Anonym bruker Skrevet 20. januar 2021 #1 Skrevet 20. januar 2021 Hjælp! Jeg pleier å takle folk, men eksen snakker meg trill rundt. Det er så ubehagelig! Han treffer mine såre punkter og kjører på. Hva er ditt beste tips for å ikke bli manipulert? Anonymkode: ab40a...e46
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2021 #2 Skrevet 20. januar 2021 Aldri snakke om annet enn sak med dem. Aldri la dem lure deg inn i en diskusjon hvor du må forsvare deg. Aldri vise at de sårer deg. Kun fortsette å forholde seg saklig og nøytral. "jaja, men nå var det ikke meg vi snakket om her - har du et konkret forslag vi kan diskutere?" Og gir ikke vedkommende seg, "Jeg diskuterer gjerne saken med deg, men vi får ta den diskusjonen en dag du er villig til å holde deg helt saklig." Hvis det er bestemte ting du vet dere skal snakke om, forbered deg på forhånd, planlegg hva du skal si, tenk gjennom hvilke måter han kan komme til å forsøke å såre deg eller manipulere deg, og tenk ut tilsvar som er helt nøytrale. Tren på å overhøre personlige kommentarer om deg som han bruker for å såre deg. Tren på å være "papegøye", hvor du hele tiden gjentar deg selv om det samme saklig, f.eks. "nå snakker vi om xxx, jeg mener vi best kan løse det slik, hva er ditt forslag". Hvis dere ikke blir enige, da er det bare å gjenta "siden vi ikke blir enige om dette, så er det bedre vi tar det på familievernkontoret, jeg ringer og bestiller time i morgen" (om f.eks. samvær). Ikke ha ham på sosiale medier, for det gir ham ammunisjon han kan bruke mot deg. Aldri diskuter ditt privatliv med ham, spør ham trenger du ikke svare. Er det store problemer med samarbeid om barna, skriv en logg hvor du beskriver kommunikasjonen mellom dere, dato, tid og klokkeslett for samtalene, ta vare på mail/sms osv. Det vil kunne vise et skadelig mønster hos ham, om du skulle få bruk for det. Få gjerne en fagperson å snakke med om dette, en som kan støtte deg og styke deg i hvordan best kommunisere med ham. Anonymkode: e665b...89e
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2021 #3 Skrevet 20. januar 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Aldri snakke om annet enn sak med dem. Aldri la dem lure deg inn i en diskusjon hvor du må forsvare deg. Aldri vise at de sårer deg. Kun fortsette å forholde seg saklig og nøytral. "jaja, men nå var det ikke meg vi snakket om her - har du et konkret forslag vi kan diskutere?" Og gir ikke vedkommende seg, "Jeg diskuterer gjerne saken med deg, men vi får ta den diskusjonen en dag du er villig til å holde deg helt saklig." Hvis det er bestemte ting du vet dere skal snakke om, forbered deg på forhånd, planlegg hva du skal si, tenk gjennom hvilke måter han kan komme til å forsøke å såre deg eller manipulere deg, og tenk ut tilsvar som er helt nøytrale. Tren på å overhøre personlige kommentarer om deg som han bruker for å såre deg. Tren på å være "papegøye", hvor du hele tiden gjentar deg selv om det samme saklig, f.eks. "nå snakker vi om xxx, jeg mener vi best kan løse det slik, hva er ditt forslag". Hvis dere ikke blir enige, da er det bare å gjenta "siden vi ikke blir enige om dette, så er det bedre vi tar det på familievernkontoret, jeg ringer og bestiller time i morgen" (om f.eks. samvær). Ikke ha ham på sosiale medier, for det gir ham ammunisjon han kan bruke mot deg. Aldri diskuter ditt privatliv med ham, spør ham trenger du ikke svare. Er det store problemer med samarbeid om barna, skriv en logg hvor du beskriver kommunikasjonen mellom dere, dato, tid og klokkeslett for samtalene, ta vare på mail/sms osv. Det vil kunne vise et skadelig mønster hos ham, om du skulle få bruk for det. Få gjerne en fagperson å snakke med om dette, en som kan støtte deg og styke deg i hvordan best kommunisere med ham. Anonymkode: e665b...89e Takk! Anonymkode: ab40a...e46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå