Gå til innhold

Brystkreft

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg mange tanker i hodet. Veksler mellom pågangsmot og fortvilelse. Går av og til rett i kjelleren... Var hos legen for litt siden fordi jeg syns jeg kunne kjenne noe i det ene brystet. Legen kunne ikke kjenne noe, så da sli jeg meg litt til ro med at det sikkert var innbilning fra min side. Men ble henvist videre. Etter full mammografi her om dagen så de at det var noe, og påfølgende ultralyd og biopsi. Liten kul heldigvis, men legen sa at det er kreft. Uansett ondartet eller ikke. Og det blir også kirurgi uansett. Krysser fingrene for godartet, men er forberedt på at her blir det full pakke. Dette slo meg hardt i fjeset må jeg si. 

Anonymkode: 2b42a...8c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk brystkreft med spredning til lymfene for 10 år siden. Liten men aggressiv kul. Heldigvis er de super flinke til å behandle brystkreft så prøv å legge katastrofe tankene bort (vet det kan være vanskelig). Behandlingen kan være tøff og du vil under behandlingen føle deg dårlig, men hver eneste behandling er et skritt på veien til å bli kvitt dritten. Forhåpentligvis har det funnet det tidlig så du slipper omfattende behandling. Jeg synes nesten at de psykiske var det værste. Forhør deg på sykehuset om du kan få tilgang på hjelp med psyken. Eller kan jeg anbefale Kreftforeningen- det fikk jeg mye god hjelp.

Lykke til❤️

Anonymkode: 4870e...ee5

Skrevet

Vi har hatt mye kreft og brystkreft i familien, så forstår godt at dette er tungt, Hi, for man får mange skremmende tanker.

Men de er blitt veldig gode på å behandle brystkreft nå. Nå er det 92 % av de som får brystkreft som blir friske, så fokuser på det. I tillegg er det hos deg oppdaget tidlig. Må du gjennom full behandling, så fokuser på det. Du er frisk i dag og du skal behandles for å fortsette å være frisk.

Fokuser på det, og gjør alt du selv kan gjøre for å holde deg frisk. Spis sunt, vær i aktivitet og tren, forsøk å sove nok, lær deg stressmestringsstrategier. Og se på behandlingen du skal gjennom som noe som skal fortsette å holde deg frisk.

Klem :klem:

Anonymkode: dc638...7cf

Skrevet

Takk for svar. Ja prøver å tenke positivt, men det går litt opp og ned. Er alene, så frykten for det økonomiske om jeg ikke kan komme tilbake i full jobb kommer også. Vet jeg ikke bør ta sorgene på forskudd. Men ikke så lett. Heldigvis er barna store, og forstår det meste. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg fikk brystkreft med spredning til lymfene for 10 år siden. Liten men aggressiv kul. Heldigvis er de super flinke til å behandle brystkreft så prøv å legge katastrofe tankene bort (vet det kan være vanskelig). Behandlingen kan være tøff og du vil under behandlingen føle deg dårlig, men hver eneste behandling er et skritt på veien til å bli kvitt dritten. Forhåpentligvis har det funnet det tidlig så du slipper omfattende behandling. Jeg synes nesten at de psykiske var det værste. Forhør deg på sykehuset om du kan få tilgang på hjelp med psyken. Eller kan jeg anbefale Kreftforeningen- det fikk jeg mye god hjelp.

Lykke til❤️

Takk for det. Er du tilbake i full jobb? Krysser fingrene for at jeg slipper lett unna, men forberedt på full pakke 🥺

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Takk for svar. Ja prøver å tenke positivt, men det går litt opp og ned. Er alene, så frykten for det økonomiske om jeg ikke kan komme tilbake i full jobb kommer også. Vet jeg ikke bør ta sorgene på forskudd. Men ikke så lett. Heldigvis er barna store, og forstår det meste. 

Du kan også be om å få snakke med en sosionom på sykehuset, Hi, de bruker å ha god oversikt over de hjelpemulighetene som finnes.

Hvis du skal gjennom full behandling så er det jo veldig forskjellig hvordan man reagerer på det også. Noen blir nesten ikke dårlig, andre blir veldig dårlig de første dagene etter cellegift. Uansett er det greit å ha planlagt litt for de dagene på forhånd, siden du er alene med barna. Tenker da på en del praktiske ting som mat til dem, mat som du greier spise, ev. praktiske ting som må gjøres de dagene med barn, hus og hjem. Det kan også være lurt å få en kontakt som barna dine kan snakke med underveis, for selv om det går bra med deg så gjør de seg nok en del tanker, spesielt om de bor hjemme og ev. ser at du er dårlig noen dager etter cellegift. Da er det godt å ha noen å prate med.

Forstår frykten din ang. det økonomisk veldig godt. Men det eneste du egentlig kan gjøre nå er å gjøre det beste ut av situasjonen, spise sunt, være i aktivitet/trene når formen tillater det, respektere at kroppen din trenger hvile når den trenger det (vet flere som har forsøkt å presse seg for mye dagene etter cellegift, og da får de det langt tyngre - mens andre greier å jobbe gjennom alt, det er så store forskjeller), sove godt. Da vet du at du gjør alt du kan gjøre. Når du er i form til det er det også kjempeviktig å gjøre noe positivt, både for deg selv og for barna dine, legge fra seg sykdomstankene og kjenne på normaliteten og gleden som du skal fortsette å beholde.

Og en ting til - ikke vær redd for å be familie og venner om hjelp til deg og ungene. Eller naboer, for den saks skyld. Folk stiller ofte gjerne opp :)

Anonymkode: dc638...7cf

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Takk for det. Er du tilbake i full jobb? Krysser fingrene for at jeg slipper lett unna, men forberedt på full pakke 🥺

Er ikke tilbake i full jobb dessverre. Det avhenger mye av hvilken type behandling man får, alvorlighetsgraden av kreften og av det individuelle menneske. Noen jobber fult gjennom hele behandlingen og noen kommer aldri tilbake i jobb.

Ser du skrver at du er alene. Det er super super viktig at du har noen på din side som kan hjelpe deg både med det praktiske men også som psykisk og moralsk støtte. Noen som kan følge deg til behandling, noen som kan lage middag til deg osv. Du må også få noen til å hjelpe deg med å få oversikt over den økonomiske biten. Du har rett på 1 års sykmelding hvor du får full lønn, men om du fortsatt ikke er i full jobb etter 1 år må du ha AAP og da vil du gå ned i inntekt. Vet det er en mindre ting for mange og et lite problem i forhold til helsen, men det har stor betydning på lengere sikt.

Mitt råd er å ta en dag av gangen -her kan midfullness dvs leve å nået være en god hjelp, men samtidig planlegge for fremtiden.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Nå har jeg mange tanker i hodet. Veksler mellom pågangsmot og fortvilelse. Går av og til rett i kjelleren... Var hos legen for litt siden fordi jeg syns jeg kunne kjenne noe i det ene brystet. Legen kunne ikke kjenne noe, så da sli jeg meg litt til ro med at det sikkert var innbilning fra min side. Men ble henvist videre. Etter full mammografi her om dagen så de at det var noe, og påfølgende ultralyd og biopsi. Liten kul heldigvis, men legen sa at det er kreft. Uansett ondartet eller ikke. Og det blir også kirurgi uansett. Krysser fingrene for godartet, men er forberedt på at her blir det full pakke. Dette slo meg hardt i fjeset må jeg si. 

Til info finnes det ikke godartet kreft. Og etter biopsi vet man hva det er. Men dette klarer du og det kommer til å gå bra. Hilsen ei med føflekkreft. 

Anonymkode: 14d5c...7e2

Skrevet

Og du skal få all stryke, klemmer og medfølelse. Jeg er ingen erfaren kreftpasient, men livet er totalt endret. En frykt for tilbakefall, spredning og å ikke få ta del i fremtiden man vanskelig forestille seg. En emosjonell berg- og dalbane. En sykdom som gjør noe med oss. Og jeg har vært veldig alene om det. Bruk kreftforeningen og jeg håper du blir godt fulgt opp. Klem fra meg som skrev forrige post ❤️

Anonymkode: 14d5c...7e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...