Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #1 Skrevet 15. januar 2021 Noen som har gode tips til hvordan man skal få små barn til å smake på/like ny mat? Jeg har en sønn på 1 år og 7mnd. Han spiser veldig bra, men ikke alltid veldig variert 😅 Han elsker brødmat, frukt, grønnsaker, pasta og gryteretter (så veldig variert her), men utover det er han ikke veldig glad i middag. Han vil ikke spise noe kjøtt med mindre det er i gryterett, han vil ikke en gang smake. Han nekter også å smake på kjøttpålegg og ost. Generelt vil han ikke ha pålegg med mindre det er leverpostei, makrell i tomat eller prim, så litt snevert her også. Jeg tvinger han aldri til å spise/smake, men oppmuntrer selvsagt til å smake. Jeg prøver å servere både ting jeg har prøvd før og nye ting både på påleggsfronten og middagsfronten, men resultatet er ofte at han ikke spiser. Er det noe jeg kan gjøre, eller bare fortsette som før i håp om at han en vakker dag vil spise noe nytt 😅? Anonymkode: 95c7b...345
MammantilNurket Skrevet 15. januar 2021 #2 Skrevet 15. januar 2021 Hei, Gutten din er fremdeles ganske liten ❤️, og jeg synes egentlig det virket som han spiser veldig bra 😊 Barn har mange fler smaksløker enn oss voksne. Det er noe som henger igjen fra den gangen vi bodde i huler og spiste det vi fant i skogen. Barn er følsomme for bitterstoffer i mat. Denne følsomheten har to funksjoner. For det første er mat med mye bitterstoffer, som f.eks. bladgrønnsaker lite næringstette. Sanker/jeger-mennesket trengte så mye kalorier som mulig. Ergo var det «bortkastet tid og krefter å spise spinat» 😊 For det andre er en liten kropp med lav kroppsvekt mer følsomme for gift enn et fullvoksent menneske. Giftige planter og bær er som regel sure eller bitre. Derfor var umiddelbar følsomhet for det sure og bitre en viktig forutsetning for å overleve. Når vi blir eldre «mister» vi en del av smaksløkene våre og utvider dermed repertoaret vårt. «Kresne» folk har som regel mange smaksløker, mens folk som liker «alt» har færre. Nevrotypiske barn sulter heldigvis ikke i hjel frivillig. Hvis et barn med autisme finner ut at det bare vil spise gul (?!) mat er det derimot grunn til bekymring. Ut i fra ditt innlegg virket du som du har en kjempevanlig barn. Ikke stress, det kommer. Dette går helt fint. Sett frem, gjør ulike typer mat tilgjengelig. Prøv å holde de ulike tingene fra hverandre. Barn er ofte ikke så glad i at man blander ting 😊 Lykke til! Klem, MTN
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2021 #3 Skrevet 16. januar 2021 Takk for langt og fint svar 😊 Da er det vel bare å fortsette som før, også går det seg til. Var bare litt redd for at disse i barnehagen tenker "Stakkars gutt som bare får leverpostei på brødskiva hver dag" 🤣😅 Anonymkode: 95c7b...345
anonyme Anna Skrevet 16. januar 2021 #4 Skrevet 16. januar 2021 (endret) Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Takk for langt og fint svar 😊 Da er det vel bare å fortsette som før, også går det seg til. Var bare litt redd for at disse i barnehagen tenker "Stakkars gutt som bare får leverpostei på brødskiva hver dag" 🤣😅 Anonymkode: 95c7b...34 Endret 16. januar 2021 av anonyme Anna
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2021 #5 Skrevet 16. januar 2021 Min datter spiste absolutt alt de første 3 årene av sitt liv. Absolutt alt! Så utrolig lettvint, kunne ta henne med hvorsomhelst til hvemsomhelst - og hun gaflet i seg alt som ble servert. Så passerte hun 3 år, tiden da smaksløkene utvikler seg... og plutselig var det utrolig mye hun ikke likte. Fra å være altetende til å bli veldig kresen! Etterhvert likte hun litt mer, men gikk gjennom oppveksten som "kresent barn". I dag er hun voksen, og liker alt man forventer at voksne liker. Men altså: det er ikke alltid slik at vi foreldre kan gjøre noe med kresen eller ikke kresen (selv om det høres sånn ut her inne). Vi kan legge tilrette slik at de får smake på alt mulig, men det kommer til syvende og sist an på utviklingen av smaksløkene. Anonymkode: 5639d...d54
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2021 #6 Skrevet 16. januar 2021 Han er jo bare en baby 😅 Slapp av Anonymkode: e358b...d15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå