Gå til innhold

Skittent avløpsrør i kjøleskap med sur lukt:( Må jeg kjøpe nytt kjøleskap?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Startet med at jeg klarte å velte en hel boks med matfløte inni kjøleskapet der lokket ikke var helt på...Det rant overalt. Fikk rengjort det med ett par timers vasking.
 

Ett par dager senere kjente jeg stadig en sterkere og sterkere sur lukt fra kjøkkenet. I området ved kjøleskapet. Det luktet ikke surt inni, men etter å ha luktet meg frem litt, så kjenner jeg det kommer fra tippen av kjøleskapet...og da bak kjøleskapet ett sted (Luktet ikke under kjøleskapet). Det er et integrert kjøleskap og dermed helt umulig å flytte på for meg alene.
 

Skjønte ikke hvordan noe kunne ha kommet bak dit. Helt til det går opp for meg at dette måtte ha sammenheng med matfløten. Det luktet jo sur melk. Og så kom jeg på det lille hullet til avløpsrøret inni kjøleskap for vann kondensen. Hullet ligger nemlig akkurat der fløten rant ut. Maks uheldig med andre ord. Nå aner jeg ikke hvordan jeg skal få dette rent og få bort lukten😓

 Har noen erfaringer med dette og forhåpentligvis noen tips?
 

Det er et relativt nytt kjøleskap også, så kan liksom ikke tro at eneste løsning er nytt kjøleskap bare fordi jeg sølte litt fløte inni det:(
 

Men denne lukten begynner å bli uutholdelig nå. Og mistenker det ikke bare fil dampe bort av seg selv heller...Har satt ut både edikk og kaffegrut. Men miksen av dette og gammel og sur melk er bare helt grusom. Håper noen kan hjelpe meg med noen gode råd😓

Anonymkode: 426ea...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

trekk fram kjøleskapet , sjekk om røret går ned til en beholder. Du kan vaske røret/ slangen med en tynn kost, eller annet som kan brukers - vask så langt du kommer og  prøv å helle  varmt vann flere ganger med litt zalo for å løsne opp. Lukt kan også komme dersom kjøleskapet ikke er kaldt nok , sjekk også det. Er vel anbefalt 2-4 grader? 

Anonymkode: 18669...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar🌸 Skal få hjelp i helgen til å dra fram kjøleskapet. Det er integrert og sitter bom fast. Ihvertfall for meg alene. Har kost til røret, men det er bare 5-6 cm langt. Kjøleskapet er godt og kaldt. 2-3 grader. Så det er nok ikke der problemet ligger.

Anonymkode: 426ea...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tøm litt klor inn der i mellomtiden. Da dreper du bakteriene som lukter bak der. 

Anonymkode: 49dbc...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...