Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #1 Skrevet 15. januar 2021 Jeg har et barn som har opplevd mobbing i 2 år på skolen. Dette er fra kun en elev og har eskalert mer og mer. Startet med sjalusi for at vårt barn ble veldig god venn med noen det andre barnet følte eierskap over. Er mye trusler, slag og stygge ord mot mitt barn. Barnet mitt er slått så hardt at det har fått kul i hodet som jeg fikk dokumentert hos lege. Etter den hendelsen ble barnet som slo tatt ut av klasserommet og måtte ha undervisning alene. Gradvis har barnet mitt følt seg tryggere på skolen. Tidligere i uken var vi foreldre i møte med skolen og der fikk vi beskjed av rektor at det skulle fortsatt være slik og at hvis barnet skulle tilbake i klassen igjen skulle vi få beskjed om det i god tid. I dag kommer barnet mitt hjem å gråter fordi det andre barnet har blitt satt tilbake i klasserommet. Og det har vært flere hendelser med trusler og roping mot mitt barn. Skolen har ikke gitt beskjed til meg om det. Hva kan vi som foreldre gjøre? Hendelser som har vært og er når barnet får mulighet er daglige slag i hodet med knyttneven (foran lærer og andre elever) Trusler om vold hvis mitt barn ikke føyer seg. Stygge ord. Stygge blikk. Viser knyttneve når mitt barn går forbi. Nekter andre barn leke med mitt barn. Får andre barn til å si stygge ting. Har også fått et annet barn til å banke mitt barn. Dette er ikke noe barnet skuler og gjør dette åpenlyst foran lærer i klasserommet. Anonymkode: 0fa6c...ab6
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #2 Skrevet 15. januar 2021 Dette er en 9A sak som skolen etter loven er pliktig til å ta tak i. Skolen har 5 dager på seg til å sette inn tiltak, ellers kontakter du fylkesmannen. Skolen skal lage en aktivitetsplan som barnet og der foreldre skal være med på, og tiltakene skal presenteres for mobber og foreldre. Det er ikke nødvendig med "bevis" i form av at noen har sett at barnet blir mobbet, barnet har ikke ansvar for å bevise noe. Om episodene er alvorlig nok, som vold, kan man faktisk anmelde. Du ville vel anmeldt en kollega som slo deg hardt?? Et barn blir selvsagt ikke straffeforfulgt, men barnevernet blir koblet inn i saken. Dette må du ta på alvor! Anonymkode: 3640f...880
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #3 Skrevet 15. januar 2021 Som hun over sier, meld inn 9A sak. Jeg måtte gjøre samme da barnet mitt ble mobbet og det toppet seg med at en elev truet henne med at han skulle drepe henne. Anonymkode: 7cc38...196
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #4 Skrevet 15. januar 2021 Jeg viste faktisk ikke at man kan anmelde et barn for vold. Kanskje det er veien å gå når jeg føler skolen vingler hele tiden i hvem de skal legge til rette for. Mitt barn eller det andre barnet. Etter hva jeg har forstått ut av samtalen jeg hadde med skolen i dag etter mitt barn kom hjem var det et møte med de andre foreldrene i går og det var etter det møte det ble bestemt at barnet skulle tilbake til klasserommet. For de kunne ikke isolere et barn sa de. Skal lese meg opp om 9a sak Hi Anonymkode: 0fa6c...ab6
Jaina Skrevet 15. januar 2021 #5 Skrevet 15. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg viste faktisk ikke at man kan anmelde et barn for vold. Kanskje det er veien å gå når jeg føler skolen vingler hele tiden i hvem de skal legge til rette for. Mitt barn eller det andre barnet. Etter hva jeg har forstått ut av samtalen jeg hadde med skolen i dag etter mitt barn kom hjem var det et møte med de andre foreldrene i går og det var etter det møte det ble bestemt at barnet skulle tilbake til klasserommet. For de kunne ikke isolere et barn sa de. Skal lese meg opp om 9a sak Hi Anonymkode: 0fa6c...ab6 Du kan også ta kontakt med Mobbeombud. Det er mobbeombud i alle fylker. Der kan du få råd og hjelp.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #6 Skrevet 15. januar 2021 Om det har gått 2 år så ville jeg kontaktet fylkesmannen med det samme. Her trenger skolen å gå igjennom rutinene sine. En 9A sak er egentlig lavterskel å melde fra om. Men du må være klar over at skolen vil gjøre alt de kan for å beskytte seg selv, alle vil beskytte rektor å prøve å reflektere det over på dere som foreldre. Hev deg over dette og sett barnet først. Gå inn på nettsidene til fylkesmannen i ditt fylke, der er det et skjema som du skal fylle ut, i tillegg skal du legge ved informasjon om hva som har skjedd på skolen og hvordan barnet har det. Det er veldig vanlig at både foreldre og skolen bagatelliserer mobbingen da mye skjer i det skjulte og det er derfor vanskelig å få fram det fulle og hele bildet. Om du melder 9A vil du få mye informasjon som ellers ikke ville komme fram, og det vil være lettere å se svakhetene både på skolen og i hjemmet. Med det mener jeg at det også kan være tiltak du kan gjøre i hjemmet for å få barnet til å ha det tryggere på skolen. Ofte i disse sakene er det dårlig kommunikasjon med hjem/skole. Fylkesmannen vil komme til skolen til barnet ditt å de vil snakke med barnet om hvordan han/hun har det og hva som har skjedd. Det kan være veldig oppløftende for et barn å bli hørt og endelig tatt på alvor etter en så lang periode med mobbing. Så meld i fra, 2 år er alt for lenge så ikke la det gå en dag til. Anonymkode: 54a95...34c
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #7 Skrevet 15. januar 2021 Tusen takk for svar. Skal bruke helgen på å lese oss litt opp. Kan vi foreldre kreve at barnet blir tatt ut av klassen igjen eller at det må bytte skole? Anonymkode: 0fa6c...ab6
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #8 Skrevet 15. januar 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Tusen takk for svar. Skal bruke helgen på å lese oss litt opp. Kan vi foreldre kreve at barnet blir tatt ut av klassen igjen eller at det må bytte skole? Anonymkode: 0fa6c...ab6 det er flere saker nå nylig hvor moderne er de som må bytte skole, så dersom tiltak ikke fungerer så må skolen vurdere dette. Vet ikke om dere som foreldre kan kreve det... Anonymkode: 7e630...08e
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #9 Skrevet 15. januar 2021 *moderne=mobberne Anonymkode: 7e630...08e
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #10 Skrevet 15. januar 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Tusen takk for svar. Skal bruke helgen på å lese oss litt opp. Kan vi foreldre kreve at barnet blir tatt ut av klassen igjen eller at det må bytte skole? Anonymkode: 0fa6c...ab6 Dessverre så tror jeg ikke man kreve det. Som oftest så er det dessverre slik at den som blir mobbet bytter skole etterhvert hvis mobbingen ikke tar slutt. Mitt sønn ble mobbet av to jenter i klassen i halve 3 og 4.klasse. Ganske grov mobbing og vold. Min sønn kom hjem med knipemerker, blåmerker, merker etter å ha blitt pisket med pinne osv. Min sønn holdt deg inne i mange mnd før han en natt våknet og var helt hysterisk og da kom alt frem. Meldte det som 9A sak, skolen satt inn tiltak, som at de to jentene måtte gå sist ut av klasserommet i friminuttene, de satt en egen assistent/lærer på min sønn i friminutt som fulgte med at disse to jentene ikke nærmet seg sønnen min. Jeg tok også å snakket med foreldrene til begge jentene. Hun ene jenten ga seg ganske fort. Den andre jenten ga seg ikke og fortsatte mobbingen. Tok kontakt med skolen igjen og de lagde nye tiltak, men det hjalp ikke. Jeg ga beskjed til min sønn at han skulle få lov å forsvare seg, hvis han ble slått så ville jeg ikke bli sur hvis han slo tilbake. Sendte også Mail til skolen og informerte om at jeg hadde gitt beskjed til min sønn at han fikk lov å ta igjen. Da ble det ramaskrik på skolen..🙄 Ente tilslutt med at jeg anmeldte jenten for vold og meldte moren til barnevernet og først da stoppet mobbingen. Det var lite tak i moren til jenten og hun bagatelliserte det så dermed meldte jeg henne. masse lykke til. Ikke gi dere ❤️ Anonymkode: d6616...8eb
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #11 Skrevet 15. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Tusen takk for svar. Skal bruke helgen på å lese oss litt opp. Kan vi foreldre kreve at barnet blir tatt ut av klassen igjen eller at det må bytte skole? Anonymkode: 0fa6c...ab6 Skolen har ikke lov til å fjerne et barn fra klasserommet på fast basis. Skulle denne saken dra seg lengre i systemet kan det derimot ende med at mobberen må bytte skole. Du har fått gode råd angående 9A her. Jeg støtter disse rådene. Finnes det et mobbeombud i kommunen du kan kontakte for råd? Anonymkode: 62be6...cb9
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #12 Skrevet 15. januar 2021 Du kan kreve at ditt barn er trygg på skolen. Det er det som ligger i paragraf 9A. Om du ikke har meldt saken før melder du den i kveld. Har du meldt før så melder du ny sak etter siste hendelse. Alle kommuner har fremgangsmåter for dette på hjemmesiden sin. På mandag kontakter du skolens ledelse (om de ikke ringer først) og ber om møte samme dag. Om de ikke har en plan hvor du kan være sikker på at barnet ditt er trygt så melder du Fylkesmannen samme dag. Anonymkode: b1f66...455
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #13 Skrevet 15. januar 2021 Ble meldt 9A sak like før jul da jeg tok med barnet mitt til legen for å få dokumentert kulen etter slaget i hodet. Da ble mobberen tatt ut av klassen. Men hver mulighet mobberen får angripes barnet vårt enten verbalt eller fysisk. Nå er vårt barn såpass redd at et blikk og en knyttneve er nok til at frykten kommer. Vi har måtte starte med melantonin for å prøve å få h*n til å sove. På skolen tørr h*n ikke snakke i timene mer eller vise fram lekser da mobberen har kommentert på skrivemåte, hvordan h*n leser osv. Barnet vårt har også fått ekstremt dårlig selvbilde og bruker lang tid på å prøve klær før skolen for ikke å se dum ut (barnets ord). Det som skremmer meg mest er at mobberen ikke bryr seg om at læreren eller andre voksne er tilstede. Mobberen sa åsså på et møte med oss foreldre, sine foreldre og lærer at h*n slo for h*n ville det. Virket ikke som om h* n hadde noe empati. Så ut som hele situasjonen var noe h*n likte. Nesten så h*n er stolt av det. Takk for alle råd. Vi har lagt en plan for hva vi skal gjøre. Vi melder sak til fylkeskommunen i helgen. Og melder en ny 9A sak. Pluss at vi anmelder forholdet. Anonymkode: 0fa6c...ab6
Listedamen Skrevet 15. januar 2021 #14 Skrevet 15. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ble meldt 9A sak like før jul da jeg tok med barnet mitt til legen for å få dokumentert kulen etter slaget i hodet. Da ble mobberen tatt ut av klassen. Men hver mulighet mobberen får angripes barnet vårt enten verbalt eller fysisk. Nå er vårt barn såpass redd at et blikk og en knyttneve er nok til at frykten kommer. Vi har måtte starte med melantonin for å prøve å få h*n til å sove. På skolen tørr h*n ikke snakke i timene mer eller vise fram lekser da mobberen har kommentert på skrivemåte, hvordan h*n leser osv. Barnet vårt har også fått ekstremt dårlig selvbilde og bruker lang tid på å prøve klær før skolen for ikke å se dum ut (barnets ord). Det som skremmer meg mest er at mobberen ikke bryr seg om at læreren eller andre voksne er tilstede. Mobberen sa åsså på et møte med oss foreldre, sine foreldre og lærer at h*n slo for h*n ville det. Virket ikke som om h* n hadde noe empati. Så ut som hele situasjonen var noe h*n likte. Nesten så h*n er stolt av det. Takk for alle råd. Vi har lagt en plan for hva vi skal gjøre. Vi melder sak til fylkeskommunen i helgen. Og melder en ny 9A sak. Pluss at vi anmelder forholdet. Anonymkode: 0fa6c...ab6 Du har fått mange gode råd så jeg ønsker dere all mulig lykke til. Får vondt i sjelen av barnet ditt, håper det ordner seg på best mulig vis.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #15 Skrevet 15. januar 2021 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Ble meldt 9A sak like før jul da jeg tok med barnet mitt til legen for å få dokumentert kulen etter slaget i hodet. Da ble mobberen tatt ut av klassen. Men hver mulighet mobberen får angripes barnet vårt enten verbalt eller fysisk. Nå er vårt barn såpass redd at et blikk og en knyttneve er nok til at frykten kommer. Vi har måtte starte med melantonin for å prøve å få h*n til å sove. På skolen tørr h*n ikke snakke i timene mer eller vise fram lekser da mobberen har kommentert på skrivemåte, hvordan h*n leser osv. Barnet vårt har også fått ekstremt dårlig selvbilde og bruker lang tid på å prøve klær før skolen for ikke å se dum ut (barnets ord). Det som skremmer meg mest er at mobberen ikke bryr seg om at læreren eller andre voksne er tilstede. Mobberen sa åsså på et møte med oss foreldre, sine foreldre og lærer at h*n slo for h*n ville det. Virket ikke som om h* n hadde noe empati. Så ut som hele situasjonen var noe h*n likte. Nesten så h*n er stolt av det. Takk for alle råd. Vi har lagt en plan for hva vi skal gjøre. Vi melder sak til fylkeskommunen i helgen. Og melder en ny 9A sak. Pluss at vi anmelder forholdet. Anonymkode: 0fa6c...ab6 Uff, så vondt. Har selv en som blir mobbet, og kjenner meg igjen i det å bruke lang tid på å velge klær (og at han velger å kjøpe andre klær enn det han egentlig vil ha) for å unngå mobbing. Her funket ikke 9a, men da statsforvalteren kom inn i bildet ble det litt bedre. Er det flere parallellklasser på skolen? Kan du be om at mobberen bytter klasse? Mobberen kan jo uansett ikke holdes utenfor et klassemiljø i det uendelige. Det som virker «enklere» med deres sak enn vår er at det tydeligvis «bare» er én mobber. Har du snakket skikkelig med mobberens foreldre, og ser de alvoret? Anonymkode: eb469...816
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #16 Skrevet 15. januar 2021 Bor på en liten plass. De er veldig få elever. Faktisk går de to klasser sammen. Jeg setter veldig pris på svarene fra dere. Anonymkode: 0fa6c...ab6
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #17 Skrevet 15. januar 2021 Du kan anmelde skolen ved rektor. Ring barnevernet og si du vil sende en bekymringsmelding, men er usikker på om du skal melde på ditt barn som blir utsatt for vold eller barnet som utfører volden. Vi gjorde dette, da tok skolen endelig skikkelig grep og fikk på plass tiltak. Anonymkode: 05276...30a
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #18 Skrevet 15. januar 2021 Svarte deg litt raskt ser jeg. Vi har hatt to møter mellom oss foreldre. Bare en foreldre på mobber sin side har vært der. Mor virket til å forstå problemet, men var samtidig veldig opptatt av at det var synd på hennes barn som slet med det sosiale. Mobber har tidligere fått andre elever med på det. Fikk en gutt til å banke barnet mitt, nektet andre barn å være med mitt barn på skolen. Er mange som er redd for dette barnet. Utfra det jeg ser så sliter jo mobberen med noe. Barna er under 10 år og det er sjokkerende å høre alvorsgraden i truslene mobberen kommer med, er grov vold det trues med. Jeg har selv hørt h*n true mitt barn. Anonymkode: 0fa6c...ab6
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #19 Skrevet 15. januar 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Svarte deg litt raskt ser jeg. Vi har hatt to møter mellom oss foreldre. Bare en foreldre på mobber sin side har vært der. Mor virket til å forstå problemet, men var samtidig veldig opptatt av at det var synd på hennes barn som slet med det sosiale. Mobber har tidligere fått andre elever med på det. Fikk en gutt til å banke barnet mitt, nektet andre barn å være med mitt barn på skolen. Er mange som er redd for dette barnet. Utfra det jeg ser så sliter jo mobberen med noe. Barna er under 10 år og det er sjokkerende å høre alvorsgraden i truslene mobberen kommer med, er grov vold det trues med. Jeg har selv hørt h*n true mitt barn. Anonymkode: 0fa6c...ab6 Du anmelder forholdet også hadde jeg meldt ifra til barnevernet. Tydelig at dette barnet har store problemer som foreldrene ikke klarer å håndtere selv. mange klemmer til deg og barnet ditt❤️ Anonymkode: d6616...8eb
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #20 Skrevet 15. januar 2021 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Ble meldt 9A sak like før jul da jeg tok med barnet mitt til legen for å få dokumentert kulen etter slaget i hodet. Da ble mobberen tatt ut av klassen. Men hver mulighet mobberen får angripes barnet vårt enten verbalt eller fysisk. Nå er vårt barn såpass redd at et blikk og en knyttneve er nok til at frykten kommer. Vi har måtte starte med melantonin for å prøve å få h*n til å sove. På skolen tørr h*n ikke snakke i timene mer eller vise fram lekser da mobberen har kommentert på skrivemåte, hvordan h*n leser osv. Barnet vårt har også fått ekstremt dårlig selvbilde og bruker lang tid på å prøve klær før skolen for ikke å se dum ut (barnets ord). Det som skremmer meg mest er at mobberen ikke bryr seg om at læreren eller andre voksne er tilstede. Mobberen sa åsså på et møte med oss foreldre, sine foreldre og lærer at h*n slo for h*n ville det. Virket ikke som om h* n hadde noe empati. Så ut som hele situasjonen var noe h*n likte. Nesten så h*n er stolt av det. Takk for alle råd. Vi har lagt en plan for hva vi skal gjøre. Vi melder sak til fylkeskommunen i helgen. Og melder en ny 9A sak. Pluss at vi anmelder forholdet. Anonymkode: 0fa6c...ab6 Det du beskriver er helt hårreisende og fullstendig ugreit. Bra med alt du skal gjøre. Ville også begynt å sende dokumentasjon/kopi av eposter evt en orientering eller formell klage til skolesjefen i kommunen slik at saken behandles på nivå over rektor parallelt med at dere sender saken til fylkesmannen. Det trenger ikke være mer enn noen linjer som feks: Etter flere års alvorlig vold og trusler mot vårt barn på xx skole er det fortsatt slik at Per ikke har et trygt miljø på skolen, hverken fysisk eller psykisk. Vi har meldt inn saken gjentatte ganger men skolen har likevel ikke klart å rydde opp. Tvert i mot ble det nylig gjennomført tiltak som har økt trusselen mot vårt barn. Vi er absolutt ikke fornøyd med skolens håndtering av saken (evt v/ rektor Per persen) og vil derfor nå melde saken videre til Fylkesmannen. Dette til orientering. Mvh. Anonymkode: b1f66...455
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå