost, lunsj, middag og kvelds skal være sunn bensin, også er det helt greit at de er sultne etter skolen og trenger et mellommåltid da, men siden det ikke er så lenge til middag kan det ikke være så stort. Ha sunne ting lett tilgjengelig når hun kommer fra skolen, et fat med oppskjært frukt og grønt i kjøleskapet f.eks, litt yoghurt, knekkebrød o.l. Men ikke ha kjeks, et halvt brød og nugatti osv, da forsvinner det Helt utrolig hva en unge kan få i seg etter skolen om det ligger tilgjengelig og smaker godt... Ikke lag så mye middag at hun kan spise seg kvalm, lag nok til at alle får en porsjon, ferdig. Ønsker hun 5-6 brødskiver fordi det er så godt så er det helt greit å si at det holder med to skiver til hvert måltid også kan hun få litt frukt/grønt til "dessert" etterpå. Min yngste er veldig glad i gulerot, cherrytomater, blåbær, kiwi, eple osv, det er bare å kutte opp og legge i en liten skål til henne så koser hun seg. Anonymkode: b7515...27a
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #15 Skrevet 22. januar 2021 Vær nå også obs på at en del barn går litt utover før de strekker seg....at det går litt i rykk og napp. Anonymkode: 04710...c23
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #16 Skrevet 22. januar 2021 Men veier hun for mye da? Og hvordan er det med dere andre i familien? Så min datter som blir 10 år i år plutselig la på seg litt for en liten stund siden. Litt rundere og mer former enn før. Men langt ifra overvektig. Hun er og glad i mat, men heldigvis det sunne fremfor det usunne. Men har noen ganger forspist seg på middag hun liker veldig godt. Det lærte hun heldigvis av. Bekymret meg lite fordi ingen her i familien er overvektige. Tenker at det også er typisk sånn nå i begynnelsen av puberteten. Ser jo og nå at kroppen hennes forandrer seg. Og nå har hun og strekt seg litt. Men sunn mat og sunt forhold til mat er uansett viktig. Anonymkode: 6694f...e1d
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #17 Skrevet 22. januar 2021 Kutt opp grønnsaker og frukt og ha lett tilgjengelig. La henne snackse på selleri, agurk, paprika, gulrøtter, epler, appelsiner.. Anonymkode: 54cd2...c6a
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #18 Skrevet 22. januar 2021 14 hours ago, Anonym bruker said: Hun er 10 år, og har fått skikkelige valker på magen ++ hun begynner rett og slett å bli tjukk! hvordan kan vi hjelpe henne uten å skape et usunt fokus på vekt, kropp, slanking osv hun spiser mye! Store porsjoner. Og vi mistenker at hun spiser mye når vi ikke er hjemme. Kan ikke ha noe søtt etc liggende, for da spiser hun det opp. Det er akkurat som om hun ikke klarer å kontrollere seg. Hun har flere ganger spist seg så mett at hun blir kvalm og må legge seg på sofaen. trenger deres hjelp og gode tips her damer! trenger hjelp til å gi henne bedre vaner Anonymkode: 7b73a...d30 hjelp henne,men ikke la henne føle at du føler hun er for stor, da er det mot sin hensikt Anonymkode: 5f94c...58d
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #19 Skrevet 22. januar 2021 Det er ikke de berømte valpekiloene som har kommet da? Er jo typisk for alderen. Han en sønn på 11 år som har lagt litt på seg plutselig, får valker på magen når han sitter. Men er ikke tjukk eller på grensen til det, men bare lagt på seg litt. Vet om flere barn hvor de legger på seg litt rundt den alderen før høyden skyter i været. Ville kontaktet helsesøster eller lege og hørt der slik det blir gjort på en måte der hun ikke selv fanger opp at du mener hun bør passe vekten, det kan resultere i et dårlig selvbilde og det som er. Anonymkode: 8a4d1...3b7
uhhuhher Skrevet 22. januar 2021 #20 Skrevet 22. januar 2021 Utover det andre her har kommentert, så tenker jeg det er viktig at man unngår spising mellom måltidene. Merker det på min eldste sønn, han spiser godt og er glad i mat. Han må liksom spise med en gang han er sulten, og da vil han gjerne ha brødskiver med brunost, sjokopålegg (som vi kun har på tur, men som han selvsagt vet at finnes i skapet) eller salami. På en vanlig hverdag kan han gjerne få denne ideen en halvtime før middag, og da jeg jeg være der og si at han må vente til middag. Man kan ikke spise hver gang man er sulten, og det er ikke farlig å være sulten. I tillegg går mellomspisingen typisk ut over den sunnere og mer varierte maten man spiser til middag, spesielt kjøtt/fisk og grønnsaker. Man får stort magemål hvis man dytter innpå et eller annet hver gang man føler seg litt kvessen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå