Anonym bruker Skrevet 19. januar 2021 #1 Skrevet 19. januar 2021 Har pikenavn som mellomnavn, og mannens navn som etternavn. Når jeg skal registrere navnet mitt og det kun står fornavn og Etternavn hva blir rett da? (Fiktivt navn) Fornavn: Anne Sofie Hansen Etternavn: Olsen Eller Fornavn: Anne Sofie Etternavn Hansen Olsen Jeg ble så i stuss Anonymkode: 872a3...6a5
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2021 #2 Skrevet 19. januar 2021 Det første er egentlig riktig for man kan egentlig ikke ha mer enn ett etternavn, hvis det er uten bindestrek. Jeg pleier likevel ofte å registrere det som du skriver sist for å få fornavnet alene hvis det ikke egentlig har noen betydning, annet enn at stedet jeg registrerer det på trenger å vite navnet mitt. Anonymkode: 62faf...bc1
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 19. januar 2021 #3 Skrevet 19. januar 2021 Når vi giftet oss så ville vi ha begge navn som etternavn. Da ble det typ Berg-Andersen. Dette fordi du kan bare ha et etternavn. Ungene har også fått et slik navn. Hvordan de skal gjøre det når de gifter seg blir spennende å se 😅. Når Berg-Andersen møter Olsen-Mørk 😅
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2021 #4 Skrevet 19. januar 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (19 minutter siden): Når vi giftet oss så ville vi ha begge navn som etternavn. Da ble det typ Berg-Andersen. Dette fordi du kan bare ha et etternavn. Ungene har også fått et slik navn. Hvordan de skal gjøre det når de gifter seg blir spennende å se 😅. Når Berg-Andersen møter Olsen-Mørk 😅 Mørke-Berg-Olsandersen Anonymkode: ca562...5ce
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2021 #5 Skrevet 19. januar 2021 Det første er riktig. Ditt etternavn blir mellomnavn om dere ikke har bindestrek. Jeg kuttet ut mitt etternavn da jeg giftet meg, både jeg og mannen hadde litt sjeldne etternavn med masse konsonanter i, ble kjempetungt sammen. Jeg tenkte at det kom bare til å bli en bokstav med punktum bak i navnet til ungene og garantert til å forsvinne i neste generasjon, så jeg gadd ikke... Broren og fetteren min får føre det navnet videre Anonymkode: 4b9b1...1f6
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2021 #6 Skrevet 19. januar 2021 Det skal alltid kun stå ett navn i feltet for etternavn med mindre det er bindestrek der. Det skal altså ikke forekomme mellomrom i feltet for etternavn. Jobber opp mot folkeregisteret nesten daglig og det er helt utrolig hvor mye feil som er der. Veldig mange innvandrere står med flere navn i feltet for etternavn. Skjønner ikke at det er mulig. Håpløst å gjøre søk i folkeregisteret når de selv glad klarer å legge inn riktig. Ikke rart folk kan operere med flere identiteter og svindle staten. Hilsen oppgitt. Anonymkode: 3fbe2...bc5
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2021 #7 Skrevet 19. januar 2021 Kun ett etternavn ja, men så rart at du ikke kan registrere mellomnavn? Jeg fødte for et par måneder siden, og hun heter (fiktivt) «Kari Lise Olsen Skogstad». Da jeg skulle registrere navnet hennes, var også mellomnavn et alternativt. Nå er det også sånn at uansett om man har fjorten fornavn så regnes alt som fornavn, men på navneattesten til min datter står det: Fornavn: Kari Lise Mellomnavn: Olsen Etternavn: Skogstad Hadde det vært bindestrek mellom Olsen og Skogstad så skulle mellomnavnfeltet stått tomt. Anonymkode: 0390b...2a9
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2021 #8 Skrevet 19. januar 2021 Men ja, for å svare på spørsmålet. Om du ikke har et felt for mellomnavn vil det riktige være ditt første alternativ; Fornavn: Kari Lise Olsen, etternavn: Skogstad. Anonymkode: 0390b...2a9
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 19. januar 2021 #9 Skrevet 19. januar 2021 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Mørke-Berg-Olsandersen Anonymkode: ca562...5ce Noe sånn 😄
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå