Anonym bruker Skrevet 20. januar 2021 #1 Skrevet 20. januar 2021 Vi har i mange år bodd i eldre hus under konstant oppussing, men romløsning og slikt får vi ikke endret på grunnet mye bærevegger etc. utenom å bygge virkelig ut og om, men da blir det knotete istedet. Vi er blitt flere enn først tenkt (😂) og har på mange måter vokst utav huset og mye er blitt så tungvint pga for lite plass/dårlig plassutnyttelse til effektiv logistikk. Har åpnet seg en mulighet for å få kjøpt en fin tomt og kunne bygge drømmehuset, men vet det blir en del negative reaksjoner fra nær familie da vi bor i ett hus som har vært i familiens eie lenge (vi har kjøpt det for markedspris så det er kun andres følelsesmessige tilknytning). Jeg er så klar for endelig å kunne bo i et hus tilpasset vår familie med gode løsninger - har du bygget hus og kan si at det virkelig var verdt det? At det endret hverdagen din? For meg er det ikke viktig å bo finest, men at løsningene for en storfamilie er gode og effektive i hverdagen. Anonymkode: b5923...530
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #2 Skrevet 21. januar 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Vi har i mange år bodd i eldre hus under konstant oppussing, men romløsning og slikt får vi ikke endret på grunnet mye bærevegger etc. utenom å bygge virkelig ut og om, men da blir det knotete istedet. Vi er blitt flere enn først tenkt (😂) og har på mange måter vokst utav huset og mye er blitt så tungvint pga for lite plass/dårlig plassutnyttelse til effektiv logistikk. Har åpnet seg en mulighet for å få kjøpt en fin tomt og kunne bygge drømmehuset, men vet det blir en del negative reaksjoner fra nær familie da vi bor i ett hus som har vært i familiens eie lenge (vi har kjøpt det for markedspris så det er kun andres følelsesmessige tilknytning). Jeg er så klar for endelig å kunne bo i et hus tilpasset vår familie med gode løsninger - har du bygget hus og kan si at det virkelig var verdt det? At det endret hverdagen din? For meg er det ikke viktig å bo finest, men at løsningene for en storfamilie er gode og effektive i hverdagen. Anonymkode: b5923...530 Ja, vi bygde hus da eldste var 4 år. Mitt tips til husbyggere er å tenke på materialvalg og vedlikehold, det gjorde ikke vi. Malt panel i taket (sprekker opp og må males på nytt) farge på vegg ute (ikke velg mørk vegg inntil hvite vinduer om du vil slippe å male ofte!). Papirtapet ser fint ut, men huset setter seg og det blir fort sprekker og folder. Ellers gjorde vi en god jobb med valg av fliser og gulv. Velg noe som tåler litt vann og farger som ikke ser møkkete ut med en gang. Det er skikkelig gøy å bygge hus. Vi gjorde mye selv, så lange dager og døgnet flere ganger, men for en følelse det var å bygge sitt eget. Bruk god tid med elektriker og rørlegger. Typiske feil man gjør i starten er å ikke sette legge opp til nok stikkontakter eller til integrerte hvitevarer. Bruk heller pengene inni veggen når du bygger enn ett flott kjøkken, kjøkken kan du kjøpe rimelig på ikea og skifte ut senere. Det er ikke fullt så enkelt å skifte noe inne i veggen. Jeg ville glatt valgt vedlikeholdsfri kledning fremfor ett drømmekjøkken. Siste er tomten. Lurt å bestemme seg for hva dere skal før de starter med grunnarbeid, det er tidkrevende og dyrt å endre på dette etterpå. Samme med materialvalg ute, olje en stor veranda hvert år er for spesielt interesserte 😅 Anonymkode: 70a93...270
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #3 Skrevet 21. januar 2021 Bygg! Det er fantastisk å styre prosessen fra tegnebrettet til ferdig hus, med løsninger som er gjennomtenkt og tilpasset dere. Vi hadde drømmetomten, men ikke drømmehuset. Endte med å bygge nytt hus der det gamle stod. Helt «vårt» tegnet fra bunnen av, stort hus (300kvm), høy takhøyde, masse lys og luft, store rom, rikelig med praktisk lagring, basert på våre ønsket og behov. Unngå disse husene som ofte masseproduseres i nyetablerte byggefelt, med knapt med lagringsplass, kjøkken i et hjørne av stua, og små, «effektive» rom. Det ser fint ut, men kjenner ingen som er fornøyde. Anonymkode: ac0cd...24f
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #4 Skrevet 21. januar 2021 Først må dere belage dere på at det tar minst 3-4 år før huset er ferdig. Hvor gamle er barna da og hvilket behov har de? Hvor lenge blir de boende hjemme? Jeg kjenner flere som har bygget hus ut fra at de hadde små barn, men hvor de eldste barna var nesten tenåringer før de flyttet inn. Etter ganske få år begynte ungene å flytte ut. Tenk på at dere skal bo i huset i flere år uten barn enn med barn. Selv om dere er unge nå så tenk på at dere skal bli gamle i huset. Anonymkode: 133be...1b2
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #5 Skrevet 21. januar 2021 Takk for svar, hyggelig med tilbakemeldinger. Mest tanker som tar meg på kvelden om det er verdt å skape trøbbel ifm relasjoner til huset som må selges, eller om vi/meg har hengt oss så masse opp i hvor mye bedre det kan bli i nyere hus men at folk har opplevd at det ikke var verdt det likevel...altså overgangen fra gammelt men pent og upraktisk for en stor familie til ikke så mye større men himla mye bedre planløsninger for oss. Barna er 9, 3 og to stk på 1, og «drømmehuset» er planlagt slik at det er passe stort, gode løsninger for klesvask og sortering og annen oppbevaring. Samt tatt høyde for at eldste/de andre etterhvert kan ha litt egenspace med venner. Ellers ett godt soverom på hovedplan med alle andre fasiliteter, samt at en på sikt kan gjøre om enkelt en del for event utleie når ungene blir store. Anonymkode: b5923...530
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #6 Skrevet 21. januar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar, hyggelig med tilbakemeldinger. Mest tanker som tar meg på kvelden om det er verdt å skape trøbbel ifm relasjoner til huset som må selges, eller om vi/meg har hengt oss så masse opp i hvor mye bedre det kan bli i nyere hus men at folk har opplevd at det ikke var verdt det likevel...altså overgangen fra gammelt men pent og upraktisk for en stor familie til ikke så mye større men himla mye bedre planløsninger for oss. Barna er 9, 3 og to stk på 1, og «drømmehuset» er planlagt slik at det er passe stort, gode løsninger for klesvask og sortering og annen oppbevaring. Samt tatt høyde for at eldste/de andre etterhvert kan ha litt egenspace med venner. Ellers ett godt soverom på hovedplan med alle andre fasiliteter, samt at en på sikt kan gjøre om enkelt en del for event utleie når ungene blir store. Anonymkode: b5923...530 HI Anonymkode: b5923...530
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #7 Skrevet 21. januar 2021 Vi bygde men ble skilt i prosessen. Jeg sitter med huset. De eldste barna føler ikke at dette er hjem. De rakk knapt å bo her Anonymkode: dbe84...a91
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #8 Skrevet 21. januar 2021 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Vi bygde men ble skilt i prosessen. Jeg sitter med huset. De eldste barna føler ikke at dette er hjem. De rakk knapt å bo her Anonymkode: dbe84...a91 Så kjedelig for deg og dine, håper det går bra og du har det godt. HI Anonymkode: b5923...530
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #9 Skrevet 21. januar 2021 Søateren min bygde, vi bygde om. Prismessig havnet vi omtrent likt ut, men vi har sjarmen til et eldre hus og mye mer bodplasd Nye hus er så praktiske at alt areal brukes til å bo, bare små boder til julepynten, men det er mye mer enn det man trenger plass til... Søsteren min er misunnelig på vår plass. Vi flyttet bærevegger, inn med dragene og bygget på to soverom. Gjorde om et vaskerom til fullt bad. Så i dag har vi tre bad, 5 soverom, et stort kjøkken/allrom og stue. I tillegg har vi ting som full kjeller med matbod og verksted, stor plass på loftet og ikke minst gamledagers løsninger med skap under trappa osv Anonymkode: 59884...561
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #10 Skrevet 21. januar 2021 1 år tok det fra søknad var godkjent til huset stod oppe ! Absolutt verdt det . Hadde gammelt kaldt og kronglete hus som aldri ble bra uansett hvor mye vi pussa opp. Digg med nytt hus. Håper jeg får bygd et til om 10 år Anonymkode: bfd22...c6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå