Gå til innhold

Barn og arv

mamma til adhd gutt<3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna arver 100 tusen hver nå. Ville dere spart pengene på bsu konto eller sparekonto øremerket til lappen og utdanning? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan vel ikke øremerke utdanning og sertifikatet, de vil få fri tilgang til pengene når de er 18 år, hvis det er de som arver dem. Derfor ville jeg spart i BSU.

Anonymkode: c030e...5b4

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (5 minutter siden):

Barna arver 100 tusen hver nå. Ville dere spart pengene på bsu konto eller sparekonto øremerket til lappen og utdanning? 

Ikke BSU. Du kan kun spare opp til en viss sum på BSU og du fratar dem da årlig skattelette. Spar heller på vanlig sparekonto. 

Anonymkode: 3968a...8f7

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du kan vel ikke øremerke utdanning og sertifikatet, de vil få fri tilgang til pengene når de er 18 år, hvis det er de som arver dem. Derfor ville jeg spart i BSU.

Du kan ikke øremerke sånn etter loven, men mine barn har egne konti til feks lappen. De vet at de pengene som står der er til det formålet og det respekterer de. Fri tilgang er jo ikke noe problem om den som har fri tilgang er ansvarlig.

Anonymkode: 1f16f...210

Skrevet

Du kan vel spare 25.000,- i BSU i året. Jeg ville fylt den opp for i år, og lagt resten i sparekonto.

Anonymkode: 1cc3a...c35

Skrevet

Det finnes vel en type sparekonto som heter boligsparing for barn eller noe sånt?

Vanlig bsu ville jeg droppet, for det er en begrenset mulighet for sparing og skattelette som de selv må få disponere når de blir gamle nok.

Men den boligspar for barn gir ingen skattelette, bare høyere rente fordi du låser pengene til boligformål.

Anonymkode: 84983...c14

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du kan ikke øremerke sånn etter loven, men mine barn har egne konti til feks lappen. De vet at de pengene som står der er til det formålet og det respekterer de. Fri tilgang er jo ikke noe problem om den som har fri tilgang er ansvarlig.

Anonymkode: 1f16f...210

Det er sant 😊 Nå er mine barn så små, at jeg ikke kan vite hvor ansvarlige de blir som unge voksne, at jeg kunne ha avgjort det. Tross god oppdragelse. Og HI har som navn at barnet har ADHD, og det vil jo i de aller fleste tilfeller bety manglende impulskontroll.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er sant 😊 Nå er mine barn så små, at jeg ikke kan vite hvor ansvarlige de blir som unge voksne, at jeg kunne ha avgjort det. Tross god oppdragelse. Og HI har som navn at barnet har ADHD, og det vil jo i de aller fleste tilfeller bety manglende impulskontroll.

Akkurat det er jeg ikke så bekymret for. Han er svært økonomisk allerede og hadde hatt null problem med å forstå og ikke minst akseptere at pengene går til et bestemt formål. Tror i grunn jeg tar kontakt med banken og søker råd der når jeg tenker meg om. Mulig det blir til at jeg oppretter 2 kontoer i mitt navn og sparer penger for dem der. 

Skrevet

Hadde spart på konto eller i fond i mitt navn, for å unngå trøbbel med, skatt og stipend. Å spare i bsu til noen som ikke har inntekt er direkte dumt. 

Anonymkode: 4416a...fa2

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (12 minutter siden):

Akkurat det er jeg ikke så bekymret for. Han er svært økonomisk allerede og hadde hatt null problem med å forstå og ikke minst akseptere at pengene går til et bestemt formål. Tror i grunn jeg tar kontakt med banken og søker råd der når jeg tenker meg om. Mulig det blir til at jeg oppretter 2 kontoer i mitt navn og sparer penger for dem der. 

Ja, det er nok sikkert best. 

Jammen godt du ikke kom på det før du fikk delt informasjonen om arven her 😅

Anonymkode: c5a34...ec6

Skrevet

Bsu er dumt når de ikke har skatt. Setter du dem inn der mister de muligheten til å spare med skattefradrag senere.

Sett pengene på en konto eller et fond i ditt navn. Da har du full kontroll på hva de brukes til. Det er vell uansett du som egentlig er arving eller er det arv ved testamente? Hvis det er det siste må muligens overformynderiet styre pengene til de blir 18.

Anonymkode: 5ae14...634

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (20 minutter siden):

Han er bare halvveis på ungdomsskolen. Hvor økonomisk han er nå har lite å si for hvor økonomisk han kommer til å være når han blir russ.

Skrevet

Fylkesmannen forvalter arven til min datter, men det er snakk om millioner. Tror hun får fri tilgang til pengene når hun er 18 år. 

Å spare i BSU er ikke smart. Vent med det til ungene kan dra skattefordeler av det. Usikker på om du kan spare ungenes arv i eget navn? 

Anonymkode: 4fc47...853

Skrevet

Hvis barn arver, kan det settes i foreldres navn? Er det lov?

Anonymkode: f52b9...879

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (30 minutter siden):

Bare et lite varsku der. Min sønn med adhd har også vært veldig økonomisk, spart lenge til ting osv. Da han ble 18 år i oktober fikk han tilgang til rundt 80 k, innen jul hadde han svidd av 30 000 av dem 🙈 Det ble visst mer vanskelig når summen var så stor. Nå har vi hjulpet ham med å sette resten i fond.

Anonymkode: f56fc...04a

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvis barn arver, kan det settes i foreldres navn? Er det lov?

Anonymkode: f52b9...879

Det blir gitt som gave. Det er ikke pliktarv. Siden det blir gitt som gave kan giver sette inn penger på vår konto. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Bsu er dumt når de ikke har skatt. Setter du dem inn der mister de muligheten til å spare med skattefradrag senere.

Sett pengene på en konto eller et fond i ditt navn. Da har du full kontroll på hva de brukes til. Det er vell uansett du som egentlig er arving eller er det arv ved testamente? Hvis det er det siste må muligens overformynderiet styre pengene til de blir 18.

Det er vi voksne som får penger. Pengene er ikke til oss da det er ønsket at de går til barna 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (8 minutter siden):

Det er vi voksne som får penger. Pengene er ikke til oss da det er ønsket at de går til barna 

Hvis giver er død er det arv. Hvis giver lever er et gave. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvis giver er død er det arv. Hvis giver lever er et gave. 

Giver er død men etterlatte etter giver skal gi gave etter den dødes ønske. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Hei , dersom de ikke jobber og tjener penger selv er det ingen vits i spare i BSU. Spar de på ditt eget navn i fond eller konto .

Anonymkode: aa9cf...90a

Skrevet

Takk for hjelp og råd. Vi går nok for å ha pengene på egen konto 😊

Skrevet

Da jeg opprettet konto for mine som nå er passert 18, så signerte både far og jeg på at de ikke skulle kunne bruke disse pengene før de var 25. Det var i allefall mulig for 20 år siden.

Anonymkode: 4e65a...fa4

Skrevet

Hvorfor gir du så mange opplysninger om barna knyttet til nicket ditt? Jeg skjønner du ønsker å skryter litt av hvor mye penger de får, men alle skjønner jo at man kontakter banken og ber om råd, ikke ukjente folk på et forum.

jeg har sagt det før og sier det igjen: du bor ikke dele alt mulig med nicket ditt. Vi vet ganske mye om barna dine gjennom flere år.

Anonymkode: e227d...fc6

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor gir du så mange opplysninger om barna knyttet til nicket ditt? Jeg skjønner du ønsker å skryter litt av hvor mye penger de får, men alle skjønner jo at man kontakter banken og ber om råd, ikke ukjente folk på et forum.

jeg har sagt det før og sier det igjen: du bor ikke dele alt mulig med nicket ditt. Vi vet ganske mye om barna dine gjennom flere år.

Jeg har fått det beste rådet jeg kunne fått av flere her. Pengene på egen konto. Jeg spurte kjapt en bekjent som jobber i bank. Samme råd derfra. Det er ikke snakk om store verdier som må plasseres riktig. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden):

Jeg har fått det beste rådet jeg kunne fått av flere her. Pengene på egen konto. Jeg spurte kjapt en bekjent som jobber i bank. Samme råd derfra. Det er ikke snakk om store verdier som må plasseres riktig. 

Du svarte ikke på det jeg lurte på...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...