Anonym bruker Skrevet 18. januar 2021 #1 Skrevet 18. januar 2021 Jeg har fått utskrivd prednisolon. Så skal begynne på den. Kan noen fortelle meg om den? Både bra og ille. Anonymkode: 80091...382
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2021 #2 Skrevet 18. januar 2021 Jeg bruker den mot astmaanfall. Funker veldig raskt, men jeg får veldig mye vann i kroppen av den. Mannen bruker den mot ulcerøs kolitt. Han opplever kribling og uro i kroppen når han bruker den. Nå vet ikke jeg hvorfor, eller hvor mye, du skal bruke, men hvis det er store doser og over lengre tid, er det viktig med gradvis nedtrapping når du skal slutte. Er vel noe med at den erstatter kroppens immunforsvar, så ved brå slutt etter å ha brukt det en tid, vil du stå uten immunforsvar. Anonymkode: 8b825...e99
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2021 #3 Skrevet 18. januar 2021 Legen har skrevet den ut for jeg sliter med pusten. Han har også skrevet ut ventoline. Hjelper den mot pusten altså? Googla den, og leste noe helt annet.. Anonymkode: 80091...382
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2021 #4 Skrevet 18. januar 2021 Prednisolon brukes til mye. Mange kreftpasienter står f.eks. fast på dette. Dette både for å hemme kroppens betennelsestilstander, men også for å hjelpe med apetitten da flere får økt apetitt av denne. Binyrebarken kan bli påvirket av dette og slutte å produsere kortikosteroider. Det er derfor viktig med en nedtrapping når man skal slutte (og ikke slutte tvert) slik at binyrebarken får tatt seg opp igjen. Prednisolon (spesielt ved høy dose) kan maskere infeksjoner som urinveisinfeksjon så om man er plaget med dette bør man følge med på andre symptomer enn den vanlige infeksjonsfølelsen. Anonymkode: 942af...b5b
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2021 #5 Skrevet 18. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Prednisolon brukes til mye. Mange kreftpasienter står f.eks. fast på dette. Dette både for å hemme kroppens betennelsestilstander, men også for å hjelpe med apetitten da flere får økt apetitt av denne. Binyrebarken kan bli påvirket av dette og slutte å produsere kortikosteroider. Det er derfor viktig med en nedtrapping når man skal slutte (og ikke slutte tvert) slik at binyrebarken får tatt seg opp igjen. Prednisolon (spesielt ved høy dose) kan maskere infeksjoner som urinveisinfeksjon så om man er plaget med dette bør man følge med på andre symptomer enn den vanlige infeksjonsfølelsen. Anonymkode: 942af...b5b Jeg har ingen av disse problemene. Jeg sliter veldig med pusten. Så han skrev det ut i dag. Vil det hjelpe? Anonymkode: 80091...382
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2021 #6 Skrevet 18. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ingen av disse problemene. Jeg sliter veldig med pusten. Så han skrev det ut i dag. Vil det hjelpe? Anonymkode: 80091...382 Har ingen erfaring med slik bruk selv, men astma er jo en overreaksjon fra kroppen som jeg antar dette vil kunne hjelpe med å dempe. Et kjapt søk på nettet fant jeg dette: "kan være avgjørende i kroppens kjemiske samspill for å opprette balanse i akutte nødssituasjoner. I behandlingen av allergiske reaksjoner, astma og eksem er det den gode virkningen mot betennelsesreaksjoner (allergisk inflammasjon og irritasjonsinflammasjon) som er viktig." Anonymkode: 942af...b5b
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2021 #7 Skrevet 18. januar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Har ingen erfaring med slik bruk selv, men astma er jo en overreaksjon fra kroppen som jeg antar dette vil kunne hjelpe med å dempe. Et kjapt søk på nettet fant jeg dette: "kan være avgjørende i kroppens kjemiske samspill for å opprette balanse i akutte nødssituasjoner. I behandlingen av allergiske reaksjoner, astma og eksem er det den gode virkningen mot betennelsesreaksjoner (allergisk inflammasjon og irritasjonsinflammasjon) som er viktig." Anonymkode: 942af...b5b Jeg er ganske sikker på jeg ikke har astma. Men siden jeg sliter med pusten og han også skriver ut ventoline så tror han vel dette vil hjelpe. Jeg håper det. Nå har jeg slitt med pusten i 5år så hvis dette kan hjelpe så blir jeg så glad. Anonymkode: 80091...382
