Gå til innhold

Datter på 5 klager på stor mage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva svarer man da? Hun har jo fremdeles litt sånn småbarnmage som står litt ut, det er jo normalt. En i bhg hadde ledd av magen hennes, og nå synes hun den er for stor. Hun er veldig slank, nettopp begynt å strekke seg ut. 

Må jo anerkjenne følelsene hennes, men samtidig forklare at hun er helt normal og ikke har for stor mage.

Hva sier man? Er jo livredd for å si noe feil så hun havner i feil spor her. Også så tidlig 😱

Anonymkode: 7710b...421

Videoannonse
Annonse
Skrevet

God magen. Bruker jeg å si. Men har også sagt til mine egne barn og de i bhg at vi kommenterer ikke andres kropp.

Anonymkode: 12d7b...812

Skrevet

Du sier at hun ikke skal bry seg med hva barnet i bhg sier. At hun er skapt akkurat slik naturen satte henne sammen, og det er helt perfekt til henne. 

Selvfølgelig skal hun ikke anerkjennes på at hun har stor mage

Anonymkode: ad5b7...2f7

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du sier at hun ikke skal bry seg med hva barnet i bhg sier. At hun er skapt akkurat slik naturen satte henne sammen, og det er helt perfekt til henne. 

Selvfølgelig skal hun ikke anerkjennes på at hun har stor mage

Anonymkode: ad5b7...2f7

Hun skal jo selvsagt anerkjennes på at hun ble lei seg for en sleivete kommentar. Man gir jo ikke utsagnet rett for det, man anerkjenner følelsen hun fikk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hun skal jo selvsagt anerkjennes på at hun ble lei seg for en sleivete kommentar. Man gir jo ikke utsagnet rett for det, man anerkjenner følelsen hun fikk. 

Det er jeg enig i. Derav lærdom om å ikke kommenterer andres kropp

Anonymkode: 12d7b...812

Skrevet

Det er okei å bli lei seg av kommentarer fra andre (anerkjenn følelsene). Men det var ikke greit å kommenter andres kropper fordi andre kan bli veldig lei seg, men det har kanskje ikke det andre barnet lært hjemme enda. Trygg barnet på at hun er helt normal, men man har alle forskjellige kropper, man skal vokse og man vil hele tiden endre seg gjennom oppveksten. Det er helt normalt, og hun skal være stolt av den hun er og at hun er kjempefin som hun er. 

Anonymkode: f669e...da4

Skrevet

Si at hun har en kjempefin mage, at mager er forskjellige og det er helt ok at noen har flate mager og noen har litt rundere mager. Finn noen bøker og les og lær om alt det spennende vi har inni magen og alt som skjer der inne. 

Anonymkode: 19eee...571

Skrevet

Husk også å aldri klage på din egen kropp og aldri kommentere andres.

Anonymkode: 0f1e6...60c

Skrevet

Hun føler seg ikke stinn da, har et ubehag i magen? 

Om det er bare utseende på den som er greia må du bare si som du sier her, at du skjønner at hun ble lei seg av en ubetenksom kommentar, men at de garantert ikke mente noe med det. Så sier du at magen hennes er helt normal, ingen kropper er helt like og vi må akseptere forskjellene på den. Noen har brunt hår og noen har lyst, noen har fregner, noen mørk hud, noen har lange ben og andre korte, noen har store pupper og andre små, det er ikke meningen alle mager skal være like!

Anonymkode: d338b...1ed

Skrevet

Høres merkelig ut at hun er «veldig slank» og samtidig har stor mage? Min femåring er veldig slank. Hun er 109 cm lang og 16,5 kilo. Magen er jo HELT flat da. 1-2åringer har stor mage

Anonymkode: 58274...e8d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Høres merkelig ut at hun er «veldig slank» og samtidig har stor mage? Min femåring er veldig slank. Hun er 109 cm lang og 16,5 kilo. Magen er jo HELT flat da. 1-2åringer har stor mage

Hun har jo ikke stor mage, men den er jo ikke helt padde flat eller innover. Det har ingen av de andre barna mine heller, de er jo ikke sykelig tynne. Hun er jo 5... måtte jo komme noen som skulle påpeke at magen er for stor, du er kanskje mamman til gutten som ertet henne? De lærer jo sånt et sted... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hun føler seg ikke stinn da, har et ubehag i magen? 

Om det er bare utseende på den som er greia må du bare si som du sier her, at du skjønner at hun ble lei seg av en ubetenksom kommentar, men at de garantert ikke mente noe med det. Så sier du at magen hennes er helt normal, ingen kropper er helt like og vi må akseptere forskjellene på den. Noen har brunt hår og noen har lyst, noen har fregner, noen mørk hud, noen har lange ben og andre korte, noen har store pupper og andre små, det er ikke meningen alle mager skal være like!

Anonymkode: d338b...1ed

Nei, ingen plager eller ubehag med magen, den er jo helt normal. Det er jo bare denne gutten som lo av magen hennes som fikk henne til å få for seg at den var for stor. 

Skal gjøre som du sier😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hun har jo ikke stor mage, men den er jo ikke helt padde flat eller innover. Det har ingen av de andre barna mine heller, de er jo ikke sykelig tynne. Hun er jo 5... måtte jo komme noen som skulle påpeke at magen er for stor, du er kanskje mamman til gutten som ertet henne? De lærer jo sånt et sted... 

Nei men gi deg da. Synes hun kom med et godt poeng. Slank samtidig som hun har mage såpass synlig at en annen kommenterte dette....

At barn kommenterer andres utseende er helt normalt og noe man må finne seg i. At hun ble lei seg er forståelig. At du snakker med henne om dette, er nødvendig. Slike ting kommer hun til å oppleve i fremtiden også. Det er ikke uunngåelig. 

Til og med voksne sier ting som kan såre, uten at de mener noe vondt. Mine kollegaer kan si ting jeg kan oppleve som sårende. Jeg har sikkert sagt dumme ting selv.

Anonymkode: edb77...cc0

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei men gi deg da. Synes hun kom med et godt poeng. Slank samtidig som hun har mage såpass synlig at en annen kommenterte dette....

At barn kommenterer andres utseende er helt normalt og noe man må finne seg i. At hun ble lei seg er forståelig. At du snakker med henne om dette, er nødvendig. Slike ting kommer hun til å oppleve i fremtiden også. Det er ikke uunngåelig. 

Til og med voksne sier ting som kan såre, uten at de mener noe vondt. Mine kollegaer kan si ting jeg kan oppleve som sårende. Jeg har sikkert sagt dumme ting selv.

Anonymkode: edb77...cc0

Han hadde ikke kommentert, han hadde bare ledd. Hun som tenkte det betød at den var stor. Men jeg orker ikke være her mer når voksne folk også begynner å kommentere at magen til en normal 5 åring nok er for stor. Man skjønnet jo godt hvor de ufyselige barna lærer slikt. Og hvordan foreldre er med på å støtte oppunder unormalt kroppspress. 

Takk til alle som svarte på en grei måte.

Skrevet

Vi har litt under 2 år mellom barna våre. Eldste er smal og yngste mer gjennomsnittlig. Når yngste var 4 år kommenterte eldste magen og kroppen hennes og sa at lillesøster var ett blåbær og selv var hun en pinne. 

vi lasta ned «menneskekroppen» fra tinybop på iPad. Barna fikk utforske litt. Vi fant frem maleskrinet og malte organer på kroppen. Når vi kom til magen så snakka vi om at det er veldig mye som skal ha plass der inne, og at små barn har større magen enn mindre barn da de har mindre plass til organene da de er korte. Vi snakka om hvor viktig det er at organene virker som de skal, og hvordan det kan være hvis noen ikke fungerer. Etter det var det ikke noe blåbær og pinnesnakk i huset. Og appen var populær i flere år. 

Anonymkode: 10558...777

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Jeg har ingen sønner, har aldri ertet noen, og jentene mine erter heller ingen. De er omsorgsfulle og snille.

Men hvorfor tenker hun at magen hennes er stor da, når den ikke er det?

Jeg har stor mage selv, og har aldri kommentert det foran jentene mine. Har aldri kommentert noe negativt om egen kropp, for vil ikke at de skal si slikt om seg selv 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har ingen sønner, har aldri ertet noen, og jentene mine erter heller ingen. De er omsorgsfulle og snille.

Men hvorfor tenker hun at magen hennes er stor da, når den ikke er det?

Jeg har stor mage selv, og har aldri kommentert det foran jentene mine. Har aldri kommentert noe negativt om egen kropp, for vil ikke at de skal si slikt om seg selv 

Nå må du gi deg. Jeg synes da ikke det? Skjerp deg menneske!!! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...