Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #1 Skrevet 21. januar 2021 Hva gjør man? Sur og lat. Rydder ikke rommet en gang. Begynner å bli mektig lei dette. Flere som har det sånn? Anonymkode: 1be98...c87
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #3 Skrevet 21. januar 2021 Litt surere enn før han ble tenårig:ja Lat:nei Men jeg må minne på oppgavene han skal gjøre. Han får nå betalt for å gjøre mer husarbeid enn han gjorde før, han sparer til noe han ønsker seg veldig og det hjelper nok på motivasjonen. Anonymkode: 16b06...e8a
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #4 Skrevet 21. januar 2021 Å, jada, helt normalt. Har to tenåringer i huset, og hun på 14 er surere enn surest. Hun går meg på nervene til tider. Begge to har rotete rom og må bes om å rydde opp hver gang. Noe som funker fjell er å skru av internettet til alle har ryddet. Det går superfort og uten mas. Anonymkode: 97417...68f
Iiiiik Skrevet 21. januar 2021 #5 Skrevet 21. januar 2021 Jeg har en jeg også. Han er vekselssur, og det er vanskelig å forutse hva som gjør at han veksler fra blid og hyggelig til pottesur. I dag tenker jeg at jeg ikke gidder å snakke med ham igjen i det hele tatt, men vet jo at jeg har kommet over det senere i kveld. Eller i hvert fall innen i morgen. Han er morsom, interessant og reflektert på sitt beste, en skikkelig grinebiter på sitt verste. Nå må jeg minne dem alle på at i dag må det ryddes, for i morgen kommer vaskedama. Forventer ikke akkurat smil og tommel opp...
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #6 Skrevet 21. januar 2021 Noen ganger hjelper det meg å tenke at de er som en byggeplass - "under construction". Ikke helt ferdig utviklet inne, mye kaos og følelser innvendig. Anonymkode: 16b06...e8a
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #7 Skrevet 21. januar 2021 Ja, er frustrerende. Men håper noe kan si litt hva dere gjør. Lar dere de være i fred og styre med sitt? Det er det de vil. Anonymkode: 1be98...c87
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #8 Skrevet 21. januar 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Hva gjør man? Sur og lat. Rydder ikke rommet en gang. Begynner å bli mektig lei dette. Flere som har det sånn? Anonymkode: 1be98...c87 Igjen foreldre som ikke kan gi barn konsekvenser... Anonymkode: 40da0...e0e
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #9 Skrevet 21. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Igjen foreldre som ikke kan gi barn konsekvenser... Anonymkode: 40da0...e0e Hva mener du her? Anonymkode: 1be98...c87
TinaK 1990 Skrevet 21. januar 2021 #10 Skrevet 21. januar 2021 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Hva mener du her? Anonymkode: 1be98...c87 Ikke bry deg om sånne kommentarer!
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #11 Skrevet 22. januar 2021 Er bestemt når jeg må, men prøver å passe på å ta meg tid de (få) gangene han vil dele noe fra sin tenåringsverden. Vise meg en video han liker på YouTube eller lytte til detaljerte beskrivelser av noe nytt i FIFA. De løsrive seg gradvis fra oss, opponenter, tenker det også er en sunn utvikling til de skal klare seg selv. Men rommet må ryddes. Anonymkode: 16b06...e8a
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #12 Skrevet 22. januar 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Igjen foreldre som ikke kan gi barn konsekvenser... Anonymkode: 40da0...e0e Jeg har aldri helt skjønt dette med at man skal gi konsekvenser🤔 En konsekvens kommer jo som regel som et resultat av noe man gjør/ikke gjør. Lar man være å rydde er konsekvensen at det er rotete. Mister man Internett/lommepenger/andre goder pga at man ikke rydder, er det en straff. Tenåringen får lov til å være sur i fred, men han får ikke lov å være ufin. Anonymkode: ee75e...d4c
Bjæk Skrevet 22. januar 2021 #13 Skrevet 22. januar 2021 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Jeg har aldri helt skjønt dette med at man skal gi konsekvenser🤔 En konsekvens kommer jo som regel som et resultat av noe man gjør/ikke gjør. Lar man være å rydde er konsekvensen at det er rotete. Mister man Internett/lommepenger/andre goder pga at man ikke rydder, er det en straff. Tenåringen får lov til å være sur i fred, men han får ikke lov å være ufin. Anonymkode: ee75e...d4c Off topic, men så enig! Men det er litt enklere for folk å gi barna sine straff hvis man kaller det å "gi dem en konsekvens", serru...
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #14 Skrevet 22. januar 2021 Har to her i huset også som er noen virkelige solstråler til tider. Rommet deres gidder jeg ikke bry meg om såfemt detar ut talerkner, mat og ting som kan lukte eller tiltrekke seg dyr hver dag og de rydder etter seg i resten av huset. Når de gjør dette så kan rommet dere være bomba. De rydder det ca en gang i uka. I perioder har de det rydda i andre er det bomba minutter etter de har rydda og vaska det. Jeg hadde selv ett bomba rom i den alderen. Jeg hadde kontroll i rotet, likte meg mer på rommet når det var rotete enn når det var ryddig så jeg kan kjenne meg litt igjen. Selv om min ene unge har null kontroll om det er ryddig eller ikke, hun finner aldri noe og slik har hun alltid vært. Anonymkode: 7eae0...170
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #15 Skrevet 22. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg har aldri helt skjønt dette med at man skal gi konsekvenser🤔 En konsekvens kommer jo som regel som et resultat av noe man gjør/ikke gjør. Lar man være å rydde er konsekvensen at det er rotete. Mister man Internett/lommepenger/andre goder pga at man ikke rydder, er det en straff. Tenåringen får lov til å være sur i fred, men han får ikke lov å være ufin. Anonymkode: ee75e...d4c Så gi de straff da, hvor vanskelig kan det være. Anonymkode: 40da0...e0e
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #16 Skrevet 22. januar 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg har aldri helt skjønt dette med at man skal gi konsekvenser🤔 En konsekvens kommer jo som regel som et resultat av noe man gjør/ikke gjør. Lar man være å rydde er konsekvensen at det er rotete. Mister man Internett/lommepenger/andre goder pga at man ikke rydder, er det en straff. Tenåringen får lov til å være sur i fred, men han får ikke lov å være ufin. Anonymkode: ee75e...d4c Nææææ.... straff ER en konsekvens av ens handlinger. Det er ikke noe umiddelbar forskjell på konsekvens og straff bortsett fra semantikken. Anonymkode: d5d40...ecc
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #17 Skrevet 22. januar 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Nææææ.... straff ER en konsekvens av ens handlinger. Det er ikke noe umiddelbar forskjell på konsekvens og straff bortsett fra semantikken. Anonymkode: d5d40...ecc Selvsagt er det en forskjell på begrepene. Konsekvens er jo ikke alltid synonymt med straff? Det kan like godt bli en belønning. Rydder man rommet uoppfordret blir mamma blid som en konsekvens. Rydder man ikke er konsekvensen ofte en gretten mamma. Anonymkode: ee75e...d4c
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #18 Skrevet 22. januar 2021 Jeg har tre tenåringer, 14, 17 og 19 år Min erfaring er at det hjelper å ha noen husregler, her i huset er det helt greit å være sur og mutt, ha en dårlig dag rett og slett, men det er ikke greit å la det gå utover resten av familien. Så er man irritabel og sur så går man på rommet sitt, hører på musikk, skraver i telefonen eller hva som nå kreves, også kan man komme tilbake til fellesarealene når det har gått over. Latskap hører tenårene til, men det går seg til. Eldste her nærmer seg 20 år og han trenger jeg ikke mase på lenger, han ser når det trengs å støvsuges i kjellerstua og han inviterer ikke venner over når badet ved siden av kjellerstua ser helt bombet ut, da rydder han først. Jeg tenker at det er perioder man må "mase". De går ikke ut med søpla på autopilot, de tråkker over posen ved døra uten å legge merke til at den er der engang. Så jeg velger å ikke la meg frustrere av å måtte si igjen og igjen, ta med deg søpla når du går. Jeg er fornøyd med at de faktisk gjør det når jeg sier det, og tenker ikke mer over det. Klær vaskes ikke når de ligger på gulvet på rommet, det vet de. Så det nytter ikke å komme til meg å klage over at det ikke er noen reine gensere i skapet, da svarer jeg ganske greit at da skulle du vel ha lagt de til vask da.... Sakte men sikkert lærer de, for de er ikke utlært på noe som helst når de er ferdig med barneskolen altså. Vi voksne må fortsette å lære bort i mange år til. Vi slipper å skifte bleier og tørke truten, men vi må minne de på hva som må gjøres igjen og igjen. Eldste var ikke så veldig sur og jeg tenkte tenårene var ganske enkle å komme gjennom, men så kom nestemann og han var sur, mutt og innesluttet hele ungdomsskolen. Svarte bare med enstavelsesord og det var sjelden latter og smil å få fra han altså. Men nå går han første året på vgs og har blomstret opp. Han kan sitte i stua og se på TV med oss, han viser frem morsomme ting på mobilen, han skravler og prater, han kan til og med tilby seg å hjelpe med ting og var med å malte kjøkkenet forrige uke. Selvfølgelig 17 år, og fremdeles kan han sove bort hele dagen, ikke orke/gidde, være litt mutt osv, men virkelig en helt annen gutt enn for to år siden. Det går seg til. Ikke tillat at de er ufine og stygge i kjeften, greit at det er mye som skjer i kropp og sinn og de kan få litt forståelse for det, men litt respekt må de vise tilbake. Noen klare husregler er greie, skittentøy til vaskerommet, felles middag (uten noen skjermer), noen ansvarsområder som eget bad o.l. Hold på noen barnslige ting, som å gå til dem og si natta hver kveld. Si at du er glad i dem. Tvangskos litt, en klem og en stryk over ryggen innimellom trenger alle selv om de i perioder ikke tar initiativet til det selv. Kjør litt bil, veldig fint å snakke sammen i bilen. Ikke stress deg opp og bli frustrert, bare innse at dette er en periode som er minst like vanskelig for dem som for deg og vær rolig, fattet og still krav som er tydelige, og gi litt slakk der det ikke er så farlig akkurat nå. Akkurat som det ikke er så farlig om 5-åringen har røde eller blå votter så lenge de har votter, er det ikke så farlig om det er litt rotete på tenåringsrommet så lenge matrester og søppel tas ut. Anonymkode: c6ee3...07b
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #19 Skrevet 22. januar 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Selvsagt er det en forskjell på begrepene. Konsekvens er jo ikke alltid synonymt med straff? Det kan like godt bli en belønning. Rydder man rommet uoppfordret blir mamma blid som en konsekvens. Rydder man ikke er konsekvensen ofte en gretten mamma. Anonymkode: ee75e...d4c Selvfølgelig trenger det ikke være negativt. Men straff er også en konsekvens av ens handlinger. Anonymkode: d5d40...ecc
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #20 Skrevet 22. januar 2021 19 hours ago, Anonym bruker said: Hva gjør man? Sur og lat. Rydder ikke rommet en gang. Begynner å bli mektig lei dette. Flere som har det sånn? Anonymkode: 1be98...c87 har 3 stk, holder på og klikke. Slenger igjen døra, lukker ørene helt, krangler med søsken om ting som ikke bør krangles om, Glad når den periode er ferdig, har en som er ferdig,men hun holdt på til hun var 18, hun er nå 23 og venter sitt første, og lillebror er snart 8, så blir spennende og se, broren på 14 er sikkelig på tuppa ,mens jentene på snart 13 og 16 er et hakk verre Anonymkode: 42cc0...879
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #21 Skrevet 22. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg har tre tenåringer, 14, 17 og 19 år Min erfaring er at det hjelper å ha noen husregler, her i huset er det helt greit å være sur og mutt, ha en dårlig dag rett og slett, men det er ikke greit å la det gå utover resten av familien. Så er man irritabel og sur så går man på rommet sitt, hører på musikk, skraver i telefonen eller hva som nå kreves, også kan man komme tilbake til fellesarealene når det har gått over. Latskap hører tenårene til, men det går seg til. Eldste her nærmer seg 20 år og han trenger jeg ikke mase på lenger, han ser når det trengs å støvsuges i kjellerstua og han inviterer ikke venner over når badet ved siden av kjellerstua ser helt bombet ut, da rydder han først. Jeg tenker at det er perioder man må "mase". De går ikke ut med søpla på autopilot, de tråkker over posen ved døra uten å legge merke til at den er der engang. Så jeg velger å ikke la meg frustrere av å måtte si igjen og igjen, ta med deg