Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #1 Skrevet 15. januar 2021 Min mor er dessverre alkoholiker. Snill og god som dagen er lang, men perioder må jeg holde avstand. Det er ekstremt tøft å være pårørende til rusavhengig. For to år siden erkjente hun problemet og min mann og jeg betalte 150.000kr for at hun skulle få akuttplass. Hun sprakk etter 1 uke hjemme. Nå er det verre enn noengang og belastningen med henne tar livet av meg. Det er 3 mnd ventetid på behandling og hun mener hun ikke overlever til da. Hun nekter og legges inn på psyk. (Snart havner vel jeg der)! Vi har 200.000kr på sparekonto, men skal gifte oss til sommeren blant annet. Mannen vil ikke betale mer. Egentlig ikke jeg heller.. Men jeg orker ikke mer av dette her😭 Det dreper meg. Hva tenker dere? Anonymkode: 57c28...476
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #2 Skrevet 15. januar 2021 Hvis mannen ikke vil, så blir det sånn. Anonymkode: e8931...8f5
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #3 Skrevet 15. januar 2021 Sjansen er vel stor for at hun sprekker igjen. Mannen vil ikke bruke penger på det. You do the math. Anonymkode: f3f6b...ae6
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #4 Skrevet 15. januar 2021 Hun velger selv. Valgte å ruse seg en uke etter at hun kom ut sist selv om hun visste at du hadde brukt sparepengene til familien på plass til henne. Hun velger å si nei til psyk. Da velger hun å vente de tre ukene på offentlig hjelp. Hun kan gå inn-it av behandling i flere år. Skal du virkelig skrape kontoen for henne og muligens ødelegge ditt forhold til mannen i prosessen? Anonymkode: 6d4af...11a
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #5 Skrevet 15. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hun velger selv. Valgte å ruse seg en uke etter at hun kom ut sist selv om hun visste at du hadde brukt sparepengene til familien på plass til henne. Hun velger å si nei til psyk. Da velger hun å vente de tre ukene på offentlig hjelp. Hun kan gå inn-it av behandling i flere år. Skal du virkelig skrape kontoen for henne og muligens ødelegge ditt forhold til mannen i prosessen? Anonymkode: 6d4af...11a Jeg er bare så sliten, desperat. Det er så deilig når hun er til behandling for da vet jeg at hun ikke tar livet sitt eller drikker seg ihjel. Anonymkode: 57c28...476
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #6 Skrevet 15. januar 2021 IKKE bruk mer penger. Dette er ikke ditt ansvar. Anonymkode: 7d95b...fac
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #7 Skrevet 15. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): IKKE bruk mer penger. Dette er ikke ditt ansvar. Anonymkode: 7d95b...fac Men tenk om hun dør så hadde jeg pengene. Og hun hadde klart det denne gangen... Da vil jeg ikke leve med meg selv om d skulle skje noe. Anonymkode: 57c28...476
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #8 Skrevet 15. januar 2021 Det finnes offentlig rusbehandling! Det er virkelig ikke slik at hun enten ikke får noe betaling eller behandling for 150.000! Nei, ikke betal. Hun kan allikevel få hjelo, ikke la deg manipuleres til å tro noe annet Anonymkode: 154e0...a9c
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #9 Skrevet 15. januar 2021 Just now, Anonym bruker said: Men tenk om hun dør så hadde jeg pengene. Og hun hadde klart det denne gangen... Da vil jeg ikke leve med meg selv om d skulle skje noe. Anonymkode: 57c28...476 Hun kan faktisk få hjelp fra det offentlige tilnærmet gratis Anonymkode: 154e0...a9c
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #10 Skrevet 15. januar 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det finnes offentlig rusbehandling! Det er virkelig ikke slik at hun enten ikke får noe betaling eller behandling for 150.000! Nei, ikke betal. Hun kan allikevel få hjelo, ikke la deg manipuleres til å tro noe annet Anonymkode: 154e0...a9c Men det er 12-15 uker ventetid der.... Anonymkode: 57c28...476
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #11 Skrevet 15. januar 2021 1 minute ago, Anonym bruker said: Men det er 12-15 uker ventetid der.... Anonymkode: 57c28...476 Er det akutt, så finnes det akutte tilbud. Det offentlige lar ikke folk dø i ventetid. Du har kjøpt hennes fortelling om at hun bare kan bli nykter med superdyr behandling. Det er ikke slik (og forrige runde beviste vel det også) Anonymkode: 154e0...a9c
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #12 Skrevet 15. januar 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Min mor er dessverre alkoholiker. Snill og god som dagen er lang, men perioder må jeg holde avstand. Det er ekstremt tøft å være pårørende til rusavhengig. For to år siden erkjente hun problemet og min mann og jeg betalte 150.000kr for at hun skulle få akuttplass. Hun sprakk etter 1 uke hjemme. Nå er det verre enn noengang og belastningen med henne tar livet av meg. Det er 3 mnd ventetid på behandling og hun mener hun ikke overlever til da. Hun nekter og legges inn på psyk. (Snart havner vel jeg der)! Vi har 200.000kr på sparekonto, men skal gifte oss til sommeren blant annet. Mannen vil ikke betale mer. Egentlig ikke jeg heller.. Men jeg orker ikke mer av dette her😭 Det dreper meg. Hva tenker dere? Anonymkode: 57c28...476 Kan hun evt legges inn på psyk på tvang? Jeg hadde ikke villet bruke mine penger på hun om jeg var deg. Hun virker ikke akkurat til å ville bli frisk heller. Anonymkode: c2a7b...cc2
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #13 Skrevet 15. januar 2021 Snakk med blåkors eller andre som har peiling. Det går an å få hjelp uten å bli innlagt. Ikke la deg manipulere a moren din. Ta foresten en telefon til fastlegen hennes. Hvis dere tror hun er suisudal kan hun kanskje bli tvangsinnlagt. Anonymkode: e3cde...724
amandine Skrevet 15. januar 2021 #14 Skrevet 15. januar 2021 Du må ta vare på din mann og deg selv. Din mor har et eget ansvar i dette, og det må hun ta. Rett og slett. Det er skikkelig brutalt,men denne jobben må hun gjøre selv.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #15 Skrevet 15. januar 2021 Hun sier ikke hun er suicidal, men høres veldig deprimert ut. Prøvde å ringe fastlegen men de var stengt. Hun sier selv at blodprøvene viste ingenting farlig så hun får ikke innleggelse på rusbehandling før om 3 mnd. Hun er fortvilet, jeg og. Anonymkode: 57c28...476
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #16 Skrevet 15. januar 2021 amandine skrev (2 minutter siden): Du må ta vare på din mann og deg selv. Din mor har et eget ansvar i dette, og det må hun ta. Rett og slett. Det er skikkelig brutalt,men denne jobben må hun gjøre selv. Jeg vet, men jeg har d så vondt. Hver dag tror jeg politiet kommer til å komme på døren med dødsbudskap. Hun har tatt ansvar og bedt om hjelp nå. Men så lang ventetid. Anonymkode: 57c28...476
amandine Skrevet 15. januar 2021 #17 Skrevet 15. januar 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg vet, men jeg har d så vondt. Hver dag tror jeg politiet kommer til å komme på døren med dødsbudskap. Hun har tatt ansvar og bedt om hjelp nå. Men så lang ventetid. Anonymkode: 57c28...476 Det er fælt at det skal være sånn, men dette er faktisk utenfor din rekkevidde å kunne påvirke. Prøv om du kan finne støtte i pårørende-gruppe?
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #18 Skrevet 15. januar 2021 amandine skrev (1 minutt siden): Det er fælt at det skal være sånn, men dette er faktisk utenfor din rekkevidde å kunne påvirke. Prøv om du kan finne støtte i pårørende-gruppe? Ja, har tenkt tanken. Bare håper hun kan bli frisk snart.... så vi alle kan få fred. Vondt å tenke på jeg kan hjelpe henne, men vet ikke om hun hadde klart det, og ville vært 300.000kr fattigere. Hun er vant til å få det som hun vil ved at kjærester og andre hjelper til økonomisk. Men nå er hun alene da andre har tatt avstand pga alkoholen. Hater dette her:( Anonymkode: 57c28...476
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #19 Skrevet 15. januar 2021 Sannsynligheten for at hun dør i ventetiden er vel veldig liten. Kan hun flytte inn hos dere disse ukene da? Ville IKKE spandert nye 150 000 nå på runde 2 nei, overhodet ikke når ventetiden ikke er lengre enn 12 uker. Anonymkode: 60adc...615
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #20 Skrevet 15. januar 2021 Nei! Du bruker ikke dine sparepenger på dette! Anonymkode: 0dd04...1b4
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #21 Skrevet 15. januar 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Sannsynligheten for at hun dør i ventetiden er vel veldig liten. Kan hun flytte inn hos dere disse ukene da? Ville IKKE spandert nye 150 000 nå på runde 2 nei, overhodet ikke når ventetiden ikke er lengre enn 12 uker. Anonymkode: 60adc...615 Hun vil ikke bo hos oss. Føler meg maktesløs! Anonymkode: 57c28...476
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #22 Skrevet 15. januar 2021 Det at hun ikke er villig til å legges inn på psykiatrisk, viser at hun ikke har viljen enda. Og uten viljen, hjelper ikke all verdens betalte plasser. Hvis du føler at du må ta ansvar, ringer du legevakten, og får henne akuttinnlagt. Blir sikkert bare i helga, men da får du i det minste pustet ut og vet hun er trygg, og hun får nyktre opp litt under tilsyn. Anonymkode: ba373...bd2
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #23 Skrevet 15. januar 2021 Det å være pårørende er beintøft. Det er jo mammaen din. Men du må ta vare på deg selv. Og når hun er innlagt er du fri for bekymringer, ikke livredd hver gang du ser en sykebil eller politibil. Men du må ha ditt liv og din helse og, du må ta avstand og ta vare på deg selv og din familie. Du kan ikke gjøre henne rusfri uansett hvor mye du vil, eller hvor mye penger du bruker. Skjer det noe med henne, så er det IKKE din feil. Jeg vil bare anbefale deg å søke opp jegersberg gård. Det har jeg erfaring med at mange får svært god hjelp hvis de er motivert, og mange blir rusfri. Pust, la pengene stå på konto og ta litt avstand, ta vare på deg selv og dine. Få pårørende støtte/ gruppe. Anbefales. Hilsen søster til tidligere misbruker❤ Anonymkode: 4fea9...706
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #24 Skrevet 15. januar 2021 Mange kommuner har et tilbud til pårørende av alkoholikere/rusmisbrukere, Hi, med samtaleterapi og ev. gruppeterapi om man også ønsker det. Ring kommunen din mandag morgen og hør hva de har. Ang. din mor. Det er forferdelig å stå midt i dette. Men jeg tror du er nødt til å ta et steg til siden og forsøke å se "fakta" har. Din mor har nemlig et mønster. Hun innrømmer at hun har problemer og gir uttrykk for sin fortvilelse, kjærester og andre har hjulpet henne, også økonomisk, hun fortsetter å drikke til tross for at hun har fått hjelp. Hun innrømmer problemet til deg, hun gir uttrykk for sin fortvilelse og depresjon og ønsker hjelp, du hjelper henne, hun vet hvor mye det koster deg og din mann, hun drikker en uke etter oppholdet. Ser du mønsteret? Dette er dessverre klassisk for rusmisbrukere. Nå innrømmer hun igjen problemet sitt, hun gir igjen uttrykk for å være veldig deprimert og ikke holde ut de tre månedene til hun kan få offentlig behandling, og ber deg om hjelp igjen... Men for å være litt hard, hvorfor skal du hjelpe henne når hun ikke vil hjelpe seg selv? Du vet, og hun vet også garantert at årsaken til at hun sprakk allerede etter en uke sist, det var fordi hun ikke tok godt nok tak i årskene til at hun drikker. Hun vet at hvis hun blir innlagt på psyk så må hun ta tak i dette. Det er hun helt tydelig ikke klar for, for hun nekter å legges inn på psyk. Da kan du nesten med 100 % sikkerhet også anta at hun pr. i dag ikke er motivert nok til å ta tak i de virkelige årsakene til sine rusproblemer. Det er jo "enkelt" når hun er på rehab./behandling, har folk rundt seg som bryr seg, ser henne, som er sterk for henne. Men når hun ikke selv nytter tiden et slikt sted fullt ut og tar tak i de egentlige årsaken til drikkingen, da sprekker hun garantert igjen. Så jeg tenker at din mor nå må bevise - mest for seg selv - at hun virkelig tør ta tak i dette og ønsker en endring til et rusfritt liv. Og det kan hun bevise ved å la seg legge inn på psyk eller ta imot annen behandling inntil det offentlige tilbudet om tre måneder. Det å f.eks. ta imot kommunens lavterskeltilbud innen psykiatri i tre måneder fremover, det kan hjelpe henne til å se ting klarer, til å holde ut og til å innse at denne gangen er det bare hun selv som må tørre og gjøre. Og dette ville jeg sagt til henne, at om hun virkelig er motivert så må hun nå vise det med å benytte seg av de tilbudene som er tilgjengelige for henne. Du kan ikke endre din mor, Hi. Du kan ikke ruinere ditt eget liv når hun selv ikke tar ansvar for sitt liv. Og hvis du tenker på den din mor er når hun ikke drikker, så tror jeg du vet at hun egentlig ikke ønsker at du skal få ødelagt ditt liv pga. henne. ❤️ Anonymkode: 3da46...c4f
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #25 Skrevet 15. januar 2021 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Mange kommuner har et tilbud til pårørende av alkoholikere/rusmisbrukere, Hi, med samtaleterapi og ev. gruppeterapi om man også ønsker det. Ring kommunen din mandag morgen og hør hva de har. Ang. din mor. Det er forferdelig å stå midt i dette. Men jeg tror du er nødt til å ta et steg til siden og forsøke å se "fakta" har. Din mor har nemlig et mønster. Hun innrømmer at hun har problemer og gir uttrykk for sin fortvilelse, kjærester og andre har hjulpet henne, også økonomisk, hun fortsetter å drikke til tross for at hun har fått hjelp. Hun innrømmer problemet til deg, hun gir uttrykk for sin fortvilelse og depresjon og ønsker hjelp, du hjelper henne, hun vet hvor mye det koster deg og din mann, hun drikker en uke etter oppholdet. Ser du mønsteret? Dette er dessverre klassisk for rusmisbrukere. Nå innrømmer hun igjen problemet sitt, hun gir igjen uttrykk for å være veldig deprimert og ikke holde ut de tre månedene til hun kan få offentlig behandling, og ber deg om hjelp igjen... Men for å være litt hard, hvorfor skal du hjelpe henne når hun ikke vil hjelpe seg selv? Du vet, og hun vet også garantert at årsaken til at hun sprakk allerede etter en uke sist, det var fordi hun ikke tok godt nok tak i årskene til at hun drikker. Hun vet at hvis hun blir innlagt på psyk så må hun ta tak i dette. Det er hun helt tydelig ikke klar for, for hun nekter å legges inn på psyk. Da kan du nesten med 100 % sikkerhet også anta at hun pr. i dag ikke er motivert nok til å ta tak i de virkelige årsakene til sine rusproblemer. Det er jo "enkelt" når hun er på rehab./behandling, har folk rundt seg som bryr seg, ser henne, som er sterk for henne. Men når hun ikke selv nytter tiden et slikt sted fullt ut og tar tak i de egentlige årsaken til drikkingen, da sprekker hun garantert igjen. Så jeg tenker at din mor nå må bevise - mest for seg selv - at hun virkelig tør ta tak i dette og ønsker en endring til et rusfritt liv. Og det kan hun bevise ved å la seg legge inn på psyk eller ta imot annen behandling inntil det offentlige tilbudet om tre måneder. Det å f.eks. ta imot kommunens lavterskeltilbud innen psykiatri i tre måneder fremover, det kan hjelpe henne til å se ting klarer, til å holde ut og til å innse at denne gangen er det bare hun selv som må tørre og gjøre. Og dette ville jeg sagt til henne, at om hun virkelig er motivert så må hun nå vise det med å benytte seg av de tilbudene som er tilgjengelige for henne. Du kan ikke endre din mor, Hi. Du kan ikke ruinere ditt eget liv når hun selv ikke tar ansvar for sitt liv. Og hvis du tenker på den din mor er når hun ikke drikker, så tror jeg du vet at hun egentlig ikke ønsker at du skal få ødelagt ditt liv pga. henne. ❤️ Anonymkode: 3da46...c4f Tusen takk skal du ha for et langt og flott svar. Hun sier selv at hun ikke vil legges inn på psyk sammen med bare «gærninger», for hun er ikke gal! Tro det eller ei, hun er professor og har jobbet av og på frem til i sommer. Coronakrisen kom ganske beleilig for hennes alkoholmisbruk og har gått nedover i en enorm fart nå. Hun mener selv at psyk ikke er noe for henne da hun trenger avrusning og ikke bli stuet bort. Så jeg ser ikke hvordan hun kan bli lagt inn på tvang såfremt hun ikke fremstår suicidal. Hun har ett monotont stemmeleie hele tiden og høres rar ut... som hun er dypt deprimert! Bare hun kunne fått hjelp, for hun har så mye å leve for!😭 Anonymkode: 57c28...476
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå