Gå til innhold

Vil jeg ha krav på syk barnepasser dag for dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren er hjemme foreldrepermisjon, og har fått legetime. Han er ikke syk i den forstand at han ikke kan ta seg av barnet, men han må ( blr) møte opp på denne timen hos spesialist. Babyen kan ( ihvertfall i teorien) bli med, men det blir en veldig lang dag. Vil jeg kunne benytte meg av syk barnepasser dag for dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det kan du. 

Anonymkode: 948d8...95e

Skrevet

Egentlig ikke, nei. Men du kan be om velferdspermisjon med lønn. (men opp til arbeidsgiver om det godkjennes) 

I teorien kan far sykemelde seg og du ta over perm den dagen, men det er mye jobb og papirarbeid for en dag. Så velferdspermisjon med lønn (evt uten lønn, det har du rett på) er verdt å forsøke først. 

Anonymkode: bc90f...477

Skrevet

Jeg (som leder) hadde sagt ja.

Anonymkode: e806b...de6

Skrevet

Jeg tenker du har rett på det? Far er syk (hos lege) og dere har delt omsorg. Selvfølgelig kan du bruke sykt barn/barnepasser-dag.

Anonymkode: dd77e...646

Skrevet

Jeg er også personalleder og mener at det kan du.

Anonymkode: 1d376...d6c

Skrevet

Da kan jeg som personalansvarlig si at jeg lærte noe nytt av nav i dag... Syk barnepasser, om du leser loven med vedlegg, gjelder ikke ektefelle/barnefar/mor om man bor sammen. Ok å tolke, vanskelig å forvalte. Man kan si ja, uten at noen antagelig vil sjekke det. Men skulle du få nei, ikke bli overrasket. 

Men nå er det snakk om en legetime hos spesialist, ikke akutt sykdom hvor man er indisponert, og da er det uansett velferdspermisjon som gjelder. 

Snakk heller med nav en oss, da slipper du forskjellige svar. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Da kan jeg som personalansvarlig si at jeg lærte noe nytt av nav i dag... Syk barnepasser, om du leser loven med vedlegg, gjelder ikke ektefelle/barnefar/mor om man bor sammen. Ok å tolke, vanskelig å forvalte. Man kan si ja, uten at noen antagelig vil sjekke det. Men skulle du få nei, ikke bli overrasket. 

Men nå er det snakk om en legetime hos spesialist, ikke akutt sykdom hvor man er indisponert, og da er det uansett velferdspermisjon som gjelder. 

Mener du med dette at dersom den forelderen som er i permisjon er syk (f.eks med omgangssyke), så kan ikke den andre forelderen bli hjemme? 😳

Anonymkode: 0474f...0b0

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Har du link til lovteksten? 🙁

Anonymkode: dd77e...646

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Mener du med dette at dersom den forelderen som er i permisjon er syk (f.eks med omgangssyke), så kan ikke den andre forelderen bli hjemme? 😳

Anonymkode: 0474f...0b0

Sykt barn dager / omsorgspenger har man rett på når barnet eller barnepasser er syk. Det står på nav.no

Vet ikke hva vedkommene du spurte fabler om. Reglene er veldig enkle og står godt forklart på nav.no

Anonymkode: 154d2...b15

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Sykt barn dager / omsorgspenger har man rett på når barnet eller barnepasser er syk. Det står på nav.no

Vet ikke hva vedkommene du spurte fabler om. Reglene er veldig enkle og står godt forklart på nav.no

Link: https://www.nav.no/familie/sykdom-i-familien/nb/omsorgspenger

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Står ingenting om far/ mor sykdom og ikke kunne ta ut dager. Jeg og mannen jobber på samme arbeidsplass og vi har ofte vert i den situasjonen (dessverre) at mor også har omgangssyke samtidig med ett av barna. Da har alltid far tatt over

Anonymkode: 7fc3a...79d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva fabler du med? Om mor eller far er barnepass og blir syk, da kan du være hjemme. Helt lovlig. 

Anonymkode: 88c6c...616

Skrevet

Jeg måtte ta velferdpermsjon en dag når det skjedde her, uten lønn

Anonymkode: a9617...448

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...