Gå til innhold

Kjempedilemma på jobb......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber sammen med kolleger som er mye syke og det er mange omstendigheter rundt dem. Av forskjellige og sammensatte årsaker jeg ikke trenger å gå inn på her. Vi fungerer vanligvis som et team, men det er en dårlig dynamikk. Nå er han ene sykemeldt og vi har fått beskjed om at det blir langtidssykemelding. Den andre i teamet vet jeg er veldig avhenging av han, og jeg forventer sykemelding på henne om kort tid. 

Mitt dilemma er at jeg blir sittende her alene, men min egen jobb og deres jobber som vil overlatt til meg. Altså jeg vil måtte jobbe 300% inntil videre, til en vikar er på plass. Jeg må også lære opp vikaren i en lederstilling jeg ikke har ansvar for. I denne perioden får jeg ikke tid til å gjøre min egen jobb engang. Kort fortalt så går jo ikke dette opp. Jeg vil måtte jobbe vanvittig mye og likevel ikke komme i mål. Sjefen vår er det helt fullstendig nytteløst å ta det med. Vi har vært i en slik situasjon før, og han har bare latt det skure og gå til vi alle ble sykemeldte. Da måtte han ta grep. 

Hva gjør man? Å søke ny jobb på mitt arbeidsfelt er vanskelig nå. Jeg kan ikke si opp. Hva kan jeg gjøre? Ta min jobb og la alt annet fallere? Problemet er at min jobb og de andre sine er like så det blir forventet at jeg bare kommer i mål. 

Anonymkode: 51b82...fe0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjempedilemma? Du jobber 100% og ikke mer. Du kommer ikke i mål med 300 % i en 100% stilling, ingen kan forvente det. Jo mer du jobber for å KUN få unna det som kan kreves i 100% jo enklere ser de at det er behov for vikar. Jobber du deg ihjel tror de at de ikke trenger 2 vikarer, fordi dette greier jo du alene. Jobb 100% du 👌

Anonymkode: 477d8...cfc

Skrevet

Huff, dette er jo ikke greit. Er det liten, privat bedrift? 

Jeg ville gjort min jobb inntil du får tydelig beskjed fra sjefen og da må du si at sjefen må prioritere hva som skal gjøres innenfor normal arbeidstid. 

Men hvis dette er tilbakevendende problemstilling ville jeg tatt det opp umiddelbart slik at vikar kan settes inn før flere blir sykmeldt. 

Anonymkode: 39c62...a14

Skrevet

Har dere problemer med arbeidsmiljøet siden du tror den andre også blir sykmeldt snart? 

Skrevet

Problemet er at dette har pågått i årevis. Sjefen vår prioriterer først og fremst han som blir langtidssykemeldt nå. Det har han alltid gjort. Er alltid han og hans krav og ønsker som blir hørt. Jeg har tatt det opp, men kommer ingen vei. Har lenge tenkt at fyren må ha noe på sjefen sånn som han får regjere. Jeg vet ikke, men det hele er veldig rart. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Har dere problemer med arbeidsmiljøet siden du tror den andre også blir sykmeldt snart? 

Ja vi har et dårlig arbeidsmiljø. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Huff, dette er jo ikke greit. Er det liten, privat bedrift? 

Jeg ville gjort min jobb inntil du får tydelig beskjed fra sjefen og da må du si at sjefen må prioritere hva som skal gjøres innenfor normal arbeidstid. 

Men hvis dette er tilbakevendende problemstilling ville jeg tatt det opp umiddelbart slik at vikar kan settes inn før flere blir sykmeldt. 

Ja det er en liten privat bedrift.....

Skrevet

Jeg ville uansett tatt opp raskt at dere får et bemanningsproblem snart og at du har nok med dine oppgaver, da har du sagt fra. 

Og på sikt se deg om etter ny jobb. 

Skrevet

Jeg jobber også i liten, privat bedrift og vet at det ikke alltid er så lett. Men pass på deg selv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Jeg jobber sammen med kolleger som er mye syke og det er mange omstendigheter rundt dem. Av forskjellige og sammensatte årsaker jeg ikke trenger å gå inn på her. Vi fungerer vanligvis som et team, men det er en dårlig dynamikk. Nå er han ene sykemeldt og vi har fått beskjed om at det blir langtidssykemelding. Den andre i teamet vet jeg er veldig avhenging av han, og jeg forventer sykemelding på henne om kort tid. 

Mitt dilemma er at jeg blir sittende her alene, men min egen jobb og deres jobber som vil overlatt til meg. Altså jeg vil måtte jobbe 300% inntil videre, til en vikar er på plass. Jeg må også lære opp vikaren i en lederstilling jeg ikke har ansvar for. I denne perioden får jeg ikke tid til å gjøre min egen jobb engang. Kort fortalt så går jo ikke dette opp. Jeg vil måtte jobbe vanvittig mye og likevel ikke komme i mål. Sjefen vår er det helt fullstendig nytteløst å ta det med. Vi har vært i en slik situasjon før, og han har bare latt det skure og gå til vi alle ble sykemeldte. Da måtte han ta grep. 

Hva gjør man? Å søke ny jobb på mitt arbeidsfelt er vanskelig nå. Jeg kan ikke si opp. Hva kan jeg gjøre? Ta min jobb og la alt annet fallere? Problemet er at min jobb og de andre sine er like så det blir forventet at jeg bare kommer i mål. 

Du jobber 100 %, ikke mer. Hvis du dekker opp all jobben for de andre, vil det jo virke som om det ikke er behov for flere og at de 300 % er en jobb du kan klare alene. Får du spørsmål om hvorfor du ikke er i mål, så får du jo bare si at det kommer til å ta lengre tid når ikke de andre er der til å gjøre sin del, og at du gjør det du kan. 

Anonymkode: 1c2b7...e07

Skrevet

Vil bare anerkjenne det du skriver om at det er tungt å jobbe med folk som er mye syke. Og at det er forventet at vi med normal helse og arbeidskapasitet bare skal ta støyten med merarbeidet, stresset og ulempene det gir. Den som er mye borte skal alltid forstås ihjel.. uansett over hvor lang tid dette pågår.

Irriterende, tungt og frekt at vi som « alltid « er på jobb må ta støyten helt automatisk.
Det er jo ikke sånn at vi har helt problemfrie liv selv og synes det er helt topp å alltid ende med svarteper på jobb - som enkelte later til å tro.

Anonymkode: 6876f...424

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Vil bare anerkjenne det du skriver om at det er tungt å jobbe med folk som er mye syke. Og at det er forventet at vi med normal helse og arbeidskapasitet bare skal ta støyten med merarbeidet, stresset og ulempene det gir. Den som er mye borte skal alltid forstås ihjel.. uansett over hvor lang tid dette pågår.

Irriterende, tungt og frekt at vi som « alltid « er på jobb må ta støyten helt automatisk.
Det er jo ikke sånn at vi har helt problemfrie liv selv og synes det er helt topp å alltid ende med svarteper på jobb - som enkelte later til å tro.

Takk 🙂 Nei det å alltid må ta støyten er veldig slitsomt i lengden. Og fryktelig irriterende....

Skrevet

Snakk med sjefen om å legge en plan nå slik at dere ikke kommer i samme situasjon som sist og til og med kan klare dere gjennom om en av dere andre blir sykmeldt. 

Anonymkode: e0b1a...cf7

Skrevet

Du må være ekstra tydelig mot sjefen her og lempe så mye som mulig på han. Pass på at det alltid er sjefen som må ta støyten for de oppgaver som ikke er utført og vern om ditt eget og din egen arbeidstid. Eneste måten å få til endring på. 

Anonymkode: 45aa6...dfd

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette er et ledelsesproblem og er dumt gjort overfor den som er sykemeldt og de som må prøve å dekke oppgavene. Det er slike måte å håndtere sykemeldinger på som hjelper til med å dytte de som ikke kan yte 100% 100% av tiden ut av arbeidslivet. Jeg vet om flere som synes det er fryktelig vanskelig å være borte fra jobb for de vet at kolleger blir sure og synes det er dumt at :"Den som er mye borte skal alltid forstås ihjel". Leder burde satt inn vikar eller organisert arbeidet i denne perioden annerledes slik at det ikke gikk ut over de som er igjen på kontoret og på den måten hjelpe til slik at den som er sykemeldt kan møtes med velvilje i stedet for motvilje. Lar leder det skure og gå slik havner den sykemeldt gjerne utenfor det gode selskap på jobb. 

Anonymkode: 1c7c4...5dd

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Dette er et ledelsesproblem og er dumt gjort overfor den som er sykemeldt og de som må prøve å dekke oppgavene. Det er slike måte å håndtere sykemeldinger på som hjelper til med å dytte de som ikke kan yte 100% 100% av tiden ut av arbeidslivet. Jeg vet om flere som synes det er fryktelig vanskelig å være borte fra jobb for de vet at kolleger blir sure og synes det er dumt at :"Den som er mye borte skal alltid forstås ihjel". Leder burde satt inn vikar eller organisert arbeidet i denne perioden annerledes slik at det ikke gikk ut over de som er igjen på kontoret og på den måten hjelpe til slik at den som er sykemeldt kan møtes med velvilje i stedet for motvilje. Lar leder det skure og gå slik havner den sykemeldt gjerne utenfor det gode selskap på jobb. 

Enig i det, dette er et problem med ledelsen. Til deres forsvar er det ikke alltid fysisk mulig å sette inn ressurser og dempe støyten, det kan være mangel på tilgang til arbeidstakere som er egnet. Noen jobber krever dessverre så mye opplæring at kortere fravær ikke blir mulig å dekke inn. 

Jeg har jobbet slik selv, frem og tilbake i flere år. «Den som er borte skal alltid forstås i hjel» kan jeg virkelig relatere meg til, gikk på tærne når vedkommende var tilbake. Sa jeg hei på feil måte, var det fullstendig krisestemning og alt skulle tolkes og overanalyseres. Gråting og hulking. Holdt på å bli gal. Her er det stor forskjell på kollegaer også når de har fravær hva de forventer av de rundt, bare så det er sagt. 

Har ikke annet råd enn å enten lære deg å si nei og konsentrere deg om dine egne oppgaver. Du skal ikke være redd for å få sparken, sa noen en gang til meg. Ligger mye klokt i dette.

Anonymkode: 084d7...f94

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Det har du helt rett i. Men når det er slik at det til stadighet er sånn, så blir man oppgitt. Og den som ofte er sykemeldt bør enten gå ned i stilling eller finne seg noe annet å gjøre. For det blir et problem uansett. Ja sjefen bør sette inn vikar, men når dette uteblir, så er det et stadig tilbakevendende problem som gjør hverdagen ulevelig for andre kolleger. 

Skrevet

Du får sykemelde deg selv også, inntil sjefen din skjønner at han kjører bedriften sin på ræva. Jeg hadde ikke stilt opp 300%, aldri i livet! 

Anonymkode: d8575...298

Skrevet

Jeg ville først organisert meg, hvis du ikke er organisert, Hi!

Så ville jeg bedt om et møte med leder. Hvis leder ikke er eier av bedriften ville jeg bedt eier også til møtet. Og så ville jeg, sammen med de to andre kollegene (for dere bør stå sammen i dette!) om de er fornuftige, tatt opp problemstillingen. At dere har vært gjennom dette tidligere, at en blir sykemeldt, det blir så mye mer på de to gjenværende å gjøre at neste også blir sykemeldt, og så står én med trippelt arbeid. Dette har dere forsøkt tidligere, det fungerer ikke, dere kan ikke jobbe mer enn 100 % - så hvordan har ledelsen tenkt å løse fravær denne gangen? Om ledelsen sier de ikke får inn folk, javel, da må ledelsen være tydelig på hva som skal prioriteres innenfor deres 100 % stillinger. Hele tiden ansvarliggjør ledelsen!

Anonymkode: 3164c...054

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...