Gå til innhold

Ingen datamaskin tilgjengelig på hele skolen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Vi flyttet midt i koronatiden og jeg har nå oppdaget at den nye skolen har NULL pc'er på hele barneskolen. Ingen har mulighet til å skrive på datamaskin der eller jobbe digitalt. Kontaktlærer innrømmer at de er fortvilet men at skolen/kommunen ikke prioriterer dette. Hun ville gjerne at vi foreldre engasjerte oss. Jeg kjenner godt til regler for støtte til pc via nav for dyslektikere og skolens restansvar for pc til de med spesielle behov. Spørsmålet mitt er om noen kjenner til nye læreplaner og hva det står der om ikt/digitalt arbeid/tilgang på hjelpemidler? Evt.lover /forskrifter jeg kan vise til. Jeg må si jeg er sjokkert over at det er en skole i 2021 som ikke har NOEN digitale hjelpemidler tilgjengelig for elevene. 

Anonymkode: 3fbb3...54c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forresten barneskole (1. -7.trinn).

Skrevet

Høres merkelig ut. Her har alle elever fra 1-7. trinn hver sin Chrome book. Og vi bor i en av Norges fattigste kommuner.

Anonymkode: c99fc...dbf

Skrevet

Enig i at det er merkelig. Men de har altså ingen stasjonære datamaskiner. De hadde hatt ett klassesett med bærbare datamaskiner, men de var nå utdaterte/brukt til noe annet i kommunen. Nettbrett har ikke en gang vært diskutert. I kunnskapsløftet06 sto det vel noe om at digital kunnskap skulle gå igjen i alle fag osv. Tenker det må stå minst det samme i de nye læreplanene. Skal prøve å google, men setter stor pris på om noen kjenner nærmere til dette og kan peke meg i riktig retning 👍

Skrevet

Digital kompetanse er eit av måla som skal brukast for alle fag. Så der er dei på bærtur gitt. 

Anonymkode: 00a0f...c35

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Digital kompetanse er eit av måla som skal brukast for alle fag. Så der er dei på bærtur gitt. 

Sitere meg sjølv gitt. Men sjekka på udir. Digitale ferdigheter er ein av dei grunnleggjande ferdigheitene som det heiter. Dei skal gå igjen i alle fag.  https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/prinsipper-for-laring-utvikling-og-danning/grunnleggende-ferdigheter/

Skrevet

Kontakt skolesjefen, vis til lenkene over. Skolen oppfyller ikke sine lovpålagte krav. Om de ikke hører så meld dem til fylkesmannen eller statsforvalteren som han heter nå.  

Skrevet

Jøss, er det i det hele tatt mulig?

Vi er ikke en rik kommune, men her har alle fra 1. til 3. klasse egen ipad og alle fra 4. til 7. klasse egen pc. 

Så vidt jeg vet skal man ha lekser på pc og lære seg bruk av pc i alle fag? Noe på papir og noe på pc, noen lærebøker på papir og noen på pc.

Gikk inn på nettsiden til skolen nå, og der har de årsplaner i alle fag på siden til klassetrinnet. Jeg har en 6.klassing og dette står om digiale ferdigheter i samfunnsfag:

Digitale ferdigheter i faget er å kunne bruke digitale ressurser til å utforske nettsteder, søke etter informasjon, utøve kildekritikk og velge ut informasjon om samfunnsfaglige tema. Ferdighetene er å bruke digitale presentasjons- og samarbeidsverktøy til å utarbeide, presentere og publisere multimediale produkt. Det vil si å kommunisere og samarbeide digitalt om samfunnsfaglige tema, og å følge regler og normer for nettbasert kommunikasjon, medregnet personvern og opphavsrett.

Dette står om norsk:

DIGITALE FERDIGHETER: Eleven skal kunne: . (…) bruke tastatur på en hensiktsmessig måte . bruke digitale kilder og verktøy til å lage sammensatte tekster med hyperkoplinger og varierte estetiske virkemidler . velge ut og vurdere informasjon fra bibliotek og digitale informasjonskanaler . kjenne til opphavsrettslige regler for bruk av kilder . bruke forskjellige former for digitale og papirbaserte ordbøker

Det går igjen i alle fag. I matte bruker de Campus mye, og ingenting av dette kan jo gjennomføres uten pc.

Anonymkode: e72fa...694

Skrevet

Det er vel i praksis noe skolene er påbudt, da de ikke-sak oppnå læringsmålene uten digitale enheter til elevene. 

Her har alle fra 1.-10. trinn chromebook. Slik jeg har forstått det «betaler» disse seg selv over et par år, fordi skolen/kommunen i stedet for å kjøpe inn klassesett med bøker i alle fag, heller betaler for lisens til online læringsressurser, som er billigere. 
Mine tre barn, fordelt på barne-, mellom- og ungdomstrinnet, har bare bøker i 2-3 fag. Norsk og matte for de yngste, og disse pluss engelsk for den mellomste. Ved siden av læringsverkene bruker de mye onlineressurser også i disse fagene, og gjør mange av leksene på chromebook og leverer i Google classroom. 
De yngste skriver en del med blyant, for å øve på tall, bokstaver og håndskrift, men også hos dem blir det flere og flere linker på ukebrevet, og leksene gjøres online. 

Hvis kommunen har sovet i timen de siste årene, og ikke selv er oppmerksom på utviklingen, ville jeg klaget til skolesjefen, fått saken opp for kommunestyret, og stilt klare krav til at skolen skaffer digitale enheter til elevene og underviser i tråd med gjeldende regelverk. 

Anonymkode: e7676...d77

Skrevet

Da skolen stengte i fjor vår, måtte vi investere i en bærbar PC til andreklassingen, for skolen hadde altså ikke det, men det var obligatorisk med nettundervisning. 

Anonymkode: c739e...92c

Skrevet

Her har skolen eller kommunen sovet i timen. Digitale ferdigheter er grunnleggende i alle fag, så nettbrett/pc skal alle ha tilgang på. Ikke et privat ansvar, dette er skolens og kommunens ansvar. Gjør en enkel liten henvendelse til statsforvalteren, så tupper han/hun kommunen i ræva. 

Anonymkode: ee260...840

Skrevet

Oi, er det faktisk sant at de er pålagt å ha digitalt utstyr til alle? 2. klassingen min måtte bruke min maskin på hjemmeskolen og de har ofte digitale lekser. Vet også flere som ikke har pc hjemme som sliter.

Skulle gjerne visst om skolene faktisk -skal- ha utstyr til barna.

Bergen, om det er relevant.

Skrevet
Listedamen skrev (Akkurat nå):

Oi, er det faktisk sant at de er pålagt å ha digitalt utstyr til alle? 2. klassingen min måtte bruke min maskin på hjemmeskolen og de har ofte digitale lekser. Vet også flere som ikke har pc hjemme som sliter.

Skulle gjerne visst om skolene faktisk -skal- ha utstyr til barna.

Bergen, om det er relevant.

De er ikke pålagt å ha digitalt utstyr til alle, men digital kompetanse skal de få. Det vil si at de må/ bør på en eller annen måte ha tilgang til det. Skolen havn ikke forlange at foreldre kjøper inn, derfor må skolen ha tilgang til det. Hos oss har 6. og 7. trinn egen og, resten av skolen har tilgang på klassesett med pcer og iPader. Da klarer de å oppfylle kravet om digital kompetanse, samtidig som de (heldigvis) slipper å kun forholde seg til en iPad.

Anonymkode: 3ffe9...84a

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

De er ikke pålagt å ha digitalt utstyr til alle, men digital kompetanse skal de få. Det vil si at de må/ bør på en eller annen måte ha tilgang til det. Skolen havn ikke forlange at foreldre kjøper inn, derfor må skolen ha tilgang til det. Hos oss har 6. og 7. trinn egen og, resten av skolen har tilgang på klassesett med pcer og iPader. Da klarer de å oppfylle kravet om digital kompetanse, samtidig som de (heldigvis) slipper å kun forholde seg til en iPad.

Anonymkode: 3ffe9...84a

Takk for svar. Han som var 7. klassing i fjor hadde chromebook men er usikker på om det har blitt utvidet til flere trinn.

Skrevet

Takk for svar dere. Jeg har meldt saken til FAU, men vil også sende en epost til skolens ledelse og høre om dette virkelig er tilfelle og hvordan de tenker barna skal få jobbet med digitale ferdigheter. Mitt barn har spesielle behov og har et dokument behov for pc (ikke dysleksi) så det behovet vil jeg også melde inn som foresatt og jeg forventer at de får nødvendig utstyr på plass. Jeg vil ta saken videre med skolesjef om det ikke løser seg på lavere nivå. 

Leste også en tolkning av regelverket som presiserte at det ikke er slik at man kan kreve at elevene har hver sin pc/nettbrett, men at det skal være tilgjengelig. Ser for meg at dette kan løses på mange måter. For eksempel noen datamaskiner som tilhører/bor i klassen, godt gammeldags datarom, grupperom med datamaskiner, klassesett med ipad/pc. Spent på hva de tenker rundt dette i kommunen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...