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2021 #8 Skrevet 18. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg er ganske sikker på jeg ikke har astma. Men siden jeg sliter med pusten og han også skriver ut ventoline så tror han vel dette vil hjelpe. Jeg håper det. Nå har jeg slitt med pusten i 5år så hvis dette kan hjelpe så blir jeg så glad. Anonymkode: 80091...382 Ventoline er jo vanlig astma-medisin. Astma er ikke bare de som hiver etter pusten, men de som har irriterte luftveier. Han vil sikkert se om du blir bedre om betennelses-reaksjonen til kroppen din reduseres. Jeg burde gått til lege som ungdom da jeg mest sannsynlig hadde anstrengelse-utløst astma, men jeg trodde det skulle være slik og at jeg bare hadde dårlig kondisjon enn de andre (tiltross for at jeg trente mye). Ikke før i voksenalder forstod jeg at jeg burde hatt behandling og dermed kunne hatt en bedre opplevelse i gymtimene på skolen. Anonymkode: 942af...b5b
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2021 #9 Skrevet 18. januar 2021 Datteren min fikk det etter en overreaksjon pga allergi. Fungerte veldig godt der og da, men ville unngått å gå på det over tid. Anonymkode: 92480...e75
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2021 #10 Skrevet 19. januar 2021 Helt vanlig å bruke ved pusteproblemer. Reduserer betennelsesreaksjonen i luftveiene også. Anonymkode: 4b10e...df7
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2021 #11 Skrevet 19. januar 2021 Prednisolon er gull for meg. 🤩 Bruker høye doser som kur i forbindelse med status migrene. Jeg får ufattelig mye energi, livet er på topp og kroppen har det bra. Men jeg blir veldig rund i ansiktet av den. Jeg bruker 60 mg da og trapper ned. Jeg står på 5 daglig pga astma, jeg burde bruke den fast, men jeg blir veldig stor av den. 😔Så lar være. Bortsett fra det, er det den beste medisinen jeg har prøvd. Anonymkode: 767bd...4f9
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2021 #12 Skrevet 19. januar 2021 Har du vært hos lungespesialist? Har du forsøkt noe annet tidligere? Om dette er første medisin du forsøker så synes jeg det er voldsomt med prednisolon. Det er en sterk medisin? Om du heller ikke har vært hos lungespesialist så synes jeg også medisineringen er voldsomt. Jeg har astma, fikk ventoline av legen som ikke hjalp en dritt. Hadde helseforsikring på jobb så kom til lungespesialist på Volvat. Jeg hadde astma men en type som ikke ble bedre av ventoline. Han sa at ventoline er en svært mild astmamedisin og at den ikke er særlig effektiv mot astmaplager. Håper du blir bedre da, men har du ikke vært hos spesialist så be om henvisning. Anonymkode: 2d154...afa
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2021 #13 Skrevet 19. januar 2021 Jeg har astma, og aldri brukt prednisolon grunnet astma. Jeg bruker singaulair og synes den er veldig bra. Jeg har og fått god hjelp av akupuntør. Jeg har tatt prednisolon grunnet andre årsaker, skulle bare ta en uke ved behov, og første gang hjalp det veldig mye, neste gang litt, så ble jeg skikkelig dårlig siste gangen. Og jeg fikk vondt i magen alle gangene. Det er ganske kraftige medsiner. Anonymkode: 8638b...86f
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2021 #14 Skrevet 19. januar 2021 Jeg har ikke vært hos lege i det hele tatt. Jeg ringte han I går og fortalte at jeg fortsatt sliter og at jeg mistenker selv at jeg har kols. Han sa at pga covid så kan vi ikke utføre testen. Da skrev han bare ut disse medisinene og ba meg komme innom om noen uker. Jeg synes selv det høres veldig rart ut, og egentlig vil jeg sjekkes av lege først, men fastlegen sier det. Burde jeg da bare ta medisinene, eller vente til jeg får en ordentlig sjekk? Hi Anonymkode: 80091...382
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2021 #15 Skrevet 19. januar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg har ikke vært hos lege i det hele tatt. Jeg ringte han I går og fortalte at jeg fortsatt sliter og at jeg mistenker selv at jeg har kols. Han sa at pga covid så kan vi ikke utføre testen. Da skrev han bare ut disse medisinene og ba meg komme innom om noen uker. Jeg synes selv det høres veldig rart ut, og egentlig vil jeg sjekkes av lege først, men fastlegen sier det. Burde jeg da bare ta medisinene, eller vente til jeg får en ordentlig sjekk? Hi Anonymkode: 80091...382 Jeg har ikke prøvd noe annet tidligere, da alt jeg har fått til svar er at jeg er for ung for kols og legen har ikke sjekka noenting. Anonymkode: 80091...382
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2021 #16 Skrevet 19. januar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg har ikke prøvd noe annet tidligere, da alt jeg har fått til svar er at jeg er for ung for kols og legen har ikke sjekka noenting. Anonymkode: 80091...382 Basert på alle symptomer så er jeg 90% sikker på at jeg har kols. Men igjen, legen sier jeg er for ung og gidder ikke sjekke for noe annet heller. Før nå, hvor han bare skrev ut 2 medisiner. Uten og i det hele tatt sjekke meg. Det føles utrygt. Anonymkode: 80091...382
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå