Anonym bruker Skrevet 20. januar 2021 #1 Skrevet 20. januar 2021 Da tenker jeg på 40-50 000 kr igjen eller mer hver måned etter alle utgifter, inkludert mat ol., er betalt. Hva bruker dere penger på? Og hvor mye? Anonymkode: 0c930...09d
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2021 #2 Skrevet 20. januar 2021 Vi har betalt ned lån, bygd hytte, har to biler, båt, ferier, sparer i fond. Er ikke slik at vi drikker champagne til daglig eller spiser ute flere ganger i måneden selv om vi har masse penger. Jeg er opptatt av pris, handler på tilbud og salg, og unner meg ikke all verden. I det daglige ville du ikke ha merket at jeg er rik. Anonymkode: c7a26...3ba
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2021 #3 Skrevet 20. januar 2021 Betaler ekstra ned på huslån, sparer både i fond og på egne kontoer til reiser/ferie, til barna osv. Vi har også gjort en del oppgraderinger i hus og hage det siste året, for ganske store summer. I tillegg har vi jo en livsstil som følger av at vi har romslig økonomi. Ikke noe overdådig, men vi slipper jo å tenke så mye over pengebruken. Vi spiser ute når vi har lyst, har nok et relativt høyt matbudsjett, unner oss god vin fra tid til annen, reiser en del (i normale tider) og kjøper det vi har bruk for når vi har bruk for det. Anonymkode: ff66e...294
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2021 #4 Skrevet 20. januar 2021 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Vi har betalt ned lån, bygd hytte, har to biler, båt, ferier, sparer i fond. Er ikke slik at vi drikker champagne til daglig eller spiser ute flere ganger i måneden selv om vi har masse penger. Jeg er opptatt av pris, handler på tilbud og salg, og unner meg ikke all verden. I det daglige ville du ikke ha merket at jeg er rik. Anonymkode: c7a26...3ba Unner deg ikke all verden? «Bare» båt, hytte og ferier. Vi har vel rundt 50.000,- etter alle utgifter. Vi betaler ekstra på huslånet. Vi har ikke hytte, vi har ikke båt og ferier foregår innen for landets grenser, stort sett hos besteforeldre eller på telttur. Derimot bruker vi litt på sushi (fredag er sushi-dag), café og kultur (sånn utenom koronatider). Når huslånet er nedbetalt blir det vel fondssparing tror jeg. Anonymkode: 04c72...309
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2021 #5 Skrevet 20. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Unner deg ikke all verden? «Bare» båt, hytte og ferier. Vi har vel rundt 50.000,- etter alle utgifter. Vi betaler ekstra på huslånet. Vi har ikke hytte, vi har ikke båt og ferier foregår innen for landets grenser, stort sett hos besteforeldre eller på telttur. Derimot bruker vi litt på sushi (fredag er sushi-dag), café og kultur (sånn utenom koronatider). Når huslånet er nedbetalt blir det vel fondssparing tror jeg. Anonymkode: 04c72...309 Båt, hytte og ferier er vel bortimot allemannseie i dag, så ikke noe ekstravagant med det. Vi har god økonomi, men tror det er lite ved vårt levesett som vitner om hvor mye penger vi har. Anonymkode: c7a26...3ba
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2021 #6 Skrevet 20. januar 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Båt, hytte og ferier er vel bortimot allemannseie i dag, så ikke noe ekstravagant med det. Vi har god økonomi, men tror det er lite ved vårt levesett som vitner om hvor mye penger vi har. Anonymkode: c7a26...3ba Jeg tror at mange som har båt og hytte muligens har lånt penger til det. At det er allemannseie har nok en bismak. Noen arver nok penger til å kjøpe seg feks stor båt og kanskje hytte. De tenker kanskje ikke på at dette må vedlikeholdes. Alt koster å drifte. Anonymkode: 0f2b7...2f4
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2021 #7 Skrevet 20. januar 2021 Sløser 🙈burde spart Anonymkode: 222ad...032
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2021 #8 Skrevet 20. januar 2021 Vi sparer, har brukt mye på oppussing, betaler på lån osv. Vi lever ikke noe luksusliv, men behøver ikke bekymre oss for morgendagen heller. Anonymkode: 44268...2ff
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2021 #9 Skrevet 20. januar 2021 Takk for innspill! Vi havnet litt "plutselig" i denne situasjonen. Har tidligere hatt overskudd, men da mer 8-12 000 kr i mnd. Så, i løpet av bare noen måneder, har vi byttet til mindre hus og blitt gjeldsfrie, samt at vi begge gikk opp ganske mye i lønn. Og vips har vi brått 50 000 kr + igjen hver måned og det slo meg at jeg ikke helt vet hva vi skal gjøre med dem, så foreløpig står alt ekstra på konto. Derfor lurte jeg litt på hva andre gjør. Spare i fond høres i hvert fall lurt ut! Og til ungene. HI Anonymkode: 0c930...09d
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2021 #10 Skrevet 20. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Da tenker jeg på 40-50 000 kr igjen eller mer hver måned etter alle utgifter, inkludert mat ol., er betalt. Hva bruker dere penger på? Og hvor mye? Anonymkode: 0c930...09d Vi sparer dem, eller reiser på ferie til meget eksotiske steder. Er en stund siden pga pandemien. Anonymkode: d3896...4ad
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2021 #11 Skrevet 20. januar 2021 Vi sparer i fond og aksjer. Bygger ut og pusser opp huset og andre bygninger på eiendommen, som både øker bruksverdien for oss i det daglige og salgsverdien. Har gjeldfrie, nye biler, og har nylig kjøpt hyttetomt hvor vi skal bygge en fantastisk hytte med god plass til familie og venner. Vi lar barna drive med sine fritidsinteresser uten økonomisk begrensning, der går mye til reiser, hotellopphold, treningsleirer, stevner, utstyr... (før korona) Ellers er vi relativt fornuftige i hverdagen, har et midt på treet forbruk når det kommer til mat og husholdning. Vi unner oss vaskehjelp og betaler for snøfresing og litt andre «vaktmestertjenester» fordi vi ønsker å frigjøre tid til familien utenom travle lederjobber. Kjøper ikke mye klær og sko, men kjøper kvalitet som varer lenge. Vi unner oss god mat ute innimellom, eller tar med take away hjem, og fokuserer på å fylle fritiden med opplevelser med og uten barna, i inn- og utland. Anonymkode: 560dc...793
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2021 #12 Skrevet 20. januar 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Båt, hytte og ferier er vel bortimot allemannseie i dag, så ikke noe ekstravagant med det. Vi har god økonomi, men tror det er lite ved vårt levesett som vitner om hvor mye penger vi har. Anonymkode: c7a26...3ba De fleste har hverken båt eller hytte (det er 437 833 hytter i Norge, i følge SSB), så allemannseie er å overdrive. Anonymkode: 90f0a...a50
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2021 #13 Skrevet 20. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): De fleste har hverken båt eller hytte (det er 437 833 hytter i Norge, i følge SSB), så allemannseie er å overdrive. Anonymkode: 90f0a...a50 Nå er det vel ikke akkurat uvanlig at det er flere familieenheter som bruker ei hytte. Gjerne besteforeldre og to sett barn med egen familie. De aller fleste har dermed tilgang på hytte. Anonymkode: ceef8...581
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #14 Skrevet 21. januar 2021 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Unner deg ikke all verden? «Bare» båt, hytte og ferier. Vi har vel rundt 50.000,- etter alle utgifter. Vi betaler ekstra på huslånet. Vi har ikke hytte, vi har ikke båt og ferier foregår innen for landets grenser, stort sett hos besteforeldre eller på telttur. Derimot bruker vi litt på sushi (fredag er sushi-dag), café og kultur (sånn utenom koronatider). Når huslånet er nedbetalt blir det vel fondssparing tror jeg. Anonymkode: 04c72...309 Båt er mer luksus enn hytte grunnet at hytte kan som regel brukes året rundt, båt er begrenset til sommerhalvåret. Når man har 50.000 eller mer til rent forbruk syns jeg det er tull å spare alt. Man kan spare seg til fant. Jeg vil heller gi masse opplevelser til mine barn enn se lånet synke i rekordfart. Anonymkode: 97285...ee8
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #15 Skrevet 21. januar 2021 Det hoper seg opp på konto og så investerer vi i miljøfond når vi har ca en million på konto. Noen ganger gir vi bort en del til idrrttsøag eller lignende. Det er mesten ingen som vet at vi har godt med penger. Anonymkode: 7698e...7ab
uhhuhher Skrevet 21. januar 2021 #16 Skrevet 21. januar 2021 Husk å investere på en måte som gir avkastning - la pengene jobbe for dere inn i fremtiden. Sett dere inn i risiko og snakk med banken om hva som kan funke. Spar til barn, spar til pensjon og gi bort til gode formål. 😊
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #17 Skrevet 21. januar 2021 Misunnelig 😫 Anonymkode: d0806...695
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #18 Skrevet 21. januar 2021 Vi har mye lån og sparer til hytte, så alt går der. Vi kunne vært mer sparsommelige i det daglige uten å merke noe særlig forskjell, men godt å ha det litt romslig. Betaler ca 50 000 på lånet hver måned nå. Anonymkode: 0c6f5...410
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 21. januar 2021 #19 Skrevet 21. januar 2021 Vi kunne lett spart min lønn hvert år. Vi bruker mye på opplevelser og ferie. I år har vi satt av 150 til sommeren. Vi koser oss med god mat og vi betaler ekstra på lånet. Sparer i fond og sparer til ungene.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #20 Skrevet 21. januar 2021 Vi betaler ekstra på huslånet. Har dyrt hus til ca 14 mill. Sparer til hytte, reiser på en del turer til utlandet (ikke nå da), spiser take away ganske ofte, har matkasse og vaskehjelp. Til vanlig forbruk som klær, mat og transport bruker vi ikke mer enn andre. Kjøper sjelden dyre ting. Anonymkode: 8327c...33c
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #21 Skrevet 21. januar 2021 Anonym bruker skrev (20 timer siden): Båt, hytte og ferier er vel bortimot allemannseie i dag, så ikke noe ekstravagant med det. Vi har god økonomi, men tror det er lite ved vårt levesett som vitner om hvor mye penger vi har. Anonymkode: c7a26...3ba Det er ikke allemannseie. Jeg tror mange med god råd ser seg litt blind på hva som er luksus og hva som er «vanlig». To nye biler (selv om det ikke er Porscher), stort hus, båt, egen hytte og fancy ferier er luksus. Man blir bare så vant til at det er sånn at man mister det av syne. Anonymkode: 04c72...309
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #22 Skrevet 21. januar 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke allemannseie. Jeg tror mange med god råd ser seg litt blind på hva som er luksus og hva som er «vanlig». To nye biler (selv om det ikke er Porscher), stort hus, båt, egen hytte og fancy ferier er luksus. Man blir bare så vant til at det er sånn at man mister det av syne. Anonymkode: 04c72...309 Det var det jeg ville fram til også. Ikke fordi jeg er misunnelig (ok, sikkert litt ☺️), men fordi det er fint med en realitetsorientering av og til. Alle har ikke stort hus, hytte og så videre, og dere har sannsynlig en mye høyere levestandard enn de fleste, selv om dere føler at dere lever "nøkternt". Ikke noe galt i det, det er deres penger, bruk dem som dere vil! Anonymkode: 90f0a...a50
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #23 Skrevet 21. januar 2021 Anonym bruker skrev (20 timer siden): Båt, hytte og ferier er vel bortimot allemannseie i dag, så ikke noe ekstravagant med det. Vi har god økonomi, men tror det er lite ved vårt levesett som vitner om hvor mye penger vi har. Anonymkode: c7a26...3ba Allemannseie? Langt ifra. Vi har "kun" hus. Nedbetaler fortsatt på huslånet. Anonymkode: e5ef1...a31
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå