Anonym bruker Skrevet 14. januar 2021 #1 Skrevet 14. januar 2021 Hva gjør dere i hverdagen for å bli mer miljøvennlig? Jeg har gjort noen tiltak, men ønsker gjerne tips om flere ting jeg kan prøve. Noe av det jeg gjør er: *sugerør av metall fra søstrene grene, barna syns de er supre og enkle å rengjøre. *menskopp *restemat *frukt og grønnsaksnett, samt gjennbrukbare handleposer som fra kiwi, coop osv *kjøpe kun det vi spiser og passer på å sjekke skap og fryser før jeg drar på butikken *sorterer avfall *fikser ødelagte klær i stedet for å kjøpe nye, samt kjøper ting brukt der det er mulig Vurderer starte med bokashi, men må lese meg mer opp først, elsker å holde på i hagen samt grønne planter innendørs. Og skal kjøpe meg bakematte istedet for å bruke bakepapir Kom gjerne med tips på hva dere gjør 😊 Anonymkode: daea6...58d
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2021 #2 Skrevet 14. januar 2021 Spiser nesten utelukkende vegetarisk. Anonymkode: dd719...161
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2021 #3 Skrevet 14. januar 2021 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Noe av det jeg gjør er; *p-piller,har ikke mensen *restemat *gjennbrukbare handleposer som fra kiwi, coop osv *kjøpe kun det vi spiser og passer på å sjekke skap og fryser før jeg drar på butikken *sorterer avfall *fikser ødelagte klær i stedet for å kjøpe nye, samt kjøper ting brukt der det er mulig bakematte Anonymkode: daea6...58d Anonymkode: a62e1...752
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2021 #4 Skrevet 14. januar 2021 Er så morsomt å se at noen tror de kan redde verden. Norge tror de kan redde verden, å så tror de på den lille naive uvitne jenta (Tunsberg) som så ufortjent har blitt så populær... Det er så tragikomisk. Anonymkode: b33ba...1c0
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #5 Skrevet 15. januar 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Er så morsomt å se at noen tror de kan redde verden. Norge tror de kan redde verden, å så tror de på den lille naive uvitne jenta (Tunsberg) som så ufortjent har blitt så populær... Det er så tragikomisk. Anonymkode: b33ba...1c0 Norge kan ikke redde verden, men det skader ikke å forsøke. Tunberg er en av de tøffeste jentene jeg vet om. Hun tør å ta kampen vi voksne ikke gidder. Mitt «bidrag»: vasker nesten uten såpe og med minimalt vann Jeg går når det er mulig Kildesorterer bruker minst mulig strøm kjøper mye klær, møbler og andre ting brukt Velger matvarer som ikke er pakket i plast så langt det er mulig Anonymkode: 8e4a0...bfa
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #6 Skrevet 15. januar 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Er så morsomt å se at noen tror de kan redde verden. Norge tror de kan redde verden, å så tror de på den lille naive uvitne jenta (Tunsberg) som så ufortjent har blitt så populær... Det er så tragikomisk. Anonymkode: b33ba...1c0 Jeg tror jo ikke jeg kan redde hele verden, men det skader ikke å tenke mer miljøvennlig! Anonymkode: daea6...58d
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #7 Skrevet 15. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Tunberg er en av de tøffeste jentene jeg vet om. Hun tør å ta kampen vi voksne ikke gidder. Er ikke tøft å ta feil, det er derfor mange ler av henne. Anonymkode: b33ba...1c0
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #8 Skrevet 15. januar 2021 -jeg kaster ikke noe tekstil. Ikke så mye som en sokk. Leverer alt til tekstilgjenvinning på h&m -kildesorterer alt avfall -kaster ikke mat. spiser restemat -reparerer klær Anonymkode: e00d9...024
Elizabeth Skrevet 15. januar 2021 #9 Skrevet 15. januar 2021 Jeg kildesorterer. Thats it, men det er vel noe de fleste i Norge gjør i dag, er på en måte ikke til å unngå.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #10 Skrevet 15. januar 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Er så morsomt å se at noen tror de kan redde verden. Norge tror de kan redde verden, å så tror de på den lille naive uvitne jenta (Tunsberg) som så ufortjent har blitt så populær... Det er så tragikomisk. Anonymkode: b33ba...1c0 Tenker du på Gretha Thunberg? Eller Tunsberg medisinske skole 😂 Er forøvrig helt uenig med deg, det er vi voksne som tror dette går over av seg selv som er de naive og uvitende. Anonymkode: 1e308...b30
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #11 Skrevet 15. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Norge kan ikke redde verden, men det skader ikke å forsøke. Tunberg er en av de tøffeste jentene jeg vet om. Hun tør å ta kampen vi voksne ikke gidder. Mitt «bidrag»: vasker nesten uten såpe og med minimalt vann Jeg går når det er mulig Kildesorterer bruker minst mulig strøm kjøper mye klær, møbler og andre ting brukt Velger matvarer som ikke er pakket i plast så langt det er mulig Anonymkode: 8e4a0...bfa Å vaske uten såpe og minimalt med vann må jo være skikkelig skivebom nå som vi har pandemi gående, og ordentlig rengjøring er viktigere enn aldri før. Ellers undrer jeg på hvorfor så mange varer pakkes i plast - for eksempel, en boks med konfekt som er pakket i kartong. Når man åpner den, så er hver eneste konfekt pakket individuelt i plast. Det er hard konfekt, så ingen fare for at det smelter sammen. Det samme med plasten de bruker rundt barneleker, agurk/paprika osv. Anonymkode: 1d5a8...a22
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #12 Skrevet 15. januar 2021 Det viktigste jeg gjør er nok å være nøye på hvor jeg investeter pengene mine og at jeg prøver å holde forbruket nede. Anonymkode: e7712...c17
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #13 Skrevet 15. januar 2021 Noe jeg vil tipse om er å være bevist på hva som handles av 10kr varer i matbutikkene nå. Så mye mer plast det blir av de fire skivene med pålegg som du kan kjøpe i vanlig størrelse med ofte lavere kilospris. Så istede for å kjøpte fire små til ti kronr er det mye mer miljøvennlig å kjøpte den vanlige pakken. Endel varer på 10kr er de samme varene somd et alltid er, men veldig mange av disse billige produktene er mindre enn de som vanligvis er i butikken. Jeg kjenner jeg gremmes nå kunder hamstrer disse produktene, men kommer med leksen om hvor ille plast når når jeg spør om de skal ha pose. Folk bryr seg veldig om miljøet, helt til de ser ett tilbudsskilt, da er alle skylapper på. Anonymkode: 375a7...580
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #14 Skrevet 15. januar 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Noe jeg vil tipse om er å være bevist på hva som handles av 10kr varer i matbutikkene nå. Så mye mer plast det blir av de fire skivene med pålegg som du kan kjøpe i vanlig størrelse med ofte lavere kilospris. Så istede for å kjøpte fire små til ti kronr er det mye mer miljøvennlig å kjøpte den vanlige pakken. Endel varer på 10kr er de samme varene somd et alltid er, men veldig mange av disse billige produktene er mindre enn de som vanligvis er i butikken. Jeg kjenner jeg gremmes nå kunder hamstrer disse produktene, men kommer med leksen om hvor ille plast når når jeg spør om de skal ha pose. Folk bryr seg veldig om miljøet, helt til de ser ett tilbudsskilt, da er alle skylapper på. Anonymkode: 375a7...580 Hvis du lekser opp kunder når du sitter i kassa, vil du etter hvert få sparken. Det er ikke din jobb å oppdra kundene når du sitter i kassa på butikken. Din jobb er å ekspedere kunden profesjonelt. Sånne miljøfanatikere føler jeg er i samme liga som enkelte veganere, Jehovas vitner og andre som absolutt må "spre ordet" og lekse opp helt fremmede folk. Anonymkode: 1d5a8...a22
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #15 Skrevet 15. januar 2021 8 minutes ago, Anonym bruker said: Hvis du lekser opp kunder når du sitter i kassa, vil du etter hvert få sparken. Det er ikke din jobb å oppdra kundene når du sitter i kassa på butikken. Din jobb er å ekspedere kunden profesjonelt. Sånne miljøfanatikere føler jeg er i samme liga som enkelte veganere, Jehovas vitner og andre som absolutt må "spre ordet" og lekse opp helt fremmede folk. Anonymkode: 1d5a8...a22 Hun Skrev da vitterlig at kundene lekset opp.. Anonymkode: 27fed...008
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #16 Skrevet 15. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hun Skrev da vitterlig at kundene lekset opp.. Anonymkode: 27fed...008 Ok, da har jeg misforstått, beklager. Trodde hun lekset opp kundene. Er enig med henne at kunder som er opptatt av at pose er lite miljøvennlig, samtidig som de kjøper varer med plast rundt, er hyklerske og dobbeltmoralske. Anonymkode: 1d5a8...a22
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #17 Skrevet 15. januar 2021 Jeg sorterer der det er enkelt, og når jeg har tid. Etterhvert har jeg sett meg grundig lei alle leksjonene "mannen i gata" får mht miljøtiltak, mens der det virkelig monner, gjøres lite eller ingenting. Dessuten mener jeg regjeringen - og verden for øvrig - starter i helt feil ende! De pålegger en haug med restriksjoner som gjør at hverdagen blir vanskeligere, istedet for å først legge til rette slik at det blir enkelt å ta valg som er bedre for miljøet. F eks: Tiltak som gjør det dyrere å kjøre i sentrale strøk/sentrum, uten at de først legger til rette med mye bedre og billigere kollektivtransport. Istedet stiger prisene på kollektivtransport hvert år!! Og hva med jernbanen til Nord-Norge? Transport ifb næringslivet er en enorm miljøutfordring, OG fare for liv og helse (ulykker med dårlig skodde utenlandske kjøretøy). Så nei, jeg gidder ikke bry meg veldig mye! De som styrer dette landet/verden snakker med kløyvd tunge, pålegger befolkningen restriksjoner mens der det monner, driter de i. Konklusjonen blir jo da: det er ikke så nøye! Anonymkode: bf961...c0b
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2021 #18 Skrevet 15. januar 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg sorterer der det er enkelt, og når jeg har tid. Etterhvert har jeg sett meg grundig lei alle leksjonene "mannen i gata" får mht miljøtiltak, mens der det virkelig monner, gjøres lite eller ingenting. Dessuten mener jeg regjeringen - og verden for øvrig - starter i helt feil ende! De pålegger en haug med restriksjoner som gjør at hverdagen blir vanskeligere, istedet for å først legge til rette slik at det blir enkelt å ta valg som er bedre for miljøet. F eks: Tiltak som gjør det dyrere å kjøre i sentrale strøk/sentrum, uten at de først legger til rette med mye bedre og billigere kollektivtransport. Istedet stiger prisene på kollektivtransport hvert år!! Og hva med jernbanen til Nord-Norge? Transport ifb næringslivet er en enorm miljøutfordring, OG fare for liv og helse (ulykker med dårlig skodde utenlandske kjøretøy). Så nei, jeg gidder ikke bry meg veldig mye! De som styrer dette landet/verden snakker med kløyvd tunge, pålegger befolkningen restriksjoner mens der det monner, driter de i. Konklusjonen blir jo da: det er ikke så nøye! Anonymkode: bf961...c0b Dette. Jeg bor i nord, i distriktet, og her er det kun skolebuss to ganger om dagen som går. Datteren måtte gå til anskaffelse av mopedbil fordi busstidene korresponderer ikke med skoleslutt, og jeg kan ikke hente henne flere ganger i uka. Så restriksjoner som er knyttet til fossilbiler vil ha ingen betydning for vårt kjøremønster. Vi MÅ kjøre til jobb, butikk, skole, på besøk, på ferie osv. Vi kan heller ikke kjøpe en Tesla eller annen el-bil, fordi vi er 6 stk i familien, og en elbil med 6 seter og tilstrekkelig bagasjerom koster over 1 million. Anonymkode: 1d5a8...a22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå