Gå til innhold

Rydde, kaste, selge....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et kjempeprosjekt hjemme, med rydding, og prøver da å kvitte oss med det vi ikke trenger. Vi har masse bra ting, klær, leker, sportsutstyr, møbler.... Mye er dyre ting av god kvalitet som jeg vet er interessant for mange. Likevel er det utrolig mye styr å bli kvitt det. Jeg selger billig, men det er utrolig mye frem og tilbake med å avtale henting osv. Og om en ikke kan hente før neste torsdag, og jeg sier at den som henter først, får det, blir de sure og frekke. Hvis jeg derimot gir det bort, kan alle komme STRAKS å hente. Men nekter å gi bort f eks merkeklær med lappen på, nesten ubrukt bergansjakke osv. 

Ender opp med å kaste skikkelig flotte ting, og det er jo kjempesynd. Men heller det enn å gi det bort til frekke folk som ikke sier takk engang.

Flere som irriterer seg over sånt? Hva gjør dere?

Anonymkode: be590...be6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Førstemann til møll-prinsippet her. Blir de sure, får de bare bli det. 

Anonymkode: 47f75...a3e

Skrevet

Vet hva du mener, men reagerer mer på at du kaster enn å gi det bort. Lever alt til en organisasjon, legg det i en innsamlingscontainer. Hva som helst. 

Anonymkode: b4394...93a

Skrevet

Ja har bitt merke i det selv. Men mulig "noen" venter til trygden kommer og ikke har helt lysten til å fortelle det? Selv har jeg lagt inn garsjesalg på slike kjøp & salgsider med stor suksess. Gjerne en lørdag og søndag mellom 12 - 15 når jeg har hatt mye å selge. Ble møøøøk lei å vente på folk som aldri dukket når jeg solgte vanlig via sidene.

Vil jeg bli kvitt noe nå, så mener jeg nå og ikke om 3 uker med korrespodanse om de kommer eller ikke. Bestemor er syk, katta er i treet, mannen har rømt og gudene vite hva de bruker om en unnskyldning for å ikke dukke opp.

Si heller ærlig at jeg ønsker å kjøpe denne varen men får ikke lønn før den datoen. Kan vi ha en deal?

Skrevet

Når jeg gir bort så gir jeg bort til veldedige organisasjoner. En jeg kjenner har innsamling to ganger i året til hjelpetiltak i utlandet. Her sender jeg med klær, sko og leker som skal gis bort. Har jeg behov for å gi bort slike ting andre ganger i året og ikke mulighet til å lagre så gir jeg til Fretex, men som regel lagrer jeg og sender med hjelpesendingene. 

Anonymkode: a7b5e...ded

Skrevet

Ja, kaster i containere altså, ikke søpla. Men føles som "å kaste" når det er dyre, ubrukte ting som går i UFF- containeren. Nå er det blitt sånn at jeg gidder ikke lenger å prøve å legge ut, kaster istedet rett i containeren. 

Skrevet

Folk er usannsynelig frekke når det kommer til å misbruke andres tid. "Kommer i efta. Nei, kommer ikke likevel, passer det i morgen? Fint! Kommer ca da og da! Oi, det dukket opp noe, kommer litt senere!" Når jeg selger ting så jeg hr begynt å ta betaling på forhånd på vipps, også setter jeg varen ut under tak, da er det dems problem om de ikke henter. Da får det bli ødelagt eller stjålet, har dog aldri skjedd. 

Anonymkode: d373c...0a7

Skrevet

Egentlig ikke opplevd noe stort problem med brutte avtaler osv, men syns allikevel det er mye styr med spørsmål og generelt mange henvendelser som ender opp i ingenting. Man må virkelig jobbe for de kronene man får inn... Gidder ikke for små beløp til vanlig, men nå har vi hatt en ryddesjau og da blir summen av alle småsummene såpass stor at vi må ta jobben allikevel.

Anonymkode: cb2d1...d2b

Skrevet

Da jeg hadde samlivbrudd og skulle flytte ut av huset fant jeg en lokal bedrift som kunne hente ting og tang. Jeg snakket med de om hva de ville ha, så da ble det velding enkelt for meg å pakke hva som skulle til de og hva som jeg skulle kaste. Dette ga meg ett ekstra spark i rompa til å kvitte meg med enda mer enn hva jeg hadde tenkt i første omgang. 

Så sjekk om du har en slik butikk i nærheten som gjør slikt hos deg. Jeg kunne nok ha solgt mye, men den tiden hadde jeg ikke eller orket ikke heller, og de pengene tjente jeg nok inn igjen ved at jeg slapp å bruke tid og krefter på å få solgt det eller kaste det. Ungene syns det var litt gøy, så de dro ned i butikken og gikk på leit etter sine ting. De syns det var så gøy når de så folk kjøpte det de hadde gitt bort, at de i ettertid har blitt flinkere til å gi bort ting. 

Anonymkode: 99a33...8f7

Skrevet

Begynne å kjøpe langt mindre siden dere har så mye ubrukt og nesten ubrukt av både klær, utstyr og møbler...?

Anonymkode: e0d2f...a69

Skrevet

Hva med å gi til Fretex. De skaper arbeidsplasser, og det er bra for miljøet. Jeg gir masse bort på finn og til Fretex. Orker ikke styret med å selge. Liker å bli kvitt tingene raskt når jeg rydder.

Anonymkode: e4d80...274

Skrevet

Og så hjelper det å skrive "til noen som trenger det" på annonsen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 14.1.2021 den 20.53):

Hva med å gi til Fretex. De skaper arbeidsplasser, og det er bra for miljøet. Jeg gir masse bort på finn og til Fretex. Orker ikke styret med å selge. Liker å bli kvitt tingene raskt når jeg rydder.

Så nettopp "Sløsesjokket" på NRK. Fretex får inn så sykt mye at de beholder 10 % og sender resten ut av landet, så vidt jeg husker. Fretex selger det de får inn ganske dyrt.... Jeg synes det er kjekkere å selge pent brukte ting til en rimelig penge på finn.no. 

Anonymkode: 807c2...c50

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 14.1.2021 den 20.53):

Fretex har jeg helt sluttet å gi til.

Når en body jeg kjøpte på HM til 30 kr blir solgt for 110 kr på Fretex så har de seg selv å takke.

Anonymkode: 494f2...494

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 14.1.2021 den 20.07):

Begynne å kjøpe langt mindre siden dere har så mye ubrukt og nesten ubrukt av både klær, utstyr og møbler...?

Anonymkode: e0d2f...a69

Mange av oss får jo en hel masse ting i gaver. Når man har sagt fra tusen ganger at man ikke ønsker seg ting, og dette ikke blir tatt hensyn til, så er det å gi bort, helt kurant.

Tidligere brukte jeg mye energi på å være sint for at disse menneskene ikke tok hensyn. Jeg følte jeg burde bli glad når noen mente ting godt, gjorde så godt de kunne osv. Det var en lettelse da jeg omsider vennet meg til å gi bort ting - gjerne med en gang. 

Anonymkode: a9e5f...b46

Skrevet

Selg via facebook. Jeg har aldri opplevd problemer med kjøp og salg via facebook, men annenhver gang via finn. Mistenker det er fordi man ikke er anonym

Anonymkode: 2ccce...06a

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 14.1.2021 den 12.05):

Har et kjempeprosjekt hjemme, med rydding, og prøver da å kvitte oss med det vi ikke trenger. Vi har masse bra ting, klær, leker, sportsutstyr, møbler.... Mye er dyre ting av god kvalitet som jeg vet er interessant for mange. Likevel er det utrolig mye styr å bli kvitt det. Jeg selger billig, men det er utrolig mye frem og tilbake med å avtale henting osv. Og om en ikke kan hente før neste torsdag, og jeg sier at den som henter først, får det, blir de sure og frekke. Hvis jeg derimot gir det bort, kan alle komme STRAKS å hente. Men nekter å gi bort f eks merkeklær med lappen på, nesten ubrukt bergansjakke osv. 

Ender opp med å kaste skikkelig flotte ting, og det er jo kjempesynd. Men heller det enn å gi det bort til frekke folk som ikke sier takk engang.

Flere som irriterer seg over sånt? Hva gjør dere?

Det er sikkert noen familier fra Gjerdrum  som ville satt stor pris på dette ... 

Skal jeg være helt ærlig med deg, HI, så er innlegget ditt en anelse umusikalsk:

« ... nekter å gi bort f eks merkeklær med lappen på, nesten ubrukt bergansjakke osv. Ender opp med å kaste skikkelig flotte ting, og det er jo kjempesynd. Men heller det enn å gi det bort til frekke folk som ikke sier takk engang.»

Nå vet jeg ikke hvor du bor, HI, men det har kommet inn saker fra hele landet. Det bør la seg gjøre 😊

MTN

Skrevet
MammantilNurket skrev (1 minutt siden):

Det er sikkert noen familier fra Gjerdrum  som ville satt stor pris på dette ... 

Skal jeg være helt ærlig med deg, HI, så er innlegget ditt en anelse umusikalsk:

« ... nekter å gi bort f eks merkeklær med lappen på, nesten ubrukt bergansjakke osv. Ender opp med å kaste skikkelig flotte ting, og det er jo kjempesynd. Men heller det enn å gi det bort til frekke folk som ikke sier takk engang.»

Nå vet jeg ikke hvor du bor, HI, men det har kommet inn saker fra hele landet. Det bør la seg gjøre 😊

MTN

Unnskyld meg, men du er jo like umusikalsk som drar inn Gjerdrum. Ikke følger du særlig med heller tydeligvis.

Anonymkode: 62f10...bb8

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Unnskyld meg, men du er jo like umusikalsk som drar inn Gjerdrum. Ikke følger du særlig med heller tydeligvis.

Anonymkode: 62f10...bb8

Hva mener du? 

Skrevet
MammantilNurket skrev (1 time siden):

MTN

Hvordan får jeg 6 søppelsekker med klær og 4 kasser med utstyr fra Finnmark til Gjerdrum uten at jeg blir ruinert på porto? Og hvor sender man det evt? Hvilken adresse skulle jeg brukt??

Skrevet

Ja, der er utrolig mye frem og tilbake når man legger ut ting både for salg og gi bort. Men veldig godt når man har fått bedre plass i huset og har fått litt tilbake for det som er lite brukt.

Jeg bruker også å ta med en del klær på jobb. Har et hjørne der vi ofte setter ting vi vil gi bort. Bøker og klær for det meste. Lar det stå noen dager, det meste bruker å forsvinne. Restene går til Fretex.

Skrevet

Helt enig, HI. Solgt en del ting i forbindelse med oppussing av huset. Herregud så mye fram og tilbake med folk som skal ha, ikke skal ha, ikke kommer når de har sagt, selvsagt uten å gi beskjed, folk som ikke får tak i bil, som ombestemmer seg... Etc etc. Og når du går nedover til nestemann på listen, svarer de ikke. Jeg fant til slutt ut at for min del, var det 100 ganger enklere å shippe ting til Fretex, selv om det var ting jeg helt sikkert kunne fått en del penger for. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 16.1.2021 den 0.45):

Fretex har jeg helt sluttet å gi til.

Når en body jeg kjøpte på HM til 30 kr blir solgt for 110 kr på Fretex så har de seg selv å takke.

Anonymkode: 494f2...494

Veldig enig! Var helt sjokkert over prisene på Fretex. Husker før for en 20 år siden fant man virkelig skikkelige kupp. Har blant annet en 60 talls pen jakke jeg har brukt siden m, til 50 kroner. En slik jakke hadde nok kostet flere tusen nå

Anonymkode: 8c725...cf7

Skrevet

Jeg har god erfaring med kjøp og salgsidene på Facebook. Aldri noe problem med å avtale henting. 

Jeg har dog blitt lurt en gang. Satt en pose på trappen for henting og da jeg såg posen var borte uten å høre noe om betaling sendte jeg en beskjed med tlf nr mitt og at beløpet kunne betales inn der. Nei, hun hadde lagt pengene i en sko som sto på trappa! Der var det ingen penger og da mente hun at en av ungene mine sikkert hadde tatt dem, for det hadde hennes sønn gjort en gang. Jeg orket ikke styre med det, vil hun kle ungene sine i stjålne klær, så værsågod. Jeg blir ikke fattigere av det, mens hun er fattig på moral. 

Anonymkode: a5062...8ac

Skrevet

Jeg har god erfaring med å selge på facebook. Selger bare lett omsettelige varer som har en viss verdi, alt annet gir jeg bort til venner eller legger i container.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...