Gå til innhold

Skal man tvinge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt vil aldri ut av huset. Vil ikke til venner, ikke fritidsaktiviteter, ikke besteforeldre osv. Skal man tvinge? Skal barnet bare få lov å velge å bli hjemme uansett..? Foreldre trenger også litt avlastning i blant...? Og det er kjekt for barnet å oppleve noe annet enn å bare sitte i sofaen med mobilen... Barnet er 8 år

Anonymkode: d8a1f...a1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt barn hadde aldri fått lov til bare å sitte hjemme i sofaen å se på mobilen, da ville jeg blitt alvorlig bekymret. 

Har dette oppstått plutselig? Har barnet hatt fritidsaktiviteter før? Venner? Hvordan trives barnet på skolen?

Dette handler om hvordan barnet har det, ikke at dere foreldre trenger avlastning?? 

Anonymkode: 3c58e...124

Skrevet

Jeg har en gutt på 9 år å jeg tvinger han med på fjellturer,på tur i skogen,hodelykttur osv. På foran har han bestemt deg for at dette blir jævlig,men ender opp med å kose seg likevel.

Anonymkode: 151ac...28d

Skrevet

Så små barn skal være fysisk aktive - og vil ikke barnet alene, da må dere foreldre bli aktive selv og bidra til aktivitetsglede.

Hva gjør barnet på mobilen, har dere sjekket det? Har det kontakt med andre, sitter det og spiller, vet dere hva det søker etter på nett?

Er det noe dere ikke vet om barnet? Blir det mobbet? Har det angst? Har det blitt utsatt for overgrep?

Det er ikke normalt for et barn å ikke ville ha kontakt med andre, ikke ville være fysisk aktiv. Dere som foreldre må finne ut hvorfor og så lære barnet å sette pris på å være aktiv og mer sosial.

At dere foreldre trenger tid alene burde ikke være fokuset deres. Om dere ikke lærer barnet å være mer aktiv og sosial så forsømmer dere det ansvaret dere har!

Anonymkode: 9b4ec...845

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har en gutt på 9 år å jeg tvinger han med på fjellturer,på tur i skogen,hodelykttur osv. På foran har han bestemt deg for at dette blir jævlig,men ender opp med å kose seg likevel.

Ja. Er akkurat det. Min nekter alt. Nekter å gå tur med meg...osv.. men har det så kjekt når han først kommer ut

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Så små barn skal være fysisk aktive - og vil ikke barnet alene, da må dere foreldre bli aktive selv og bidra til aktivitetsglede.

Hva gjør barnet på mobilen, har dere sjekket det? Har det kontakt med andre, sitter det og spiller, vet dere hva det søker etter på nett?

Er det noe dere ikke vet om barnet? Blir det mobbet? Har det angst? Har det blitt utsatt for overgrep?

Det er ikke normalt for et barn å ikke ville ha kontakt med andre, ikke ville være fysisk aktiv. Dere som foreldre må finne ut hvorfor og så lære barnet å sette pris på å være aktiv og mer sosial.

At dere foreldre trenger tid alene burde ikke være fokuset deres. Om dere ikke lærer barnet å være mer aktiv og sosial så forsømmer dere det ansvaret dere har!

Jeg trenger IKKE avlastning. Det var utrolig dumt av meg å skrive det. Ja, barnet sliter med angst, og trenger derfor å komme seg ut. Med MASSE TRYGGHET og forståelse. Jeg tror ikke det blir bedre av å "bure" seg inne. Han spiller roblox. Elsker det. Han liker også å sitte i sofaen å se tv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Mitt barn hadde aldri fått lov til bare å sitte hjemme i sofaen å se på mobilen, da ville jeg blitt alvorlig bekymret. 

Har dette oppstått plutselig? Har barnet hatt fritidsaktiviteter før? Venner? Hvordan trives barnet på skolen?

Dette handler om hvordan barnet har det, ikke at dere foreldre trenger avlastning?? 

Anonymkode: 3c58e...124

Han har aldri likt å forlate hjemmet. Må overbevise gang på gang. 

Jeg trenger ikke avlastning. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Samme her. Å være med venner tvinger jeg ham ikke til, men jeg tvinger ham til å legge bort mobil og ipad, og da går det av seg selv. Hadde han hatt fri tilgang til disse tingene så hadde han nok vært litt av en einstøing...

Anonymkode: 26de3...a30

Skrevet

Både ja og nei. Besøke familie skal de uten diskusjon når det er bursdager. Er det familie vi besøker sjeldent så skal de være med om de ikke har andre planer, og pc er ingen plan. Er det besøk til en besteforelder vi er mye hos, er det ingen tvang kun ett spm om de vil være med. 

Når mine unger sluttet på fritidsaktiviteter så var kravet at de skulle være ute eller med venner en time hver dag, da var det greit de ikke gjorde noe. Jeg har aldri praktisert dette veldig for begge to er mye ute med venner, nabounger, går seg en tur, men plutselig er det noen dager som det bare er kos å gjøre ting inne. Så totalen her ble at de faktisk ble mer aktive og sosiale når  de ikke gikk på noe. Men hadde jeg ikke sagt dette før de fikk lov å slutte, så er jeg redd de fort hadde havnet i sofaen og den vonde vanen hadde fått satt seg. De sluttet litt før tenåringshormenene begynte å løpe også, så det var nok kanskje det som gjorde det så enkelt også. 

Anonymkode: b0790...f5b

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jeg trenger IKKE avlastning. Det var utrolig dumt av meg å skrive det. Ja, barnet sliter med angst, og trenger derfor å komme seg ut. Med MASSE TRYGGHET og forståelse. Jeg tror ikke det blir bedre av å "bure" seg inne. Han spiller roblox. Elsker det. Han liker også å sitte i sofaen å se tv.

Da må du begrense mobilbruken og spillbruken, og kreve at skal han spille, da må han først være aktiv.

Får barnet hjelp med angsten? Det er jo enda viktigere at han får hjelp tidlig med dette, slik at han ikke lærer seg mestringsmetoder tidlig.

Få hjelp av fagfolk til hvordan du/dere kan gå frem for å hjelpe ham, og legg opp en plan over aktiviteter. Spill, sofasitting og tv er noe en åtteåring skal gjøre lite av. For å ha en normal fysisk OG psykisk utvikling trenger de fysisk aktivitet og sosial omgang med andre.

Følges han opp av fagfolk? Får dere som familie hjelp til å hjelpe ham?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Da må du begrense mobilbruken og spillbruken, og kreve at skal han spille, da må han først være aktiv.

Får barnet hjelp med angsten? Det er jo enda viktigere at han får hjelp tidlig med dette, slik at han ikke lærer seg mestringsmetoder tidlig.

Få hjelp av fagfolk til hvordan du/dere kan gå frem for å hjelpe ham, og legg opp en plan over aktiviteter. Spill, sofasitting og tv er noe en åtteåring skal gjøre lite av. For å ha en normal fysisk OG psykisk utvikling trenger de fysisk aktivitet og sosial omgang med andre.

Følges han opp av fagfolk? Får dere som familie hjelp til å hjelpe ham?

Ja. Han har snakket med helsesykepleier og psykolog 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Men da har dere vel laget en plan med hjelpeapparatet for hvordan dere skal håndtere dette?

Ta helle imot råd og veiledning fra disse som kjenner bakgrunnshistorien og vanskene til barnet fram for ukjente mennesker på nett!

Anonymkode: 10c89...78e

Skrevet

En 8 åring som sitter i sofaen med mobil eller ser tv? Løsningen her er enkel. Ta fra han mobilen og innfør tv/spill tid som er begrenset til faste tidspunkt både hverdager og helger.

hvorfor har en 8 åring en mobil? 
få han til å hjelpe deg å rydde rommet sitt! Selg ubrukte/for små leker, ønsker han seg noe nytt (som han vil leke med), er rommet koselig osv.

hvem leker han med? Liker han å invitere kompiser hjem så gjør dere oftere det. Det er ikke då viktig at han er hjemme hos kompiser. Øv med å være hos besteforeldre. Kun korte perioder, ikke overnatting viss han ikke vil.

i helger er det ut på tur, fotballbanen, ski eller hva dere liker først, så litt spilletid etterpå. Hvordan er han på skolen? Leker han med de andre barna eller er han passiv og alene?

jeg ville latt han begynne på en fritidsaktivitet (etter korona). Hva liker han? Korps? Diskodans? Fotball? Taekwondo? Svømming? Alle bør gå på noe trening, ikke viktig hva. Det handler om å lære gode vaner fra man er små.

Anonymkode: 89aa0...ad1

Skrevet
16 hours ago, Anonym bruker said:

Barnet mitt vil aldri ut av huset. Vil ikke til venner, ikke fritidsaktiviteter, ikke besteforeldre osv. Skal man tvinge? Skal barnet bare få lov å velge å bli hjemme uansett..? Foreldre trenger også litt avlastning i blant...? Og det er kjekt for barnet å oppleve noe annet enn å bare sitte i sofaen med mobilen... Barnet er 8 år

min er mye hjemme høst og vinter,men på vår og sommeren, ser jeg han så og si ikke,men han har barn med hjem av og til fra skolen og er med hjem, så han er fortsatt sammens med venner, og når han ikke er så mye ute, så ser jo han dem på skolen og sfo, så her tvinger jeg han ikke hvis han ikke vil. han blir 8 neste mnd

Anonymkode: 7cbc7...7a8

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Har snakket med? Eller er i behandling fremdeles?

Siden han nekter å gå ut og være sosial så bør han fremdeles følges opp, inntil han greier gå ut, være aktiv og være sosial.

Hvilken oppfølging får dere fremover? Har du/dere som foreldre timer alene for å få råd om hvordan dere kan takle dette? Hvis ikke - be om hjelp!

Skrevet

Ikke tvinge, men gjøre ting attraktivt. Dra ut sammen der det er andre barn, besøke (når mulig) egne venner som har barn.

Det første du må gjøre, er uansett å ta fra ham mobilen og begrense tv/spill. Da vil han kjede seg en stund, noe han ikke dør av. Så vil han sette i gang med noe, og da er du der og blir med og deler opplevelsen.

Skrevet
uhhuhher skrev (25 minutter siden):

Ikke tvinge, men gjøre ting attraktivt. Dra ut sammen der det er andre barn, besøke (når mulig) egne venner som har barn.

Det første du må gjøre, er uansett å ta fra ham mobilen og begrense tv/spill. Da vil han kjede seg en stund, noe han ikke dør av. Så vil han sette i gang med noe, og da er du der og blir med og deler opplevelsen.

Her hjelper det ikke hvor mye jeg prøver å gjøre det  attraktivt,han bestemmer seg på foran at det blir jævlig. Heldigvis synes han det er kjekt når vi først er kommet i aktiviten.

Skrevet

Men ærlig talt da, ta fra ham telefonen, innfør TV-tid! Og hvorfor skal 8-åringer leve i en virtuell spillverden? Dette er jo oppskriften på å få en tjukk, usunn, deprimert og frustrert ung mann som i verste fall vender seg mot samfunnet og utvikler voldelige tendenser.

Anonymkode: 79e50...da0

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Men ærlig talt da, ta fra ham telefonen, innfør TV-tid! Og hvorfor skal 8-åringer leve i en virtuell spillverden? Dette er jo oppskriften på å få en tjukk, usunn, deprimert og frustrert ung mann som i verste fall vender seg mot samfunnet og utvikler voldelige tendenser.

For noen ekstreme holdinger på deg da! Her vi bor har vi fått beskjed om å unngå unødvendig besøk så barna er ikke med hverandre etter skolen dessverre. Da synes jeg det er helt greit at 9 åringen min spiller litt ekstra online med vennene sine. Veldig kjekt å høre hvor gøy de har det sammen og hvor engasjert de er :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

For noen ekstreme holdinger på deg da! Her vi bor har vi fått beskjed om å unngå unødvendig besøk så barna er ikke med hverandre etter skolen dessverre. Da synes jeg det er helt greit at 9 åringen min spiller litt ekstra online med vennene sine. Veldig kjekt å høre hvor gøy de har det sammen og hvor engasjert de er :)

Jeg synes det er skremmende og usunt. Hvis 9-åringen din er sammen med klassen sin på skolen hver dag, kan selvsagt de samme barna være sammen på fritiden også. Jeg bor i Oslo med landets strengeste tiltak, og også her har småbarn lov til å besøke hverandre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg synes det er skremmende og usunt. Hvis 9-åringen din er sammen med klassen sin på skolen hver dag, kan selvsagt de samme barna være sammen på fritiden også. Jeg bor i Oslo med landets strengeste tiltak, og også her har småbarn lov til å besøke hverandre.

Nå må du gi deg! Er da helt vanlig at 9 åringer spiller online med vennene sine! Er da ingenting galt i det!!

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Nå må du gi deg! Er da helt vanlig at 9 åringer spiller online med vennene sine! Er da ingenting galt i det!!

Det er ikle vanlig! Om noen år sitter de der som svære, bleke incels!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...