søpla når du går. Jeg er fornøyd med at de faktisk gjør det når jeg sier det, og tenker ikke mer over det. Klær vaskes ikke når de ligger på gulvet på rommet, det vet de. Så det nytter ikke å komme til meg å klage over at det ikke er noen reine gensere i skapet, da svarer jeg ganske greit at da skulle du vel ha lagt de til vask da.... Sakte men sikkert lærer de, for de er ikke utlært på noe som helst når de er ferdig med barneskolen altså. Vi voksne må fortsette å lære bort i mange år til. Vi slipper å skifte bleier og tørke truten, men vi må minne de på hva som må gjøres igjen og igjen. Eldste var ikke så veldig sur og jeg tenkte tenårene var ganske enkle å komme gjennom, men så kom nestemann og han var sur, mutt og innesluttet hele ungdomsskolen. Svarte bare med enstavelsesord og det var sjelden latter og smil å få fra han altså. Men nå går han første året på vgs og har blomstret opp. Han kan sitte i stua og se på TV med oss, han viser frem morsomme ting på mobilen, han skravler og prater, han kan til og med tilby seg å hjelpe med ting og var med å malte kjøkkenet forrige uke. Selvfølgelig 17 år, og fremdeles kan han sove bort hele dagen, ikke orke/gidde, være litt mutt osv, men virkelig en helt annen gutt enn for to år siden. Det går seg til. Ikke tillat at de er ufine og stygge i kjeften, greit at det er mye som skjer i kropp og sinn og de kan få litt forståelse for det, men litt respekt må de vise tilbake. Noen klare husregler er greie, skittentøy til vaskerommet, felles middag (uten noen skjermer), noen ansvarsområder som eget bad o.l. Hold på noen barnslige ting, som å gå til dem og si natta hver kveld. Si at du er glad i dem. Tvangskos litt, en klem og en stryk over ryggen innimellom trenger alle selv om de i perioder ikke tar initiativet til det selv. Kjør litt bil, veldig fint å snakke sammen i bilen. Ikke stress deg opp og bli frustrert, bare innse at dette er en periode som er minst like vanskelig for dem som for deg og vær rolig, fattet og still krav som er tydelige, og gi litt slakk der det ikke er så farlig akkurat nå. Akkurat som det ikke er så farlig om 5-åringen har røde eller blå votter så lenge de har votter, er det ikke så farlig om det er litt rotete på tenåringsrommet så lenge matrester og søppel tas ut. Anonymkode: c6ee3...07b Høres ut som dere har funnet en god balanse, fint å lese. Anonymkode: 16b06...e8a
Bjæk Skrevet 22. januar 2021 #22 Skrevet 22. januar 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Nææææ.... straff ER en konsekvens av ens handlinger. Det er ikke noe umiddelbar forskjell på konsekvens og straff bortsett fra semantikken. Anonymkode: d5d40...ecc Uenig. Det er ingen naturlig konsekvens, ikke en konsekvens som følger automatisk av handlingen. Det er en konsekvens som du velger å påføre vedkommende, eller straff, som vi andre kaller det. Det blir ikke finere og mer pedagogisk av at du kaller det en konsekvens.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #23 Skrevet 22. januar 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Selvfølgelig trenger det ikke være negativt. Men straff er også en konsekvens av ens handlinger. Anonymkode: d5d40...ecc Så kall en spade for en spade, da, og ikke pakk det ikke i svada. Anonymkode: ee75e...d4c
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2021 #24 Skrevet 22. januar 2021 Bjæk skrev (53 minutter siden): Uenig. Det er ingen naturlig konsekvens, ikke en konsekvens som følger automatisk av handlingen. Det er en konsekvens som du velger å påføre vedkommende, eller straff, som vi andre kaller det. Det blir ikke finere og mer pedagogisk av at du kaller det en konsekvens. Straff kan fint være en naturlig konsekvens dersom denne er kjent. Feks; blir du tatt i trafikkontroll kan du få bot. Botens størrelse er ikke tilfeldig, men har sammenheng med lovbruddet - altså handlingen. Det er i så tilfelle en mye mer naturlig konsekvens enn at mamma blir blid/sur. Dette er ikke en gitt konsekvens men er helt avhengig av mammas dagsform, humør osv. Anonymkode: d5d40...ecc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå