Gå til innhold

13 år, ovarnatting i skogen alene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en trettenåring som har lyst til å overnatte en natt i skogen alene i helgen. Det er meldt -7 grader. Hun planlegger å ta med sakene i pulk og gå på ski ca en km, overnatte og så gå til en annen parkeringsplass noen kilometer unna neste dag.  

Hun har sovet ute om vinteren før, men ikke alene. Turvant og flink med kart og kompass.

Ville dere sakt ja?

Anonymkode: 4f0ea...e53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Sånt gjorde jeg også og sånt gjør ungene mine.

Anonymkode: 8afa5...f59

Skrevet

Nei, ikke alene. Ville vært redd for at hun skulle skadet seg og frosset ihjel. Mobil er upålitelig. (Har selv sovet ute mange  ganger ned til minus 18, men synes ikke en trettenåring er moden for vintertur alene).

Anonymkode: bb947...839

Skrevet

Kommer litt an på hvor dere bor! En kilometer fra Sognsvann i Oslo eller tilsvarende i annen stor by - no way. Langt utenfor allfarvei - ja. Så kul hun er! Jeg hadde ikke sovet et minutt selv den natten, da... men hadde ikke villet bremse den utviklingen hos henne. Ta med fulladet telefon.  

Anonymkode: d3f98...c1a

Skrevet

Mine hadde ikke fått lov nå, de er ikke vant til å sove ute alene. I våres fikk de begge lov, men tempraturen var en helt annen, så da hadde jeg ingen betenkeligheter. Da tok de med seg hengekøya og forsvant. Hun ene forsvant rett nede i gata, våknet opp i skogkanten og startet hjemmeskole der. Det var mange som gjorde slikt. 

Anonymkode: c361a...db3

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Kommer litt an på hvor dere bor! En kilometer fra Sognsvann i Oslo eller tilsvarende i annen stor by - no way. Langt utenfor allfarvei - ja. Så kul hun er! Jeg hadde ikke sovet et minutt selv den natten, da... men hadde ikke villet bremse den utviklingen hos henne. Ta med fulladet telefon.  

Anonymkode: d3f98...c1a

Ikke så bynært som Songsvann, men ikke langt ute i ødemarken. Det er mange folk i området på ski på dagtid og det kan være noen som er ute og går med hodelykt om kvelden, men det er mer et par kilometer unna.

Skrevet

Ja, det ville mine fått lov til, men jeg hadde vært klar til å rykke ut og hente dem hjem dersom det ble behov for det. Når som helst. 

Anonymkode: 5df24...3af

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det ville mine fått lov til, men jeg hadde vært klar til å rykke ut og hente dem hjem dersom det ble behov for det. Når som helst. 

Anonymkode: 5df24...3af

Ja det er klar jeg ville hatt telefonen parat og hodelykt klar så jeg kunne hentet henne,  men det er jo et stykke å kjøre og litt å gå på ski så litt tid hadde det tatt.

Jeg regner med å si ja.

Skrevet

Nei, det hadde hun ikke fått lov til. Kanskje stoler du på datteren din og hennes erfaring, men det er menneskene rundt du ikke burde stole på. Alene og sårbar, over 1 km hjemmefra... nei.

Anonymkode: 7118f...d36

Skrevet

Jeg hadde ikke vært redd for at noen skulle skade henne, men jeg hadde vært bekymret for temperaturen. Hvis dere er mye ute på vintertur går det sikkert fint, men hvis ikke ville jeg vært litt skeptisk. Kanskje du kan avtale et tidspunkt dere skal ringes på? 

Anonymkode: ce00c...b88

Skrevet

Bare pass på at hun har mobilen nær kroppen og i soveposen så ikke batteriet blir timt for fort. 

Anonymkode: bb1c4...64e

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Bare pass på at hun har mobilen nær kroppen og i soveposen så ikke batteriet blir timt for fort. 

Anonymkode: bb1c4...64e

Den delen er grei. Hun pleier å ha den i innerlommen på tur og vi har en kraftig powerbank hun kan ha i reserve. Hun er flink i leir og fornuftig. Jeg tror jeg tenker mest på at hun ikke har trukket pulk før og at det kan bli ensomt om kvelden, men det er jo ikke farlig.

Skrevet

Ikke i minus sju, nei.

Anonymkode: b657c...6fd

Skrevet

Nei ikke alene , helt uaktuelt 

Anonymkode: 5afcd...bf7

Skrevet

Så lenge jenta er vant med å sove ute om vinteren og generelt turvant tenker jeg ja...en gang må jo bli den første, og så lenge du stoler på kunnskapen og fornuften hennes synes ikke jeg 13 er for tidlig.

Anonymkode: 6778d...f3f

Skrevet

Og selvfølgelig at hun har godt nok utstyr.

Anonymkode: 6778d...f3f

Skrevet

Sikker på det da blir alene? Og at hun ikke skal treffe noen? Bare vet hvordan jeg var på den alderen..... 🤔

Anonymkode: ab8fd...b57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...